Pe o scară de la 0 la 9, cât de performantă este funcția de căutare în magazinul tău online?

Website searchbar analysis Luigi's box

Când ai testat ultima oară performanța funcției de căutare pe site-ul tău? Majoritatea administratorilor de magazine online vor spune niciodată. Și, cumva, este de înțeles. Un lucru atât de mic ca o bară de căutare tinde să fie neglijat în favoarea unor obiective de business mai mari și mai evidente, precum ROI-ul obținut din Google Ads.

Cu toate astea, utilizatorii care lansează căutări pe site sunt cu 70% mai înclinați să cumpere din magazinul tău online decât utilizatorii care doar navighează. Cifrele nu mint. Așa că e timpul să acorzi mai multă atenție funcției de căutare interne.

Împreună cu Luigi’s Box am alcătuit o listă de 9 puncte care te vor ajuta să stabilești cât de bine funcționează căutarea pe site-ul tău și, poate să iei măsuri.

1. Vizibilitatea barei de căutare

Vizitatorii site-ului tău pot să vadă bara de căutare imediat? Este ea prezentă pe fiecare pagină? Este extrem de important ca bara să fie vizibilă și imediat utilizabilă. De exemplu, nu comprima bara și nu o ascunde în spatele unei iconițe de tip lupă. Riști să pierzi astfel 30-40% din traficul generat din căutarea internă.

2. Funcția de autocomplete

Atunci când un un client începe să tasteze cuvintele cheie ale căutării, trebuie să termine fraza și să apese tasta enter pentru a i se afișa rezultatele? Sau i se afișează sugestii de căutare pe măsură ce tastează?

Majoritatea utilizatorilor s-au obișnuit și se așteaptă să primească sugestii de căutare. Funcția de autocomplete grăbește procesul de căutare și îți permite să sugerezi produse pe care vrei să le evidențiezi atunci când un client caută să cumpere, de exemplu 5 titluri bestseller în cadrul unei categorii.

Ia în considerare și faptul că, așa cum am menționat, utilizatorii site-ului care folosesc funcția de căutare sunt cu 70% mai dispuși să cumpere decât cei care doar răsfoiesc site-ul. Chiar și dacă ne limităm doar la căutare, funcția de autocomplete livrează de două ori mai multe conversii față de o bară de căutare clasică.

3. Sugestii de căutare

Ce tipuri de sugestii oferă bara de căutare de pe site-ul tău? Doar fraze? Sau doar produse? Un câmp de căutare performant ar trebui să sugereze produse împreună cu fotografiile lor în format thumbnail, categorii de produse sau de brand-uri și căutări populare. Cum ar trebui să arate și să funcționeze câmpul de căutare? Testează un demo.

4. Erori de tastare

Intră pe site-ul magazinului tău online și imaginează-ți că ești un client. Încearcă acum să cauți un produs scris cu greșeli de tastare intenționate – ceva de tipul „iphhone” sau „camasa nopate”. Obții rezultatul căutat?

Dacă nu găsești ceea ce cauți sau ți se afișează o pagină fără nici un rezultat, află că deja pierzi între 10 și 20% dintre clienți la căutare. În plus, rata de abandon a magazinului dintr-o pagină fără rezultate este de aproximativ 50%.

5. Termeni de argou și sinonime

Hai să repetăm exercițiul de la #4, de data asta folosind cuvinte de argou sau sinonime în loc de greșeli de tastare. Încearcă să cauți sofa în loc de canapea. Sau ecran în loc de monitor. Sau alți termeni specifici business-ului tău. Dacă nu primești nici un rezultat în pagina de rezultate, pierzi clienți.

6. Înțelegerea căutărilor (query understanding)

Atunci când cauți termenii „rochie roșie”, bara de căutare îți generează ca rezultat toate produsele de culoare roșie și toate rochiile? Sau afișează numai rochiile roșii din stoc?

Un alt exemplu ar putea fi o căutare după termenii „telefon Samsung”. Dacă rezultatele afișează toate produsele Samsung și toate telefoanele, ai o problemă. Nu uita că o bară de căutare eficientă înțelege căutări cât mai detaliate (long-tail queries).

7. Paginarea rezultatelor

Dacă vrei să oferi clienților o experiență fără cusur în timpul navigării, optează pentru paginarea de tip Load More. Este mai rapidă și mai eficientă decât paginarea tradițională. Poți citi aici un articol detaliat pe tema asta.

8. Clasificarea și relevanța produselor

Fiecare categorie de produs are propriile top sellers, produse care se vând cel mai bine. În general, este o idee bună să incluzi aceste produse în rezultatele de căutare atunci când cineva caută orice produs din respectiva categorie.

Când tastezi o categorie în bara de căutare și apeși enter, se afișează aceste produse pe prima pagină de rezultate / pe primele poziții?

9. Viteza de încărcare

Ca regulă generală, utilizatorii ar trebui să primească sugestii de căutare în termen de 0.3 secunde de la tastarea unui caracter și rezultate complete ale căutării în cel mult 2 secunde.

Câte puncte obține site-ul tău la căutarea internă? Dacă vrei să știi cu certitudine, testează gratuit tool-ul de analiză dezvoltat de Luigi’s Box. În 14 zile vei afla exact cum funcționează căutarea pe site și ce poți face pentru a o îmbunătăți.