8 Tipologii de consumatori prioritari pentru orice business online în 2023

Un raport realizat de Euromonitor Internațional și lansat astăzi, 20 iulie, evidențiază 8 categorii de consumatori, care ar trebui să se afle în atenția oricărui business online în 2023, mergând dincolo de date demografice și segmentand tipologia de consumatori plecând de la comportamentul de informare, modul de luare a deciziei de cumpărare, metodă de plata preferată și comportamentul de achizite în general. Totodată, au fost luate în considerare aspecte precum: utilizarea tehnologiei, influența marketingului, aspirațiile și valorile personale declarate.

Conform raportului acestea sunt cele 8 tipologii de consumator pe care o afacere online ar trebui să le aibă în vedere pentru o targetare mai bună în campaniile de comunicare și o creștere a ratei de conversie:

Minimalist Seekers – se concentrează pe lucrurile simple – adepții teoriei “less-is-more”

  • Reprezintă 18% din totalul populației investigate
  • Au un stil de viață modest
  • Nu țin cont de ultimele tendințe și nu sunt influențați de Social Media
  • Folosesc tehnologia ca să își simplifice viața
  • Încearcă să reducă la minim numărul de produse deținute și să reducă risipa.
  • Sustenabilitatea și grija față de mediu sunt valorile lor principale.
  • Nu fac cumpărături din impuls
  • Fac cercetări îndelungate înainte de a lua decizia de cumpărare
  • Caută produse de calitate, durabile, rezistente, care să poată fi reparate sau achiziționează mai degrabă produse second – hand.
  • Cele mai importante surse de informare pentru ei sunt prietenii și familia sau site-urile de review-uri independente

Conservatorii – Conservative homebodies – cei pentru care familia și prietenii contează cel mai mult

  • Reprezintă 18% din totalul populației investigate
  • Le place să petreacă timpul acasă și nu dau prea mare importanță imaginii proprii sau ultimelor tendințe
  • Sunt consumatori cumpătați. Nu caută activ produse premium și nu țin cont de ultimele apariții
  • Se concentrează pe cumpărăturile esențiale și se dedică prioritar timpului de calitate cu familia și cu cei dragi.
  • Deși nu le place să cheltuie bani, apreciază experiențele memorabile sau ofertele speciale (flash sales, colecții exclusive pot conduce la achiziții ocazionale din impuls)
  • Nu sunt recunoscuți pentru brand loyalty – ca atare etichetele “private- label” sau noutățile de pe piață au potențialul de a avea succes în această categorie de cumpărători – atât timp cât prețul e competitiv
  • Și ei se informează și au încredere mai degrabă în recomandările prietenilor și familiei

Optimiștii echilibrați – Au încredere în ei și în viitor

  • Reprezintă un procent de 14% din totalul populației investigate
  • Au un stil de viață echilibrat și se concentrează pe bucuria prezentului precum și pe planificarea viitorului
  • Sunt consumatori pragmatici și atenți cu bugetul lor. Totuși pun preț pe fericirea personală așa că, din când în când fac câte o aroganță în a cumpăra lucruri care îi bucură pe moment
  • Caută branduri și nume cunoscute ocazional dar în general prioritizează prețurile scăzute
  • Vor căuta servicii la îndemână care le permit să termine treaba repede pentru a putea să se întoarcă la activitățile și oamenii pe care îi consideră valoroși pentru ei.
  • Poziționarea produselor în jurul ideii de wellness, self-care sau dezvoltare personală – poate fi un mod eficient de targetare a acestei categorii de consumatori

Cautious Planners – cei care știu ce își doresc în viață

  • Se concentrează pe viitor și sunt atenți cu banii
  • Vor face pași siguri și constanți pentru asigurarea și îmbunătățirea siguranței financiare.
  • Au decizia deja luată înainte de a face achiziția și nu prea se abat de la lista de cumpărături
  • Sunt convinși atât de însușirile cât și de valoarea produselor înainte de achiziție.
  • Etichetele, review-urile și recomandările îi ajută în luarea deciziei de cumpărare
  • Nu se lasă influențați de ultimele tendințe și nu simt nevoia să țină pasul cu noile produse. Dar pun preț pe calitate și pe brandurile recunoscute – până când vine vorba de preț.
  • Economisirea este extrem de importantă pentru acești consumatori și se vor reorienta de la produsele cumpărate în mod tradițional dacă un produs alternativ e disponibil la un preț mai bun
  • Mostrele gratuite, testerele, garanții prelungite ajută la întărirea deciziei de cumpărare și susțin declarațiile de calitate

