GPeC Summit Noiembrie 2019 – Ziua II – Live Blogging

GPeC Summit noiembrie 2019

GPEC SUMMIT #GPECSUMMIT #GPEC14ANI #CraftedToInspire

Ediția a 14-a a GPeC Summit – evenimentul de eCommerce al anului găzduit de Andrei Radu (CEO & Founder GPeC) – ziua a doua debutează cu un lineup de speakeri impresionant, keynotes despre statisticile și strategiile de Black Friday și nu în ultimul rând, aflăm cum să punem bazele unui brand cu impact de lungă durată în inima consumatorului. Ziua se încheie cu evenimentul mult așteptat al magazinelor online – Gala Premiilor E-commerce.  Tot astăzi îl întâlnim pentru prima dată în România pe Ryan Holiday, marketer și autor al unor best seller-uri pe care vă invităm să le citiți indiferent dacă sunteți antreprenori, specialiști într-o nișă din eCommerce sau Digital Marketing. Descoperiți întregul lineup de speakeri și agenda evenimentului.

 

Cele mai importante idei de astăzi le veți găsi actualizate LIVE aici:

Dorin Boerescu GPeC Summit

BLACK FRIDAY STATS & TRENDS REPORT – DORIN BOERESCU (CEO 2PERFORMANT)

 

  • Mobile domină în vânzări: 31% din vânzările din Black Friday 2017, 46% în 2018, 57% în pre-Black Friday 2019.
  • Vârful traficului pentru magazinele online se înregistrează la 00.00 noaptea și 20.00 seara.
  • Impactul reclamelor în cumpărăturile de BF: 52% din cei care au dat click pe reclamă au cumpărat pe loc, 60% dau click mai aproape de momentul cumpărării
  • Surse de trafic: PPC 46%, Content 35% și restul din agregatoare și comparatoare
  • Site-urile de review-uri generează cele mai multe vânzări, iar componenta de PPC este pe ultimul loc.

 

Cristi Movila GPeC Summit

UNIFIED COMMERCE, THE FRICTIONLESS CUSTOMER EXPERIENCE, NOT OMNICHANNEL – CRISTI MOVILĂ (COUNTRY MANAGER VTEX)

 

Nu contează de pe ce canal achiziționează clientul nostru, atâta timp cât este al nostru. The customer is the channel.

  • Clienții din modelul omnichannel cheltuiesc de 3.5 ori mai mult decât cei care cumpără de pe un singur canal. Apar tot mai multe canale posibile de vânzare, dar nu suntem destul de concentrați pe intregrarea lor.
  • Unified commerce va fi predecesorul comerțului așa cum ar trebui să tratăm eCommerce-ul în viitor. Personalizarea este un mare avantaj in cazul unificării.
  • Elementul definitoriu, provocarea cu care se confruntă majoritatea magazinelor este concentrarea într-o singură viziunea asupra datelor despre client. Greșeala pe care magazinele online o fac este că nu vad unified commerce ca parte integrantă a business-ului, ci ca un canal separat.
  • Infinite shelf – conceptul de raft infinit presupune oferirea unui beneficiu dacă produsul nu este în stoc.
  • Unified commerce înseamnă sisteme integrate, hardware, online assortment, disponibilitatea stocului sincronizată, training și, cel mai important, – comisionarea vânzării ca în magazine.

Câteva motive pentru adoptarea acestei direcții:

1. Experiența personalizată.

2. Nu mai există probleme legate de inventar, faci vânzarea imediat, oferi varianta de comandă livrată acasă.

3. Poți aduce clientul în offline pentru o experiență mai apropiată de brand.

4. Poți face livrare din magazin și comenzi plasate online în magazin.

5. Ai acces la resurse scalabile – cu cât e rețeaua de magazine mai mare, cu atât am posibilitatea de a scala mai mult.

6. Poți unifica promoțiile.

  • Ne dorim sa avem parte de un comert unificat pentru că observăm o încetinire a ritmului de creștere a cosumului. Se consuma mai multa experiente decat servicii sau produse.

The best way to predict the future is to create it.

 

Ryan Holiday GPeC Summit 2019

LASTING IMPACT  RYAN HOLIDAY (BESTSELLING AUTHOR, MARKETER & ENTREPRENEUR)

Greatness takes time, you don’t quit on it.

