Cum îți pregătești magazinul online pentru traficul de Black Friday. Adrian Andreiaș (Hosterion) despre trio-ul client-development-hosting

Adrian Andreiaș (Hosterion) - Pregatirea site-ului de Black FridayAi pregătit campania de reduceri, stocurile sunt suplimentate, comunicarea este impecabilă. Nimic nu este mai frustrant și păgubos atunci când îți curg vizitatorii pe site, produsele intră în coșuri și comenzile încep să se înregistreze, decât să-ți pice site-ul. Câteva minute de downsite pot să te coste (zeci de) mii de euro.

La GPeC SUMMIT am vorbit cu Andrei Andreiaș, fondatorul Hosterion, despre cât de important este să-ți pregătești site-ul pentru campaniile de reduceri speciale. Citește în interviul de mai jos cu cât timp înainte este indicat să discuți cu firma de hosting și ce trebuie să faci pentru a te asigura că vizitatorii se transformă în cumpărători.


Cât de pregătite sunt, în general, magazinele online din punct de vedere al infrastructurii pentru perioade aglomerate ca Black Friday?

Adrian Andreiaș: Avem 3 categorii: da, nu, așa și-așa. Da și nu e clar. La categoria așa și-așa există magazine care se pregătesc, dar sunt plăcut surprinse de fiecare dată, în fiecare an, că traficul le depășește așteptările și pregătirile.

Cu cât timp înainte este indicat să-ți pregătești site-ul pentru Black Friday?

Adrian Andreiaș: Ca-n orice domeniu, pregătirile trebuie făcute cu mult timp înainte. Să faci totul studențește nu iese bine, de obicei. Problema asta a performanței site-ului și a capacității de a duce traficul trebuie discutate cu luni de zile înainte și e, practic, o preocupare continuă.

Nu cred că există o rețetă universală. Pot să spun orientativ un 3 luni, dar sunt multe discuții. Creșterea performanței magazinului poate să însemne o schimbare dramatică de platformă sau o migrare spre un alt serviciu de găzduire. În special la magazinele mari poate să fie o chestie de durată. E clar, în ultima săptămână nu ai ce face și nici în ultima lună, destul de greu.

Care sunt pașii pe care ar trebui să-i facă magazinele înainte de Black Friday?

Adrian Andreiaș: Dacă e să intrăm într-o discuție mai tehnică, cache-ul este sfânt. E foarte important ca paginile magazinului, când se încarcă, pe cât posibil, să nu atingă baza de date. O tehnică destul de simplă, folosită de mulți este, de exemplu, ca prima pagină să fie un banal fișier index.html care se încarcă direct de pe disk, mult mai rapid, fără să atingă baza de date. Discutăm de o scară poate chiar 1 la 10.000 la nivelul de trafic pe care poate să-l ducă. Dacă nu ai nici un fel de optimizare, poate poți să ajungi la câteva sute, o mie de cereri simultan, pe când această cifră crește semnificativ în momentul în care este un fișier static.

O altă problemă pe care o mai observăm este că în evenimente deosebite precum Black Friday, servere terțe externe – mă refer aici la Google sau Youtube – tind să fie mai încărcate și mai lente. Și atunci, dacă pe prima pagină a magazinului ai acel widget în care apare „Pagina asta a primit like-uri de la acești prieteni ai tăi” s.a.m.d., e o altă chestie care poate să îngreuneze încărcarea site-ului. Eu recomand eliminarea elementelor externe de genul ăsta.

În general, o colaborare între echipa de development și cea de găzduire este foarte importantă în circuitul ăsta de informație. Echipa de găzduire observă niște lucruri care funcționează mai greu și poate să trimită feedback către development. Trio-ul client-development-hosting este foarte important. Trebuie să existe o legătură și o comunicare bune acolo.

Cât de mult depinde viteza de încărcare de partea de programare și cât de mult de hosting?

Adrian Andreiaș: Ambele contează și, într-o anumită măsură, poți înlocui una cu alta. Dacă ai de câștigat timp, sau în funcție de bugete, de multe ori echipa de development poate să fie mai costisitoare. Deci poți să-ți orientezi eforturile și bugetele în funcție de ce resurse ai disponibile ca furnizor sau ca bani. Fiecare își atinge limitele la un moment dat. Când se ajunge la volume foarte mari de trafic nu mai poți rezolva doar din hosting, dacă nu e site-ul programat în anumit fel, optimizat ș.a.m.d. E valabilă și invers. Poate să fie optimizat foarte bine și își atinge limitele în partea cealaltă.

De asta spuneam de acel trio și comunicarea este foarte importantă. O schimbare de codare poate fi de zeci, sute de ori mai puternică decât o schimbare de hosting. Adică efectul ei raportat la performanța de încărcare a site-ului.

Cu ce vine Hosterion nou pe piața din România?

Adrian Andreiaș: O chestie apreciată de clienții noștri, mai ales magazine virtuale, este aceea că mergem dincolo de a oferi infrastructura așa brută: fier, cupru, bandă internet, fibră optică… E partea asta de consultanță exact pentru viteza de încărcare a site-urilor și avem o colaborare bună cu echipa de development. Depunem acel efort suplimentar astfel încât site-urile să zbârnâie. Nu aruncăm repede prosopul să spunem „Asta nu mai e treaba noastră, descurcați-vă!”.

Mai avem niște elemente precum asistența tehnică non-stop. Colegii noștri de la support lucrează non-stop, fie că este Revelion, Crăciun, noapte, zi, cineva răspunde la telefon, la e-mail. Avem un timp de răspuns de câteva minute. Avem mai multe locații în lume unde sunt echipamentele noastre. În jur de jumătate din clienții noștri sunt din afara țării. Și pentru ei este necesar acel support non-stop pe alte fusuri orare.

Dacă ar fi să ne uităm la ce inovații există pe piața de hosting la nivel global, la ce să ne așteptăm pentru piața de e-commerce pe viitor?

Adrian Andreiaș: Infrastructura mare crește și se obțin capacități de procesare și de transfer a datelor la costuri din ce în ce mai mici. Asta este o zonă automată.

În zona de consultanță, de optimizări, asta nu se poate face. Nici măcar cu inteligență artificială și alte resurse de genul ăsta nu întrevăd să se poată rezolva fără partea de resurse umane.

Capacități de transfer din ce în ce mai mari la costuri din ce în ce mai mici, schimbarea asta e o constantă de-a lungul deceniilor. Mai departe, diferența o fac furnizorii la acel serviciu de la om la om, adică este o chestie personală.


Descoperă interviul integral pe YouTube. Nu uita să te abonezi la canalul de Youtube GPeC pentru a descoperi toate interviurile și clipurile noastre imediat ce sunt publicate.


GPeC 2019 este un eveniment powered by FAN Courier

Gold Partner: VTEX

Brought to you by: Orange

Eveniment susținut de: Cora, DHL, DPD, DWF, eMAG Marketplace, Frisbo, GTS, Luigi’s BoxNew Black, Oracle

Radioul Oficial: Kiss FM

Hosting Oficial GPeC: Hosterion

Limousine Service: City Limo