Criterii de jurizare valabile pentru toate magazinele inscrise la GPeC 2014

1. Criterii aplicabile intregului website

  • Simplitatea si claritatea design-ului, atractia vizuala, prima impresie;
  • Responsive Design - site-ul trebuie sa fie optimizat pentru majoritatea device-urilor (de la sisteme desktop, la laptop-uri, tablete, smartphones etc.) prin adaptarea layout-ului la rezolutia dispozitivului folosit;
  • Restrangerea spatiului dedicat meniurilor pentru a asigura un spatiu cat mai generos acordat continutului comercial - tendinta actuala in e-commerce este de a aerisi cat mai mult site-ul, oferind spatii mari prezentarii produselor/serviciilor comercializate;
  • Prezenta, functionarea corecta si vizibilitatea indicilor de orientare in site (breadcrumbs)* pentru a usura navigarea;
  • Utilizarea unei culori principale pentru butoanele de actiune (ex.: butonul de search, butonul de adauga in cos etc.), in contrast cu restul de culori folosite majoritar in site, pentru a evidentia butoanele de actiune care conduc utilizatorul spre cumparare;
  • Lipsa erorilor de functionalitate in timpul navigarii;
  • Pagina de tip 404 Not Found trebuie personalizata pentru a nu pierde utilizatorii care intampina erori. Aceasta trebuie sa contina informatiile necesare in scopul finalizarii tranzactiei (ex.: date de contact, oferte cu cele mai vandute produse sau recomandate, un camp de cautare, un link catre homepage sau catre un sitemap, in asa fel incat utilizatorul sa nu paraseasca site-ul si sa poata fi convertit in client);
  • Existenta si vizibilitatea campului de abonare la newsletter, care mai apoi sa presupuna abonarea prin mecanism de tip dubla confirmare (double opt-in);
  • Prezenta magazinului online pe principalele retele sociale (ex.: Facebook, Google+, Twitter, Pinterest etc.) si afisarea vizibila a conturilor respective;
  • Amplasarea urmatoarelor linkuri in coltul din dreapta-sus al site-ului: cosul de cumparaturi, zona de autentificare, customer support, linkul de contact.

2. Homepage

  • Publicarea diferentiatorilor magazinului cel putin in homepage (unique selling proposition & unique value proposition);
  • Banner sau Slider principal cu imagini de calitate superioara si dimensiuni generoase care sa aiba un mesaj comercial clar, cu indemn la actiune (call-2-action);
  • Numerotarea sau delimitarea grafica a cadrelor banner-ului / slider-ului (recomandat 3-5 cadre);
  • Promovarea pe homepage a ofertelor comerciale* - conform uzantelor generale, se recomanda evidentierea a cel putin 3 categorii (pot fi si altele decat cele enumerate mai jos, in functie de politica de marketing a fiecarui magazin) precum:
    • top oferte (ex.: cele mai bune oferte ale magazinului, promotii, discount-uri etc.);
    • top sales (ex.: best buy, hot, product of the year, users' choice etc.);
    • new arrivals (ex.: noutati, in curand, abia lansat etc.);
  • Imagini calitative, evidentierea titlului si a pretului precum si a marcajelor de marketing sau a butoanelor de actiune pentru toate produsele promovate pe homepage;
  • Toate produsele promovate in homepage trebuie sa fie accesibile imediat pentru achizitionare (vor fi depunctate magazinele care promoveaza produse pe homepage si/sau pe banner-ul principal care nu sunt in stoc).

3. Pagina de Categorie*

  • Folosirea filtrelor si a sortarilor de tip "social" (social proof) - ex.: ordonarea produselor dupa numarul de comentarii, ordonarea dupa rating-ul oferit de clienti sau dupa popularitate, filtrarea dupa tipologii de client (ex.: vacante pentru indragostiti sau vacante pentru familisti etc.);
  • Prezenta si functionarea filtrelor si a sortarilor pentru categoriile de produse vandute - ex.: sortare dupa producator, dupa specificatii tehnice, culori, dimensiuni, pret, stoc etc.;
  • Folosirea de filtre dinamice (optiunile de filtrare se actualizeaza automat la schimbarea selectiilor operate de utilizator pentru a nu permite afisarea unei liste de produse goala, de tipul "ne pare rau, dar nu exista niciun produs care sa corespunda criteriilor alese de dvs.");
  • Gruparea produselor cu acelasi specific in pseudo-categorii (ex.: produse care costa sub 5 lei; produse pentru Valentine's Day; rechizite scolare cu Harry Potter etc. - pentru a promova intr-o singura categorie mai multe produse din categorii diferite, in scop de marketing);

