GPeC Summit Noiembrie 2019 – Ziua I – Live Blogging

Energie și câteva sute de oameni pasionați de digital, o mulțime de conversații de calitate și cafea bună. GPeC Summit este o experiență care merită trăită… LIVE.

Ok, dacă nu ai reușit să ajungi și te întrebi ce ai ratat, iată care sunt cele mai importante momente ale fiecăreia dintre sesiunile GPeC Summit din 4 noiembrie.  Descoperiți întregul lineup de speakeri și agenda evenimentului.

GPEC SUMMIT #GPECSUMMIT #GPEC14ANI #CraftedToInspire

gpec summit noiembrie 2019

ANDREI RADU – CEO & FOUNDER GPEC: ”De ce #CraftedToInspire? Pentru că parcă am lucrat fiecare lucru manual, pentru a găsi cei mai buni speakeri si subiecte care să vă ajute în business-urile voastre!”

 

ROMANIAN E-COMMERCE MARKET RESEARCH 2019 – ANDREI CÂNDA (MANAGING PARTNER ISENSE SOLUTIONS)

Înainte de a lua decizia de cumpărare, clienții compară  în medie 5 site-uri.

  • Continuă trendul crescător de shopping online față de acum doi ani, dar au rămas tot 9 magazine in top of mind al clienților.
  • Clienții vor să li se ceară feedback.
  • Comunicați într-un mod diferit, funny.
  • Magazinele mai puțin cunoscute vor avea succes la categorii de persoane restrânse, mesaje targetate.
  • Comunicarea trebuie să fie diferită, clienții trebuie surprinși.
  • Încrederea că va fi respectată promisiunea, că ai primit ce ai cumpărat.
  • Brandingul și notorietatea magazinului sunt la fel de importante și în online.  Jumătate dintre români preferă să cumpere dintr-un magazin online cunoscut chiar dacă prețurile sunt mai mari, sau timpul de livrare este mai lung.

”Dacă magazinul este bine cunoscut, consumatorii iartă și prețurile mai mari și timpii de livrare.”

andrei canda

KEY POINTS & TRENDS OF THE E-COMMERCE MARKET TÊTE-À-TÊTE WITH IULIAN STANCIU (CEO EMAG)

Degeaba punem mecanisme de  fidelizare dacă nu funcționează customer service sau livrarea.

  • Categoria de electronice are o pondere mai mică față de anul trecut.
  • Observăm cu 15-20% creștere față de anul trecut, ceea ne clasează în topul pieței de e-commerce în Europa.
  • Clienții nu au încredere să plătească în avans. De aceea, respectarea promisiunii de vânzare este importantă. Atât magazinele de online cât și companiile de curierat trebuie să lucreze împreună ca să ajute acest mix.
  • Cash-ul este scump și din acest motiv în multe țări din Europa rambursul este taxat. Livrarea se face mai greu, curierul petrece mult timp, lucrul acesta este plătit de toți cei care plătesc cu cardul și care sunt hotărâți într-o singură comandă.
  • Legat de timpul de livrare, China livrează 50% în 6 ore. Marea Britanie livrează 90%  maxim a doua zi.

iulian stanciu

 

THE LOST ART OF ASKING QUESTIONS – ELS AERTS (CO-FOUNDER AG-CONSULT)

Confirmation and thank-you pages are great opportunities to ask people questions. (e.g. Did you consider a competitor? If so, what characteristics do we have that made you choose us over them?)

Surveys don’t suck, but most surveys suck. They can work if:

  • You get your research questions right.
  • You stop focusing on presenting “numbers” and present information.

How to ask the right questions:

  • Don’t ask about the future (e.g. “If we added Feature X, how likely would you be to buy Y?); your users are not psychics.
  • Don’t ask about things that are too far in the past—human memory is extremely unreliable.
  • Don’t ask leading questions. (e.g. Don’t ask how “good” something was; ask how “good or bad,” or simply “how” it was.)
  • Bias questions toward the negative can deliver more feedback (e.g. “How hard was it to…”).
  • Where and when you deliver a survey can impact results—if it’s a site section where the user is experiencing pain, it will bias responses.

When setting up interviews, call them “chats,” not interviews—and treat them like chats; anticipate where the conversation could go and listen, listen, listen.

els aerts

LESS IS… BETTER! A FINTECH PERSPECTIVE – ANTIM IORDACHE (CARD PAYMENTS EXPERT, ORANGE MONEY)

Innovation has changed the world over a decade. Money is mobile!

  • Electronic payments have surpassed cash payments globally.
  • The world has shifted to digital first mindset.

