Competitia Magazinelor Online GPeC 2016

Orice magazin online caruia ii pasa de propriul website ar trebui sa se inscrie in Competitia GPeC! Nu pentru a-si decora biroul cu premii, ci pentru a afla exact ce este bine si ce nu in website-ul lui ca sa ia decizii in cunostinta de cauza despre cum sa isi imbunatateasca prezenta online si sa vanda mai mult! Tu ce astepti?

Criteriile de jurizare GPeC 2016 – daca le respecti, ai un magazin online cu o fundatie beton!

I. INTREGUL WEBSITE

  1. Design minimalist/concis/simplu, atractia vizuala, prima impresie (conform studiilor, vizitatorii iau decizia de a naviga pe un website sau de a-l parasi in aprox. 7 secunde de la deschidere; bunele practici in e-commerce recomanda evitarea layout-urilor aglomerate in beneficiul spatiilor albe, deschise, care au rolul de a evidentia informatiile esentiale, de marketing – fara interferenta elementelor de tip “noise”. In plus, un layout modern denota incredere, spre deosebire de un design neingrijit/neactualizat);
  2. Adaptive design (layout-ul site-ului trebuie sa fie optimizat pentru majoritatea rezolutiilor uzuale, in functie de device-ul folosit cand este accesat: desktop, laptop, tableta, smartphone etc. – adaptive/responsive/fluid design);
  3. Mobile App (aplicatie dedicata pentru device-uri mobile; a nu se confunda cu mobisite – se puncteaza usurinta in navigare, design nativ in functie de platforma, functionalitate, sistem de comanda adaptat la mediul mobil);
  4. Social Media Seals (ultimele tendinte in e-commerce arata ca simbolurile de social media au devenit adevarate marci de incredere pentru utilizatori, de aceea trebuie evidentiate pe intreg site-ul – recomandat atat in header, cat si in footer – ex.: Facebook, Twitter, Pinterest, Blog, Google+ etc.);
  5. Trust Seals (publicarea marcilor de incredere de la terti in intreg site-ul; recomandat atat in header, cat si in footer sau cel putin “above the fold” daca nu in header. Exemple de marci de incredere: Trusted.ro, Verified by Visa, MasterCard Secure Code, GeoTrust, PayPal etc.);
  6. Cosul de cumparaturi, zona de Autentificare/Login sau Sign-Up, Customer Support si sectiunea de Contact amplasate in coltul din dreapta-sus al ecranului, conform uzantelor generale in e-commerce;
  7. Culoarea de actiune (bunele practici in e-commerce recomanda utilizarea unei culori principale pentru butoanele de actiune (ex.: butonul de “adauga in cos”, butonul de search etc.), in contrast puternic cu restul de culori folosite in site);
  8. Breadcrumbs (lantul de navigare / indicii de orientare in site sunt extrem de importante, mai ales in cazul magazinelor cu mai multe produse, de aceea este esentiala prezenta acestora, vizibilitatea lor si, mai ales, buna lor functionare);
  9. Lipsa erorilor de functionare in timpul navigarii;
  10. Pagina de tip 404 Not Found, personalizata pentru a nu pierde utilizatorii care intampina erori (aceasta trebuie sa contina informatiile necesare in scopul finalizarii tranzactiei – ex.: date de contact, oferte cu cele mai vandute produse sau similare, un camp de cautare in site, un link catre homepage sau catre un sitemap, in asa fel incat utilizatorul sa nu paraseasca site-ul si sa poata fi convertit in client);
  11. Newsletter (amplasarea vizibila a sectiunii de abonare la newsletter pentru incurajarea abonarii utilizatorilor);
  12. Timpul de accesare al site-ului cat mai scurt;
  13. Personalizarea continutului (recomandari de produse sau produse similare in functie de istoricul navigarii utilizatorului la ultima sa vizita);
  14. Informarea utilizatorului privind politica de utilizare a “cookies”, inca de la prima vizita pe site;
  15. No pop-ups (de tip abonare la newsletter, online help etc.) de la prima afisare a site-ului (cel mai devreme de la al treilea refresh sau la scroll down daca site-ul este de tip “infinite scrolling”);
  16. No banners/advertising pentru website-uri externe (doar daca sunt operate de aceeasi companie) – bunele practici recomanda acest lucru pentru a nu defocusa utilizatorul si a-l determina sa paraseasca site-ul;
  17. Redirect automat de la www.exemplumagazin.com la exemplumagazin.com (fara mesaje de tip “Page Not Found” daca utilizatorul tasteaza url-ul fara www);
  18. Value Proposition (USP & UVP, de ce este magazinul tau online “unic”, cu ce te diferentiezi fata de competitie?);
  19. Cos de cumparaturi informativ – afisarea (permanenta in dreptul iconitei pentru Cosul de Cumparaturi) de informatii cu privire la cantitatea de produse aflate in cos si valoarea totala a cumparaturilor si posibilitatea de quick view de informatii esentiale din cosul de cumparaturi in aceeasi pagina (nume produs, thumbnail produs, pret).