4. Search / functia de cautare interna*

  • Functia de cautare interna a produselor cat mai vizibila si campul de cautare cat mai generos (sa permita cautari de minimum 25 caractere);
  • Rezultate relevante ale cautarii (rezultatele intoarse din search trebuie sa fie relevante pentru cautarea facuta de utilizator);
  • Popularea cu rezultate in mod dinamic, direct in campul de cautare (Ajax) pe masura tastarii expresiei de cautare;
  • Afisarea informatiilor despre disponibilitatea si pretul produselor pe pagina cu rezultatele cautarii;
  • In cazul cautarilor care nu intorc rezultate (de tipul "nu am gasit niciun produs"), magazinele trebuie sa incurajeze dialogul cu utilizatorul, oferindu-i instrumente ajutatoare cu scopul de a-l tine pe site (ex.: informatii de contact, produse similare cu cel cautat de utilizator, recomandari despre cum sa caute mai bine, un link catre homepage, un sitemap etc.).

5. Pagina de Produs

  • Evidentierea butonului de "adauga in cos" prin culoare si prin amplasarea lui in primul ecran vizibil (a nu se amplasa alt buton langa el care sa fie de aceeasi marime si/sau culoare);
  • Evidentierea titlului produsului si a pretului acestuia si amplasarea lor in primul ecran vizibil (ex.: dimensiune mai mare a font-ului, bold, spatii albe in jurul textului etc.);
  • Imagini de produs calitative amplasate cat mai vizibil (cat mai aproape de titlul produsului) si functionarea corecta a zoom-ului pe poze;
  • Afisarea clara a informatiilor privind disponibilitatea produselor langa pret si butonul de adaugare in cos (ex.: produs in stocul propriu; stoc suficient; stoc limitat; disponibil la comanda in X zile; momentan indisponibil etc.);
  • Informatii detaliate/complete despre produsul comercializat in asa fel incat utilizatorul sa nu fie nevoit sa caute informatii suplimentare pe alte site-uri si, astfel, sa existe riscul de abandonare a achizitiei;
  • Evitarea jargonului profesional in descrierea comerciala a produsului si respectarea regulilor gramaticale si ortografiei;
  • Amplasarea cat mai vizibila a coordonatelor de contact in pagina de produs (telefon, e-mail, live-support etc.) in scopul finalizarii tranzactiei (atunci cand consumatorul doreste mai multe informatii/recomandari sau, pur si simplu, nu se descurca sa cumpere online);
  • Posibilitatea publicarii de feedback, opinii, comentarii ale altor clienti si afisarea lor in pagina de produs, indiferent de natura feedback-ului acordat (pozitiv sau negativ) - opiniile altor clienti cantaresc greu in decizia de cumparare, iar publicarea feedback-ului negativ denota transparenta;
  • Posibilitatea "distribuirii sociale" a produsului si integrarea butoanelor de share/like ale principalelor retele de socializare (ex.: Facebook, Twitter, Google+, Pinterest etc.) pentru incurajarea crearii unei comunitati in aceste retele (word of mouth este unul din principalii factori in decizia de cumparare);
  • Optimizarea site-ului pentru dispozitivele mobile prin adaugarea butonului de click-2-call pentru pagina de produs in varianta mobila;
  • Cross-sell si up-sell* (afisarea in pagina de produs a altor produse recomandate de magazin cum ar fi: produse conexe, ce au cumparat alti clienti etc. pentru incurajarea cosului multiplu);

