Jurnal “Scoala de Vara GPeC 2011”

Saptamana trecuta ne-am petrecut-o la Bran, alaturi de peste 25 de participanti, la prima serie de cursuri intensive din comertul electronic romanesc – Scoala de Vara GPeC. Fara sa exagerez, in acest moment cand retraiesc intreaga experienta, as vrea sa fiu din nou acolo, in mijlocul unor oameni extraordinari din toate punctele de vedere – de la know-how-ul transmis cat se poate de deschis de catre traineri, la experientele practice traite de magazinele online, la discutiile si schimbul de idei intre toti participantii si, nu in ultimul rand, la activitatile de team-building si relaxare din fiecare seara. Din punctul meu de vedere, singurul lucru pe care il regret este lipsa acuta de somn…:)

Luni, 29 august, am ajuns in Bran (dupa ceva timp petrecut in coloana la Busteni datorita lucrarilor la un pod de max. 50 m) si ne-am asezat la o sedinta de brain-storming, constituind o lista de intrebari si probleme ce urmau a fi dezbatute impreuna cu trainerii. Discutiile au continuat si dupa cina pana noaptea tarziu (sau mai bine zis pana dimineata devreme), prilej excelent de a ne cunoaste, de a impartasi situatiile prin care am trecut de-a lungul timpului in business si chiar de a crea focus grupuri, exprimandu-ne opiniile pe anumite subiecte ridicate de participanti.

De marti pana vineri, mai mult de jumatate din fiecare zi a fost rezervata cursurilor, primul care a deschis Scoala de Vara fiind Liviu Taloi (SiteAudit) cu o prezentare legata de organizarea unui magazin online, structurarea pe departamente, rolul si eficienta fiecarui departament in parte, atribuirea de task-uri angajatilor si monitorizarea lor.

A urmat Zoltan Somodi (Matrix Business Consulting) cu o prezentare referitoare la fondurile structurale acordate de MCSI pentru business-urile de e-commerce. S-a discutat despre criteriile de eligibilitate, conditiile acordarii grant-urilor, bugete maxime acordate in functie de natura juridica a aplicantului sau chiar localizarea geografica. De retinut ca programul de finantare nu a inceput inca, dar potrivit lui Zoltan, exista sanse mari ca acest lucru sa se intample in noiembrie 2011.

Prima zi de cursuri s-a incheiat cu prezentarea lui Ionut Munteanu (Republika) referitoare la cum trebuie inteles intreg procesul de SEO, care este rolul consultantului SEO vs. ce resurse trebuie sa puna la dispozitie magazinul online si ce costuri implica intreg procesul privit ca un tot unitar.

Dupa amiaza ne-am desfatat cu petanque si discutii, iar seara ne-am “enervat” in incercarea de a construi cate un puzzle de 1.000 de piese (atentie! fara a ne uita pe fotografia-simbol). Inutil de spus ca am renuntat la un moment dat, desi ambele echipe formate au reusit sa puna cap la cap 10-15% din fiecare puzzle.

Dimineata de miercuri a inceput cu Bogdan Manolea (Legi-Internet.ro) vis-à-vis de reglementarile europene privind protectia consumatorului in mediul online (la prima vedere, un subiect arid, dar extrem de bine explicat de Bogdan si de bine primit de participantii care s-au pus la curent cu legislatia in vigoare).

Google Romania a fost prezent la Scoala de Vara GPeC prin Norbert Simionescu ce a dezvaluit insight-uri despre cum sa te marketezi eficient in AdWords, cum sa monitorizezi campaniile, care sunt regulile de care tine cont sau nu Google in afisarea reclamei tale.

Ziua de miercuri s-a incheiat cu un studiu de caz prezentat de Mugur Frunzetti (Floria.ro) care a pus accent pe experientele traite de la lansarea MarketOnline pana la exit, greselile facute, problemele intampinate, alegerea nisei de flori ca business actual si pozitionarea in aceasta piata.

Timpul ramas liber l-am petrecut la piscina, bowling, ping-pong sau biliard, dupa caz. Recunosc infrangerea umilitoare la ping-pong in seturile cu Edi Tecsan (GamesLine.ro) despre ale carui serve taiate am spus in nenumarate randuri ca sunt “made in China”. :) Pe de alta parte, mi-am luat revansa la biliard. :P

Prima zi de toamna a lui 2011, joi 1 septembrie, a debutat cu trainingul lui Liviu Taloi asupra implementarii, definirii goal-urilor si monitorizarii constante a Google Analytics. Intreaga prezentare a fost presarata de tips & tricks (unele din ele foarte putin cunoscute chiar si de specialisti).

