Inflația galopează. Știi cum să-ți protejezi afacerea de eCommerce?

Companiile s-au confruntat, în ultimii ani, cu o serie de provocări generate de pandemia Covid-19. Măsurile de carantină și restricțiile impuse de pandemie au început să se relaxeze, dar companiile trebuie să facă față, în continuare, problemelor ridicate de creșterea inflației.

Efectul direct al creșterii inflației este scăderea puterii de cumpărare. La fel ca toate fenomenele macroeconomice, inflația este indusă atât de șocul cererii, cât și de cel al ofertei și se răsfrânge în moduri și perioade diferite asupra economiei, cu un impact diferit asupra fiecărei afaceri. 

easysales diana meteș gpec blog inflatie e-commerce

Războiul dintre Rusia și Ucraina a exacerbat și mai mult inflația în cea mai mare parte a lumii, Europa atingând un nivel ridicat, de 8,1%, la sfârșitul lunii aprilie, potrivit datelor publicate de Eurostat, biroul de statistică al Uniunii Europene. 

În ceea ce privește țara noastră, potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS), rata anuală a inflaţiei în România a urcat la 13,76% în luna aprilie 2022, de la 10,15% în martie, în condiţiile în care mărfurile nealimentare s-au scumpit cu 16,35%, cele alimentare cu 13,54%, iar serviciile cu 7,11%.

La momentul actual în eCommerce, consumatorii plătesc prețuri considerabil mai mari pentru achizițiile online, ca urmare a creșterii inflației. Așadar, în timp ce consumatorii urmăresc cum prețurile continuă să crească, retailerii urmăresc comportamentul consumatorilor.

grafic de consum prețuri 2021 2020 România
sursa: ZF.ro

Ce impact are inflația actuală asupra eCommerce-ului și a marketplace-urilor?

Pentru a evita creșterea costurilor, furnizorii de materii prime își măresc prețurile pentru producători, iar producătorii își măresc prețurile pentru comercianți și lanțul merge mai departe.

În trecut, pentru a face față fluctuațiilor inflației, principiul-cheie adoptat de retaileri era de a menține un stoc de siguranță, sau cel puțin de a menține un stoc fast-moving, păstrând prețurile la un nivel bazat pe stocul existent și urmărind constant pașii concurenței, după care începea creșterea ușoară a prețurilor. 

Cu toate acestea, în ziua de astăzi, cu stocuri restrânse și o lipsă a disponibilităților la nivel global, retailerii sunt obligați să caute și soluții alternative.

Și, indiferent dacă le place sau nu, retailerii vor trebui fie să absoarbă costurile adăugate, ceea ce se traduce prin reducerea marjelor de profit, fie să crească prețurile. Un aspect pozitiv, în acest caz, este faptul că sunt șanse mari ca și concurența să gândească la fel. Creșterea prețurilor este mai ușor de realizat pentru afaceri cu un istoric îndelungat, clientelă fidelizată și brand recunoscut în piață. Însă, pentru firmele care nu au brand, decizia este de cele mai multe ori de a scădea marja de profit și a menține prețurile.

Chiar dacă tu ai resimțit deja efectele inflației în propriul buzunar, este posibil ca aceasta să nu fi afectat încă mica ta afacere, iar pentru a o proteja trebuie să ai în vedere mai multe variante.

Care sunt soluțiile pentru a limita impactul inflației? 

Iată câteva decizii pe care le poți lua în acest sens:

1. Reevaluează strategia de stabilire a prețurilor

Fiecare afacere afectată de inflație va trebui să transfere creșterea prețurilor către clienții ei, într-o măsură sau alta, într-un fel sau altul.

Chiar dacă afacerea ta nu este afectată de inflație, în cele din urmă optimizarea prețurilor îți va îmbunătăți poziția competitivă pe piață. 

