Ce s-a discutat la Conferința GPeC – GPeC SUMMIT 27 mai 2025? Ediție Aniversară – 20 de ani de GPeC – Vezi principalele idei
Pe 27 mai 2025, la Teatrul Național București, a avut loc Conferința GPeC – GPeC SUMMIT: o zi întreagă de conferință despre tot ce e actual în E-Commerce și Marketing Online, alături de 19 experți consacrați internaționali și români și networking cu elita Digital Marketing.
Au fost două zile memorabile de eCommerce și Digital Marketing – Ediție Aniversară – am împlinit 20 de ani de GPeC.
În paralel cu Conferința GPeC din 27 Mai 2025, s-a desfășurat GPeC Expo care a reunit peste 25 de furnizori de servicii E-Commerce și Digital Marketing pentru a înlesni parteneriatele dintre aceștia și magazinele online aflate în căutarea de soluții pentru dezvoltarea afacerii.
În seara de 27 Mai, începând cu ora 18:10, invitații au fost așteptați la GPeC Networking Soirée – prilej de networking și socializare alături de reprezentanții C-Level ai celor mai importante companii din E-Commerce, Digital și Retail.
Interviuri GPeC pe pagina de Facebook »
Revenind la GPeC Summit – mai jos, idei importante de la fiecare prezentare.
Deschidere eveniment
Amalia Enache (Prezentator TV și Event Host) și Andrei Radu (UX Specialist & TV Host | CEO & Founder GPeC) au deschis evenimentul.

Andy Crestodina (Top 3 Influencers in Content Marketing | Co-Founder Orbit Media) – AI pentru UX (User eXperience, Experiența de navigare a vizitatorului), copywriting și generare de lead-uri B2B (Business-to-business)
AI aduce skill-urile la același nivel. Poți ajunge să devii mai performant într-o anumită acțiune. (AI = Inteligență Artificială)
Cercetările arată că o persoană care folosește AI poate fi mai eficientă decât o echipă întreagă care nu are ajutorul AI.
59% din marketing afirmă că sunt copleșiți de AI.
Poți folosi prompt-uri (întrebări/cerințe) pentru AI, dar mai util ar putea fi să folosești un API pentru a automatiza unele procese.
Pasul următor: să folosești Agenți AI (AI Agents) care să facă sarcini complexe.
Și mai departe e Șeful unor Agenți AI (Agentic AI Bots).
Există o trecere de la Prompturi -> la Automatizări -> La agenți AI.
Problema nu e că AI face ce fac oamenii, ci că oamenii fac în continuare ce ar putea fi făcut de AI. („The problem isn’t that AI is doing what marketers do. The problem is that marketers keep doing what AI does.” – Jay Baer)
AI nu e neapărat despre a face lucruri noi, ci pentru a face lucrurile pe care deja le facem – mai bine.
Fă lucrurile pe care AI nu le poate face:
– Ia atitudine – AI nu are opinii (Take a stand – AI has no opinions)
– Colaborează – AI nu are prieteni (Collaborate – AI has no friends)
– Video – AI nu are un chip (Video – AI has no face)
Jay Acunzo: Atât AI, cât și oamenii se bazează pe LLM-uri. AI dispune de modele lingvistice de mari dimensiuni. Oamenii au momente mici, speciale, din viață.
În 2025, valorifică-ți momentele de viață cu mai multă încredere și consecvență. Este cea mai mare, mai bună și mai simplă cale de a crea lucrări mai valoroase și originale.
(AI and humans both rely on LLMs. AI has large language models. Humans have little life moments.
In 2025, draw more confidently and consistently on yours. It’s the biggest, best, and easiest way to create more valuable, original work.)
După ce faci o persona pentru site-ul tău, caută să ai un site care răspunde la nevoile personas cât mai bine.
(Definiție – Pe scurt, o persoană-țintă (persona) este o reprezentare detaliată, semi-ficțională, a clientului tău ideal, bazată pe date calitative și cantitative despre clienții existenți și pe cercetări de piață. Hubspot)
Poți folosi AI pentru a găsi care sunt erorile în procedurile și strategia noastră. AI te poate ajuta să elimini unele scăpări.
Poți folosi ChatGPT pentru editarea textelor.
Poți antrena AI-ul să folosească anumite personas, și în acest fel să aibă un ton al vocii specific unui brand sau dedicat unei audiențe.

Panel: Comerțul online în 2025: evoluția în primele 5 luni, provocări și trend-uri, așteptări pentru semestrul 2
Invitați la dialog și deschiși întrebărilor din audiență: Cătălin Vlădescu (Growth Leader CEE & Germany VTEX), Irina Pencea (General Manager eMAG România, Bulgaria & Ungaria), Loredana Pipoș-Lupescu (Country Manager Klarna România), Oana Dumitrescu (Industry Head & Retail Lead, Google), Roxana Turquin (Merchants Sales & Acquirers Lead, Visa).
Irina Pencea – General Manager eMAG Romania, Bulgaria, Hungary
A trecut ceva timp de la anul 2024 – AI-ul și situația politică.
10% creștere estimată la începutul lui 2024 – s-a împlinit.
A fost un an bun, alimentată de creșterea salariului minim și a consumului. Ruralul a crescut mai mult decât urbanul.
Este o democratizare a comerțului.
Peisajul arată diferit în primele 5 luni ale lui 2025, comparativ cu 2024, aceeași perioadă. Consumul s-a redus semnificativ față de media anului trecut.
Schimbare între categorii de produse: de la produse de valoare mare, de folosință îndelungată – către o zonă de produse de valoare mai mică, și frecvență de cumpărare mai mică (decorațiuni, casă, grădină, fashion).
În ansamblu, se vede un avans semnificativ (la volum, nu doar valoare).
Estimarea e de o creștere de 10% versus 10% anul trecut.