6. Cosul de Cumparaturi

  • Evidentierea butonului de "trimite/plaseaza comanda" prin culoare si prin amplasarea lui in primul ecran vizibil (a nu se amplasa alt buton langa el care sa fie de aceeasi marime si/sau culoare);
  • Posibilitatea editarii cosului (ex.: modificarea cantitatilor, stergerea produselor, salvarea cosului pentru finalizarea comenzii la un moment ulterior etc.);
  • Informatii esentiale in cos despre produsul care urmeaza sa fie achizitionat (ex.: titlu, cod produs, pret, cantitate, imagine mica/thumbnail a produsului, costuri livrare, eventuale reduceri sau servicii suplimentare asigurate etc.);
  • Afisarea in cos a siglelor primite de la terti care confera incredere in magazin (ex.: Trusted.ro, Verisign etc.) si a elementelor care confera siguranta utilizatorului (ex.: politica de returnare a produselor; garantie si service, confidentialitatea datelor personale etc.);
  • Principalele linkuri din cosul de cumparaturi nu trebuie sa trimita catre o alta pagina din site - informatiile necesare trebuie afisate intr-un popup/overlayer, astfel incat utilizatorul sa nu paraseasca cosul de cumparaturi;
  • In cazul magazinelor online care ofera vouchere, campul in care utilizatorul introduce codul de discount nu trebuie evidentiat pentru a nu distrage atentia acestuia de la cumparare. Este indicat ca magazinul sa ofere (printr-un overlayer) informatii despre cum poate fi obtinut un voucher;

7. Checkout / Procesul de Comanda

  • Design simplu, minimalist (se recomanda eliminarea elementelor de navigare neesentiale care pot distrage atentia de la procesul de cumparare);
  • Posibilitatea efectuarii comenzii fara obligativitatea crearii unui cont si prioritizarea acestei optiuni;
  • Evidentierea clara a pasilor de parcurs pentru finalizarea comenzii, cat si a pasului in care se afla utilizatorul la un anumit moment (in cazul magazinelor care au procesul de comanda structurat in mai multi pasi);
  • Flux de comanda cursiv, fara erori si fara intreruperea lui de actiuni suplimentare neimportante pentru realizarea tranzactiei;
  • Afisarea in procesul de comanda a informatiilor de contact si customer support (ex.: telefoane, e-mail, live chat etc.);
  • Afisarea in procesul de comanda a logo-urilor de la terti care confera siguranta tranzactiei si incredere in magazin (ex.: "participant/castigator la GPeC", sigla TRUSTED, Visa, MasterCard, Verisign, GeoTrust etc.);
  • Marcarea campurilor obligatorii versus cele optionale in formularul de comanda;
  • Inline Validation - evidentierea erorilor utilizatorilor in dreptul fiecarui camp din formularul de comanda (ex.: necompletarea unui camp obligatoriu) si pastrarea informatiilor deja completate
  • Formular de comanda care sa contina cat mai putine campuri (doar cele neaparat necesare pentru finalizarea tranzactiei);

8. Pagina de confirmare a comenzii

  • Afisarea in pagina de confirmare a comenzii a unui mesaj clar potrivit caruia comanda a fost plasata si urmeaza sa fie procesata, precum si a unui mesaj de politete cu privire la achizitia facuta de client;
  • Informatii despre comanda plasata (ex.: numarul de identificare al comenzii, produsul comandat, link catre contul clientului sau catre istoricul comenzilor, status-ul comenzii etc.);
  • Datele de contact ale magazinului (telefoane, e-mail, adresa postala etc. - reasigura clientul de seriozitatea magazinului si ii confera incredere);
  • Elemente care incurajeaza interactiunea clientului cu magazinul si in viitor (ex.: abonare la newsletter, crearea unui cont, inscrierea intr-o comunitate, acordarea unui voucher de reducere pentru cumparaturi ulterioare etc.);

9. Confirmarea comenzii si profesionalism

  • Durata pana la primul contact din partea magazinului pentru confirmarea comenzii (ex.: e-mail, telefon, alerta sms etc.);
  • E-mail de confirmare a plasarii comenzii din partea magazinului care sa contina informatiile esentiale despre comanda (ex.: produse comandate, pret total, datele de identificare si de contact ale magazinului, link catre status-ul comenzii etc.);
  • Amabillitatea personalului de vanzari si acuratetea informatiilor transmise de acesta (in cazul in care utilizatorul are nevoie de informatii suplimentare despre produs, evolutia starii comenzii, servicii suplimentare etc.);
  • Respectarea termenelor de livrare si a informatiilor despre produs asa cum au fost afisate pe site (ex.: daca produsul putea fi livrat in 24 de ore de la comanda, el trebuie sa fie livrat in 24 de ore; produsul achizitionat este conform cu specificatiile de pe site etc.);
  • Interactiunea cu clientul (pastrarea unei legaturi constante cu clientul - ex.: alerte sms/telefonice/electronice despre status-ul comenzii si al livrarii, notificari in cazuri extreme independente de magazin care conduc la intarzierea livrarii - ex: trafic aglomerat, calamitati, furtuni etc.);
  • Program de loializare al clientilor care sa incurajeze frecventa cat mai mare a cumparaturilor;