Câteva sfaturi în acest sens: 

  • identifică ce anume te diferențiază de concurență și insistă pe acele produse vedetă, serviciu, dar mai ales mesaj de marketing; 
  • la stabilirea strategiilor de vânzări și marketing, vizează clienții care sunt mai puțin sensibili la evoluția prețurilor; 
  • îmbunătățește experiența de shopping a clienților cu ajutorul angajaților tăi: investește în pregătirea lor și în customer support de calitate;
  • asigură un flux de numerar pozitiv prin oferirea unor abonamente ce fidelizează.

Deși varianta de creștere a prețurilor nu este una ideală, ea poate fi utilă în combaterea efectului inflației asupra companiei tale.

Soluția: Crește prețurile încet, în trepte moderate, și implementează o strategie coerentă.

2. Evaluează logistica de aprovizionare și elimină dependența de un singur furnizor

Ia în considerare stabilirea unui lanț de aprovizionare alternativ – nu doar a altor furnizori – și stabilește o strategie de aprovizionare rapidă, cum este alegerea de furnizori interni, dar și furnizori din străinătate, din țări mai apropiate de România: Turcia, Grecia, etc.

3. Integrează multiple servicii de curierat pentru flexibilitate

Potrivit ultimului raport Eurostat22% (+5% vs. 2020) dintre cumpărătorii online europeni au declarat ca probleme la achizițiile online livrări întârziate față de timpul de livrare promis pe site-ul magazinului online, iar 6% dintre consumatori au evidențiat ca motiv pentru care nu fac achiziție online că au îngrijorări privind costurile de livrare și au îngrijorări privind fiabilitatea sau rapiditatea serviciilor de livrare.

Prin urmare, soluția este să nu depinzi de unul sau doi curieri, ci să ai integrate mai multe servicii de curierat. Prin integrări API puse la dispoziție de platformele de integrări marketplace-uri și curieri, ai flexibilitate și poți jongla cu serviciile de curierat în funcție de specificul geografic, de kilometri în plus, de eficiența livrării, de beneficiul ales, sau opțiuni “fără cost de retur”.

4. Dezvoltă o cultură a organizației atrăgătoare 

Este necesar să ai în vedere o strategie concretă de resurse umane pentru a păstra și a atrage profesioniștii, fie prin majorări salariale la nivelul pieței, fie prin compensații cum ar fi cursurile, training-urile și alte beneficii non-salariale. Una din problemele stringente care blochează fluxul operațional al activității tale de eCommerce este fluctuația de personal și lipsa de angajați cu abilități tehnice. Este necesar să iei măsuri concrete pentru a avea o activitate predictibilă cu angajați stabili și mulțumiți.

5. Automatizează activitatea operațională

Transformarea digitală presupune și introducerea de noi instrumente utile. Pentru a rămâne relevant în această industrie și a face față provocărilor inflației, investește în instrumente analitice care îți pot ajuta brandul și îți evaluează automat informațiile și statisticile. Așteptările clienților cu privire la „digital” nu se limitează doar la canalele de comunicare online. 

De asemenea, prezența pe multiple marketplace-uri te ajută să ai venituri care compensează lipsa de vânzări din site-ul tău. Inovațiile digitale care fac cumpărăturile mai ușoare, mai rapide, mai sigure și oferă o experiență de shopping mai ușoară sunt cele care te ajută să rămâi competitiv: Live streaming-ul, de exemplu, poate fi o soluție ce crește engagementul.

Opțiuni touch-free pentru carduri de fidelitate, cupoane, chitanțe, vouchere de recompensă și plată, aplicații mobile cu self-scan, reclame și promoții personalizate, utilizarea de platforme de automatizare a activității pe marketplace-uri populare, sunt doar câteva exemple în acest sens. Tehnologia va fi cel mai bun aliat pentru a rămâne relevant și pentru a economisi din cheltuieli.