  • The Tim ferris effect – people with large audience who have credibility within their audience it matters when they endorse something.
  • People are too focused on the short term, they don’t give themselves the run term they need.
  • I am not in the book industry or the business industry. I am in the Ryan Holiday Industry.
  • What would you rather sell – 100k copies or 520k copies of a book if the premise would be you’d never hit the Best Seller List in the second scenario?
  • The whole point of business is to have a monopoly. Competition is for losers. Just look at the most successful businesses. You want to be unique.
  • Is what you’re doing tapping into the human element? If you address the issues that concern the human journey, then you are likely to win hearts and minds, cover a market need and cash in.

You only have so much time so ask yourself: Is this the legacy you want to leave? Are you doing the thing that only you can do, the kind of thing that would hurt if you didn’t?

 

  • To be the ONLY when doing something is better than BEST because you’re not being compared to anyone or anything else than yourself.
  • Ask yourself who are the tastemakers in your space. Don’t focus your strategy on the transactional side, on how more followers or likes do influencers have, but on how you can engage and grow the acquisition rate, the loyalty of the people you have around your business.
  • OWN the relationship you have with your customers.
  • If you’re looking at a red ocean, look for a way you can do things differently.
  • Instead of just building products and then have to pay media outlets to speak about those products, you can build your own media outlets. Instead of selling advertising on your podcast, for example, you can advertise yourself.

 

ALWAYS ON THE ROAD DELIVERING E-COMMERCE: Felix Pătrășcanu (Membru Fondator & Managing Partner FAN Courier), Karla Codrea (CEO DPD România), Bogdan Colceriu (CEO Frisbo)

GPeC Summit FAN Courier DPD Frisbo livrare ecommerce

  • Livrarea incepe de la producator sau furnizor. Important e cum pleaca coletul – responsabilitatea noastra si apoi cum ajunge. –Bogdan Culceriu, Frisbo
  • Într-o lună- max. trei vom ajunge să nu mai depindem de clasicul program de livrare 9-17. – Felix Pătrășcanu, FAN Courier
  • 8 la 24.000 este raportul de colete pierdute FAN Courier.

Vă recomandăm să scrieți pe site-urile voastre că există posibilitatea livrării in Collect Point cu 820 de locații, pentru a nu mai ține oamenii în casă. – Felix Pătrășcanu

Black Friday Updates

După 12 zile vrem să încheiăm livrările de Black Friday. Vom avea un vârf duminică, în care vom avem 75.000 de tiruri pe care le ridicăm. Fluxurile sunt foarte bine pregătite și sunt stabilite din luna iunie-iulie. – Felix Pătrășcanu

 

 

SIX FINDINGS LEARNED FROM TESTING THE WORLD’S LEADING CHECKOUT FLOWS – CHRISTIAN HOLST (CO-FOUNDER BAYMARD INSTITUTE)

Christian Holt Baymard Institute GPeC Summit

Resons for Abandonment – Why do users even abandon their potential purchases?

  • 61% Extra cost is too high(shipping, tax, fees)
  • 35% The site wanted me to create an account
  • 27% The checkout process is too long/complicated
  • The average cart abandonment rate across 37 different studies is 69,89% and the main reason is that the users just weren’t ready to buy from a website.

35% is the potential increase in conversion rate after checkout process optimisation.

Checkout Length Recommendations

  • We had an average of 5.08 steps in 2012 > 4.93 steps in 2019
  • One step checkouts are dying. The most important factors in the process are what users have to do and how they’re being asked.
  • An average 12.71 is the number of fields a user has to complete in the checkout process, when it could be just 7.
  • Focus less on the number of steps in checkout – 8 vs. 15 form fields matter more than 3 vs. 5 steps.

Perception of Security

  • Add visual robustness to card fields and use trust marks from consumer facing brands
  • 17% of people abandon the shopping cart due to security reasons
  • Users’ perceptions of a site’s security is largely determined by their gut feeling: brand and then how visually secure the site looks.
  • Users have less confidence in site security when credit card fields doesn’t look or feel more secure than the rest of the form fields.

Third Party payment options

  • Offer at least one 3rd party payment option, especially for international users.
  • Truth is that many users don’t care and you are offering this to a minority, not to the average costumer – It’s preffered due to its convenience, data security, order issues.
  • Users don’t really know how this works either. They just want to protect themselves against any type of order issues.

