House Rules
Ține cont de informațiile de mai jos:
- Participarea poate fi publică sau 100% confidențială (fără menționarea brand-ului și fără nominalizare la Gala Premiilor eCommerce 2025, decât dacă magazinul este câștigător) alegând pachetul de înscriere Incognito;
- În programul GPeC Proficiency sunt acceptate exclusiv magazine online, indiferent de vechimea lor sau de dimensiunea business-ului;
- Magazinele online trebuie să întrunească integral criteriile de eligibilitate. Staff-ul GPeC va analiza fiecare magazin și va emite un raport în care sunt semnalate eventualele neconcordanțe, precum și recomandări pentru remedierea lor. Nu îți face griji dacă la momentul înscrierii nu îndeplinești toate criteriile – te consiliem și te ajutăm să devii eligibil dar, mai ales, să respecți legislația ca să eviți amenzi;
- Odată cu întrunirea criteriilor de eligibilitate, magazinele primesc certificarea Trusted.ro și posibilitatea implementării sistemului Feedback.Trusted.ro – ambele, în mod gratuit, pentru 12 luni. Magazinele online start-up cu o vechime mai mică de 6 luni pe piață, vor primi certificarea Trusted.ro atunci când împlinesc 6 luni de existență;
- Încă de la înscrierea în program, magazinele online vor fi testate din punct de vedere al funcționării corespunzătoare a fluxului de comandă online. Vom plasa comenzi de test explicite (menționând, în clar, că este vorba de comenzi care nu trebuie livrate, făcute doar pentru a verifica întregul proces de Checkout);
- Pe lângă comenzile de test de la înscriere care nu trebuie onorate/livrate de magazinele online, auditorii GPeC vor face și Mystery Shopping plasând 1 comandă reală* pe parcursul desfășurării programului GPeC Proficiency (Mai – Octombrie 2025). Această comandă nu va fi marcată explicit și, deci, va trebui livrată pentru a evalua timpul de răspuns și calitatea serviciilor magazinelor online. Coletul va fi returnat la livrare, iar cheltuielile de transport revin exclusiv în sarcina magazinelor participante;
- Înscrierea la GPeC Proficiency 2025 presupune achitarea unei taxe de participare în valoare de minimum 549 EUR + TVA pentru pachetul Lite (cu excepția perioadelor în care GPeC derulează promoții cum este cazul Ofertei de Black Friday 8-10 Noiembrie 2024), prețul crescând în cazul pachetelor Platinum și Incognito;
- Înscrierea în programul GPeC Proficiency 2025 se face până cel târziu la data de 10 Iunie 2025, ora 23:59;
- Ne rezervăm dreptul de a accepta în program doar magazinele online care sunt de acord și respectă standardele GPeC, începând cu aceste condiții de participare, criteriile de eligibilitate și de auditare și până la formatul programului în întreg ansamblul său.
*Auditorii GPeC vor comanda produse cu prețuri rezonabile care apar ca fiind în stocul propriu al magazinului – astfel încât să nu creăm dificultăți comercianților înscriși în program. Vor fi considerate excepții valide magazinele care comercializează servicii sau produse perisabile, agențiile de turism etc. unde nu se vor plasa comenzi de mystery shopping, dar va fi verificat fluxul de comandă online.
Criterii de eligibilitate GPeC Proficiency
Nu îți face griji dacă nu îndeplinești toate criteriile la momentul înscrierii. Te ajutăm noi să le întrunești!
Pentru a fi acceptat în programul GPeC Proficiency trebuie să întrunești integral criteriile de eligibilitate de mai jos - ele reprezintă obligații conform legislației în vigoare, dar și bune practici în E-Commerce. Dacă le respecți, primești acceptul în program, certificarea Trusted.ro și sistemul Feedback.Trusted.ro gratuit pentru 12 luni.
Nu este o problemă dacă la momentul înscrierii nu îndeplinești toate criteriile. Evaluăm magazinul tău online și îți spunem exact ce și cum trebuie remediat – important este să implementezi recomandările noastre ca să devii eligibil și să te conformezi obligațiilor juridice în vigoare pentru a evita potențiale amenzi.