6. Redu cheltuielile când și unde este posibil

Verifică dacă afacerea ta plătește pentru servicii sau produse care nu sunt folosite și anulează-le. De asemenea, trebuie să iei în considerare înlocuirea materialelor, poți găsi produse alternative sau ingrediente care te vor ajuta să economisești bani. În astfel de perioade dificile e necesar să fii precaut. Inflația te forțează să evaluezi unde ar trebui să investești mai înțelept și unde ar trebui să reduci costurile. În acest fel, poți rămâne stabil și relevant pentru clienții tăi. Trebuie să fii atent la CashFlow, nu te hazarda să investești în expansiune, concentrează-te pe calitate și produse de necesitate.

Potrivit Statista, în 2020, 25% dintre organizațiile chestionate din întreaga lume au raportat adoptarea tehnologiei cloud distribuite la scară largă, 29% folosind soluții cloud distribuite la scară mică, de tipul Software as a Service (SaaS). Aplicațiile populare ale SaaS includ managementul relațiilor cu clienții și software-ul de planificare a resurselor întreprinderii, managementul automatizat al activității pe multiple marketplace-uri.

7. Concentrează-te pe consumator și urmărește-i comportamentul

Clienții nu vor experimenta inflația în aceleași fel și vor observa cu adevărat doar atunci când ajung la finalul experienței de shopping. Te adresezi încă aceleiași categorii de clienți sau trebuie să acorzi o atenție mai mare clienților noi? Mai poți răspunde angajamentelor anterioare, cum ar fi „Prețuri corecte în fiecare zi”? Și cum poți face asta?      

Investește în calitatea produsului, în angajați și în imaginea brand-ului tău pentru o retenție mare. Perioadele dificile impun o readaptare, la schimbările economiei, iar pentru o afacere online strategiile menționate mai sus sunt un plus în păstrarea competitivității.

8. Eficientizează schema și tipurile de promoții pentru a economisi costurile și a păstra disponibilitatea stocurilor

Majoritatea retailerilor realizează mai multe tipuri de promoții în același timp: discount-uri fixe sau procentuale, discount-uri de tip preț final sau lichidare de stoc, promoții pe baza cupoanelor de reduceri, pachete de produse și multe altele. Dacă folosești foarte multe tipuri de promoții riști să creezi confuzie în rândul clienților, crește complexitatea pentru operatori și cresc și costurile pentru companie. Este recomandat să te concentrezi pe 3-4 tipuri de promoții, reducând astfel costurile. 

Oferă promoții mai puține, dar mai eficiente, în anumite perioade. Inflația modifică comportamenul consumatorilor online și este, practic, o barieră în calea achizițiilor.  Este important ca, la finalizarea comenzii, clientul să vadă cel puțin o opțiune de livrare la un preț atractiv pentru el, astfel poți realiza asta prin optimizarea livrărilor.

Când politica, războiul și pandemiile afectează zilnic evoluția economiei, inflația și prețurile, este important ca piața de retail să ia în considerare consumatorii și să ofere modalități de stimulare a cumpărăturilor. Nu poți preveni inflația, dar poți îmbunătăți modul în care o gestionezi.

 


Diana Meteș

Manager Marketing și Consultant easySales

Din anul 2019, Diana s-a implicat activ în lansarea, promovarea și creșterea start-up-ului pe tehnologie easySales – o platformă SaaS populară și accesibilă de management automatizare și centralizarea activităților de eCommerce. Pasionată de lumea antreprenoriatului și de soluții tehnice pentru eCommerce eficient, promovează easySales, scrie articole pentru educarea pieței de eCommerce și surprinde povești inspiraționale ale antreprenorilor.

Peste 12 ani experiență în marketing, banking și proiecte de finanțare Start-up-uri& IMM pentru companii ca: Banca Transilvania, CEC Bank, Agenția pentru IMM – Ministerul Economiei. Diana este convinsă că un business sănătos are nevoie de angajați deschiși care să implementeze soluții de automatizare și digitalizare în companiile lor.