Despre GPeC

Povestea noastra in cateva cuvinte: cand si cum am inceput, ce greseli am facut, ce ne-a motivat sa mergem mai departe si ce reprezinta azi GPeC – la 11 ani de existenta – pentru piata de E-Commerce din Romania.

Inceputul…

In 2005 faceam cunostina oficial cu piata de e-commerce odata cu lansarea primei publicatii (tiparite, atentie! :-)) din Romania dedicate exclusiv comertului electronic si mediului digital. Este vorba de revista Link impreuna cu suplimentul Link 2 eCommerce.Link-2-eCommerce

La vremea respectiva, aproape toti colegii de breasla din media de business ne credeau cel putin ciudati ca am ales sa scriem despre comertul online – un domeniu insignifiant in Romania.

Doar cei cativa care erau direct implicati in industrie (primii procesatori de plati si cateva magazine online) aveau incredere in noi si ne sustineau in acest demers, desi nu de putine ori chiar ei ne intrebau prieteneste: “totusi, voi din ce traiti… pentru ca piata e extrem de mica?”…

Raspunsul este usor de intuit: ne descurcam greu, ne imprumutam la prieteni pentru a sustine costurile de tipar, dar am inceput sa facem si primele contracte publicitare care sa ne ofere o gura de oxigen, in asa fel incat pierderile financiare sa fie mai mici – nici in cele mai optimiste vise nu speram sa ajungem la break even!

Ne-a motivat foarte mult faptul ca voi – acea mica piata de e-commerce din Romania – ne citeati articolele si ne felicitati pentru analizele de piata si cifrele obiective pe care le publicam. Iar asta ne facea sa continuam si sa vrem sa fim tot mai buni.

La vremea respectiva, media centrala (televiziuni, radiouri sau publicatii) nu avea sectiuni dedicate mediului online, nici macar jurnalisti specializati in New Media. Din putinele stiri cu focus pe e-commerce, aproape toate erau doar despre hackeri si fraude, subiecte care asigurau “senzationalul” atat de cautat de jurnalisti.

Noi, in schimb, ne-am axat pe analize si cifre de piata, pe publicarea povestilor de succes ale primelor magazine online, pe sfaturi practice despre cum sa ai o afacere pe Internet, pe continut relevant despre legislatia in vigoare – pe scurt, cam tot ce era de interes pentru antreprenorii care cochetau cu ideea de a dezvolta un business online. Iar asta in conditiile in care in Romania exista un vid de informatii despre e-commerce.

In munca de documentare pentru articolele publicate si in noptile nedormite de research despre trend-urile din tarile dezvoltate, ne-am dat seama ca valul “e-commerce” va atinge invariabil si pamantul romanesc. :-) Iar atunci am realizat ca online-ul este viitorul, drept pentru care am decis sa inchidem print-ul, mai ales in condiitile in care noi ne adresam segmentului online.

Am continuat sa scriem doar pe web si tot atunci ne-am gandit ca piata romanesca de e-commerce are nevoie de un eveniment dedicat, in cadrul caruia acei putini antreprenori online de la vremea respectiva sa aiba ocazia sa se cunoasca, sa schimbe idei, sa colaboreze si, astfel, industria sa creasca.

Gala Premiilor E-Commerce 2016

Asa s-a nascut, in 2006, Gala Premiilor eCommerce – eveniment gandit sa reuneasca industria si sa rasplateasca eforturile putinelor magazine online existente si ale celor catorva companii de profil cu scopul de a incuraja o piata la inceput de drum, dar cu potential urias de crestere.

Pare de necrezut astazi, dar de la idee pana cand a avut loc efectiv prima editie a Galei Premiilor eCommerce au trecut doar doua saptamani.

In doua saptamani am incercat sa pregatim toata logistica de eveniment neavand niciun fel de experienta in organizari de evenimente, deci – evident – prima editie a Galei a fost de-a dreptul “chinuita”: am intarziat inceperea ei cu o ora si jumatate si am avut nenumarate probleme tehnice.

La final, ne-am simtit penibil fata de cei peste 100 de invitati si eram hotarati sa ne intoarcem la scris, lasand organizarea de evenimente in seama celor priceputi.