Conform legislației în vigoare, un magazin online trebuie să prezinte pe website-ul său (printr-un link amplasat în Header și/sau în Footer, cum ar fi secțiunea “Contact”) cel puțin următoarele informații:
- Numele firmei/societății comerciale care deține magazinul;
- Numărul de înregistrare la Registrul Comerțului (în cazul magazinelor online care operează în afara României, poate fi numărul de înregistrare de la autoritatea competentă a respectivei țări);
- Codul de Identificare Fiscală (CIF);
- Capitalul social (obligatoriu în cazul magazinelor care operează pe teritoriul României);
- Adresa poștală completă a sediului social și a punctelor de lucru / showrooms (doar dacă există puncte de lucru, iar adresele nu coincid);
- Cel puțin un număr de telefon valid și cel puțin o adresă de e-mail de contact funcțională;
- Programul de lucru (zilele săptămânii și intervalul orar în care magazinul poate fi contactat de clienți altfel decât prin formularele online sau e-mail – de exemplu: telefonic, în showroom etc.);
- Numărul mărcii înregistrate la OSIM (doar dacă există marcă înregistrată la OSIM);
- Certificarea Trusted.ro (cu link funcțional, conform scriptului primit) – sigla va fi afișată și verificată ulterior, după acceptul în programul GPeC Proficiency.
Magazinele online prezintă în paginile de produs principalele caracteristici ale produsului sau serviciului comercializat, conform art. 6 (1) a) din OUG 34/2014.
Magazinele online prezintă pe site prețul total al produselor/serviciilor cu toate taxele incluse înainte de acceptarea contractului de către utilizator, adică înainte de plasarea comenzii de către acesta (sau cel puțin modalitatea de calcul a prețului total dacă – de exemplu – există tarife diferite pentru livrare în funcție de aria geografică în care se află utilizatorul);
Informarea consumatorilor cu privire la condițiile de exercitare a dreptului de retragere și punerea la dispoziție, conform legii, a modelului de formular de retragere. Trusted.ro oferă un model de formular de retragere și informațiile esențiale pentru consumatori – orice magazin îl poate implementa gratuit. Magazinele online specifică, în clar, că respectă politica de returnare a produselor în 14 zile calendaristice pentru consumatori, cerută de Directiva Drepturilor Consumatorilor (cu excepția cazurilor unde legea prevede derogări – vezi exemplul produselor perisabile etc.);
Magazinele îndeplinesc condițiile minimale legate de informarea utilizatorilor cu privire la protecția datelor cu caracter personal conform Regulamentului UE 679/2016 (GDPR) începând cu 25 Mai 2018. Astfel, magazinele online informează cel puțin cu privire la coordonatele operatorului de date personale, scopul prelucrării datelor, drepturile utilizatorilor și terții care au acces la datele colectate.
La înscriere, magazinele online declară pe propria răspundere (prin bifarea câmpului “Am citit și sunt de acord cu Regulamentul GPeC Proficiency″ din cadrul formularului de înscriere) că:
- nu vor trimite mesaje comerciale nesolicitate (spam). De asemenea, orice newsletter sau mesaj periodic transmis pentru promovarea magazinului (fie de către magazin, fie de o altă entitate contractată de magazin) trebuie să conțină datele de identificare ale transmițătorului (cel puțin: numele sau logo-ul magazinului, denumirea firmei care îl deține, codul de identificare fiscală, numărul de înregistrare la Registrul Comerțului, telefon, e-mail), precum și o procedură de dezabonare funcțională*;
- produsele comercializate nu sunt contrafăcute;
- întreg conținutul de pe site este original sau magazinul folosește resurse (imagini de produs, specificații, video, text etc.) cu acceptul sursei (producător, furnizor etc.), fără să încalce legea drepturilor de autor și alte legi conexe.
*Plângerile sau raportările utilizatorilor legate de trimiterea de mesaje comerciale nesolicitate (spam) și/sau a punctelor de mai sus în perioada desfășurării GPeC Proficiency 2025 atrag după sine excluderea din program și imposibilitatea participării la ediția din 2026.