Anul trecut am avut o creștere peste cea a pieței. Estimăm ceva similar și pe 2025.
Loredana Pipoș-Lupescu (Country Manager Klarna România)
Este o creștere de consum.
Ne ducem în direcția unui consumator mai complex, cu nevoi mai clare. Totul să fie cât mai rapid, transparență, informare mai bună.
Experiența de utilizator contează din ce în ce mai mult.
Dorim să transformăm clienții în clienți loiali și recurenți.
Trendul este unul pozitiv.
Există, cu siguranță, loc de creștere.
Roxana Turquin (Acceptance Development Director Visa, Visa)
Vedem o creștere a numărului de utilizatori de Internet care au făcut plăți online în anul 2024.
La nivelul țărilor din UE creșterea 2019-2024 a fost de 10%, în România a fost un procent de 33%.
S-a redus diferența dintre rural și urban.
63% din utilizatorii din utilizatorii de Internet din zona rurală au făcut plăți online.
eCommerce-ul face acum parte din viața de zi cu zi. Nu există dezechilibre majore rural-urban.
Datele VISA: în cazul plăților domestice cu carduri VISA – creștere în unitățile eCommerce de 36% a numărului de plăți. Procentul e aproape dublu față de ce se întâmplă în mediul fizic.
Valoarea plăților a crescut cu 27%.
Pe lângă cumpărăturile clasice (retail, lucruri de larg consum), consumatorii au început să plătească utilitățile. Există o creștere mare (150% în 2024 vs. 2023) pe zona de transport (inclusiv aplicații plată parcări, ridesharing și transport în comun).
Plăți internaționale cu carduri VISA – cam jumătate din total eCommerce în România.
Valoarea medie a comenzii la plățile cu cardul – în România, date VISA – a ajuns la 175 lei (în 2024), scădere față de 200 de lei (2023).
Au crescut numărul de plăți, ceea ce înseamnă că oamenii au început să facă plăți de mai mică valoare, mai dese.
Plata cu cardul a început să fie adusă în viața de zi cu zi.
Cătălin Vlădescu (VP of Growth CEE & Germany | VTEX)
Două trenduri în ceea ce privește tehnologia:
#1 Brandurile deschid mai multe canale direct-to-consumer;
#2 Creștere crescută pentru tehnologia noastră de marketplace;
Ambele trenduri generează o competiție crescută, și pune presiune pe optimizarea operațională.
În primul trimestru este o creștere în linie pentru ce ne așteptăm pe 2025 (10-12%).
Este interesant mixul / shift-ul (tendința de schimbare) în categorii – creștere peste medie la produsele de consum imediat.
Este o creștere sub medie sau stagnare la investițiile financiare mai mari (electrocasnice mari, produse mai scumpe, casă și decorațiuni).
Oana Dumitrescu (Industry Head & Retail Lead, Google)
Am văzut o schimbare de comportament. Evident, este influențată și de sezonalitate.
Oamenii sunt mai preocupați pe ce își cheltuie banii. Devin value-sensitive. (sensibili la prețuri)
Contează, la magazinele online, partea de reviews.
Zona de cheap/ieftin contează mai puțin.
Există tendință de creștere pe produsele folosite (used/second-hand).
Oamenii devin mai sensibili la preț.
Există bani în piață, dar oamenii vor să facă alegeri optime, și gândesc pe termen lung.
Avem căutări care sunt din ce în ce mai complexe, dar în același timp și mai elaborate.
Google a introdus AI overviews săptămâna trecută.
Exemple – cel mai bun telefon Samsung/Apple. Vor să știe în ce să investească.
Căutarea aceasta poate fi monetizată.
Zona de beauty – căutări mai multe pentru sintagmele lungi de căutare.
Modul în care ne raportăm la căutări și la cum caută și la cum cumpără oamenii s-a schimbat.
E important de știut că contează mult vizualul.
1,5 miliarde de căutări pe lună folosesc Google Lens. Din ele – una din patru căutări are intenție comercială în spate.
Irina Pencea – General Manager eMAG Romania, Bulgaria, Hungary
Noi salutăm competiția, e ceva ce ne ajută pe toți – ajută la adopția comportamentului de cumpărare.
Este problematic, însă, să fie o competiție bazată pe reguli diferite.
Dacă avem o piață cu reguli stabilite atât de UE cât și de România pe niște principii clare, este important să urmăm toți aceleași reguli.
Există discuții de a introduce taxe care să aducă la același nivel competiția cu concurenții care vin din afara UE vs. cei din UE.
Aceste discuții sunt încă vagi – nu sunt suficient de ferme și nu sunt coordonate sau coerente. Nu avem o voință politică aliniată la nivelul UE și suficient de fermă în România care să traducă discuțiile în fapte.
Problema ne impactează în două feluri:
a. Jucători mici din zona de eCommerce impactați de inflația prețurilor în marketing, condiții și volume (creșterea costurilor de logistică datorată de livrările din surse non-UE) – jucătorii aceștia poate nu pot scala, sunt nevoiți să iasă din piață; sunt o pondere importantă din economia România;
b. Taxe – avem o problemă structurală, a deficitului, la nivel de țară; România nu colectează de la livrările internaționale non-UE în măsura în care ar trebui să o facă; plecând de la un volum de 250.000 de colete pe zi – la 150/200 lei valoarea unui colet unic -, este aproximativ €1M / zi, €365M / an – la o taxă vamală de 10% – sunt sume care nu sunt colectate în România.
Nu suntem în momentul la care să ne permitem să nu luăm bani care să fie folosiți pentru toată lumea din țară. Atât pentru antreprenori, cât și pentru oamenii obișnuiți avem nevoie de această taxă.
Este nevoie de voință politică cât mai rapid.