The Ultimate value: TIME. Customers shift towards digital solutions allowing to save time and explore what is valuable in their life.

Innovation starts with solving a customer problem. Customer is choosing to use our service only if  the product is improving their life significantly better.

Consumers are on a device and app purge. Buying and using those that save time, money and friction.

antim iordache

FEAR-FU: HOW TO OVERCOME CUSTOMER UNCERTAINTIES & BOOST CONVERSION WITH SOCIAL PROOF – ANGIE SCHOTTMULLER (GROWTH MARKETING ADVISOR)

Many factors can influence a customer’s decision making.  Consumers trust others 12X more than marketers. That’s the basis of social proof.

Social Proof Pshychology: When fearful or uncertain, we look to the behavior of others to aid decisions.

Social Proof = Evidence of/from Others that reduces fear or uncertainty.

Social Proof Persuasion Scorecard:

  • Credible: Believable, authentic, trustworthy, authoritative, “ethos.
  • Relevant: Pertinent to the topic, user, season/time, call-to-action
  • Anxiety – Buffer: Emotional trigger, answer to uncertainty, “pathos”
  • Visual: Pictured, drawn, mapped, graphed, viewable
  • Enumerated: Quantity, score, rank, frequency, time, value, “logos”
  • Nearby: Close, proximate, or near uncertainty/anxiety points
  • Specific: Distinct, descriptive, named, detailed, precise

How to get persuasive reviews:

  • Deliver AWESOME.
  • Perform a “satisfaction interview”.
  • Draft testimonial from interview responses.
  • Ask for a review and/or action shots.

6 Social Proof Ideas to Boost Conversion

  1. Diversify Proof Formats (Rating – stars, satisfaction %, Quantity – customers, reviews, projects)
  2. Place Proof Near Anxiety Points
  3. Use “Customer” Typeface
  4. Optimize Review Signatures
  5. Use Proof for Content
  6. Leverage Video TESTIMONIALS

Consider „Signing” User-Shared Photos the same way you do testimonials.

Boost Conversion with Social Proof

  • Identify customer fears, anxieties, uncertainties.
  • Brainstorm/gather social proof to buffer audience’s fear/questions.
  • Use “CRAVENS” scorecard to grade persuasive quality.
  • Integrate social proof with content.

angie schottmuller

 

BRINGING PERSONALITY BACK TO THE WEB – VITALY FRIEDMAN (CO-FOUNDER SMASHING MAGAZINE)

If we want to stand out — to outperform our competitors — we need to delight customers with a remarkable design and a unique, charming personality. Be slow and mindful. With an unprecedented attention to detail.

  • On average, a user needs around 9.8 seconds to solve a text-based CAPTCHA, and it takes 28.4 seconds to solve the audio version. Notably, 20% give up after a few tries.
  • Bots got so advanced that it’s now nearly impossible to generate images that are easy to solve for humans but unsolvable for bots. AI can solve most difficult distorted texts with 99.8% accuracy while humans with 33%.
  • 60% of customers will consistently copy/paste their email address when asked to verify it in the eCommerce checkout, especially on mobile.
  • If a product is not usable, it’s also not secure. That’s when people start using private email accounts and put passwords on stick-it-notes because they forget them.
  • Autentification is one of the biggest reason people don’t return to web sites. 54% quit checkout if they are asked to sign-up. 92% give up if they don’t remember password or username
  • UX Authentication is always a hurdle. As users, we can’t be trusted until our identities have been established, we’ve been authenticated in saying who we are and we are authorized for the transaction we need to perform.
  • We try to make it easy to use for people who should have access, often making it totally unusable for people who don’t have access. We need to think in terms of stages of security and layers of authentication.
  • UX As long as you ship items to the same address that you have already used and authorized on a machine that you’ve already authorized on once, you don’t have to enter your password for the next 20 years.
  • But the moment you want to buy a gift card or change the address or a payment method, or see/change sensitive personal data, the interface will request your password or credit card. That’s layers of authentication.

Vitaly Friedman

THE IMPOSTER SYNDROME: 6 LESSONS FROM A MARKETING FRAUD  – TIFFANY DASILVA (GROWTH MARKETING CONSULTANT)

In her talk, Tiffany discussed how 70% of people from all walks of life, both men and women experience imposter syndrome at some point in their careers. Tiffany shared her own experiences along with the framework and tools she uses every day to eliminate it.

Here 6 Actionable tips you should start doing (or thinking about doing) today:

Lesson 1. Get Off Autopilot. Squash the negative self talk

Lesson 2. Unmask Your Villan. Who do you need to cut out or ignore?

Lesson 3. Build Your Crew. Budget, Team, Someone to burry the bodies.