 

II. SEARCH BAR / FUNCTIA DE CAUTARE INTERNA*

  1. Search bar vizibil, generos si accesibil din orice pagina din site (functia de cautare interna trebuie pozitionata in header-ul site-ului, iar campul de cautare trebuie sa fie generos – sa permita cautari de minimum 25 de caractere);
  2. Text intuitiv – by default in campul de search – insotit de butonul “Cauta” (are rolul de a ajuta utilizatorul sa inteleaga rapid scopul functiei de search – ex.: “Cauta produsul dorit”, “Enter Keyword or Model Number” etc.);
  3. Intelligent Autocomplete (popularea cu rezultate in mod dinamic, direct in campul de cautare, pe masura tastarii expresiei de cautare – ajuta utilizatorul sa identifice mai usor produsul);

Exemplu: eMAG – la introducerea literelor “nvid” in campul de search, apar deja sugestii pentru “nvidia”, inclusiv cu recomandari de produse (imagine, titlu, pret, review-uri):

eMAG

 

  1. Semantic Search (ultimele tendinte in e-commerce arata ca utilizatorii folosesc tot mai des cautarile semantice/detaliate – ex.: “pantofi roz din piele masura 37 cu toc inalt”, iar magazinele online trebuie sa ofere rezultate relevante in urma cautarilor semantice);
  2. Intelligent Breadcrumbs (lantul de navigare rezultat in urma cautarii unui produs trebuie sa fie cat mai detaliat – Ex.: PC–>Componente PC–>Placi video–>Placi video Asus si nu de tipul Home–>Search–>Your Search Result);
  3. Rezultate relevante ale cautarii (rezultatele intoarse din search trebuie sa fie relevante pentru cautarea facuta de utilizator);
  4. Informatii despre disponibilitatea si pretul produselor (cel putin) pe pagina cu rezultatele cautarii;
  5. In cazul cautarilor care nu intorc rezultate (de tipul “nu am gasit niciun produs”), magazinele trebuie sa incurajeze dialogul cu utilizatorul, oferindu-i instrumente ajutatoare cu scopul de a-l tine pe site (ex.: informatii de contact, produse similare cu cel cautat de utilizator, recomandari despre cum sa caute mai bine, un link catre homepage, un sitemap etc.);
  6. Recunoastere erori comune de scriere (search handling of common misspellings) si sugerarea in Search a variantelor corecte de a scrie respectivele cuvinte (spre exemplu, daca utilizatorul tasteaza “capucino” sa ii ofer rezultatele cautarii pentru “cappuccino” sau daca utilizatorul tasteaza “maus” sa ii ofer rezultatele cautarii pentru scrierea corecta “mouse”).

 

III. HOMEPAGE

  1. Slider/banner cu etichete descriptive si call-to-action in locul sagetilor de navigare (ultimele tendinte in e-commerce arata ca utilizatorii nu sunt foarte motivati sa faca click pe sagetile stanga-dreapta de navigare in slider, ci prefera etichete descriptive/labels pentru fiecare cadru in parte, alegand singuri cadrele de interes pentru ei); Sliders
  2. Slider/banner cu imagini de calitate superioara si dimensiuni generoase (se puncteaza in plus imaginile cu chipuri de persoane fericite, utilizand produsul marketat in context);
  3. Slider/banner cu 3 pana la maximum 5 cadre delimitate grafic (usor identificabile si navigabile de catre utilizator);
  4. Promovarea celor mai populare produse (conform bunelor practici in e-commerce, este necesara evidentierea catorva grupuri de produse pe homepage: best sellers, best buy, new arrivals – pot fi acestea sau altele, in functie de strategia de marketing a fiecarui magazin online);
  5. Produse in stoc sau accesibile imediat (toate produsele promovate pe homepage trebuie sa poata fi comandate si livrate rapid – vor fi depunctate magazinele online care promoveaza produse ce nu mai fac parte din oferta curenta sau al caror termen de livrare este discutabil/indepartat);
  6. Functie de “adauga in cos” chiar din homepage (bunele practici in e-commerce recomanda existenta butonului de “adauga in cos” la produsele promovate in homepage);
  7. Imagini calitative (high resolution) ale produselor promovate pe homepage;
  8. Evidentierea titlului si a pretului produselor promovate pe homepage;
  9. Evidentierea oricarui tip de marcaj de marketing care insoteste produsul promovat pe homepage (ex.: discount, livrare gratuita, garantie extinsa, retur in X zile, cel mai vandut produs, cel mai apreciat produs de catre alti clienti etc.).

 

IV. PAGINA “DESPRE NOI”

Studiile arata ca vizitatorii paginii “Despre Noi” sunt de 5 ori mai inclinati sa faca o achizitie decat cei care nu acceseaza aceasta sectiune. De asemenea, primii sunt dispusi sa plateasca in medie cu 22,5% mai mult/tranzactie decat cei din a doua categorie. De aceea, pagina “Despre Noi” este deosebit de importanta, mai ales in cazul magazinelor online care nu sunt foarte cunoscute publicului larg.

  1. Tagline (este indicat ca langa logo-ul magazinului din pagina “Despre Noi” sa existe un slogan, usor de retinut de catre utilizatori, care sintetizeaza in doar cateva cuvinte elementul diferentiator al magazinului);
  2. Elementele definitorii ale magazinului online (scurta poveste – cateva randuri – a inceputului, principiile si valorile in care magazinul crede, obstacolele pe care le-a depasit, prietenii pe care si i-a facut pe parcurs, obiectivele pentru viitor; toate intr-un limbaj prietenesc, emotional, care sa demonstreze utilizatorului ca magazinul este mai mult decat un simplu instrument de business);
  3. Testimoniale din partea clientilor multumiti (cel putin un testimonial care sa combine limbajul emotional cu experienta pragmatica de business in relatia cu magazinul online);
  4. Foto sau video cu echipa (este indicat ca magazinele sa isi prezinte echipa – sau o parte din ea in cazul in care echipa este numeroasa – aceasta abordare umanizeaza afacerea si confera incredere utilizatorilor in magazin);
  5. Elemente de Social Media (ex.: Facebook widget cu numarul de fani ai magazinului – in cazul in care acesta este semnificativ, altfel nu este indicat; trimitere catre blogul magazinului etc.)*;
  6. Informatiile de contact (chiar daca exista si o pagina dedicata informatiilor de contact, este recomandata repetarea lor la finalul paginii “Despre Noi”; de asemenea, este indicat sa existe si poza cladirii unde se situeaza biroul magazinului, harta catre locatie, program de lucru si cat mai multe detalii de contact – toate confera incredere utilizatorilor).