10. Aspecte juridice / Legal

  • Promovarea elementelor de incredere primite de la Terti in tot site-ul, inca din prima pagina (ex.: TRUSTED, certificari ISO, certificari de securitate etc.);
  • In cazul magazinelor online care detin marca inregistrata la OSIM, mentionarea acestui aspect si a numarului marcii pe site;
  • Privacy - informarea consumatorilor despre datele colectate (mai ales cand acestea sunt folosite si in alte scopuri decat cel de tranzactionare - ex.: trimiterea de newsletter), informatii referitoare la cookies, partajarea datelor cu Terti etc.;
  • Informarea corecta cu privire la pretul produselor (afisarea pretului final cu toate taxele si costurile incluse sau accesarea rapida a eventualelor costuri care nu au putut fi incluse in pretul final). Potrivit recomandarilor UE, costul total trebuie afisat sau trebuie sa poata fi calculat de utilizator inainte de a lansa comanda, cat mai devreme in procesul de informare;
  • Dreptul de retragere este specificat in site conform OUG 34/2014 (se va verifica daca dreptul de retragere mentioneaza cele 14 zile calendaristice, daca site-ul are modelul de formular de retragere pe site si restul detaliilor referitoare la acest subiect).

11. Securitate

  • Folosirea unui server dedicat, fara alte site-uri sau servicii HTTP disponibile la aceeasi adresa IP (unde este cazul);
  • Numar minim de porturi deschise, ideal doar http si https (80 si 443);
  • Lipsa incidentelor de securitate (malware, phishing) conform datelor istorice Google Safebrowsing API;
  • Lipsa vulnerabilitatilor XSS sau SQL Injection (scanare automata, nu ofera relevanta de 100%);
  • Conexiuni securizate (https://) in special la momentul introducerii datelor personale si financiare de catre utilizator (inclusiv numele si adresa postala sunt considerate date personale pentru ca, in baza lor, poti identifica o persoana), clientii fiind redirectionati catre o pagina securizata cel putin in momentul introducerii acestor date;
  • Lipsa vulnerabilitatilor SSL (ex: heartbleed bug)
  • Prezenta “captcha” la tentative de accesare a contului in mod repetat (dupa 4-5 tentative, vezi exemplul Google);

12. SEO

  • URL-uri rescrise
  • Evitarea folosirii JavaScript in meniul de navigare al site-ului
  • Canonical URLs
  • Evitarea includerii cuvantului cheie in url-ul site-ului (EMD - Exact match domain / PMD - Partial match domain)
  • Profil natural de linkuri
  • Continut original: evitarea continutului duplicat
  • Implementarea tag-urilor html microdata (ex.: Schema.org)
  • Optimizari on-page: content, headings, titles, ALT tag, descriptions
  • Prezenta fisierelor sitemap.xml si robots.txt
  • Navigabilitate
  • Continutul duplicat in site
  • Accesibilitate/Indexare

*Se noteaza doar acolo unde este cazul (nu vor fi depunctate magazinele online care, prin natura afacerii, nu trebuie sa indeplineasca criteriile marcate).

Criterii de jurizare specifice categoriilor de produse/servicii comercializate, in plus fata de criteriile generale

Alimentare si Bauturi

  • Lista ingredientelor trebuie sa fie prezenta pe site prin enumerarea tuturor ingredientelor din produsul alimentar, in ordinea descrescatoare a ponderii lor in produs. Aceasta lista trebuie sa fie precedata de o mentiune corespunzatoare care contine cuvantul „ingrediente”, conform legislatiei in vigoare;
  • Afisarea valorilor nutritionale la produse (ex.: valoarea energetica, fibre, sodiu, lipide, glucide etc.);
  • Afisarea cantitatilor exacte ale produselor (ex.: gramaj, mililitri etc.);
  • Locul de origine sau de provenienta ale produselor, unde exista posibilitatea inducerii in eroare a consumatorului prin omitere (ex.: legume, fructe, lactate, carne etc.);
  • Promovarea "cosului multiplu" (magazinele online din aceasta categorie trebuie sa incurajeze utilizatorul sa adauge in cos mai multe produse, permitandu-i acestuia sa continue procesul de selectie si cautare de produse, fara a intra imediat in procesul de checkout);
  • Posibilitatea refolosirii ultimului cos de cumparaturi din arhiva de comenzi la comenzile ce pot fi repetate fara schimbarea continutului acestora.