Înainte de plasarea comenzii, magazinul trebuie să ofere posibilitatea consumatorului de a citi un Acord sau Termenii și Condițiile de derulare a tranzacției (considerate drept contract între vânzător și cumpărător) și să își exprime acordul cu acestea bifând faptul că le-a citit și că este de acord cu ele (bifa pusă de consumator reprezintă, conform legii, acceptarea contractului – de aceea este important să nu existe bifă pusă by default). Pe de altă parte, magazinul poate avea o funcționalitate similară cu cea descrisă mai sus, care să demonstreze acceptarea contractului de către consumator (de exemplu, acceptarea termenilor și condițiilor la crearea unui cont, nu la plasarea comenzii);
Întregul proces de comandă (de la adăugarea unui produs/serviciu în coșul de cumpărături până la finalizarea comenzii) trebuie să fie funcțional, cursiv și lipsit de erori și să se încheie cu o pagină sau cu un e-mail de confirmare a comenzii. Staff-ul GPeC va plasa comenzi de test explicite pentru verificarea funcționalității procesului de comandă, comenzi care nu trebuie onorate de magazinele online la înscriere. Reamintim că vor exista și comenzi de Mystery Shopping;
Conform legii, magazinele online românești sunt obligate să afișeze pe prima pagină un link funcțional către site-ul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Sunt exceptate de la regulă magazinele online care operează în afara României;
Magazinele online vor publica pe site – de exemplu, în Termeni și Condiții:
- o adresă de e-mail pentru raportarea încălcării drepturilor de autor (poate fi de tipul “dpi@magazinulmeu.ro”, publicată, de exemplu, în Termeni și Condiții – unde “dpi” este acronimul de la “drepturi de proprietate intelectuală”);
- datele de contact ale unei persoane care are în atribuții concilierea amiabilă în cazul clienților nemulțumiți (pot fi publicate în secțiunea Contact sau în Termeni și Condiții). Acest mecanism de conciliere internă trebuie să fie funcțional și clientul trebuie să primească un răspuns la problema ridicată în maximum 14 zile calendaristice;
În anumite cazuri, în funcție de produsele comercializate, magazinele online trebuie să se înregistreze sau să pună un link, conform legii, la autoritățile din domeniu (ex: magazinele online care comercializează produse și servicii supuse controlului sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor, metale și pietre prețioase, medicamente etc.);
Magazinele online publică pe site (de exemplu, în “Termeni și Condiții”) condițiile de garanție și service (dacă este cazul pentru service) pentru produsele comercializate și se obligă să le respecte întocmai, precum și serviciile post-vânzare promise clientului (dacă există astfel de servicii suplimentare). De asemenea, magazinele sunt obligate – conform legii – să menționeze existența garanției privind conformitatea produselor;
Magazinul online va menționa în clar și cât mai vizibil, în așa fel încât clientul final să fie înștiințat – înainte de plasarea comenzii – despre:
- modalitățile de plată acceptate, iar în cazul magazinelor care acceptă plata online prin card se va menționa și procesatorul de plăți (text sau logo-ul procesatorului cu link către website-ul acestuia);
- modalitățile de livrare (ex: prin curier propriu, printr-un serviciu de curierat extern menționând numele acestuia, ridicare de la sediul magazinului etc.);
- dacă se fac livrări internaționale – se precizează când este cazul;
- orice alte condiții suplimentare – unde este cazul (ex.: vârsta minimă impusă cumpărătorului, cantitatea minimă de produse comandate etc.);
În cazul magazinelor online care comercializează produse destinate publicului adult, acestea nu trebuie să conțină materiale cu caracter obscen fără o avertizare prealabilă explicită (opt-in) de tipul “Site web destinat persoanelor cu vârsta de peste 18 ani. Dacă nu ați împlinit 18 ani, vă rugăm să nu intrați pe acest site. (Opțiune – Intru sau Ies)”.