 

V. PAGINA DE CATEGORIE*

  1. Produse evidentiate (in functie de strategia magazinului, se recomanda evidentierea anumitor produse dintr-o categorie – ex.: unele produse pot avea imagini mai mari decat restul; unele produse pot fi insotite de etichete/labels de tipul “cel mai vandut produs”, “best deal”, “must-have” etc.);

Exemplul 1 – imagini mai mari pentru anumite produse

Highlighted_products

Exemplul 2 – produse insotite de etichete/labels

HIghlighted_Products_1

  1. Social Proof (folosirea filtrelor si a sortarilor de tip “social”, respectiv ordonarea produselor dintr-o categorie in functie de popularitatea lor in randul clientilor – ex.: produse cu multe review-uri; rating-ul oferit de alti clienti; produse cu multe like-uri/share-uri etc.);
  2. Filtre si sortari (prezenta si functionarea corecta a filtrelor, in functie de natura produselor comercializate – ex.: ordonare dupa producator, dupa pret, marime, culoare, stoc, dupa specificatii tehnice, dupa nevoia pe care o acopera produsul – <ex.: PC-uri pentru gaming> etc.);
  3. Filtre dinamice (optiunile de filtrare trebuie sa se actualizeze automat la schimbarea selectiilor utilizatorului pentru a nu permite afisarea unei liste de produse goala, de tipul “ne pare rau, dar nu exista niciun produs care sa corespunda criteriilor alese de dvs.”);
  4. Gruparea produselor cu acelasi specific in pseudo-categorii (promovarea produselor din categorii diferite intr-o singura categorie – ex.: produse care costa mai putin de 10 lei; produse de Valentine’s Day; produse pentru un ten frumos etc.);
  5. Quick View (posibilitatea de a afla cateva detalii suplimentare despre produs printr-un pop-up sau la mouse-over, fara a parasi pagina de categorie; in pop-up trebuie sa existe si butonul de “adauga in cos” – ex.: Asos.com); QuickView
  6. Imagini in detrimentul textului (bunele practici in e-commerce recomanda acordarea unui spatiu generos imaginii de produs in detrimentul textului, elementele esentiale din pagina de categorie fiind, pe rand: imaginea produsului, titlul si pretul acestuia, butonul de “adauga in cos”);

Exemplu: Mall.cz a pornit de la mult text in detrimentul imaginii de produs, iar in urma testelor A/B a modificat layout-ul, eliminand din text – modificare care i-a adus o crestere a vanzarilor cu 9,41%

Inainte de testul A/B

 before_A-B_testing

Dupa testul A/B

after_A-B_testing

 

VI. PAGINA DE PRODUS

  1. Evidentierea titlului produsului si amplasarea lui in primul ecran vizibil – “above the fold” (ex.: dimensiune mai mare a font-ului folosit, bold, spatii albe in jurul textului etc.);
  2. Imaginile produsului trebuie sa indeplineasca urmatoarele caracteristici:
  • imagini calitative, high-resolution;
  • cat mai multe imagini ale aceluiasi produs, din diferite unghiuri;
  • imagini de dimensiuni mari sau cu functie de zoom la click pe imagine;
  • amplasarea imaginilor aproape de titlul produsului, in primul ecran;
  • se puncteaza suplimentar imaginile 360 grade.
  1. Evidentierea butonului de “adauga in cos” prin culoarea de actiune si prin amplasarea lui in primul ecran vizibil (a nu se amplasa alt buton langa el care sa fie de aceeasi marime si/sau culoare);
  2. Pretul produsului amplasat cat mai aproape de butonul “adauga in cos”;
  3. Informatii exacte despre disponibilitatea produsului si afisarea lor langa pret si butonul “adauga in cos” (ex.: produs in stocul propriu; stoc suficient; stoc limitat; disponibil la comanda in X zile; momentan indisponibil etc.) Este recomandat sa existe posibilitatea abonarii la o alerta de stoc prin email atunci cand produsul nu mai este pe stoc sau atunci cand o anumita marime, spre exemplu, din produsul respectiv nu mai este disponibila in stoc;
  4. Descriere proprie a produsului, diferita de descrierea obtinuta de la producator sau, cel putin, rescrisa sau reformulata (se verifica prin sondaj);
  5. Persuasive Copy (descrierea comerciala a produsului prin intermediul careia sunt evidentiate beneficiile utilizarii acestuia, sentimentul si starea pe care o va avea utilizatorul cand se va afla in posesia produsului – pe scurt, crearea unei povesti in jurul produsului care sa genereze o legatura emotionala cu utilizatorul si sa declanseze nevoia de a cumpara acel produs);
  6. Evitarea jargonului profesional in descrierea comerciala a produsului si respectarea regulilor gramaticale si a ortografiei;
  7. Specificatii tehnice detaliate/complete despre produsul comercializat in asa fel incat utilizatorul sa nu fie nevoit sa caute informatii suplimentare pe alte website-uri si, astfel, sa existe riscul de abandonare a achizitiei;
  8. Reviews & Ratings (publicarea opiniilor, comentariilor si a evaluarilor acordate de alti clienti chiar in pagina produsului; indiferent de natura feedback-ului (pozitiv sau negativ), opiniile altor clienti cantaresc greu in decizia de cumparare, iar publicarea feedback-ului negativ denota transparenta si creste increderea utilizatorilor in magazin);
  9. Informatii detaliate despre livrare, garantii, modalitati de plata, politica de retur – in pagina de produs;
  10. Social Share (posibilitatea “distribuirii sociale” a produsului si integrarea butoanelor de share/like ale principalelor retele de socializare – ex.: Facebook, Twitter, Google+, Pinterest etc. – pentru incurajarea crearii unei comunitati in aceste retele);
  11. Posibilitatea salvarii produsului intr-un wishlist;
  12. Amplasarea cat mai vizibila a coordonatelor de contact in pagina de produs (telefon, e-mail, live-support etc.) in scopul finalizarii tranzactiei (atunci cand consumatorul doreste mai multe informatii/recomandari sau, pur si simplu, nu se descurca sa cumpere online)
  13. Cross-sell (afisarea in pagina de produs a altor produse recomandate de magazin cum ar fi produse similare, ce au cumparat alti clienti, de ce produse au fost interesati alti clienti etc.);
  14. Up-sell (afisarea in pagina de produs a altor produse conexe recomandate de magazin, cum ar fi produse complementare, accesorii compatibile etc).