Lesson 4. Set Expectations. (For work, For play)

Lesson 5. Create Your Bucket List. Create your legacy. (Career, Fun, Finances, Relationships)

Lesson 6. Visualize.

TIFFANY DASILVA

PANEL: TOP 15+ RECOMMENDATIONS & TRENDS IN THE E-COMMERCE & DIGITAL MARKETING FIELD

Invitați: Răzvan Acsente (Digital Commercial Manager Vodafone), Marian Hurducaș (Manager & Founder Necktie Agency), Doina Vîlceanu (Chief Marketing Officer ContentSpeed), Mihai Vînătoru (Managing Partner DWF), Andreea Moisa (Managing Director Beans United), Florinel Chiș (Director Executiv ARMO), Cosmin Dărăban (GoMag), Cătălin Macovei (Co-Founder MOLOSO), Bogdan Manolea (Co-Founder TRUSTED.ro)

 

Răzvan Acsente (Digital Commercial Manager Vodafone) – Advices for Today and Tomorrow

  • Focus on Product Benefits
  • Micro-Community based selling
  • New dialect in digital

Marian Hurducaș (Manager & Founder Necktie Agency) – E – commerce și Social Media – A love and hate story

  • Majoritatea magazinelor online din România sunt dependente de campaniile de performance marketing rulate prin google.
  • Există câte o rețea Social Media potrivită pentru fiecare business.
  • Când o găsiți asigurați-vă că aveți: datele de contact completate corect, 75% conținut multimedia propriu, infotainment 50%, timp mic de răspuns la mesaje, conținut multimedia divers și dinamic.

Doina Vîlceanu (Chief Marketing Officer ContentSpeed) – Retail Apocalypse, Digitalizarea Comerțului Tradițional, Revoluția OmniChannel

  • 8% comerț electronic total din retail.
  • În România este cea mai mare rată de persoane care se informează online dar cumpără offline.
  • Oportunități comerț electronic: costuri reduse, eCommerce-ul romanesc e într-o continuă creștere, debutul în online nu mai este de la zero dacă aveți deja un brand.
  • 50% dintre consumatori afirmă că preferă să cumpere online dar să ridice produse dintr-un magazin fizic.
  • Fidelizare. Recurență. Valoare medie coș de cumpărături cu 30 – 35% mai mare decât în locațiile fizice.

Mihai Vînătoru (Managing Partner DWF) – DIY SEO

  • Google entity clusters. Este important ca Google sa imi poata asocia brandul cu aceste subiecte, pentru a avea o relevanta mai buna, in relatie cu conceptul central.
  • Blog on problems, not volumes. În etapa de achiziție, utilizatorii se îndreaptă tot mai frecvent direct către un brand.
  • Focus on speed. Testează viteza de încărcare a diferitelor pagini din site-ul meu folosind GTmetrix și Google PageSpeed Inights.

Florinel Chiș (Director Executiv ARMO) – 3 Recomandări pentru comerțul online

  • Alege o strategie
  • Extindere internațională
  • Potențialul mediului rural din România. 26% dintre comenzile de Black Friday din 2018 au provenit din mediul rural (trend crescător)

Cosmin Dărăban (GoMag) – 3 elemente de automatizare pentru afacerea ta

  • Google Smart Shopping Campaigns
  • Automatizări în comunicare prin chat boți
  • Comunicare post vânzare

Cătălin Macovei (Co-Founder MOLOSO) – Drive More Sales with Less Marketing Budget

  • Filter Products
  • Making changes in Google Market Place is where you will gain a competitiveadvantage.

Bogdan Manolea (Co-Founder TRUSTED.ro) – Amenzi GDPR 2019

  • Dacă primești o cerere pe GDPR, răspunde-i omului. În timp util. Complet.
  • Testați-vă orice formular din site! Informare, abonare, primire email-uri, dezabonare etc. Păstrați dovada consimțământului!
  • Investiți în securitate! Nu vă bazați că firma de găzduire sau platforma vor face totul!

panel speakeri gpec

__________

GPeC 2019 este un eveniment powered by FAN Courier

Gold Partner: VTEX

Brought to you by: Orange

Silver Partner: Retargeting

Partener al Competiției Magazinelor Online: Carrefour

Eveniment susținut de: BrandGSM, DPD, DWF, eMAG Marketplace, Frisbo, GTS, Kiehl’s, Luigi’s Box, MOLOSO, New Black, RTB House, SEPHORA

Refreshed by: PEPSI

Official Coffee: NESPRESSO

Official Radio: Kiss FM

Official Hosting: Hosterion

Limousine Service: City Limo