Te ajutăm să îndeplinești toate criteriile de eligibilitate și să funcționezi conform legii și bunelor practici în e-commerce
Chiar dacă ai neclarități sau nu îndeplinești încă toate criteriile de mai sus, te poți înscrie deja în programul GPeC Proficiency pentru că noi te audităm și îți explicăm care sunt eventualele probleme și cum să le remediezi. Așadar, nu-ți face griji! Important este să implementezi recomandările noastre și vei fi sigur că respecți legislația în vigoare, iar noi te acceptăm în program.
Grupe și categorii în cadrul programului GPeC Proficiency
Fiecare magazin online are specificul lui, de aceea trebuie să alegi o singură grupă și o singură categorie de produse comercializate, reprezentative pentru afacerea ta – acel core-business.
1. Grupe: Start-up, Experienced sau Professional.
Tu unde te încadrezi?
Start-up
Sunt încadrate în grupa “Start-up” magazinele online care:
- au mai puțin de 1 an de existență pe piață la momentul înscrierii
Experienced
Sunt încadrate în grupa “Experienced” magazinele online care:
- au o vechime de minimum 1 an, dar mai puțin de 3 ani*.
Professional
Sunt încadrate în grupa “Professional” magazinele online care:
- au minimum 3 ani de existență în piață (au fost lansate înainte de 1 Ianuarie 2022);
- au traffic ranking în SimilarWeb mai mic de 2.000 pe România;
- acceptă plata online prin card.
- Vechimea în piață reprezintă perioada de timp de când magazinul a fost lansat și accesibil publicului larg, NU data înregistrării domeniului;
- *Vor fi încadrate automat în grupa “Experienced” și magazinele care au o vechime mai mare de 3 ani, dar care nu întrunesc criteriile specifice grupei “Professional” (Traffic Ranking SimilarWeb sau acceptarea plăților online prin card).
2. Categorii în funcție de produsele/serviciile comercializate
După ce ți-ai ales grupa, va trebui să optezi pentru o singură categorie care reprezintă core business-ul tău:
- Alimentare și Băuturi (ex.: catering, food delivery, fast-food, fructe, legume, conserve alimentare, ceaiuri, cafea, băuturi alcoolice, băuturi răcoritoare, dulciuri etc.);
- Anunțuri (ex.: anunțuri auto, imobiliare, produse sau servicii de la persoane fizice și juridice/classifieds etc.);
- Articole sportive (ex.: aparate fitness, echipamente sportive, îmbrăcăminte și încălțăminte specifică, ciclism, ski, body-building, accesorii sport etc.);
- Auto, Moto și Servicii Conexe (ex.: mașini și accesorii, utilaje industriale, piese de schimb, service, consumabile, piese și subansamble, servicii destinate zonei auto-moto etc.);
- B2B (categorie destinată magazinelor online care comercializează produse și servicii destinate exclusiv persoanelor juridice)
- Bebeluși, Copii, Jucării / Puericultură (ex.: articole pentru copii, articole de igienă și sănătate pentru bebeluși, hăinuțe, jocuri, jucării, pătuțuri, cărucioare, leagăne, premergătoare, accesorii etc.);
- Birotică și Papetărie (ex.: dosare, registre, hârtie, bloc-notes, tehnică de birou, instrumente de scris și corectat, rechizite școlare, consumabile, tipizate, bibliorafturi, echipamente profesionale pentru tipar, accesorii etc.);
- Bricolaj (ex.: materiale de construcții, accesorii, bricolaj, diverse scule, finisaje, parchet, lambriuri, gresie, faianță, covoare, uși, feronerie, produse și echipamente pentru protecția muncii etc.);
- Cadouri și Bijuterii (ex.: bijuterii, ceasuri, albume, rame foto, decorațiuni, suveniruri, obiecte de artă, colecții, antichități, cadouri haioase, cadouri personalizate etc.);
- Cărți, Reviste, eBooks, Muzică și Film (ex.: librării online, edituri, anticariat, cărți de specialitate, ghiduri, atlase, planuri de orașe, ziare, reviste, periodice, portaluri de informare și revistă a presei, cd-uri cu muzică, dvd-uri filme, muzică și filme download-abile, eBooks etc.);
- Echipamente de Securitate și Supraveghere (alarme, supraveghere video, sisteme anti-efracție, sisteme anti-incendiu, interfoane etc.);
- Fashion & Style (ex.: îmbrăcăminte, încălțăminte, lenjerie intimă, costume de baie, accesorii de modă, confecții și tricotaje, colecții, genți, curele, ochelari de soare, pălării, eșarfe, mărgele etc.);
- Florării online (ex.: flori, aranjamente forale, coroane de flori etc.);
- Health & Beauty (ex.: cosmetice, tratamente, farmacii online, suplimente alimentare, produse pentru slăbit, parfumuri, creme, machiaj, loțiuni, geluri, SPA, gene false, centre specializate, echipamente & dispozitive medicale, ochelari etc.);
- Hobby, Timp Liber și Divertisment (articole de vânătoare și pescuit, corturi, bărci, saci de dormit, filatelie, machete, collectibles, activități de relaxare, website-uri de jocuri online etc.)