 

VII. COSUL DE CUMPARATURI

  1. Posibilitatea editarii continutului cosului de cumparaturi (ex.: modificarea cantitatilor, stergerea produselor, salvarea cosului pentru finalizarea comenzii la un moment ulterior etc.);
  2. Cos de cumparaturi persistent – in cazul nefinalizarii comenzii in sesiunea in care produsele au fost adaugate in cos, continutul cosului de cumparaturi se va salva automat si va fi complet la urmatoarea sesiune a utilizatorului, utilizatorul finalizand in aceasta sesiune ulterioara comanda;
  3. Informatii esentiale in cos despre produsul care urmeaza sa fie achizitionat (ex.: titlu, cod produs, pret, cantitate, imagine mica/thumbnail a produsului, costuri livrare, eventuale reduceri sau servicii suplimentare asigurate etc.);
  4. Evidentierea butonului de “trimite/plaseaza comanda” prin culoare si prin amplasarea lui in primul ecran vizibil (a nu se amplasa alt buton langa el care sa fie de aceeasi marime si/sau culoare);
  5. Afisarea in cos a marcilor de incredere primite de la terti (ex.: Trusted.ro, Verisign, PayPal etc.);
  6. Afisarea in cos a elementelor care confera siguranta utilizatorului (ex.: politica de returnare a produselor; conditiile de garantie, confidentialitatea datelor personale etc.);
  7. Toate informatiile esentiale din cosul de cumparaturi trebuie afisate intr-un pop-up/overlayer (link-urile din cosul de cumparaturi nu trebuie sa trimita catre o alta pagina din site, astfel incat utilizatorul sa nu paraseasca cosul de cumparaturi);
  8. In cazul magazinelor online care ofera vouchere, campul in care utilizatorul introduce codul de discount nu trebuie evidentiat pentru a nu distrage atentia acestuia de la cumparare. Este indicat ca magazinul sa ofere (printr-un overlayer) informatii despre cum poate fi obtinut un voucher.

 

VIII. CHECKOUT / PROCESUL DE COMANDA

  1. Design simplu, minimalist (se recomanda eliminarea oricaror elemente de navigare neesentiale care pot distrage atentia de la procesul de cumparare);
  2. Checkout as Guest (posibilitatea efectuarii comenzii fara obligativitatea crearii unui cont);
  3. Posibilitate de social login pentru creare cont (spre exemplu, creare rapida de cont cu ajutorul logarii in contul de Facebook);
  4. Evidentierea clara a pasilor de parcurs pentru finalizarea comenzii, cat si a pasului in care se afla utilizatorul la un anumit moment (in cazul magazinelor care au procesul de comanda structurat in mai multi pasi);
  5. Pre-popularea campurilor repetitive din formular (utilizatorul nu trebuie sa completeze de mai multe ori aceeasi informatie – ex.: de cele mai multe ori adresa de facturare este aceeasi cu adresa de livrare, de aceea este indicat ca adresa de livrare sa fie pre-completata automat, dar cu posibilitatea ca utilizatorul sa introduca o alta adresa pentru livrare fata de cea de facturare daca este necesar);
  6. Flux de comanda cursiv, fara erori si fara intreruperea lui de actiuni suplimentare neimportante pentru realizarea tranzactiei;
  7. Formular de comanda simplu, care sa contina cat mai putine campuri (doar cele neaparat necesare pentru finalizarea tranzactiei);
  8. Marcarea campurilor obligatorii versus cele optionale;
  9. Inline Validation (evidentierea erorilor utilizatorilor in dreptul fiecarui camp din formularul de comanda – ex.: necompletarea unui camp obligatoriu – si pastrarea informatiilor deja completate);
  10. Afisarea in procesul de comanda a logo-urilor de la terti care confera siguranta tranzactiei si incredere in magazin (ex.: “participant/castigator la GPeC”, sigla TRUSTED, Visa, MasterCard, Verisign, GeoTrust etc.);
  11. Afisarea in procesul de comanda a informatiilor de contact si customer support (ex.: telefoane, e-mail, live chat etc.);
  12. Afisarea informatiilor esentiale despre produsul achizitionat, a pretului final cu toate taxele incluse si orice alte detalii despre livrare (termen de livrare, serviciul de curierat folosit etc.);

 

IX. THANK YOU PAGE / PAGINA DE CONFIRMARE A COMENZII

  1. Afisarea in pagina de confirmare a comenzii a unui mesaj clar potrivit caruia comanda a fost plasata si urmeaza sa fie procesata, precum si a unui mesaj de politete cu privire la achizitia facuta de client (ex.: “Iti multumim ca ai cumparat de la noi”);
  2. Informatii detaliate despre comanda plasata (ex.: numarul de identificare al comenzii, produsul comandat, link catre contul clientului sau catre istoricul comenzilor anterioare, status-ul comenzii etc.);
  3. Datele de contact ale magazinului (telefoane, e-mail, adresa postala etc. – reasigura clientul de seriozitatea magazinului si ii confera incredere);
  4. Incurajarea crearii unui cont (abia in pagina de “thank you” este recomandata incurajarea crearii unui cont – si nu inainte de achizitie – neaparat evidentiind avantajele de a avea cont);
  5. Incurajarea abonarii la newsletter (insotita de beneficiile de a fi abonat si de frecventa cu care va primi noutati din partea magazinului);
  6. Retentia clientilor (ex.: acordarea unui bonus/voucher de discount pentru urmatoarea cumparatura);
  7. Incurajarea interactiunilor sociale (ex.: share la produsul pe care clientul tocmai l-a achizitionat, inscrierea in comunitatile magazinului etc.);
  8. Recomandari de produse complementare/accesorii cu cel recent achizitionat (ex.: husa pentru telefonul mobil cumparat, geanta pentru laptop-ul cumparat, o pereche de pantofi care se potriveste cu rochia cumparata etc.);
  9. Recomandari de produse similare (unde este cazul*: ex.: o carte similara cu cea cumparata, acelasi gen de film cu cel cumparat etc.).