Anunturi

  • Existenta campului de cautare pe prima pagina;
  • Existenta campurilor de cautare avansata in functie de filtre importante (ex.: pentru imobiliare numar de camere, suprafata, an constructie, compartimentare etc.);
  • Delimitarea explicita a anunturilor promovate;
  • Delimitarea anunturilor provenite de la persoane fizice de cele apartinand companiilor;
  • Posibilitatea de filtrare a anunturilor dupa grad de noutate, pret si alte filtre legate de tipul anuntului;
  • Existenta posibilitatii de a salva in contul de utilizator cautarile si anunturile proprii pentru a le accesa la o data ulterioara;
  • Afisarea numarului total de anunturi si a numarului de anunturi per categorie se puncteaza in plus;
  • Rezultate relevante in urma cautarilor semantice (care accepta un limbaj cat mai natural), implicand cel putin orasul, categoria. culoarea si tipul produselor;
  • Posibilitatea adaugarii rapide a unui anunt fara creare de cont/inregistrare/autentificare;
  • Se puncteaza suplimentar existenta serviciului de livrare cu verificare;
  • Se acorda puncte in plus pentru website-urile de anunturi care afiseaza in timp real adaugarile de anunturi si contactarile prin platforma;
  • Se acorda puncte in plus platformelor de anunturi care cer feedback utilizatorului la dezactivarea anuntului cu privire la motivele care au stat la baza dezactivarii;
  • Afisarea in pagina de anunt de anunturi similare pentru a incuraja navigarea prin site;
  • Se acorda puncte in plus pentru siturile de anunturi care ofera articole si ghiduri utilizatorilor continand sfaturi pentru gasirea obiectului/serviciului pe care il cauta sau sfaturi de siguranta (ex.: cum iti gasesti apartamentul, la ce sa fii atent cand iti o masina la mana a doua etc.).

Articole sportive si Timp liber

  • Imagini detaliate ale partilor esentiale ale produsului (ex: suduri, pinioane, mecanisme cu arc, mecanisme de rulare etc.), in special a partilor care asigura functionalitatea si siguranta in folosire;
  • Se puncteaza in plus afisarea de clipuri video (acolo unde este cazul) pentru intelegerea functionarii produsului;
  • Greutatea totala si dimensiunile echipamentului/produsului, precum si ale coletului/cutiei de transport;
  • Unde este cazul, vor fi afisate constrangerile si limitele folosirii echipamentului de catre clienti (greutatea maxima suportata, nr. maxim persoane etc.);

Auto, Moto si Utilaje

  • Prezenta si functionarea filtrelor specializate pentru vanzare asistata (ex.: producator masina/utilaj> marca > an fabricatie > tip accesoriu > etc.);
  • Posibilitatea personalizarii/customizarii comenzii in functie de nevoia clientului (ex.: “car configurator”);
  • Evidentierea caracteristicilor principale strans legate de siguranta in exploatarea produsului (ex.: tonaj suportat de un cric, voltajul corespunzator alimentarii utilajului etc.) - criteriul se noteaza unde este cazul;
  • Afisarea in pagina de produs a listei de compatibilitati ale produsului cu alte accesorii, echipamente sau subansamble, insotita de manualul de instructiuni;
  • Greutatea totala si dimensiunile echipamentului/produsului, precum si ale coletului/cutiei de transport;
  • Cautare dupa codul produsului (ex.: SKU, P/N, S/N, EAN etc.) - recomandat prin Ajax;

Bebelusi, Copii, Jucarii

  • Informarea cumparatorului cu privire la varsta minima pentru utilizarea in siguranta a produsului si eventualele restrictii/pericole;
  • Filtre si sortari dupa sexul copilului, dupa varsta - in plus fata de filtrele si sortarile generale;
  • Filtre sau categorii (colectii de produse) dupa o anumita tema (ex.: personaje din filme, jucarii Disney etc.);
  • Accesarea/vizualizarea produsului urmator fara intoarcerea in categorie (lista de produse), ci cu browse cu sageti stanga-dreapta pentru a usura navigarea de la un produs la altul (recomandare conform obiceiului de navigare al publicului tinta - se puncteaza suplimentar);
  • Promovarea "cosului multiplu" (magazinele online din aceasta categorie trebuie sa incurajeze utilizatorul sa adauge in cos mai multe produse, permitandu-i acestuia sa continue procesul de selectie si cautare de produse, fara a intra imediat in procesul de checkout);
  • Se puncteaza in plus afisarea de clipuri video (acolo unde este cazul) pentru intelegerea functionarii produsului;