- Home & Garden (ex.: mobilier, home appliances, decorațiuni, perdele, corpuri de iluminat, articole de uz casnic și menaj, cuverturi, tablouri, amenajari, plante si obiecte de gradina, ingrasaminte etc.)
- Home Wellbeing (ex: aparatura si obiecte menite sa imbunatateasca sau sa pastreze o calitate buna a vietii in casa, purificatoare de aer, apa, smart devices, aparate si sisteme pentru energie Eco sau regenerabila, filtrarea apei, etc)
- HoReCa (articole și echipamente profesionale pentru hoteluri, restaurante și cafenele)
- IT&C, Electronice și Electrocasnice (ex.: calculatoare, componente PC, notebook, telefoane, echipamente audio-video, foto, HI-FI, imprimante, rețelistică, sisteme GPS, software, jocuri PC și console, TV, frigidere, aer condiționat, electrocasnice mici și mari, accesorii etc.);
- Pet Shop (ex.: hrană și accesorii, produse pentru sănătatea și igiena animalelor, jucării pentru animale etc.);
- Produse organice, naturale și BIO (alimente bio, produse de uz casnic bio, cosmetice organice etc.)
- Servicii Online (ex.: asigurări, bilete la spectacole/concerte/filme, consultanță, reîncărcări de cartele pre-plătite, cursuri, servicii electronice plătite, creditare online / servicii financiare etc.);
- Sex Shop (produse destinate publicului adult)
- Shopping Club (magazine online exclusiviste care necesită înregistrare ca utilizator pentru a vizualiza ofertele);
- Supermarket, Mall, Marketplace (magazine cu o gamă diversificată de produse care înglobează foarte multe categorii de produse comercializate);
- Travel (ex.: produse destinate călătoriilor, genți de voiaj, trolere, rucsacuri, serviete, borsete, rezervări de bilete de avion, vacanțe, sejururi, călătorii, rezervări hoteluri etc.);
Important
- Participarea la GPeC Proficiency poate fi publică sau 100% confidențială (fără menționarea brand-ului și fără nominalizare la Gala Premiilor eCommerce, decât dacă magazinul este câștigător) alegând pachetul de înscriere Incognito;
- În cazul pachetelor Lite și Platinum: Pentru fiecare categorie care înregistrează minimum două magazine participante și al căror scor la audit este de cel puțin 70% din punctajul maxim, se va acorda câte un premiu în cadrul Galei Premiilor eCommerce din 14 Octombrie 2025. Dacă vor exista categorii cu 1 singur participant SAU dacă punctajul este mai mic de 70% din punctajul maxim, premiul nu se va acorda;
- În cazul în care există domenii de activitate neacoperite de categoriile din program, te rugăm să ne contactezi cu propunerile tale. Ne rezervăm dreptul de a înființa noi categorii în funcție de interesul manifestat de magazinele online participante.
- Ne rezervăm dreptul de a înființa noi categorii și/sau de a realoca magazinele online înscrise în alte categorii care reflectă cât mai bine natura business-ului lor.