 

X. CONFIRMAREA COMENZII & PROFESIONALISM

  1. E-mail de confirmare a plasarii comenzii din partea magazinului care sa contina informatiile esentiale despre comanda (ex.: produse comandate, pret total, datele de identificare si de contact ale magazinului, link catre status-ul comenzii etc.);
  2. Durata pana la primul contact din partea magazinului pentru confirmarea comenzii (ex.: e-mail, telefon, alerta sms etc.);
  3. Amabillitatea personalului de vanzari si acuratetea informatiilor transmise de acesta (ex.: in cazul in care utilizatorul are nevoie de informatii suplimentare despre produs, evolutia starii comenzii, servicii suplimentare etc.);
  4. Respectarea termenelor de livrare si a informatiilor despre produs asa cum au fost afisate pe site (ex.: daca produsul putea fi livrat in 24 de ore de la comanda, el trebuie sa fie livrat in 24 de ore; produsul achizitionat este conform cu specificatiile de pe site etc.);
  5. Interactiunea cu clientul (pastrarea unei legaturi constante cu clientul – ex.: alerte sms/telefonice/electronice despre status-ul comenzii si al livrarii, notificari in cazuri extreme, independente de magazin care conduc la intarzierea livrarii – ex: trafic aglomerat, calamitati, furtuni etc.);
  6. Program de loializare al clientilor care sa incurajeze revenirea si frecventa cat mai mare a cumparaturilor;
  7. Customer feedback e-mail  / NPS (magazinul solicita parerea clientului despre experienta de cumparare, la un interval de timp de cand acesta a intrat in posesia produsului).

 

XI. MOBI-SITE

  1. Timpul de acces / Viteza de incarcare a paginilor magazinului in varianta mobila;
  2. Usurinta in navigare;
  3. Adaptarea la diferitele dimensiuni de ecran de tip mobile (texte vizibile, butoane usor tapabile);
  4. Folosirea elementelor specifice mobile (ex.: geo-localizare, click 2 call, click 2 sms etc.);
  5. Sistem de comanda adaptat pentru mediul mobil;

 

XII. ASPECTE JURIDICE / LEGAL

  1. Promovarea elementelor de incredere primite de la Terti inca din prima pagina (ex.: TRUSTED, certificari ISO, certificari de securitate, Verified by Visa, MasterCard Secure Code, marca inregistrata la OSIM etc.);
  2. Protectia datelor personale – modul in care sunt redactate informarile cu privire la protectia datelor cu caracter personal: definirea corecta a scopului pentru care sunt colectate date personale (ex.: vanzare online, marketing etc.), mentionarea drepturilor persoanei, informatii cu privire la datele de trafic colectate (IP, cookie), ce terti au acces la datele personale etc.
  3. Informarea corecta cu privire la pretul produselor (afisarea pretului final cu toate taxele si costurile incluse sau accesarea rapida a eventualelor costuri care nu au putut fi incluse in pretul final). Potrivit legii actuale si a recomandarilor UE, in interpretarea noastra costul total trebuie afisat pe pagina produsului sau sa existe o metoda de calculare a pretului final in pagina produsului;
  4. Dreptul de retragere este specificat in site conform OUG 34/2014 (se va verifica daca dreptul de retragere mentioneaza cele 14 zile calendaristice, daca site-ul are modelul de formular de retragere pe site si restul detaliilor referitoare la acest subiect).
  5. Informatii cu privire la garantia referitoare la conformitatea produselor (vezi Art. 6 (l) din OUG 34/2014);
  6. Existenta codurilor de conduita relevante – Art. 6 (n) din OUG 34/2014 – ex.: adaugarea unui text de genul “Magazinul Online respecta criteriile de preselectie GPeC si a aderat la standardele Trusted.ro

 

XIII. SECURITATE

  1. Folosirea unui server dedicat, fara alte site-uri sau servicii HTTP disponibile la aceeasi adresa IP (unde este cazul);
  2. Numar minim de porturi deschise, ideal doar http si https (80 si 443);
  3. Lipsa incidentelor de securitate (malware, phishing) conform datelor istorice Google Safebrowsing API; verificarea domeniului de email in blacklists;
  4. Lipsa vulnerabilitatilor XSS sau SQL Injection (scanare automata, nu ofera relevanta de 100%);
  5. Conexiuni securizate (https://) in special la momentul introducerii datelor personale si financiare de catre utilizator (inclusiv numele si adresa postala sunt considerate date personale pentru ca, in baza lor, poti identifica o persoana), clientii fiind redirectionati catre o pagina securizata cel putin in momentul introducerii acestor date;
  6. Prezenta “captcha” la tentative de accesare a contului in mod repetat (dupa 4-5 tentative, vezi exemplul Google);

 

XIV. SEO

  1. URL-uri rescrise;
  2. Evitarea folosirii JavaScript in meniul de navigare al site-ului;
  3. Canonical URLs;
  4. Evitarea includerii cuvantului cheie in url-ul site-ului (EMD – Exact match domain / PMD – Partial match domain);
  5. Profil natural de linkuri;
  6. Continut original: evitarea continutului duplicat;
  7. Implementarea tag-urilor html microdata (ex.: Schema.org);
  8. Optimizari on-page: content, headings, titles, ALT tag, descriptions;
  9. Prezenta fisierelor sitemap.xml si robots.txt;
  10. Navigabilitate;
  11. Continutul duplicat in site;
  12. Accesibilitate/Indexare.

