Inovații în eCommerce

Inovarea în afaceri înseamnă realizarea unor schimbări de bază care duc la creștere, iar când acest concept este aplicat comerțului electronic, oportunitățile de a inova sunt practic nesfârșite. Este vorba despre introducerea de noi procese, idei, servicii sau produse pentru a face față provocărilor, a crește eficiența și, adesea, pentru a crește profitul. Cu toate acestea, nu tot ceea ce poate fi inovator pentru o afacere va avea același sens pentru alta, dar cu siguranță trebuie să reflecte opțiunile, amploarea, ambițiile,
nevoile și preferințele clienților.

Oportunitățile trebuie întotdeauna monitorizate și evaluate, pentru a determina ce schimbări ar putea avea cel mai mare impact. Ori de câte ori afacerea voastră se află la maturitatea sa digitală, este imperativ să continuați să mergeți înainte, pentru a ține pasul cu industria în care activați și a păstra valoarea de piață.

Inovația și agilitatea în afaceri sunt coloana vertebrală a furnizării experienței supreme pentru clienți (CX), care este cel mai mare factor de diferențiere competitiv în peisajul digital de astăzi.

Viitorul comerțului digital va fi dominat de CX și, pentru a rămâne în competiție, companiile trebuie să ofere o experiență perfectă în toate punctele de contact cu publicul. Treceți printr-un proces de cartografiere a experienței pe care clienții o parcurg, pentru a examina toate interacțiunile cu marca și a descoperi ce îmbunătățiri progresive puteți aduce pentru a încuraja
clienții să repete experiența.

Introducerea inovației în comerțul electronic cu scopul de a îmbunătăți experiența utilizatorului s-a dovedit a avea un impact semnificativ. Iată care sunt cele mai importante inovații în eCommerce la momentul actual.

Deblocarea accesului la experiențe exclusive

Accesul la datele primare este esențial pentru a alimenta inovația. Companiile trebuie să creeze un schimb de valori, ponderat în egală măsură, în care clienții sunt dispuși să predea detaliile lor personale pentru o experiență sporită cu marca.

De exemplu, DEPT® a creat un test interactiv pentru Lyst, o piață globală de modă. Campania „Descoperiți ADN-ul modei” a fost concepută inteligent, pentru a menține utilizatorii implicați în timp ce marcau selecțiile de produse bazate pe preferințe. În timp ce Lyst a aflat mai multe despre clienții săi, pentru a crește relevanța ofertelor de produse, utilizatorii au putut să participe
la o experiență distractivă și captivantă, precum și să învețe ceva despre ei înșiși, realizând schimbul de valori perfect.

Vânzarea mobilă în timp real bazată pe locație

Probabil că sunteți familiarizați cu direcționarea geografică realizată de magazinele fizice. Atunci când un client se află în apropierea unui magazin, aplicația mobilă a acelui magazin trimite notificări push pe smartphone-ul clientului și îl avertizează în legătură cu cele mai recente vânzări și oferte. Geotargetingul face minuni pentru industria cumpărăturilor cu amănuntul, deoarece combină puterea cumpărăturilor atât online, cât și offline.

Cum rămâne cu vânzarea bazată pe locație pentru magazinele de comerț electronic? Sigur că există o mulțime de site-uri web de comerț electronic receptive, care folosesc instrumente de localizare geografică. Dar, este posibil ca magazinele online să vizeze clienții exclusiv în funcție de locația lor? Astăzi, consumatorii iau decizii de cumpărare din mers, fiind conectați cu ecranele
telefoanelor mobile aproape în permanență. Este esențial ca magazinele de comerț electronic să profite de acest aspect.

Vă puteți aștepta la reduceri direcționate geografic, oferite clienților în funcție de locația lor în timp real. De exemplu, un client poate vedea o notificare push care îi spune că poate cumpăra un anumit produs la un preț mai mic, chiar atunci când se află în magazinul fizic, la cumpărături.

Livrare super rapidă și ridicare imediată

Au trecut de mult vremurile când era necesar ca oamenii să aștepte câteva zile pentru a-și primi achizițiile făcute online. Odată cu introducerea unor servicii precum Amazon Prime, livrarea în aceeași zi sau în ziua următoare a devenit standardul industriei. Cu toate acestea, uneori clienții nu sunt pregătiți să aștepte nici măcar atât. Odată cu popularitatea în creștere a dronelor, ne
putem aștepta la livrări super-rapide, în următorii câțiva ani.

O altă tendință în comerțul electronic care câștigă popularitate este comanda online cu ridicare dintr-un magazin. Astfel, clienții își pot plasa comenzile online, iar aplicația de comerț electronic îi va direcționa către cel mai apropiat magazin, de unde își pot ridica comenzile în câteva minute.