Optimizing for Mobile Keyboards

  • Ensure all mobile keyboard attributes: Disable auto-(in)correct when the dictionary is weak, because this is extremely frustrating for users (79% of mobile sites don’t do this yet), Use all touch-optimised keyboards (54% of mobile sites don’t use specific keyboards for numeric inputs, phone, email.

 

8 DIGITAL MARKETING MYTHS – RALUCA RADU (COUNTRY MANAGER ANSWEAR & FOUNDER MTH DIGITAL)

Raluca Radu - GPeC Summit 2019 MTH Digital

  • How did we get to believe that we simply put some money into digital marketing and get more out? Online marketing is not cheaper or necessarily more effective than traditional marketing. It is more trackable, though.
  • It’s not enough just to be present (in Google Shopping Ads for example). It is actually a combined effort. In every digital marketing story, there are at least two steps: the relationship & the actual transaction.
  • The cost of your conversion is more often than not bigger than the cost of the campaign that brought it.
  • Every user moves through the conversion pipe at their own speed. When you ask your marketer to bring you customers at a lower cost, you’ll trigger him/her to bring you clients from the lower part of the funnel. And that is fooling yourself.
  • Some marketers become obsessed with buyer personas. But why do they buy from us? Sometimes it matters more who those buyers are, but sometimes it is more important when and why they buy from us.
  • If 100.000 people were reached by your ad, it doesn’t mean they actually saw it. But we do chase large numbers which don’t ensure better results.

We all want to be very creative with our efforts. But since 0.9 seconds is the average view rate for Display banners, how much does creativity matter actually?

 

  • We talk a lot about marketing trends being dead or alive. It’s always important to think about the one thing that never goes out of style – the client.

 

THE 1% CONTENT STRATEGY: COMBINING THE TOP SEO AND LEAD GEN TACTICS TO STATISTICALLY BEAT 99% OF B2C CONTENT PROGRAMS – ANDY CRESTODINA (CO-FOUNDER ORBIT MEDIA)

Andy Crestodina GPeC Summit 2019

  • People link to content, not promotional pages.
  • Everything that you search for is either informational or commercial. You are trying to catch the person who is more likely to buy. Ultimately, wit

If you want the fortune, you have to get the glory first.

  • Only 28% of brand have documented their mission. And it matters so much in the process of making users trust you. It makes for a great Call-To-Action.
  • The What’s-In-It-For-Me has to be simple, explicit, relatable.
  • Data Driven Empathy = Finding the topics that your audience really cares about. Find this in the Google Search Suggestions, for example, or keyword research tools.

Content that is worth linking to and relationships with those who create it are the pillars of the path to conversions.

  • Benefits of Collaborative Content: Content Quality, Better social reach (ego bait), Grows your professional network.
  • Most content gets no links and few shares: 75% of articles have zero external links, 50% have 2 or fewer Facebook interactions.

FACEBOOK ADS – ALEXANDRU NEGREA (OWNER SOCIAL SMARTS)

  • Toate instrumentele de și platformele pe care facem performance funcționează în niște parametri setați de piețele în care sunt folosite. Iar piețele mari setează benchmark-urile la care noi ne raportăm când facem estimări.
  • Problema în acest moment este că Facebook este utilizat ca ultim touch point în procesul de cumpărare, când de multe ori utilizatorii nici nu au auzit de brand-ul respectiv.
  • Trebuie gândit foarte bine unde se încadrează Facebook în funnel-ul vostru între cele 3 etape – awareness, consideration, conversion.
  • O strategie coerentă de social media se bazează pe cunoașterea in detaliu a – buyer persona, roles, goals, worries, lifestyle și creare de conținut personalizat.
  • Problema în România este că multe decizii se bazează pe instinct, din lipsa datelor relevante pentru studiul pieței la nivel de țară. De multe ori citim studii, dar nu înțelegem foarte mult din ele.

 

Vă mulțumim pentru două zile minunate de #GPeCSummit!

_________________

GPeC 2019 este un eveniment powered by FAN Courier

Gold Partner: VTEX

Brought to you by: Orange

Silver Partner: Retargeting

Partener al Competiției Magazinelor Online: Carrefour

Eveniment susținut de: BrandGSM, DPD, DWF, eMAG Marketplace, Frisbo, GTS, Kiehl’s, Luigi’s Box, MOLOSO, New Black, RTB House, SEPHORA

Refreshed by: PEPSI

Official Coffee: NESPRESSO

Official Radio: Kiss FM

Official Hosting: Hosterion

Limousine Service: City Limo