A urmat Dorin Boerescu (2Parale) care a vorbit despre marketingul de produs, targetare, identificarea nevoilor publicului-tinta, prezentarea produsului, cat si despre PR online.

Florin Ghinda (Institutul Roman de Training) a incins atmosfera cu o prezentare delicioasa despre tehnicile de vanzare face-to-face si telefonice. Pe langa sfaturile prezentate, Florin ne-a incantat cu un exercitiu live dintre doi “vanzatori” de ceasuri (voluntari: Marius Lazarescu de la Slim&Fit.ro si Ana Maria Morar de la PentruAnimale.ro) si un cumparator “smecheras” (interpretat de Florin), scopul exercitiului fiind insusirea celor 5 tehnici de vanzare prezentate in curs.

Seara de joi am petrecut-o incercand sa deslusim misterul lui Romeo si Julieta (de altfel, doi pestisori care se iubeau si erau numiti asa :)) sau de ce un domn care locuia la etajul 10 intr-un bloc cobora de fiecare data cand era senin afara la etajul 7 si urca 3 etaje pe scari, iar in zilele ploioase cobora direct la 10 (fara sa googaliti, ramane o provocare pentru cei ce nu stiu raspunsul). Tot joi seara am facut pe “mafiotii” intr-un joc foarte fain, la ideea lui Ami (multam si felicitari!)

Ultima zi de cursuri a inceput cu greselile frecvente de usability ale magazinelor online (exemple concrete dezbatute cu participantii) si cu amplasarea principalelor butoane/linkuri intr-un site de comert electronic. Sper ca a fost utila, avand in vedere ca subsemnatul este responsabilul cursului… BTW, satul s-a trezit? :) (pour les connaisseurs)

Cursurile Scoalii de Vara s-au incheiat cu subiectul Social Media in eCommerce, dezbatut de Cristi Manafu (Evensys) si axat pe ce inseamna social media, cat de important este sa comunici constant, care sunt top 20 companii active in peisajul romanesc si ce actiuni au intreprins ca sa ajunga acolo.

Vineri dupa-amiaza ne-am facut de cap cu Wild Escapes (Doru si Mircea Panaitescu), devenind trupe de Comando 2.0. Trei echipe au concurat in 6 probe diferite (de la tras cu arcul, la tir cu pustile de paint-ball sau aruncarea ancorei etc.), facandu-ne sa ne simtitm excelent. Desi echipa din care am facut parte, a scos cei mai mari timpi (probele fiind contra-cronometru), pot spune ca GPeC-ii (asa ne-am intitulat) au avut cea mai faina strategie si au conlucrat exceptional, dand peste cap chiar regulamentul monitorilor de team-building pentru simplul fapt ca… ce faceam noi nu era interzis de regulament. :)

Si tot vineri, dar pe seara, ne-am pus pe cantat alaturi de Doru si Mircea, ne-am incalzit langa focul de tabara sorbind din vinul fiert si am ras copios la jocurile de improvizatii propuse de Ami (PentruAnimale.ro).

Nu mai spun nimic de palinca, bere, vin sau mixul dintre ele pentru ca nu e cazul… :)

Sambata, 3 septembrie, am pornit spre casa dorindu-mi sa dorm, dar cu un sentiment de regret ca totul a fost atat de scurt.

Multumesc tuturor participantilor, trainerilor, cat si partenerilor GPeC 2011 care au facut posibila evolutia Galei intr-un eveniment complex, focusat pe rezultatele magazinelor si nu doar pe simple trofee. Am avut prima Scoala de Vara a comertului electronic si sper ca v-ati simtit la fel de bine ca mine!

Andrei Radu

Gala Premiilor eCommerce 2011 – Academia de eCommerce este un eveniment organizat de Link 2 eCommerce si sustinut de: BRD-GSGOrangeUISFAN Courier, ePayment

Parteneri media: Ziarul FinanciarBusiness MagazinGandulMediafaxgo4itElevateIAB Romania2Parale,ROL.roPrice.roShopManiaSmartBuyTrafic.roZeList.

[nggallery id=3]