Ce schimbări aduce ChatGPT în business, marketing și în sfera profesională
Anul 2023 a debutat cu vâlvă în jurul subiectului AI (Artificial Intelligence) – și mai nou, ChatGPT – software-ul tip chatbot, bazat pe OpenAI de generare de texte la cerere, conversații & conținut, lansat în noiembrie anul trecut – pare a fi în vizorul tuturor, de la mediul academic (unde profesorii o folosesc deja) până la cel administrativ/guvernamental și până la cel de business.
Urmărind îndeaproape subiectul și impactul sau în comunicare am încercat să compilam pentru voi, cititorii noștri, o serie de articole și resurse care să va ajute să înțelegeți și să folosiți cât mai eficient această nouă tehnologie – pentru că viitorul este al celor ce știu să valorifice această tehnologie, nu să se ferească de ea.
Fenomenul ChatGPT
Este ilustrat de faptul că a reușit să ajungă la 1 Milion de utilizatori în doar 5 zile…comparativ cu alte „fenomene” la vremea lor, devenite obișnuință deja în viețile noastre.
Capacitatea softului de a genera răspunsuri aproape „umane” este fenomenală și alături de viteză de analiză și corelare a datelor și informațiilor deja existente, generează fascinație dar și reticență.
Ce poate face și cum funcționează ChatGPT?
În doar 7 ani, într-un parcurs evidențiat și detaliat foarte bine aici (articol sumarizat mai jos), ChatGPT a evoluat de la crearea sistemului OpenAI până la versiunea pe care o cunoaștem astăzi. Și ea încă primește îmbunătățiri și update-uri în mod constant. Acest lucru este util pentru a înțelege pe ce se bazează și cum funcționează algoritmul:
- Denumirea de GPT provine de la Generative Pre-trained Transformer – această înseamnă că generează un rezultat (răspuns text) plecând de la un algoritm pre-stabilit de analiză a unei cantități mari, deja existente de date
- ChatGPT este bazat pe Natural Language Process (NLP) care este fundamentat pe capacitatea de învățare și procesare a unei cantități imense de text și pe predictibilitate. Adică, poate prezice cuvintele care urmează într-o anumită frază bazându-se pe probabilități
- În procesarea limbajului natural pe care se bazează Chat GPT sunt câteva etape: preprocesarea, codare și embedding, transmiterea inputului codificat către modelul prestabilit pentru procesare, obținerea rezultatului distribuției probabilistice a cuvintelor, decodificarea – traducerea în limbaj uman și post-procesarea (scriere ortografică, gramatică, punctuație etc)
- Arhitectură informației pe care se bazează ChatGPT poate determina contexte și secvență datelor/informațiilor introduse
- Chat GPT nu are abilitatea de a caută referințe în real-time – asta înseamnă că, bazându-se pe informații deja existente, cărți și alte documente, poate genera răspunsuri false din punct de vedere al datelor. Din același motiv, poate genera răspunsuri subiective în relația cu anumite culturi, genuri, subiecte rasiale etc.
Utilitatea ChatGPT în business, marketing și ecommerce
Una dintre utilizările ChatGPT este în zona de customer experience – de exemplu platforma de marketing digital Uberall a integrat ChatGPT pentru a ajută business-urile să livreze și să administreze informațiile deținute (în special în cazul business-urilor cu acoperire mare sau cu multiple locații) și să gestioneze review-urile și informațiile privind stocurile, către clienți, la cerere. Asistentul virtual al celor de la Uberall poate asista clienții veniți din Google, Messenger sau alte platforme să facă rezervări. Și în ceea ce privește gestionarea review-urilor, Inteligență Artificială pare să se descurce bine, furnizând răspunsuri umane la aprecierile și mesajele online lăsate de clienți. Similar, companii precum MerchantPro dezvoltă în prezent sau au în strategia anului 2023, dezvoltarea de soluții care integrează instrumente AI (că Chat GPT, Google Translate sau Deepl) care vor permite comercianților să se diferențieze față de competiție prin conținut și personalizare.