Criterii de jurizare specifice categoriilor de produse comercializate, in plus fata de criteriile generale

Alimentare si Bauturi

  1. Lista ingredientelor trebuie sa fie prezenta pe site prin enumerarea tuturor ingredientelor din produsul alimentar, in ordinea descrescatoare a ponderii lor in produs. Aceasta lista trebuie sa fie precedata de o mentiune corespunzatoare care contine cuvantul „ingrediente”, conform legislatiei in vigoare;
  2. Afisarea valorilor nutritionale la produse (ex.: valoarea energetica, fibre, sodiu, lipide, glucide etc.);
  3. Afisarea cantitatilor exacte ale produselor (ex.: gramaj, mililitri etc.);
  4. Locul de origine sau de provenienta ale produselor, unde exista posibilitatea inducerii in eroare a consumatorului prin omitere (ex.: legume, fructe, lactate, carne etc.);
  5. Promovarea “cosului multiplu” (magazinele online din aceasta categorie trebuie sa incurajeze utilizatorul sa adauge in cos mai multe produse, permitandu-i acestuia sa continue procesul de selectie si cautare de produse, fara a intra imediat in procesul de checkout);
  6. Posibilitatea refolosirii ultimului cos de cumparaturi din arhiva de comenzi la comenzile ce pot fi repetate fara schimbarea continutului acestora.

Anunturi

  1. Existenta campului de cautare pe prima pagina;
  2. Existenta campurilor de cautare avansata in functie de filtre importante (ex.: pentru imobiliare numar de camere, suprafata, an constructie, compartimentare etc.);
  3. Delimitarea explicita a anunturilor promovate;
  4. Delimitarea anunturilor provenite de la persoane fizice de cele apartinand companiilor;
  5. Posibilitatea de filtrare a anunturilor dupa grad de noutate, pret si alte filtre legate de tipul anuntului;
  6. Existenta posibilitatii de a salva in contul de utilizator cautarile si anunturile proprii pentru a le accesa la o data ulterioara;
  7. Afisarea numarului total de anunturi si a numarului de anunturi per categorie se puncteaza in plus;
  8. Rezultate relevante in urma cautarilor semantice (care accepta un limbaj cat mai natural), implicand cel putin orasul, categoria. culoarea si tipul produselor;
  9. Posibilitatea adaugarii rapide a unui anunt fara creare de cont/inregistrare/autentificare;
  10. Se puncteaza suplimentar existenta serviciului de livrare cu verificare;
  11. Se acorda puncte in plus pentru website-urile de anunturi care afiseaza in timp real adaugarile de anunturi si contactarile prin platforma;
  12. Se acorda puncte in plus platformelor de anunturi care cer feedback utilizatorului la dezactivarea anuntului cu privire la motivele care au stat la baza dezactivarii;
  13. Afisarea in pagina de anunt de anunturi similare pentru a incuraja navigarea prin site;
  14. Se acorda puncte in plus pentru siturile de anunturi care ofera articole si ghiduri utilizatorilor continand sfaturi pentru gasirea obiectului/serviciului pe care il cauta sau sfaturi de siguranta (ex.: cum iti gasesti apartamentul, la ce sa fii atent cand iti o masina la mana a doua etc.).

Articole sportive si Timp liber

  1. Imagini detaliate ale partilor esentiale ale produsului (ex: suduri, pinioane, mecanisme cu arc, mecanisme de rulare etc.), in special a partilor care asigura functionalitatea si siguranta in folosire;
  2. Se puncteaza in plus afisarea de clipuri video (acolo unde este cazul) pentru intelegerea functionarii produsului;
  3. Greutatea totala si dimensiunile echipamentului/produsului, precum si ale coletului/cutiei de transport;
  4. Unde este cazul, vor fi afisate constrangerile si limitele folosirii echipamentului de catre clienti (greutatea maxima suportata, nr. maxim persoane etc.);

Auto, Moto si Utilaje

  1. Prezenta si functionarea filtrelor specializate pentru vanzare asistata (ex.: producator masina/utilaj> marca > an fabricatie > tip accesoriu > etc.);
  2. Posibilitatea personalizarii/customizarii comenzii in functie de nevoia clientului (ex.: “car configurator”);
  3. Evidentierea caracteristicilor principale strans legate de siguranta in exploatarea produsului (ex.: tonaj suportat de un cric, voltajul corespunzator alimentarii utilajului etc.) – criteriul se noteaza unde este cazul;
  4. Afisarea in pagina de produs a listei de compatibilitati ale produsului cu alte accesorii, echipamente sau subansamble, insotita de manualul de instructiuni;
  5. Greutatea totala si dimensiunile echipamentului/produsului, precum si ale coletului/cutiei de transport;
  6. Cautare dupa codul produsului (ex.: SKU, P/N, S/N, EAN etc.) – recomandat prin Ajax;

Bebelusi, Copii, Jucarii

  1. Informarea cumparatorului cu privire la varsta minima pentru utilizarea in siguranta a produsului si eventualele restrictii/pericole;
  2. Filtre si sortari dupa sexul copilului, dupa varsta – in plus fata de filtrele si sortarile generale;
  3. Filtre sau categorii (colectii de produse) dupa o anumita tema (ex.: personaje din filme, jucarii Disney etc.);
  4. Accesarea/vizualizarea produsului urmator fara intoarcerea in categorie (lista de produse), ci cu browse cu sageti stanga-dreapta pentru a usura navigarea de la un produs la altul (recomandare conform obiceiului de navigare al publicului tinta – se puncteaza suplimentar);
  5. Promovarea “cosului multiplu” (magazinele online din aceasta categorie trebuie sa incurajeze utilizatorul sa adauge in cos mai multe produse, permitandu-i acestuia sa continue procesul de selectie si cautare de produse, fara a intra imediat in procesul de checkout);
  6. Se puncteaza in plus afisarea de clipuri video (acolo unde este cazul) pentru intelegerea functionarii produsului;