Am calculat cam câți bani am dat la stat anul trecut ca grup – aproximativ €260M. S-ar putea lua o sumă mai mare din taxarea tranzacțiilor internaționale non-UE.
Cătălin Vlădescu (VP of Growth CEE & Germany | VTEX)
Una din provocările curente sunt jucătorii din afara spațiului UE care intră în piața din România.
Estimăm 10-12% creștere pe 2025.
Dacă mergem pe un scenariu optimist (12%), asta înseamnă că ar trebui să trecem de pragul de €13B – piață comerț digital, din care 67% bunuri, 33% servicii.
Dacă ne uităm la jucătorii din afara spațiului european, și la valoarea totală tranzacționată și la valoarea corectă a bunurilor, scenariul pe care îl vedem este undeva de aproape de €2B – bunuri care intră sub diferite forme.
În afară de acest aspect, o provocare pe care o vedem de foarte mult timp – forța de muncă calificată, cu expertiză în zona de eCommerce.
În 2022 am introdus cu Ministerul Muncii în COR – Manager de Magazin Online (eCommerce).
Există discrepanță între cerere și ofertă atunci când ne uităm la oameni cu expertiză.
De asemenea, este o provocare și cu optimizarea costurilor operaționale.
Sunt mulți jucători, și asta generează o creștere în costuri – se văd instant în marketing -, și o presiune asupra marjei de profit. Devine din ce în ce mai important cât de bine poți să optimizezi și să automatizezi procesele și cât de bună este eficiența ta operațională.
Loredana Pipoș-Lupescu (Country Manager Klarna România)
În continuare este nevoie de educație – de o educare atât a comercianților, cât și a clienților – să înțeleagă beneficiile care le pot aduce opțiunile de plată flexibile și opțiunile extra pe care comercianții le pot implementa pentru a ajuta partea de UX (User eXperience, experiența vizitatorilor).
Pe partea de BNPL (Buy Now Pay Later – cumpără acum, plătește ulterior) sunt beneficii pe care le putem aduce clienților și partenerilor.
Pentru parteneri – BNPL ajută la creșterea conversiei și a loialității clienților cu peste 20%, la creșterea coșului de cumpărături cu peste 40% (acestea sunt medii, rezultatele depind de situația concretă a partenerului și de cât de bine este comunicată metoda de plată clienților, cât mai devreme în funnel; dacă se poate, încă din pagina de produs, decizia de cumpărare va fi mai rapidă, rata de abandon va fi mai mică).
O altă provocare este și o lipsă a diferențierii – sunt foarte mulți comercianți care se bat în prețuri. Și acest lucru funcționează, dar acest lucru atrage vânzări pe perioadă scurtă. Adăugarea unor feature-uri suplimentare pentru a stimula conversiile – este un aspect cheie.
Vedem un interes din ce în ce mai ridicat și la comercianți și la clienților final.
Peste 50% din clienții noștri sunt repetitivi, au folosit Klarna în mod repetat.
Există un interes în a utiliza soluția.
Și pentru clienți e un avantaj – nu trebuie să îți blochezi o sumă mare de bani la momentul achiziției. Mai mult decât atât – e o metodă simplă și flexibilă de plată. Totul se întâmplă rapid, la checkout, nu sunt comisioane/dobânzi, nu sunt costuri ascunse. Venim în sprijinul clientului pentru a lua o decizie de cumpărare și a avea control în momentul în care face achiziția.
Roxana Turquin (Acceptance Development Director Visa, Visa)
Am văzut o creștere în cadrul VISA – atât pentru tranzacțiile din România (domestice), cât și internaționale.
Valoarea medie a tranzacției pentru 2024, tranzacții domestice, eCommerce – 175 de lei. Cea în mediul fizic – 100 de lei.
Categorii – pe lângă clasice, de tipul bunurilor de larg consum -, au apărut plăți precum utilități, plățile curente, restaurante cu servire rapidă (comenzi în aplicații), transportul, divertisment (suntem în top în țările din CEE).
În eCommerce este loc de creștere.
Pentru 2025 observăm o schimbare a așteptărilor consumatorilor – pot fi creșteri ulterioare (experiență de plată rapidă, cu confort, dar și sigure).
În martie 2025, un studiu pe 8 țări din CEE, printre care și România – 4 din 5 respondenți din România spuneau că securitatea e cea mai importantă. 90% ar schimba metoda de plată cu una mai sigură.
La nivel european, 14% din respondenți au spus că renunță de plată dacă li se cere să introducă manual datele cardului.
Sunt comercianți care vin în întâmpinarea acestor așteptări.
Până acum agenții AI făceau partea de căutare, în prezent sunt schimbări. VISA a anunțat în aprilie 2025 în San Francisco: Visa Intelligent Commerce – aduce împreună partea de căutare cu partea de plată.
Consumatorul va putea da comenzi clare unui agent AI care nu doar va căuta anumite produse și servicii, ci va putea face plata în securitate deplină și autonom.
Sunt și alte shimbări: cardurile trebuie să aibă credențiale tokenizate. Este important ca agentul AI să acționeze conform opțiunilor consumatorului. Partea de personalizare – OpenAI, SAP, IBM și alți parteneri se așează la aceeași masă pentru a aduce schimbarea la nivel global.
Oana Dumitrescu (Industry Head & Retail Lead, Google)
Consumatorii sunt sensibili la preț și își doresc cel mai bun produs.
Review-urile/recenziile joacă un rol important.
Dacă un comerciant are un feed de produse, e important să adauge și recenzii produse în acel feed (e important și pentru utilizator, dar și pentru comerciant – va crește rata de click, performanța campaniilor și ajungi să plătești mai puțin). E un mod simplu de a optimiza campaniile.
Un alt lucru – să folosească broad match (potrivire amplă în reclame plătite Google – PPC – pay-per-click).
Broad match este diferit față de cum era în trecut. Poate detecta nuanțele și sinonime. Poate veni cu recomandări de produse.