Birotica si Papetarie

  • Posibilitatea refolosirii ultimului cos de cumparaturi din arhiva de comenzi la comenzile ce pot fi repetate fara schimbarea continutului acestora;
  • Se va puncta suplimentar existenta unor facilitati speciale pentru comenzi de tip B2B, pentru clientii firme (ex.: supervizor cont, buget prestabilit, plata la termen etc.) si informarea utilizatorului inca de pe site cu privire la aceste facilitati;
  • Sortari dupa tipul de cumparator: client business, persoana fizica, elev/student etc.;

Cadouri si Bijuterii

  • Posibilitatea de a include in comanda felicitari personalizate si posibilitatea ambalarii produsului pentru cadou;
  • Clasificarea produselor dupa destinatar/ocazie (ex.: cadouri pentru el, cadouri pentru ea, cadouri pentru copii, Valentine's Day, Craciun etc.);
  • Rezultate relevante in urma cautarilor semantice (care accepta un limbaj cat mai natural), implicand cel putin categoria si culoarea produselor (ex.: inel din aur alb, ursulet de plus albastru, cercei cu piatra rosie etc.);
  • Se puncteaza suplimentar afisarea in pagina de produs a imaginilor cu produsul in context (ex.: cu inelul pe deget, cu cercelul la ureche, cu ursuletul de plus pe o canapea etc.);
  • Se vor puncta suplimentar magazinele online care afiseaza in pagina de produs clipuri video de prezentare, sau animatie 3D / 360 de grade
  • In cazul magazinelor care comercializeaza inele, este necesara afisarea unui ghid de alegere a marimii/dimensiunii inca din pagina de produs; 
  • Se vor puncta suplimentar magazinele online care au in pagina de produs aplicatii de personalizare (ex.: propriul album foto, etichete personalizate, gravare pe inel etc.);
  • Posibilitatea realizarii unui calendar cu notificari ale zilelor de nastere, onomastica, ocazii speciale ale prietenilor clientului;

Carti, Reviste, Publicatii, Muzica si Film

  • Filtrarea, sortarea si cautarea dupa atribute specifice (ex.: editura, anul aparitiei, gen literar, numar de pagini, autor, gen muzical, artist, actor etc.);
  • Publicarea de recenzii la carti, filme, discuri etc. facute de un specialist sau de catre publicul larg, pe langa descrierea oferita de producator;
  • Afisarea in pagina de produs a imaginii copertei si cuprinsul publicatiei vandute. In cazul melodiilor si filmelor, pe langa coperta CD-ului sau posterul filmului se vor afisa lista de melodii si in cazul filmelor distributia si un storyline;
  • In cazul produselor digitale (e-books, mp3, streaming filme etc.), accesul la acestea trebuie sa fie permis imediat dupa efectuarea platii online;

Casa si Gradina

  • Prezenta filtrelor de culoare in paginile de categorie, alegerea produselor facandu-se dupa acest criteriu in multe din cazuri (ex.: produse menaj rosii, vase de bucatarie portocalii, mocheta rosie, mobila de culoarea stejarului etc.);
  • Organizarea pe colectii de produse (ex.: colectia de iarna, farfurii + pahare + tacamuri desenate cu Pinocchio, dulap + canapea + pat din aceeasi colectie etc.), oferindu-i posibilitatea clientului de a cumpara obiecte diferite cu acelasi design sau tema principala. Colectiile pot avea pagini speciale de prezentare, dar se recomanda ca in pagina de produs sa fie afisate produsele din aceeasi colectie cu produsul curent;
  • Augumented reality / Virtual room - aplicatie punctata suplimentar despre cum se potriveste produsul dorit in spatiul propriu din casa;
  • Se puncteaza suplimentar existenta unor articole/ghiduri de tipul "cum se monteaza", "cum se asambleaza" etc.;
  • Se puncteaza suplimentar magazinele care au echipe specializate de montaj sau recomanda clientului personal calificat extern care il poate ajuta la montaj sau la implementarea proiectului;