Birotica si Papetarie

  1. Posibilitatea refolosirii ultimului cos de cumparaturi din arhiva de comenzi la comenzile ce pot fi repetate fara schimbarea continutului acestora;
  2. Se va puncta suplimentar existenta unor facilitati speciale pentru comenzi de tip B2B, pentru clientii firme (ex.: supervizor cont, buget prestabilit, plata la termen etc.) si informarea utilizatorului inca de pe site cu privire la aceste facilitati;
  3. Sortari dupa tipul de cumparator: client business, persoana fizica, elev/student etc.;

Cadouri si Bijuterii

  1. Posibilitatea de a include in comanda felicitari personalizate si posibilitatea ambalarii produsului pentru cadou;
  2. Clasificarea produselor dupa destinatar/ocazie (ex.: cadouri pentru el, cadouri pentru ea, cadouri pentru copii, Valentine’s Day, Craciun etc.);
  3. Se puncteaza suplimentar afisarea in pagina de produs a imaginilor cu produsul in context (ex.: cu inelul pe deget, cu cercelul la ureche, cu ursuletul de plus pe o canapea etc.);
  4. Se vor puncta suplimentar magazinele online care afiseaza in pagina de produs clipuri video de prezentare, sau animatie 3D / 360 de grade;
  5. In cazul magazinelor care comercializeaza inele, este necesara afisarea unui ghid de alegere a marimii/dimensiunii inca din pagina de produs;
  6. Se vor puncta suplimentar magazinele online care au in pagina de produs aplicatii de personalizare (ex.: propriul album foto, etichete personalizate, gravare pe inel etc.);

Carti, Reviste, Publicatii, Muzica si Film

  1. Filtrarea, sortarea si cautarea dupa atribute specifice (ex.: editura, anul aparitiei, gen literar, numar de pagini, autor, gen muzical, artist, actor etc.);
  2. Publicarea de recenzii la carti, filme, discuri etc. facute de un specialist sau de catre publicul larg, pe langa descrierea oferita de producator;
  3. Afisarea in pagina de produs a imaginii copertei si cuprinsul publicatiei vandute. In cazul melodiilor si filmelor, pe langa coperta CD-ului sau posterul filmului se vor afisa lista de melodii si in cazul filmelor distributia si un storyline;
  4. In cazul produselor digitale (e-books, mp3, streaming filme etc.), accesul la acestea trebuie sa fie permis imediat dupa efectuarea platii online;

Casa, Gradina si Unelte

  1. Prezenta filtrelor de culoare in paginile de categorie, alegerea produselor facandu-se dupa acest criteriu in multe din cazuri (ex.: produse menaj rosii, vase de bucatarie portocalii, mocheta rosie, mobila de culoarea stejarului etc.);
  2. Organizarea pe colectii de produse (ex.: colectia de iarna, farfurii + pahare + tacamuri desenate cu Pinocchio, dulap + canapea + pat din aceeasi colectie etc.), oferindu-i posibilitatea clientului de a cumpara obiecte diferite cu acelasi design sau tema principala. Colectiile pot avea pagini speciale de prezentare, dar se recomanda ca in pagina de produs sa fie afisate produsele din aceeasi colectie cu produsul curent;
  3. Se puncteaza suplimentar existenta unor articole/ghiduri de tipul “cum se monteaza”, “cum se asambleaza” etc.;
  4. Se puncteaza suplimentar magazinele care au echipe specializate de montaj sau recomanda clientului personal calificat extern care il poate ajuta la montaj sau la implementarea proiectului;

Ceasuri

Fashion

  1. Campurile de selectie a culorii si a marimii produsului, precum si ghidul de marimi (tabel care explica marimile) trebuie sa fie amplasate in vecinatatea butonului de “adauga in cos”, conform uzantelor generale;
  2. Promovarea “cosului multiplu” (magazinele online din aceasta categorie trebuie sa incurajeze utilizatorul sa adauge in cos mai multe produse, permitandu-i acestuia sa continue procesul de selectie si cautare de produse, fara a intra imediat in procesul de checkout);
  3. Publicarea instructiunilor de ingrijire a produselor (unde este cazul) – ex.: temperatura de calcare, spalare etc.;
  4. Publicarea compozitiei materialului din care este confectionat produsul;
  5. Posibilitatea selectarii produselor dupa tipul de tinuta (ex.: casual, elegant, club, sport etc.);
  6. Existenta facilitatii “completeaza tinuta” cu produse complementare produsului curent, preferabil alese manual de catre un fashion editor;
  7. Publicarea a cel putin 1 imagine de detaliu al produsului (ex.: tesatura, nasturi, butoni, model brodat, model imprimat etc.);
  8. Accesarea/vizualizarea produsului urmator fara intoarcerea in categorie (lista de produse), ci cu browse cu sageti stanga-dreapta pentru a usura navigarea de la un produs la altul (recomandare conform obiceiului de navigare al publicului tinta – se puncteaza suplimentar);
  9. Se vor puncta suplimentar magazinele online care au o descriere comerciala facuta de un fashion editor/specialist (evidentiata ca atare – “ce spune specialistul”, “recomandarea fashion editorului”);
  10. Se va puncta suplimentar prezenta oricaror din urmatoarele facilitati: poze interactive cu produsul prezentat la 360 grade, cabina de proba virtuala sau catwalk.