Desigur, este bine să fie combinat cu smart bidding. (licitare inteligentă în reclame)
Un studiu – Global Web Index – arată că 75% din oamenii care sunt în magazin și vor să cumpere ceva, folosesc telefonul mobil pentru a se documenta și caută recenzii produse, caută să vadă dacă produsele din magazin sunt la reducere/discount în altă parte, sau să compare prețurile, sau să afle informații suplimentare despre produse.
Peste 50% din respondenți se uită la discounturi.
58% se uită la prețuri – comparativ.
47% – cei care caută recenzii.
Pentru magazinele online: e bine să ai feed-ul de produse bine îngrijit, și dacă ai produse la discount, în stoc, să trimiți această informație către Google, în mod automat.
Un alt sfat – folosește întreg intervalul de platforme al Google – de exemplu, PMax (Performance Max) și Demand Gen care ajută nu doar în zona de căutări, ci și în zona de YouTube – factor de influențare pentru tineri – sau rețeaua de display (afișare) a Google.
Produsele e bine să aibă pentru Merchant Center descrieri text detaliate, eventual video-uri. Ajută conținutul text relevant din site.
E bine să te pregătești pentru momentul când un Agent AI va face cumpărături pentru clienți, în mod automat.
Irina Pencea – General Manager eMAG Romania, Bulgaria, Hungary
Sursa pentru creșterea consumului – pentru anul trecut, Institutul de Statistică arată o creștere de 15% a consumului anul trecut.
Pentru primele luni ale lui 2025 e clar că procentul e de o singură cifră (single digit), mai aproape de 5%.
Loredana Pipoș-Lupescu (Country Manager Klarna România)
Klarna își asumă riscul de plată a creditelor. Riscul de neplată a unui credit din partea consumatorului e pe umerii Klarna.
Comercianții primesc întotdeauna banii integral, fără să fie impactați de neplata din partea utilizatorilor.
Oana Dumitrescu (Industry Head & Retail Lead, Google)
Din datele noastre, utilizatorii iubesc AI Overviews.
1,5 Trilioane de căutări în zona de AI Overviews. În România a intrat săptămâna trecută.
Utilizatorii de AI Overviews sunt mai engaged (activi), e un trafic mai calitativ.
Roxana Turquin (Acceptance Development Director Visa, Visa)
VISA: avem soluții pe parte de criptomonede.
Cătălin Vlădescu (VP of Growth CEE & Germany | VTEX)
Legat de reglementarea comerțului online pentru produsele din afara UE: taxarea și colectarea la bugetul de stat e o problemă, standardele UE nu sunt respectate de produsele care vin din afara UE.
Irina Pencea – General Manager eMAG Romania, Bulgaria, Hungary
În direcția afirmației lui Cătălin, există reglementări ANPC pe care ar trebui să le implementeze cu toții.
Roxana Turquin (Acceptance Development Director Visa, Visa)
Plățile internaționale au ajuns să fie jumătate din plățile eCommerce efectuate cu carduri VISA în România.
Valoarea comenzilor – plăți domestice: 175 de lei; plăți internaționale: 214 lei (exemple: bunuri de larg consum, divertisment).
Oana Dumitrescu (Industry Head & Retail Lead, Google)
Vom avea în viitor video search. Încurajăm magazinele online să folosească video-uri pentru produse.
Vom continua să integrăm AI în căutări (search).
AI Overviews deja e lansat în România. În SUA se testează deja Ads în AI Overviews pe desktop. (probabil va fi scalat în restul țărilor)
AI Overviews este deja prezent în peste 200 de țări și peste 400 de limbi.
Nu credem că AI-ul va dispărea, ci dimpotrivă, va ajuta utilizatorii și va răspunde la întrebările celor ce caută.
Pentru industria de PPC – funnelul nu este cel cu care ne-am obișnuit. Oamenii au diferite comportamente online (caută, fac streaming, fac scrolling sau cumpără).
Pentru SEO – ține foarte mult de „igienă”. Va fi la un moment dat un conținut/content preluat de AI din site-ul pe care îl ai deja.
Ne pregătim pentru și mai mult AI, nu doar în partea de Advertising/Ads (reclame plătite).
Irina Pencea – General Manager eMAG Romania, Bulgaria, Hungary
Avem două programe implementate de câțiva ani, care ajută la scalarea ușoară a afacerii – Cross-Border și FBE – Fulillment by eMAG.
Ambele programe permit o scalare a afacerii comercianților cu investiții și efort minim.
Un comerciant care vinde cu FBE – vinde probabil cu 50% mai mult decât dacă livrează singur marfa, pentru că beneficiază de o livrare mai rapidă, pe care noi o facem cu logistica noastră.
În legătură Cross-Border – un comerciant poate vinde în Bulgaria și Ungaria, creșteri de vânzări cu 20-30%.
FBE s-a dublat în ultimul an.
În Bulgaria Cross-Border a crescut cu 80%.
Există și programul GENIUS easybox.

Mark Schaefer (World’s Leading Marketing Futurists & Bestselling Author) – „Cum pot oamenii să câștige într-o lume a Marketingului cu AI”
Întrebare – cum te poți diferenția în zgomotul enorm de conținut din online?
Dacă lucrezi la un nivel la care ești doar competent, și nu mai mult de atât – nu mai este suficient.
Dacă ești doar competent, poți fi ignorat de audiență. Și acest lucru nu e ceva pe care să ți-l dorești.
Doar 28% din reclamele în domeniul B2C și 33% din reclamele în domeniul B2B sunt interesante pentru audiență.
Interesant este că și un clip video cu niște vaci păscând pe un câmp au rezultate similare.
Ce au oamenii diferit față de AI este un dram de nebunie.