Totodata, companii importante de e-commerce (ca Amazon, Shopify, JD.com) exploreaza metode prin care aceste tehnologii emergente pot oferi consumatorilor o experienta de shopping personalizata. Mai exact, recomandari de produse care le-ar permite retailerilor sa concureze mai bine cu restul competitorilor de pe piata. Dar ar putea si raspunde la intrebarile consumatorilor sau i-ar putea ajuta in procesul de cumparare.
O analiză recentă derulată în România și distribuită de agenția Confident PR pe baza datelor furnizate de mai multe companii autohtone, scoate în evidență faptul că ChatGPT ar putea fi asistent, arhivist, analist de date, creator de conținut pentru blog sau copywriter junior, având un rol de suport pentru angajații români. Companiile din România consideră că GhatGPT sau o tehnologie similară nu ar putea înlocui angajații, ci mai degrabă ar putea să preia o parte din activitățile zilnice, în special cele de rutină, dându-le acestora posibilitatea de a obtine obțină funcții mai importante și de a evolua profesional și personal.
În aceeași analiză se arată că ținând cont de principala abilitate a ChatGPT – aceea de creare de text, acesta ar putea avea un rol important în activitățile de marketing, aducând schimbări mari în industria creativă. Potrivit specialiștilor de la White Image, cea mai mare agenție de email marketing din România, ChatGPT poate fi folosit parțial în activități de creație și de SEO în agenții de
publicitate, de marketing digital sau în departamentele de marketing ale companiilor.
Daniel Ene, CMO & Partner Limitless Agency, subliniază, în cadrul aceleiași analize, că o aplicație ca ChatGPT nu va putea înlocui un om sau un departament în industria de marketing digital, însă posibilitățile sunt nelimitate. În opinia specialistului în marketing digital, ChatGPT poate crea anunțuri, genera idei de conținut și texte pentru site-uri și bloguri, căuta cuvinte-cheie, genera titluri și descrieri pentru zona de SEO și, implicit, poate genera conținut pentru paginile de produse și paginile de categorii dintr-un magazin online.
La nivel internațional, o analiză Statista mentionează sarcini similare pe care profesioniștii americani le identifică ca putând fi preluate de inteligența artificială.
Discuțiile despre ChatGPT și alte forme de inteligență artificială și prezența lor tot mai pregnantă în viața noastră personală și profesională sunt abia la început, așadar nu este doar o tendință care va trece – fapt evidențiat și de faptul că Google a lansat versiunea proprie, Bard – momentan limitată în capabilități, dar de urmărit.
Totodată, temerile legate de interferența tot mai mare a inteligenței artificiale cu zona de resurse umane, pot fi îndreptățite până la un anumit punct – așa cum se menționează și mai sus, sarcinile repetitive pot fi automatizate și externalizate către AI – însă empatia, creativitatea și încrederea dintre business și client, aparțin în continuare oamenilor, după cum se arată în articolul de aici care subliniază că relațiile se bazează pe încredere.
10 activități de marketing care pot fi îmbunătățite cu ajutorul ChatGPT
Sursa foto: TradePub.com
Într-un ghid realizat și pus la dispoziție de TradePub.com sunt evidențiate 10 sfaturi pentru marketeri și despre cum aceștia se pot folosi de ChatGPT în activitatea lor curentă. Le găsiți detaliate în ghid și sumarizate mai jos:
- Crearea de conținut personalizat & engaging pentru publicul țintă
- Automatizarea acivitatii în Social Media – postări, comentarii & analiză de date
- Customer service 24/24
- Chat-bots pentru administrarea & generarea de leaduri (adunarea de informații, răspuns la întrebări, date de contact ale potențialilor clienți, etc)
- Optimizarea conținutului pentru căutare vocală
- Optimizarea conținutului din site pentru SEO
- Îmbunătățirea și eficientizarea analizelor de date ale clienților
- Creșterea eficienței în creare de conținut prin identificarea de subiecte de intere
- Monitorizare de brand și managementul reputației
- Creșterea accesibilității și a incluziunii în acțiunile de marketing