Fashion

  • Campurile de selectie a culorii si a marimii produsului, precum si ghidul de marimi (tabel care explica marimile) trebuie sa fie amplasate in vecinatatea butonului de "adauga in cos", conform uzantelor generale;
  • Promovarea "cosului multiplu" (magazinele online din aceasta categorie trebuie sa incurajeze utilizatorul sa adauge in cos mai multe produse, permitandu-i acestuia sa continue procesul de selectie si cautare de produse, fara a intra imediat in procesul de checkout);
  • Publicarea instructiunilor de ingrijire a produselor (unde este cazul) - ex.: temperatura de calcare, spalare etc.;
  • Publicarea compozitiei materialului din care este confectionat produsul;
  • Posibilitatea selectarii produselor dupa tipul de tinuta (ex.: casual, elegant, club, sport etc.);
  • Existenta facilitatii “completeaza tinuta” cu produse complementare produsului curent, preferabil alese manual de catre un fashion editor;
  • Publicarea a cel putin 1 imagine de detaliu al produsului (ex.: tesatura, nasturi, butoni, model brodat, model imprimat etc.);
  • Accesarea/vizualizarea produsului urmator fara intoarcerea in categorie (lista de produse), ci cu browse cu sageti stanga-dreapta pentru a usura navigarea de la un produs la altul (recomandare conform obiceiului de navigare al publicului tinta - se puncteaza suplimentar);
  • Se vor puncta suplimentar magazinele online care au o descriere comerciala facuta de un fashion editor/specialist (evidentiata ca atare - "ce spune specialistul", "recomandarea fashion editorului");
  • Se va puncta suplimentar prezenta oricaror din urmatoarele facilitati: poze interactive cu produsul prezentat la 360 grade, cabina de proba virtuala sau catwalk.

Florarii online

  • Posibilitatea de a include in comanda felicitari personalizate si posibilitatea ambalarii florilor pentru cadou;
  • Rezultate relevante in urma cautarilor semantice (care accepta un limbaj cat mai natural), implicand cel putin categoria si culoarea produselor (ex.: trandafiri rosii, garoafe albe, lalele negre etc.);
  • Posibilitatea realizarii unui calendar cu notificari ale zilelor de nastere, onomastica, ocazii speciale ale prietenilor clientului;
  • Florariile online vor afisa in pagina de produs garantia de prospetime si anume cat timp florile vor arata proaspete ca la inceput, in conditii normale de ingrijire;
  • Existenta fotografiilor martor pentru buchetele de flori care se realizeaza la comanda; 
  • Notificarea clientului (ex.: sms, e-mail, telefon etc.) platitor privind status-ul livrarii florilor, in cazul in care destinatarul este o alta persoana;

Health & Beauty

  • Promovarea "cosului multiplu" (magazinele online din aceasta categorie trebuie sa incurajeze utilizatorul sa adauge in cos mai multe produse, permitandu-i acestuia sa continue procesul de selectie si cautare de produse, fara a intra imediat in procesul de checkout);
  • Posibilitatea refolosirii ultimului cos de cumparaturi din arhiva de comenzi la comenzile ce pot fi repetate fara schimbarea continutului acestora;
  • Publicarea in pagina de produs a atentionarilor, contraindicatiilor sau a precizarilor de natura medicala de pe ambalajul produsului (unde este cazul);
  • Publicarea listei de ingrediente in pagina de produs (conform ambalajului), precum si instructiunile de folosire, dozajul recomandat etc.;

IT&C, Electronice si Electrocasnice

  • Se puncteaza suplimentar existenta unui configurator de sisteme PC pe baza compatibilitatilor dintre componente (in cazul magazinelor care comercializeaza componente de calculator);
  • Pe langa specificatiile tehnice, se recomanda publicarea in pagina de produs a unei descrieri cat mai naturale a produsului (pe intelesul tuturor, chiar si al celor care nu sunt specialisti/tehnici), prezentand beneficiile acestuia si modul in care raspund nevoilor clientului;
  • Publicarea constanta de review-uri ale produselor comercializate, facute chiar de magazinele online (review-uri video, text, teste comparative etc.) pentru pozitionarea magazinului ca expert in domeniu;
  • Promovarea "cosului multiplu" (magazinele online din aceasta categorie trebuie sa incurajeze utilizatorul sa adauge in cos mai multe produse, permitandu-i acestuia sa continue procesul de selectie si cautare de produse, fara a intra imediat in procesul de checkout);