Personalizare bazată pe inteligența artificială

Astăzi este din ce în ce mai dificil pentru vânzătorii de comerț electronic să-și diferențieze afacerea de giganții e-retail precum Amazon, Alibaba, Flipkart (Walmart). Pentru a se asigura că ies în evidență, aceștia se concentrează mai mult pe îmbunătățirea experienței clienților, care nu mai doresc să fie tratați ca parte dintr-o masă generală. În schimb, ei apreciază foarte mult afacerile care le oferă un grad ridicat de personalizare.

Tehnologiile avansate, precum inteligența artificială și învățarea automată sunt folosite pentru a le oferi clienților un grad ridicat de personalizare. Inteligența artificială are un potențial imens pentru companiile de comerț electronic, deoarece oferă o direcționare dinamică și adaptabilă. Folosind AI, companiile de comerț electronic pot afișa produse care sunt legate de interesele
utilizatorului, pe care este mai probabil să le cumpere.

În plus, personalizarea bazată pe inteligență artificială nu mărește doar ratele de conversie, ci ajută și la cultivarea relațiilor dintre clienți și furnizorii de comerț electronic, transformându-i astfel în clienți loiali.

Shopping bazat pe voce

Majoritatea folosiți probabil Google Home sau Alexa, însă difuzoarele activate prin voce pot face mai mult decât să vă ofere, de exemplu, raportul meteo al zilei. Să luăm cazul Alexa de la Amazon. Când un utilizator solicită o recomandare de produs, este probabil ca Alexa să arate rezultate etichetate drept alegerea Amazonului. Evident că este un avantaj imens pentru vânzătorii de comerț electronic care au colaborat cu Amazonul.

Experții prevăd că, odată cu popularitatea crescândă a acestor difuzoare cu activare vocală, cumpărăturile bazate pe voce vor deveni la fel de comune ca și navigarea pe desktop, în următorii câțiva ani.

Shopping bazat pe tehnologia AR

Realitatea augmentată există de ceva timp și sunt o mulțime de jocuri, precum celebrul Pokemon Go, care estompează linia dintre lumea digitală și cea reală. Din ce în ce mai mulți retaileri de comerț electronic realizează potențialul utilizării AR, pentru a oferi clienților o experiență de cumpărături deosebită.

Să luăm în considerare, de exmplu, aplicația AR Ikea Place, care folosește tehnologia AR pentru a permite clienților să-și imagineze cum va arăta o anumită piesă de mobilier în casele lor, înainte de a lua o decizie. Se estimează că piața de AR și VR va ajunge la 209,2 miliarde de dolari până în 2022.

Astăzi, tehnologiile de AR și VR sunt una dintre cele mai căutate funcții ale site-urilor de comerț electronic B2C și B2B, tot mai mulți proprietari de magazine de comerț electronic atrăgând cumpărătorii folosind aceste tehnologii. De la probarea virtuală a hainelor, până la imaginarea aceluiași produs în culori diferite, AR și VR sunt toate pregătite pentru a oferi clienților o experiență de cumpărături mai îmbunătățită ca niciodată.

Blockchain

Clienții de astăzi sunt foarte informați și sceptici. Ei pun la îndoială totul, de la originea alimentelor până la deciziile de mediu luate de branduri. Blockchain, tehnologia revoluționară care alimentează criptomonedele, poate contribui la adăugarea de transparență lanțurilor de aprovizionare, oferind consumatorilor răspunsuri la întrebările lor.

Walmart este unul dintre pionierii din industrie, care integrează potențialul blockchain cu cumpărăturile online. Gigantul experimentează tehnologia blockchain pentru a urmări pachetele livrate cu drone în timp real.

Blockchain nu doar oferă transparență călătoriei de cumpărături online, ci poate juca un rol important în eficientizarea plăților și în accelerarea tranzacțiilor, cu o securitate îmbunătățită.

Chatbots pentru a gestiona întrebările clienților

Deși există de câtva timp, chatboții de astăzi au parcurs un drum lung, fiind în prezent alimentați de rețele neuronale, de învățare automată și chiar de tehnologia AI. Rezultatul – sunt foarte intuitivi și pot oferi clienților servicii excepționale.

Răspunsurile lor fulgerătoare, informațiile precise, disponibilitatea 24/7, satisfacerea tuturor cerințelor clienților – fac din chatboți viitorul serviciilor pentru clienți în cumpărăturile online. Mai mult, chatboții pot stoca volume mari de date și pot oferi astfel clienților niveluri ridicate de personalizare și servicii instantanee.

Comerțul pe rețelele sociale

O privire asupra fluxului de știri de pe Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest dezvăluie că există o mulțime de ferestre pop-up care fac publicitate pentru achiziție directă prin rețelele de socializare. Aproape 82% dintre consumatorii online din SUA au declarat într-un sondaj că au achiziționat un produs direct de pe platformele de social media.