Florarii online

  1. Posibilitatea de a include in comanda felicitari personalizate si posibilitatea ambalarii florilor pentru cadou;
  2. Florariile online vor afisa in pagina de produs garantia de prospetime si anume cat timp florile vor arata proaspete ca la inceput, in conditii normale de ingrijire;
  3. Existenta fotografiilor martor pentru buchetele de flori care se realizeaza la comanda;
  4. Notificarea clientului (ex.: sms, e-mail, telefon etc.) platitor privind status-ul livrarii florilor, in cazul in care destinatarul este o alta persoana;

Health & Beauty

  1. Promovarea “cosului multiplu” (magazinele online din aceasta categorie trebuie sa incurajeze utilizatorul sa adauge in cos mai multe produse, permitandu-i acestuia sa continue procesul de selectie si cautare de produse, fara a intra imediat in procesul de checkout);
  2. Posibilitatea refolosirii ultimului cos de cumparaturi din arhiva de comenzi la comenzile ce pot fi repetate fara schimbarea continutului acestora;
  3. Publicarea in pagina de produs a atentionarilor, contraindicatiilor sau a precizarilor de natura medicala de pe ambalajul produsului (unde este cazul);
  4. Publicarea listei de ingrediente in pagina de produs (conform ambalajului), precum si instructiunile de folosire, dozajul recomandat etc.;

IT&C, Electronice si Electrocasnice

  1. Publicarea constanta de review-uri ale produselor comercializate, facute chiar de magazinele online (review-uri video, text, teste comparative etc.) pentru pozitionarea magazinului ca expert in domeniu;
  2. Promovarea “cosului multiplu” (magazinele online din aceasta categorie trebuie sa incurajeze utilizatorul sa adauge in cos mai multe produse, permitandu-i acestuia sa continue procesul de selectie si cautare de produse, fara a intra imediat in procesul de checkout);

Mobila

Pet Shop

  1. Promovarea “cosului multiplu” (magazinele online din aceasta categorie trebuie sa incurajeze utilizatorul sa adauge in cos mai multe produse, permitandu-i acestuia sa continue procesul de selectie si cautare de produse, fara a intra imediat in procesul de checkout);
  2. Posibilitatea refolosirii ultimului cos de cumparaturi din arhiva de comenzi la comenzile ce pot fi repetate fara schimbarea continutului acestora;
  3. Publicarea in pagina de produs a informatiilor privind cantitatea recomandata de hrana in functie de specia, varsta, greutatea animalului de companie;
  4. Publicarea de articole de specialitate cu recomandari despre ingrijirea animalelor de companie, precum si informatii sau contacte de la companii specializate (ex.: cabinete veterinare, cosmetica pet etc.);

Produse Organice si Naturale

Reduceri Colective

  1. Evidentierea elementelor de marketing care fac push pe cumparare (elemente de urgenta si raritate precum: pretul initial si pretul redus, timpul in care expira oferta, cati utilizatori au mai cumparat deja produsul/serviciul promovat, numarul de produse ramase in stoc etc.);
  2. Incurajarea cumparaturilor rapide (de impuls) prin evidentierea (inca din homepage) a butonului de “cumpara” si un proces de comanda extrem de rapid (cu foarte putine campuri de completat);

Shopping Club

  1. Afisarea homepage-ului fara obligativitatea autentificarii/inregistrarii – pe de alta parte, orice click pe homepage pe un produs va duce catre pagina de autentificare/inregistrare sau catre un lightbox de autentificare/inregistrare;
  2. Afisarea detaliilor de contact ale companiei din spatele shopping club-ului – in special numarul de telefon de contact ar trebui afisat pe prima pagina intr-un punct cat mai vizibil;
  3. Afisarea numarului de membri ai shopping club-ului si promisiunea de reducere sub forma de procent sau un interval de procente de reducere pentru a incuraja autentificarea/inregistrarea;
  4. Incurajarea cumparaturilor rapide (de impuls) prin evidentierea (inca din homepage) a butonului “cumpara”;
  5. Evidentierea elementelor de marketing pentru a face push pe vanzari (elemente de raritate si urgenta precum: pretul initial si pretul final dupa reducere, timpul ramas pana cand oferta expira, numarul de utilizatori care au cumparat deja serviciul/produsul promovat, numarul de produse ramas in stoc etc.);
  6. Usurinta accesului la paginile generale se face fara necesitatea autentificarii/inregistrarii – ex.: termeni si conditii, despre noi, politica de retur, politica de confidentialitate;
  7. Afisarea in pagina de produs a timpului ramas pana cand oferta expira (acolo unde este cazul);
  8. Afisarea in pagina de produs a pretului redus, precum si a pretului initial (acolo unde este cazul).

Turism

  1. Este esentiala filtrarea multicriteriala/vanzarea asistata, ca si mod principal de cautare a unui sejur, a unui bilet de avion, autocar etc.;
  2. Acceptarea platii online prin card;
  3. Verificarea disponibilitatii serviciilor (ex.: sejururi, hoteluri, bilete de avion etc.) in timp real;
  4. Recomandari de pachete si servicii turistice in functie de ocazii, evenimente speciale etc.;
  5. Posibilitatea acordarii unui scor oferit de clienti, rating per locatii, hotel, servicii, precum si afisarea acestui rating in pagina de produs;
  6. Se vor puncta suplimentar site-urile de turism care ofera servicii de informare a clientului despre destinatia aleasa (ex.: mijloacele de transport de la aeroport in centrul orasului, atractii turistice de vizitat, eventuale pericole/lucruri de evitat in orasul respectiv – ex.: potentiale conflicte, razboaie, greve etc.);
  7. Este recomandat ca site-ul de turism sa ofere clientului toate informatiile de contact ale furnizorilor (ex.: hotelul unde va fi cazat, compania aeriana/transport la care a achizitionat biletul etc.) in asa fel incat clientul sa poata reverifica stadiul rezervarii;

Tu treci de GPeC?

Daca treci de criteriile de jurizare GPeC, inseamna ca treci testul de anduranta in e-commerce si ai toate sansele sa fii un magazin online de succes! Inscrie-te in Competitia GPeC acum!