Pet Shop

  • Promovarea "cosului multiplu" (magazinele online din aceasta categorie trebuie sa incurajeze utilizatorul sa adauge in cos mai multe produse, permitandu-i acestuia sa continue procesul de selectie si cautare de produse, fara a intra imediat in procesul de checkout);
  • Posibilitatea refolosirii ultimului cos de cumparaturi din arhiva de comenzi la comenzile ce pot fi repetate fara schimbarea continutului acestora;
  • Publicarea in pagina de produs a informatiilor privind cantitatea recomandata de hrana in functie de specia, varsta, greutatea animalului de companie;
  • Publicarea de articole de specialitate cu recomandari despre ingrijirea animalelor de companie, precum si informatii sau contacte de la companii specializate (ex.: cabinete veterinare, cosmetica pet etc.);

Reduceri Colective

  • Evidentierea elementelor de marketing care fac push pe cumparare (elemente de urgenta si raritate precum: pretul initial si pretul redus, timpul in care expira oferta, cati utilizatori au mai cumparat deja produsul/serviciul promovat, numarul de produse ramase in stoc etc.);
  • Incurajarea cumparaturilor rapide (de impuls) prin evidentierea (inca din homepage) a butonului de "cumpara" si un proces de comanda extrem de rapid (cu foarte putine campuri de completat);

Shopping Club

  • Afisarea homepage-ului fara obligativitatea autentificarii/inregistrarii - pe de alta parte, orice click pe homepage pe un produs va duce catre pagina de autentificare/inregistrare sau catre un lightbox de autentificare/inregistrare; 
  • Afisarea detaliilor de contact ale companiei din spatele shopping club-ului - in special numarul de telefon de contact ar trebui afisat pe prima pagina intr-un punct cat mai vizibil; 
  • Afisarea numarului de membri ai shopping club-ului si promisiunea de reducere sub forma de procent sau un interval de procente de reducere pentru a incuraja autentificarea/inregistrarea; 
  • Incurajarea cumparaturilor rapide (de impuls) prin evidentierea (inca din homepage) a butonului "cumpara";
  • Evidentierea elementelor de marketing pentru a face push pe vanzari (elemente de raritate si urgenta precum: pretul initial si pretul final dupa reducere, timpul ramas pana cand oferta expira, numarul de utilizatori care au cumparat deja serviciul/produsul promovat, numarul de produse ramas in stoc etc.); 
  • Usurinta accesului la paginile generale se face fara necesitatea autentificarii/inregistrarii - ex.: termeni si conditii, despre noi, politica de retur, politica de confidentialitate; 
  • Afisarea in pagina de produs a timpului ramas pana cand oferta expira (acolo unde este cazul);
  • Afisarea in pagina de produs a pretului redus, precum si a pretului initial (acolo unde este cazul).

Turism

  • Este esentiala filtrarea multicriteriala/vanzarea asistata, ca si mod principal de cautare a unui sejur, a unui bilet de avion, autocar etc.;
  • Acceptarea platii online prin card;
  • Verificarea disponibilitatii serviciilor (ex.: sejururi, hoteluri, bilete de avion etc.) in timp real;
  • Recomandari de pachete si servicii turistice in functie de ocazii, evenimente speciale etc.;
  • Posibilitatea acordarii unui scor oferit de clienti, rating per locatii, hotel, servicii, precum si afisarea acestui rating in pagina de produs;
  • Se vor puncta suplimentar site-urile de turism care ofera servicii de informare a clientului despre destinatia aleasa (ex.: mijloacele de transport de la aeroport in centrul orasului, atractii turistice de vizitat, eventuale pericole/lucruri de evitat in orasul respectiv - ex.: potentiale conflicte, razboaie, greve etc.);
  • Este recomandat ca site-ul de turism sa ofere clientului toate informatiile de contact ale furnizorilor (ex.: hotelul unde va fi cazat, compania aeriana/transport la care a achizitionat biletul etc.) in asa fel incat clientul sa poata reverifica stadiul rezervarii;

Te-ai convins?

Inscrie-ti magazinul online in competitia GPeC pana pe 23 Mai 2014! Te costa 250 EUR + 24% TVA si castigi servicii de peste 3000 EUR!