Cumpărătorii din impuls – cei cărora le plac târguielile

  • Impulsive Spenders – sunt cei care urmăresc cele mai recente tendințe și încearcă să țină pasul cu ele prin intermediul Social Media și brand engagement
  • Totuși, sunt mai dispuși să aprecieze experiențele decât posesiunile materiale
  • Le place shopping-ul și să se plimbe prin magazine chiar dacă nu au în plan să facă vreo achiziție
  • Au nevoie de experiențe dedicate, ceea ce poate fi o provocare devreme ce sunt atenți la divulgarea datelor personale. Sunt dispuși să facă și concesii dacă astfel pot primi produse sau servicii care să le satisfacă nevoile
  • Acești consumatori au nevoie de experiențe cross – channel pentru a-i implică și atrage
  • Printre cele mai bune metode de targetare a acestei categorii se numără și promovarea de produse noi și tendințe alături de mesaje clare legate de value for money
  • Echilibrul dintre cost și calitate este esențial pentru ei

Perseverenții neobosiți – cei care vor să fie și să aibă ce e mai bun

  • Cei care se bucură să trăiască momentul
  • Reprezintă 9% din populație
  • Investesc în imaginea lor și reputația le este prioritate
  • Pun preț pe ceea ce cred ceilalți despre ei și urmăresc ultimele tendințe
  • Sunt dispuși să cheltuie bani pentru menținerea unui anumit statut
  • Sunt tech savvy, foarte activi în Social Media dar nu se lasă convinși de influenceri
  • Pentru ei, experiențele sunt la fel de importante ca și posesiunile materiale
  • Sunt degajați în ceea ce privește obiceiul de a cheltui bani; le place să testeze și să încerce produse noi, însă fac și cercetare înaintea achiziției propriu-zise
  • Caută branduri premium și bine-cunoscute chiar dacă e nevoie să cheltuiască mai mulți bani
  • Pot fi cumpărători fideli sunt fani ai programelor de recompense, membership și loialitate
  • Deseori preferă branduri de la care primesc beneficii
  • Experiențele customizate, programele de fidelizare și beneficii exclusive precum și promovarea produselor aflate în trend ajută la convertirea acestei categorii în cumpărători recurenți

Empowered activists – cei care cred că au puterea să reflecte schimbarea

  • Aproximativ 11 % din populația investigată
  • Sunt avocați puternici ai cauzelor sociale, de mediu și politice – sunt activi în comunitățile lor locale și interesați de bunăstarea proprie.
  • Sunt vocali când vine vorba de probleme globale și se așteaptă că și brandurile pe care le achiziționează să le împărtășească valorile
  • Caută produse “verzi” și sustenabile deoarece vor să facă lumea un loc mai bun. Value for money și prețurile mici sunt factori determinanți în procesul de achiziție
  • Pot fi loiali brandurilor atâta timp cât acestea nu le încalcă valorile și credințele
  • Merg pe achiziții de produse deja testate și sunt dispuși să plătească mai mult pe produse despre care știu sigur că funcționează.
  • Activiștii vor investi în experiențe – își vor petrece timpul și își vor cheltui banii pe activități ce îi bucură: vacanțe, experiențe culturale, voluntariat și caritate
  • Promovarea de produse eco-friendly și sustenabile precum și comunicarea acțiunilor robuste de CSR derulate în întâmpinarea problemelor globale sunt mijloace de a-i atrage în apropierea brandului sau a magazinului

Tradiționaliștii – cei mulțumiți de unde sunt în viață

  • Nu pun importanță pe imaginea proprie și nu simt nevoia să țină pasul cu tendințele
  • Acești 4% din populație pot fi dificil de influențat și de abordat deoarece nu fac achiziții de impuls și nici nu sunt dispuși să încerce noi produse
  • Ei sunt fideli produselor pe care le consideră esențiale. Caută prețuri mici și moduri de a face economie
  • Discounturile și perioadele de reduceri le influențează comportamentul de achiziție, făcându-i să aleagă alternativele cele mai ieftine
  • Caută un proces de achiziție confortabil și eficient – o metodă de a-i converti în clienți recurenți este de a răspunde acestor nevoi
  • Este mai probabil că ei să facă cumpărături în magazin și nu online – cu toate acestea devin din ce în ce mai confortabili în utilizarea tehnologiei acum, așadar au devenit o categorie mai ușor de targetat acum.
  • O experiență în-store confortabilă combinată cu servicii online ușor de utilizat pot îndepărta anxietățile legate de utilizarea tehnologiei
  • Un alt mod de a-i targeta eficient este de a marca în mod clar și vizibil discounturile și prețurile reduse

Mai  multe detalii despre modul fiecăruia de achiziție și cele mai bune metode de targetare, precum și grafice și statistici dinamice găsiți în raportul complet de aici.