Viralitatea este cel mai adesea asociată cu emoții de intensitate ridicată, precum entuziasmul, uimirea, furia, indignarea și frica. Da… furia, indignarea și frica. – Jonah Berger (Wharton marketing professor)
(Virality is most associated with high-arousal emotions like excitement, awe, anger, outrage, and fear. Yes … anger, outrage, and fear.)
Better Than Back Sweat? Liquid Death Official Taste Test – YouTube
Discover the Original Nutter Butter Peanut Butter Sandwich Cookies | TikTok
Stranger Things Turns the Empire State Building Upside-Down – YouTube
Litographs | Books on T-shirts, Posters, and Tote Bags
92% din adulți au încredere într-o persoană mai mult decât o reclamă. Chiar dacă acea persoană e un străin.
Știm că WoM (word-of-mouth, promovare din gură în gură) Marketing e eficient, dar nu punem bugete pe WoM Marketing.
Orice poveste are nevoie să fie:
– Autentică
– Interesantă
– Relevantă
The Great Escape: Graubünden Tourism – YouTube
Să faci artă – această activitate va exista și în viitor, într-o lume a AI. (The art will persist.)
Poți face video-uri care nu sunt perfect, dar sunt autentice. Dacă competitorii folosesc AI pentru a produce conținut, e o oportunitate să construiești ceva autentic.

Michael King (SEO, Content Strategy & A.I. Expert | CEO & Founder iPullRank) – Sfârșitul SEO-ului, așa cum îl știm în prezent
Prezentări: https://speakerdeck.com/ipullrank
AI Overviews – acest lucru duce la scăderea traficului. Traficul pentru unele site-uri care se bazează pe căutări informaționale, inclusiv Wikipedia, e în scădere, în defavoarea AI.
În unele țări, traficul Google a scăzut din cauza AI, în alte țări – nu.
Google în sine e în creștere – 20% creștere YoY. (de la un an la altul, în 2024 vs. 2023)
Căutările cu AI sunt probabilistice, mai degrabă decât deterministice.
CTR (Click-Through Rate, rata de click) pentru rezultatele organice a scăzut de la 2,94% la 0,84% de la căutări fără AI Overviews la căutări cu AI Overviews. Partea de AI scade rata de click.
Pe de altă parte, conversiile au crescut, asta arată că traficul trimis este mai relevant, mai calificat.
AI Is Probabilistic, Not Deterministic—So What? | LinkedIn
Google e criticat:
#1 Poluarea indexului cu rezultate AI;
#2 Deranjarea modalității (disrupting the modality);
Exploit reveals how and why Google ranks content
Pur și simplu nu ne mai putem întoarce să fim cei care se ocupă doar de redirect-uri 301, de conținut și de linkuri. E timpul ca oamenii de SEO să nu mai fie personalul auxiliar (janitors) ai Internetului.
The Helpful Content Update Was Not What You Think – Moz
iPullRank | SERP Feature Brand Visibility Tracker
In-Page Links for Content Navigation – NN/g
https://downloads.webis.de/publications/papers/bevendorff_2024a.pdf
SEO Week | SEO’s Next Chapter in NYC

Karl Gilis (Top 3 Most Influential CRO-Experts in the World | Co-Founder AGConsult) – Cum să nu eșuezi pe partea de UX (experiența vizitatorilor): 11 momente care au schimbat felul în care văd UX și experimentarea
#1 Nu ascundeți lucrurile pe care vizitatorii vor să le vadă.
Oamenii folosesc meniuri.
De evitat slidere/carousels. Nici hero banners nu sunt foarte bune.
Sliders Are Bad For Your Website – Chariot
#2 Nu îți fie teamă să ceri ajutorul/sfatul altora. Te poate face să iei decizii bune.
#3 Acceptă și implementează sfaturile unor experți. De asemenea – rezultatele experimentelor A/B.
What is A/B Testing? A Practical Guide With Examples | VWO
Speranța nu e o strategie.
#4 Renunță la Eul propriu. Nu e despre tine, e despre clienți.
Experimentează cu orice, fii deschis.
„Dacă testul îți spune că antetul site-ului ar trebui să fie roz, atunci trebuie să fie roz. Întotdeauna urmezi rezultatul testului.” – “If the test tells you that the header of the website should be pink, then it should be pink. You always follow the test.”
Gillian Tans
„Să construiești o cultură a experimentării: nu este suficient să ai doar unelte bune. Este nevoie de o schimbare completă de atitudine.” / „Building a Culture of Experimentation: It takes more than good tools. It takes a complete change of attitude.” – Stefan Thomke
#5 Nu te baza pe intuiție. Nu urma orbește așa-zisele bune practici.
#6 Majoritatea rezultatelor testelor A/B ar trebui să fie „Aha!, evident că e așa!”.
Există situații în care social proof nu are rezultatele dorite, poate să nu fie pe o pagină să fie social proof. (social proof = validare socială, dovadă socială)
#7 Dacă în mod constant ești surprins de rezultatele A/B ale unui test, e o problemă.
Poate fi o problemă cu tine, nu înțelegi fundamentele UX.
Lift Model – Conversion Uplift
Nu testa tot, citește despre fundamentele UX.
#8 Fundamentele UX funcționează în continuare.
#9 În urma user research se pot obține rezultate mai bune în UX.
#10 Partea de copy/copywriting (texte) este crucială pentru succes. Contează să folosești textul potrivit, care elimină temerile vizitatorilor.
Partea e mai importantă decât aspectul vizual.
Un research (o cercetare) specific/specifică pe un site – 20% din vizitatorii unui site nu găseau informația dorită pe pagina unui magazin online.
#11 Folosește testare A/B și concluzii în urma lor care pot fi folosite dincolo de versiunea curentă a site-ului și care pot fi aplicate la mod global pe tot business-ul vostru.
