Romanii au cumparat online produse in valoare de 600 milioane euro, in 2013
Comunicat de Presa, Bucuresti, 27 ianuarie 2014, Copyright: GPeC (Gala Premiilor eCommerce)
Potrivit declaratiilor principalilor jucatori din piata romaneasca de comert electronic din cadrul celei de a VIII-a editii a Galei Premiilor eCommerce (GPeC), desfasurata in noiembrie 2013 la Bucuresti, retail-ul online autohton este o piata de aprox. 600 milioane euro in anul recent incheiat. Cifra vehiculata face referire exclusiv la produsele comercializate online (indiferent de natura lor) si nu la servicii, plata facturilor de utilitati, bilete de avion, bilete la spectacole, vacante si calatorii etc.
GPeC – cel mai important eveniment de comert electronic din Romania – a publicat astazi, 27.01.2014, principalele cifre si statistici despre piata romaneasca de e-commerce pentru anul 2013.
Potrivit acestora, numarul utilizatorilor de internet a ajuns la 10 milioane anul trecut (cu 1 milion mai mult fata de anul 2012 – sursa: EuroStat). 27% din romanii conectati la internet, adica aprox. 1 din 4 internauti, cumpara online (sursa: Daedalus Millward Brown), iar majoritatea cumparatorilor online (84%) locuiesc in mediul urban, in timp ce 16% locuiesc in mediul rural.
Varsta medie a cumparatorilor online este cuprinsa intre 25 si 35 de ani, dar anul 2013 a adus o crestere de 5 procente pe segmentul de varsta 45-55 ani, care reprezinta acum 15% din totalul utilizatorilor de comert electronic (fata de 10% in 2012).
In ceea ce priveste plata online prin card, numarul de tranzactii a crescut in 2013 cu aprox. 35% comparativ cu anul 2012, potrivit declaratiilor oficialilor VISA, MasterCard si RomCard din cadrul Galei Premiilor eCommerce. Totusi, metoda preferata de plata a romanilor ramane rambursul (plata la livrare), fiind utilizata in peste 90% din tranzactii.
Valoarea tranzactiilor prin card procesate in sistemul 3D Secure de catre RomCard este de aprox. 220 milioane euro in 2013 (cifra similara cu valoarea inregistrata in 2012).
Potrivit VISA, valoarea medie a unei tranzactii a fost de aprox. 37 euro (platiti in lei), in scadere fata de anul 2012 cand valoarea medie a unei tranzactii era de 45 euro (platiti in lei).
Foarte interesant este si faptul ca majoritatea tranzactiilor online prin card sunt internationale (60%) si doar 40% sunt tranzactii domestice, conform statisticilor MasterCard. Cu alte cuvinte, romanii cheltuiesc mai multi bani pe site-uri din strainatate decat in tara.
In Romania exista, in acest moment, peste 12 milioane de carduri inrolate in sistemul 3D Secure (fata de 11,3 milioane in 2012), iar numarul de carduri active (adica folosite, efectiv, in tranzactionarea online) a crescut de la 410.000 in 2012 la peste 600.000 in 2013.
La sfarsitul anului trecut, in sistemul RomCard 3D Secure aveau loc peste 17.000 de tranzactii online cu cardul in fiecare zi, adica peste 500.000 tranzactii in fiecare luna.
Piata romaneasca de comert electronic este formata din aprox. 4.500 de magazine online, cu 1.000 mai multe decat in 2012, potrivit estimarilor principalilor jucatori. Din numarul total de magazine, peste 1.000 sunt inrolate si certificate in standardul 3D Secure, la RomCard, comparativ cu 781 magazine in 2012.
„Comertul electronic romanesc creste constant de la un an la altul cu 33-35%; putine – daca nu chiar deloc – sunt industriile in care se mai inregistreaza o asemenea crestere. Chiar daca in alte tari vecine precum Polonia, Cehia sau Ungaria, piata de comert electronic este mult mai dezvoltata, Romania prezinta un potential fantastic de crestere si este pe lista de prioritati pentru investitorii din domeniu, atunci cand vine vorba de Europa de Est.”, spune Andrei Radu, Founder & CEO GPeC.
Cifrele publicate de GPeC sunt bazate pe statisticile si estimarile: VISA, MasterCard, RomCard, GPeC, Daedalus Millward Brown si ale principalilor jucatori din piata de e-commerce (reprezentanti ai magazinelor online de top).
GPeC (Gala Premiilor eCommerce) este cel mai important eveniment de comert electronic din Romania si singurul din online care se desfasoara timp de 8 luni in fiecare an. Cea de a 9-a editie va avea loc in intervalul aprilie – noiembrie 2014, in tot acest interval desfasurandu-se numeroase actiuni: competitia magazinelor online, conferinte, workshop-uri, training-uri, expo etc.
Ma bucura faptul ca incet, incet, se misca si in Romania comertul online desi cifrele sunt relativ mici. Din cate observ din articol, studiul se refera doar la magazinele online. Adica strict la ce se vinde pe factura. Cu siguranta cifra reala este mult mai mare intrucat nu sunt luate in calcul site-urile de anunturi. Dintre siteurile de anunturi singurul jucator important al pietei care poate contoriza tranzactiile este ocazii.ro. Imi este greu sa cred ca tocmai si olx, pot avea o statistica precisa cu tranzactiile facute la ei pe site.