Puterea comerțului cu amănuntul este uriașă, iar comercianții cu amănuntul de comerț electronic și platformele social media se bucură de beneficiile acestuia în egală măsură. De exemplu, Instagram face posibil ca utilizatorii să dea click pe o imagine care îi duce direct la pagina de produs corespunzătoare, iar în Pinterest utilizatorii pot face click pe un pin pentru a ajunge direct
la pagina produsului.

Toate acestea sporesc traficul clienților către magazinele de comerț electronic, crescând astfel conversiile și sporind vânzările.

Vitrine digitale

Una dintre cele mai mari provocări pentru comercianții cu amănuntul de comerț electronic este că nu pot reproduce experiența de cumpărături oferită de magazinele fizice. Oamenilor le place să viziteze magazinele fizice, să atingă și să simtă mărfurile expuse, să încerce produsele și să se bucure de senzațiile emoționante de a fi în magazin. Cumpărăturile online nu oferă această
experiență tactilă.

Aici intervin tehnologiile inovatoare, reducând decalajul dintre cumpărăturile online și cele offline. De exemplu, mărci populare precum Walmart, Delta Airlines, eBay și altele folosesc vitrine pop-up pentru a-și ajuta clienții să se bucure de experiența de cumpărături.

Mărcile mari folosesc tehnologii cu oglindă cu memorie alimentate de etichete RFID, pentru a permite cumpărătorilor să încerce ținute virtuale înainte de a lua o decizie. În mod similar, utilizarea iPad-urilor în cabinele de probă îi ajută pe clienți să verifice recenziile, să afle dimensiunile disponibile și să facă alegeri informate. Acesta este doar începutul experienței
digitale în magazin.

eCommerce în epoca post-pandemică

Atunci când comerțul electronic a fost singura consolare pentru comercianții cu amănuntul, în perioada pandemiei, a fost și o oportunitate pentru cei neexperimentați cu formatele online să îl testeze sau să îl încerce pentru prima dată. Și le-a plăcut. Mult. Atât de mult încât vânzările de comerț electronic rămân cu mult peste nivelurile de dinainte de pandemie, chiar dacă magazinele
fizice s-au redeschis și online-ul a devenit mai puțin o prioritate pentru cumpărători.

Având în vedere că oamenii cumpără mai mult online, este logic pentru companii să investească în dezvoltarea comerțului electronic și în experiența online a clienților. Potrivit Forbes, comportamentele actuale ale clienților sunt aici pentru a rămâne. În principal datorită faptului că obiceiurile de cumpărare au început în era pre-pandemică, iar Covid-19 le-a făcut doar să se extindă. Este probabil ca siguranța și confortul să joace un rol major în modul în care oamenii cumpără.

Ce așteaptă consumatorii de la magazinele online? Mai multă transparență în jurul procesului de plată, fără costuri ascunse, site-uri web ușor de utilizat, transport gratuit și livrare rapidă. Clienții caută o abordare accesibilă. O politică de rambursare clară și simplă este la fel de importantă ca plățile securizate și protecția datelor. Platformele de comerț electronic ușor de utilizat trebuie să fie pregătite pentru un număr mare de vizitatori și, de asemenea, să fie intuitive și ușor de navigat. Comercianții trebuie să învețe constant despre clienții lor, pentru a crea o experiență de cumpărături remarcabilă.

Deși există riscul ca oboseala digitală să încetinească creșterea comerțului electronic după pandemie, aceasta nu o va opri. Dominarea comerțului electronic este inevitabilă, iar schimbările în afacerile globale cauzate de pandemie nu au făcut decât să accelereze transformarea digitală.

Afacerile inovează în felul lor și nu se simte că fac lucrurile pur și simplu pentru că trebuie să le facă, ci se simte ca un progres natural. Aceasta este atitudinea, se pare, pentru a conduce drumul.

Trecerea majoră către comerțul electronic este clară. eMarketer estimează că vânzările de comerț electronic cu amănuntul vor continua să crească cu două cifre la nivel mondial până în 2023.

Este clar că alegerea între vânzările online și magazinele fizice nu va fi răspunsul, în schimb, oferirea unei experiențe omnichannel convingătoare este o cerință pentru supraviețuire, spun analiștii McKinsey.

_______________________________________________________________________________________

Daniel Ene

Entrepreneur. Growth Hacker & Partner @ Limitless Agency

Daniel Ene se consideră unul dintre norocoșii care și-a găsit pasiunea încă de la începutul carierei sale. De când a descoperit SEO, s-a îndrăgostit de această disciplină de marketing. De peste 9 ani s-a implicat în proiecte mari și mici, de la start-up-uri până la companii internaționale. Este în permanență în căutare de nou și de dezvoltare, atât profesională, cât și personală. Zi de zi caută, testează și implementează noi trucuri de SEO pentru a-și ajuta clienții să aibă succes.