Se întâmplă rar ca primele idei să fie și cele mai bune idei.

Panel: Tactici de Digital Marketing actuale pentru creșterea vânzărilor
Invitați la dialog și deschiși întrebărilor din audiență: Cristi Movilă (Founder and CEO at OptiComm.AI), Dorin Boerescu (CEO 2Performant), Dragoș Stanca (Founder UPGRADE 100 & Președinte BRAT), İrem Çağrı Yılandil (Head of International Expansion, Trendyol Group), Tiberiu Dănețiu (Director Corporate Affairs & Retail Media, Auchan)
Dorin Boerescu (CEO 2Performant)
Facem un landing page care folosește tendințe recente și/sau arată bine, dar nu convertește bine.
€50M+ vânzări anul acesta.
În primele două luni din an (ianuarie și februarie 2025) a fost un șoc negativ în vânzări.
Din martie 2025 a reînceput creșterea.
Cost per Sale – crește mult colaborarea cu agenții.
500+ magazine care lucrează cu 20+ agenții pe platforma 2Performant.
Cost predictibil – 8%. Acest lucru face un job ușor pentru magazin.
Anul curent intră în eCommerce antreprenori cu abilități tehnice limitate.
Platformele de marketing devin din ce în ce mai complicate.
Magazinele au nevoie de oameni care se pricep să facă marketing profitabil.
Live shopping – se vând produse de tipul cosmetice sau unghii foarte bine.
Pe piața din UK sunt 200.000 de selleri (vânzători) pe TikTok shop. (magazinul online TikTok)
Conținutul video live crește foarte mult.
Crește și partea de cashback.
Dacă nu dai tu cashback, dau competitorii tăi. De asemenea, cashback asigură expunere mai mare.
Dragoș Stanca (Antreprenor, Investitor & Președinte BRAT)
În toate domeniile vieții schimbările de tipul AI, de exemplu, impactează puternic.
Foarte probabil în curând pe partea de reclame vom vorbi live cu un AI și vom cere lucruri.
Rolul omului – din ce în ce mai strategic și din ce în ce mai puțin în zona de execuție.
Vom ajunge în zona marketingului intențional.
Marketingul pe bază de intenție și partea de AI în marketing (migrarea către AI) – sunt evidente.
Va fi o luptă între cei care folosesc AI pentru a obține beneficii și profit mai mare, dar vor sări peste reguli (1) și cei etici (2).
Avem intentional marketing (marketingul bazat pe intențiile de cumpărare), AI în everything (AI omniprezent) și rules or jungle (legea junglei sau urmarea regulilor etice).
Va fi automatizare în partea de website building (realizarea de site-uri) și store building (realizarea de magazine online).
Cristi Movilă (CEO & Founder OptiComm.AI)
Nevoia formează: cum a ajuns VTEX să aibă curs de ecommerce la UPB.
Legat de acest curs, au fost surprinși că studenții vor să rămână în industrie. E vorba de comerț digital, nu doar eCommerce.
Ne îndepărtăm de lucruri care sunt strict de execuție. Cu AI sunt înlocuiți executanții de taskuri (sarcini). Rămân cei care aduc plus-valoare într-o echipă și într-o companie.
Impactul – în zonele operaționale și creative ale eCommerce.
Furnizorii de soluții fac procesul de adopție foarte ușor.
Ca fundament – datele mele interne și procedurile mele interne.
İrem Çağrı Yılandil (Head of International Expansion | Trendyol Group)
Au intrat pe piața din România în 2024. (Gigantul e-commerce Trendyol din Turcia a intrat oficial în România)
Compania a fost fondată inițial în 2010, în Turcia de doi fondatori-femei.
Sunt 5,000 de angajați în Trendyol la nivel global. Sunt activi în 17 țări.
32M clienți în Turcia și 250.000 de comercianți (seller-i).
70% din vânzările din CEE (Europa Centrală și de Est) se fac în România. E o piață prioritară în regiune.
Au lansat recent un depozit în România (început de 2025).
Au un birou local în România.
300 vânzători locali în platformă. Pot vinde și în alte piețe din CEE.
Influencer marketing e un aspect important în canalele de promovare.
Comunicat de presa BRAT: „Trendyol este cel mai activ advertiser în influencer marketing în 2024, cu peste 6% din totalul postărilor comerciale monitorizate, urmat de L’Oréal cu aproximativ 5% din total.”
Lucrează cu 5.000 de influenceri în România. Pe plan global – 60.000 influenceri.
Pe platformă se pot vedea video-uri realizate de influenceri cu produsele.
Trendyol Super Spring Sale: Până la 70% reducere la sute de mii de produse! Descoperă alegerile Andreei Bălan pentru sezonul de primăvară – HotNews.ro
2M de clienți activi în România.
Pe partea de client acquisition (atragere vizitatori/clienți) se folosesc canale cum cele de mai sus. Dar contează și partea de retenție.
50% din clienții totali au cumpărat cel puțin de două ori de la ei.
Folosesc AI pentru personalizare și recomandări produse.
Tiberiu Dănețiu (Director Corporate Affairs & Retail Media, Auchan)
Descoperă Lumea Retail Media – ce este si glosar de termeni. – Blog-ul GPeC
Subiectul retail media e o tendință, urmează să apară, dar nu îl vedem.
Paradoxal – e al treilea val al publicității digital.
O piață care e pe creștere – 20-30% pe an și se consolidează.
Este mai mult decât un canal separat, este ecosistemul care aduce performanță.
Amazon în 2012 au lansat Amazon Marketing Services – campanii realizate pe baza datelor.
The Basics of Amazon Marketing & Advertising Services | Marcel Digital
Walmart, cel mai mare retailer mondial, au făcut ceva similar în 2018.
Auchan au un program de fidelitate care include vânzări de aproximativ de 50% din cifra de afaceri (70-80% sunt persoane cu card de fidelitate).