Nu a stiut pana astazi, dar cel care ne-a facut sa vrem sa continuam a fost Marius Ciocan care a publicat pe blogul FunGift cateva idei si concluzii in urma participarii la prima editie a Galei Premiilor eCommerce.

Pe langa meritatele critici aduse organizarii, Marius si-a incheiat insemnarea cu cateva cuvinte optimiste: “Un eveniment ok, care pe langa chinurile nasterii firesti pentru orice prima editie, a reusit sa stranga laolalta pe toti cei care conteaza in aceasta industrie si a mai facut un pas pentru maturizarea comertului electronic la noi. Felicitari!”

Dupa ce am citit aceste cuvinte, ne-am ambitionat sa continuam proiectul si sa il facem din ce in ce mai bun atat din punct de vedere organizatoric, cat mai ales din punct de vedere al complexitatii evenimentului.

Pentru Competitia Magazinelor Online, am gandit un set complex de criterii de jurizare care sa ii ajute pe comercianti sa afle punctele forte si punctele slabe ale website-urilor lor si ne-am dorit sa fim transparenti in procesul de evaluare, oferindu-le tuturor participantilor rapoartele de auditare. Pastram acest principiu si astazi.

Odata cu cresterea evenimentului si a pietei, a aparut nevoia de tot mai multa informatie. Din ce in ce mai multi participanti ne spuneau ca ar fi bine sa facem si o conferinta pe langa Festivitatea de Premiere pentru ca nu existau multe resurse de continut despre e-commerce la acea vreme.

Asa ca la a 5-a editie anuala din 2010, a fost prima data cand inainte de decernarea premiilor am organizat un modul de jumatate de zi de Conferinta cu invitatul special Bryan Eisenberg – primul specialist international in optimizarea conversiilor care a vorbit in Romania la GPeC.

Peste 300 de participanti au fost atunci in sala, iar Bryan era extaziat de audienta mare si de interactiunea cu sala, fara sa isi fi imaginat vreodata ca acest lucru e posibil in Romania (o tara despre care, probabil, nici nu auzise).

De atunci, am folosit in comunicare titulatura GPeC (acronimul de la Gala Premiilor eCommerce), pentru ca evenimentul crescuse si nu mai insemna doar o Gala de Premii asa cum fusese gandit initial, ci si Conferinta / Content.

In 2011, am lansat GPeC sub conceptul “Academia de E-Commerce”, primul eveniment din Romania care se desfasura timp de 6 luni pe an si sub umbrela caruia aveau loc alte multe evenimente conexe: Competitia Magazinelor Online, Conferinta, Workshop-uri, Cursuri, Festivitate de Premiere.

Conceptul se pastreaza si astazi, fiecare editie anuala a GPeC insemnand, de fapt, o serie de evenimente e-commerce care sa acopere toate nevoile industriei: de la evaluarea profesionista a magazinelor online inscrise in Competitia GPeC, la continut premium transmis in cadrul editiilor de primavara si de toamna ale GPeC Summit (Conferinta, Workshop-uri, Expo, Party), la training-uri intensive si team-building in cadrul Scolii de Vara de E-Commerce GPeC, la rasplatirea performantelor magazinelor online si a jucatorilor e-commerce in cadrul Festivitatii de Decernare a Premiilor GPeC si pana la networking si lead-uri de calitate cu elita industriei.

GPeC astazi, la 11 ani de existenta

In 2016 sarbatorim 11 ani de GPeC, iar astazi – datorita tie – GPeC este Cel mai Important Eveniment de E-Commerce din Romania.

Iata ce inseamna GPeC in fapte si in cifre, la 11 ani de existenta:

  • Singurul eveniment dedicat E-Commerce si Online-ului din Romania care se desfasoara timp de 8 luni in fiecare an – din aprilie pana in noiembrie;
  • 2 editii de GPeC Summit in fiecare an: Conferinta, Workshopuri, E-Commerce Expo, Networking si Party;
  • Unii dintre cei mai buni speakeri internationali, adusi de GPeC pentru prima data in Romania: Bryan Eisenberg, Neil Patel, Chris Goward, Craig Sullivan, Geno Prussakov, Alex Langshur, Daniel Waisberg, David Darmanin, Karl Gilis, Brian Dean, Oli Gardner, Larry Kim, Brian Massey, Marie Polli, Viljo Vabrit, Gary R. Beal, Matthew Woodward, Ivan Mazour, Simo Ahava, Daniel Dubin, Andre Morys, John Ekman, Caroline Hey, Julian Harris, Todd ‘Turbo’ Watson, Manfred Stadler, Jacob Kildebogaard, Grzegorz Wojcik, Jerzy Warchalowski… ne cerem scuze anticipat daca am omis pe cineva, dar au trecut ceva ani peste noi ;-)
  • Cea mai mare Competitie a Magazinelor Online desfasurata pe parcursul a 8 luni in fiecare an: peste 120 de criterii de jurizare, 2 etape de evaluare la momente diferite de timp, peste 20 de specialisti in Juriul GPeC, intalniri intre magazinele online si juriul competitiei pentru explicarea rapoartelor de evaluare – pe scurt, tot ce isi poate dori un magazin online in asa fel incat sa isi imbunatateasca prezenta web si sa isi creasca vanzarile;
  • Singura serie de cursuri intensive de comert electronic din Romania – Scoala de Vara de E-Commerce GPeC (5 zile de workshopuri aplicate si networking, petrecute la aer curat de munte cu unii dintre cei mai buni specialisti in e-commerce);
  • Decernarea Premiilor in Comertul Electronic Romanesc – Festivitatea de Premiere a Industriei E-Commerce din Romania Gala Premiilor eCommerce;
  • Cea mai mare comunitate de e-commerce din Romania: 7000+ reprezentanti de magazine online, specialisti in comertul electronic, companii de profil;
  • Lansarea Programului National pentru Certificarea Magazinelor Online Trusted.ro – prima Marca de Incredere din Romania (impreuna cu Legi-Internet.ro si Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania);
  • Primele studii de piata la nivel national (2008 – la solicitarea ANCOM si 2012 – actualizare);
  • Furnizorul principalelor cifre, statistici si tendinte de evolutie ale pietei romanesti de comert electronic la inceputul fiecarui an;
  • 850+ magazine online inscrise si auditate in cadrul Competitiei GPeC, de-a lungul primilor 10 ani;
  • 500+ speakeri de top la evenimentele GPeC;
  • 7.000+ participanti la evenimentele GPeC;
  • 90% feedback pozitiv din partea participantilor;
  • Tehnologii de ultima generatie aduse de GPeC pentru evaluarea magazinelor online: Eye-Tracking, NeuroMarketing, UX Tools (ClickTale, Morae, Voice of Customer, Commerce Sciences).

Ne vine greu sa credem ca suntem deja la al 11-lea an de GPeC…

Nu am fi fost astazi aici fara feedback-ul pretios al participantilor la evenimentele GPeC, fara eforturile juriului GPeC, fara zecile de companii e-commerce care ne sustin an de an, fara bloggerii si partenerii media care scriu despre GPeC, fara magazinele online care vor sa se perfectioneze si sa le asigure consumatorilor experiente tot mai frumoase de shopping, fara sfaturile prietenilor din Comunitatea GPeC. Nu am fi fost astazi aici fara tine!

Iti multumim ca ne esti alaturi de 11 ani. TU esti parte din GPeC!

Echipa GPeC

Andrei Radu GPeC

Andrei Radu

CEO & Founder GPeC si Co-Founder TRUSTED.ro

andrei.radu [at] gpec.ro

Raluca Radu GPeC answear

Raluca Radu

Strategy & Marketing Manager GPeC

raluca.radu [at] gpec.ro

Bogdan Manolea TRUSTED

Bogdan Manolea

Co-Founder TRUSTED.ro

contact [at] legi-internet.ro

Liviu Taloi ecompedia

Liviu Taloi

Co-Founder Ecompedia & Community Manager GPeC

liviu.taloi [at] gpec.ro

George Hari Popescu GPeC

George Hari Popescu

Communication Specialist & Online Editor GPeC & TRUSTED.ro

george [at] trusted.ro

Lucian Rotaru Social Media

Lucian Rotaru

PR & Social Media Executive GPeC & TRUSTED.ro

lucian [at] trusted.ro