Pot înțelege perfect ce se întâmplă la nivelul fiecărei categorii de produs, și tendințe.
Este o schimbare radicală: printr-un ecosistem care conține televizoare in-store (în magazin) conectate cu media planning (planificare media) personalizat, radio, canale digitale, CRM, newsletter-e, produse sponsorizate, site web – pot fi sincronizate cu cele mai eficiente campanii. Eficiență de 3-6 ori mai mare decât orice alt canal utilizat pentru comunicare și activare de marketing.
În 2017 – au creat primul magazin cu televizoare conectate pe care au difuzat comunicări integrate.
În 2021 – au lansat prima regie de retail media din România, alături de partenerul Retail Media Hub.
De atunci, peste 200 de companii au folosit serviciile.
Bugetele sunt în creștere de 70% de la un an la altul pe același client. Aproape 70% din clienți noi au fost în 2024 față de 2023.
Piața de retail media e în perioada în care a trecut de perioada de early adopters (adoptare timpurie), e în perioada de creștere.
Alți retaileri intră în joc. Preocuparea curentă e de standardizare a pieței.
Exemple de proces: site, banner, CRM, produse sponsorizate, produse recomandate.
Dorin Boerescu (CEO 2Performant)
E ușor să faci un site, dar în eCommerce contează mult instinctul comercial – să înțelegi ce vor să cumpere oamenii, de ce și când.
Unul din motivul pentru care oamenii cumpără e că primesc cashback. (bani înapoi)
Rata de conversie este de peste 13% prin cashback.
Noi lucrăm cam cu 19 parteneri. Am văzut o creștere foarte importantă în acest domenii.
Instituțiile financiare merg pe acest model.
Exemplu: ING Bazar. Alte exemple: Dateio, Revolut, Tipli.
Affiliate marketing ține mai degrabă de partea de vânzări.
Legat de „De ce cumpără oamenii?” – bundle-urile (produsele la pachet) cresc AOV. (average order value, valoarea medie a comenzii) (Mai ales pentru evenimentele mari de cumpărături – 1 iunie, Black Friday)
Este un efect similar cu BNPL.
Cashback-ul a crescut de câțiva ani în România, pe piețele din străinătate e foarte mare.
Legat de TikTok Shop și live shopping – e foarte mare tendința de crearea de conținut video.
Markteplace-urile ca Trendyol sau TikTok Shop vor fi piața de lansare pentru foarte multe afaceri.
Eveniment de eCommerce în Belfast: din 30M utilizatori de utilizatori TikTok în Marea Britanie, 2M sunt listați ca afiliați/influenceri. În câțiva ani până în momentul în care foarte mulți comercianți vor folosi acest lucru.
Sfat: de investit în partea de video și contul de TikTok.
İrem Çağrı Yılandil (Head of International Expansion | Trendyol Group)
Legat de prețuri – există un model cross-border de prețuri din Turcia (sunt 250.000 de selleri în Turcia). Pentru prețurile din Turcia există modele de prețuri dinamice.
Dar există și vânzători locali – în România au 300 de vânzători. Au acces la marketplace. Ei își pun propriile prețuri, stocul propriu de produse. Prețurile aici nu sunt dinamice, fiecare seller își pune prețurile.
Tiberiu Dănețiu (Director Corporate Affairs & Retail Media, Auchan)
Legat de standardizare – trebuie să facem produse care să fie simplu de înțeles și utilizat de marketeri.
E nevoie de simplificare, să semene cu ceva cunoscut.
Dacă faci o campanie de TV și aduci o parte de reamintire în magazine, cumpărătorul poate lua acționa imediat.
O marcă de vin a pornit de la o notorietate de 20% la 48% notorietate, +100% în vânzări. Strict pe un brand foarte mic.
Dragoș Stanca (Antreprenor, Investitor & Președinte BRAT)
În discursul de inaugurare a noului Președinte a fost folosit de 4 ori cuvântul „digitalizare”.
Primul pas în a rezolva o problemă e să admiți că o ai.
Digitalizarea aduce foarte multe beneficii. Motivele întârzierii? Se transparentizează mai mult decât își doresc anumiți stakeholder-i. Se închid niște uși care lasă loc pentru pará-ndărăt.
Trebuie să facem un efort noi ca industrie și societatea în general să cerem guvernanților, celor care primesc voturi (deci încrederea noastră) că digitalizarea trebuie pusă mult mai sus în strategia națională, pentru că are doar beneficii – accelerarea economică, creștere PIB. (produs intern brut)
E o chestiune de voință politică și de presiune din partea societății.
Exemplu: Edge Institute – Economia digitală generează evoluție.
Este o nevoie de a avea pretenții pe partea de bune practici.
Pentru companiile de eCommerce din România: BRAT – Biroul Roman de Audit Transmedia.
Pentru a face live shopping eficient (în TikTok sau YouTube sau altă platformă), trebuie să vii și cu niște reguli. Nu trebuie să recompensăm lipsa de etică și să recompensăm jucătorii care lasă standardele mai jos.
Legat de timpul petrecut pe ecrane electronice (screen time), a ajuns pe la 7 ore la sub 24 de ani, 5h30min pentru 24-35 ani. Doar pe la 45-50 de ani ajungem la echilibrul de informare/dezinformare on-line/off-line. Și aici trebuie să avem o măsură.
Dorin Boerescu (CEO 2Performant)
Piața se autoreglează.
Avem peste 100.000 de conturi în platformă. 3-4.000 fac vânzări.
Este un grup – Trendyol România – cu 100.000 de membri, majoritatea femei, care încearcă să își vândă una alteia produsele lor cu linkurilor lor din platformă. Nu funcționează, dar fiind acolo, apar câțiva care cresc.
Dacă faci reclame falsă, nu neapărat din motive etice, cât din motive practice (nu mai cumpără oamenii de la tine după ce se află), la un moment dat, repede, nu mai vinzi și te oprești din activitate.
Dragoș Stanca (Antreprenor, Investitor & Președinte BRAT)
Nu sunt pentru reglementare excesivă, poate fi un dezavantaj al UE.
Sunt însă pentru condiții egale de competiție.
Exemplu banal: Dacă un client gen Auchan vrea să lucreze cu ThinkDigital pentru o campanie, trebuie să plătească TVA. Dacă plătește direct la Google, a scăpat de un cashflow. Lucrul e important la volume mari.
Despre asemenea lucruri vorbim, nu pentru a avea reglementare pentru orice lucru mărunt.
Cristi Movilă (CEO & Founder OptiComm.AI)
Este important ca fiecare să se concentreze pe nevoia clientului.
Este important să înțelegem nevoia clientului și să vedem cui i-o adresăm.
İrem Çağrı Yılandil (Head of International Expansion | Trendyol Group)
Acum 4 ani, digitalizarea (procentul de eCommerce în total tranzacții) a fost în Turcia doar 9%. În 4 ani s-a dublat, datorită unor jucători mari care au intrat în piață.
În România e un procent similar – aproximativ 10% procent eCommerce în total comerț electronic.
Tiberiu Dănețiu (Director Corporate Affairs & Retail Media, Auchan)
Retail media e al treilea val al publicității digitale, vine cu mare forță, dar nu îl vedem încă. E aproape să iasă.
Trebuie să vă urcați pe val, și din timp.
Dorin Boerescu (CEO 2Performant)
E mult mai ușor să faci eCommerce, e plin de platforme.
Pe de altă parte, te bați cu niște coloși.
Performance Marketing e simplu – ai comision de vânzare. Rezolvi marketingul, și te concentrezi pe ce problemă a clienților vrei să rezolvi – din punct de vedere comercial.
Dragoș Stanca (Antreprenor, Investitor & Președinte BRAT)
Doresc tuturor celor care sunt acum pe val să se gândească că nu strică un procent minim – 1-2% din investițiile pe care le vor face în viitor atunci când cashflow-ul le va permite să fie îndreptate și spre alte criterii decât cel pur comerciale și de conversie.
Ca societate, cu efort foarte mic – am putea să reinvestim către conținutul de calitate. E nevoie de el acolo, de exemplu, când avem alegeri electorale, cu impact asupra cursului euro.
Cu 1% din investițiile de publicitate putem avea încă 8 proiecte de tip Recorder pe piață. Ar însemna €8M.
E cea mai bună investiție, pe lângă cea în conversie pe care o puteți face pentru viitorul și sănătatea business-ului vostru, pentru o piață liberă și pentru o Românie civilizată și în democrație.

Scott Brinker (MarTech Pioneer | Vice President Platform Ecosystem, Hubspot) – Marketingul în epoca AI
What is the Rogers Diffusion Curve? (004) | Legal Evolution
MarTech’s 2025 State of Your Stack Survey | Download The Report
Lucruri precum CRM-ul, instrumente de marketing de bază și alte instrumente de business / marketing nu doar că nu vor dispărea din cauza AI-ului, dar ele vor deveni fundamentul pe care vor lucra instrumente de AI.
Există trei etape ale marketingului și tehnologiei:
#1 Software și servicii
#2 Modele îmbinate de software și servicii
#3 Composable canvas (loc de pornire, melanj, pânză albă)
„Cel mai interesant nou limbaj de programare este limba engleză.” – Andrej Karpathy @karpathy („The hottest new programming language is English”)
Legat de subiectul influenței AI-ului asupra locurilor de muncă – marketingul poate fi împărțit, în mod simplificat, în 3 categorii:
a. (ocupă puțin timp și efort) Partea creativă (strategie și creație);
b. (ia mai mult timp și efort) Producție și analiză (care sprijină partea creativă);
c. Tehnologie de marketing și marketing operațional.
AI-ul va simplifica partea de Producție și analiză. Da, vor fi oameni care vor fi dați afară.
Dar ce vor face companiile cu veniturile economisite, ținând cont că toți jucătorii de pe piață vor avea acces la reducerea de costuri de la punctul b.?
Companiile inteligente vor lua resursele și le vor investi în a. și/sau c.
De asta sunt optimist despre viitorul marketingul și AI.
Există o diferență între schimbarea organizațională (are loc încet) și schimbarea tehnologică (are loc rapid).
Ce poți face? Să fii strategic despre acele schimbări pe care să le faci.
Contează ca organizația să fie agile, ajută la procesul de schimbare.
What is Agile? | Agile 101 | Agile Alliance

Surpriza serii: În direct, Cristian Ignat (fondator Canopy și Aggranda) a avut o discuție cu un bot de inteligență artificială, pe scena GPeC.
La finalul serii, a fost acordat un premiu – iPhone 16 Pro, prin tragere la sorți pentru persoanele care au interacționat cu expozanții GPeC.
Concluzii
Mulțumirile merg către participanți, speakeri și parteneri.
GPeC 2025 este o serie de evenimente fulfilled by eMAG
Gold Partner: FAN Courier
Supported by: Google
Silver Partner: VTEX
Recommended Payment Processor: NETOPIA Payments
Eveniment susținut de: Auchan, Banca Transilvania, Compari, cyber_Folks, Debonaire, DPD România, DWF, easySales, five elements digital, GTS, Innobyte, Klarna, Limitless Agency, MD Promo, MerchantPro, MTH Digital, Plăți.Online, Poșta Panduri, PTT Express, RTB House, Sinaps, VISA.
Parteneri Media Principali: Știrile PRO TV, VOYO
Partener Media Strategic: Ringier România
Official Radio: KISS FM
Official Hosting: HOSTERION



