Principalele tendințe în marketing online pentru e-commerce în 2017
GPeC te ține mereu conectat la realitatea și trend-urile din e-commerce și marketing online, atât din România, cât și de peste hotare. La început de 2017, am stat de vorbă cu principalii specialiști în marketing online pentru e-commerce din România pentru a observa unde văd aceștia prezentul și viitorul în materie de marketing digital generator de vânzări online. Cuvintele de ordine, după cum veți vedea mai jos, au fost VIDEO – MOBILE – CONTENT – OMNICHANNEL – AUTOMATION – PERSONALIZARE. Iar totul a fost pus în contextul în care Google și Facebook vor domina în continuare bugetele de marketing online și s-a pus foarte mult accent pe personalizarea tot mai bună a mesajului de marketing și pe relevanță.
- Mai mult focus pe conținut educativ – Alin Vlad, Heimdal Security
- Conținutul video va fi în topul preferințelor utilizatorilor – Anabela Luca, adLemonade
- Măsurarea rezultatelor provenite din content marketing prin marketing automation – Andreea Moisa, Beans United
- Dorință mai mare de a vizualiza mai clar datele, dincolo de numărul de clickuri și de vizualizari – Andrei Georgescu, White Image
- Regele și Regina bugetelor digital: Google și Facebook – Bianca Dăncilă, GripAds
- Facebook vrea tot mai mult din piața de comerț online – Călin Biriș, Loopaa Marketing
- În ceea ce privește SEO, specialiștii se vor concentra în special pe relevanța în optimizare – Cosmin Dărăban, Silkweb
- 2017: anul in care „ad-ul” va fi privit în primul rând din perspectiva clientului – Cosmin Năstasă, 2Performant
- Personalizarea va fi cheia în acest an – Cristian Ignat, Canopy
- Customer Experience, o nouă provocare – Eugen Potlog, Conversion
- Reclamele video vor exploda în 2017 – Ionuț Munteanu, WebDigital
- Marketingul online și e-commerce-ul vor fi îmbunătățite de module și instrumente de tip Artificial Intelligence – Liviu Taloi, ECOMpedia
- În 2017, programmatic va fi singurul mod de a face campanii online eficiente – Lucia Ciucă, Quantum Data Science
- Trendul principal este Omnichannel – Oana Sav, More Marketing Solutions & Institutul de Marketing
- În 2017 magazinele online vor începe să acorde atenție separat și prioritar contextelor mobile – Raluca Radu, Answear.ro și MTH Digital
Mai mult focus pe conținut educativ
Conținutul video va fi în topul preferințelor utilizatorilor
Anabela Luca, Managing Director & Online Marketing Consultant adLemonade.com, spune că ”2017 este anul în care vom vedea în mod constant că peste 50% din traficul unui website vine de pe dispozitivele mobile. Business-urile online vor înțelege că, dacă nu au un site optimizat pentru mobil, atât ca viteză, cât și ca user-friendliness, și dacă nu gândesc și aplică acum o strategie de marketing targetată pe aceste dispozitive, vor pierde teren în fața competitorilor mai smart și mai agili care o fac.
Masurarea rezultatelor provenite din content marketing prin marketing automation
Andreea Moisa, Managing Director Beans United, a observat faptul că ”în ultima perioadă, companiile românesti au început să folosească tot mai mult Content Marketingul pentru a atrage potențialii clienți. Însă acest lucru a fost făcut nu doar timid, ci și fără o înțelegere a procesului de a transforma cuvintele în rezultate. În 2017 vom vedea o orientare a companiilor către măsurarea rezultatelor provenite din marketingul prin conținut și o adopție a unui sistem de marketing automation care îți permite să faci legătura între un vizitator care a citit un articol de blog cu 4 luni în urmă și a revenit pe site să cumpere astăzi”.
Dorință mai mare de a vizualiza mai clar datele, dincolo de numărul de clickuri și de vizualizari
Andrei Georgescu, Managing Director White Image Loyalty Solutions, consideră că în 2017 vom vorbi despre 2 trenduri separate ca și abordare, care se referă mai ales la comunicarea cu clienții și la strategia de marketing a fiecărui brand:
”În zona marketingului stategic, în viziunea mea, piața este foarte polarizată:
– o zona a marketerilor, să le zicem, evoluați care pun pe primul plan definirea acțiunilor strategice, a planului de acțiune și apoi căutarea celor mai bune tool-uri care îi ajută să execute ceea ce și-au propus;
– o zona a marketerilor fără un plan strategic – multi dintre ei însă cu o prezență veche pe piață – care caută tool-uri fără să aibă definite foarte clar obiectivele strategice și cum acele tool-uri îi ajută în obiectivele lor de business.
Din păcate, în România zona de mijloc care ar fi trebuit să fie dominantă nu prea există. Din acest motiv, considerăm că în 2017 va continua o polarizare a clienților în jurul magazinelor mari din fiecare domeniu, dar cu siguranță că se vor evidenția și magazinele/brandurile foarte specializate.
Ca si trenduri de marketing pentru 2017 considerăm că se va pune un accent crescut în special pe:
- Dark data & data visibility – există trafic în site și conversii pentru care nu ești sigur de sursa care le-a generat, există multe tool-uri integrate în site care suprascriu sursele de trafic extern – anul acesta estimăm că va exista o dorință mai mare de a vizualiza mai clar datele, dincolo de numărul de clickuri și de vizualizări – companiile vor vrea să măsoare ROI mai clar pe componente precum formulare de sign-up, pagini de download și achizitii;
- Marketing automation – de ce să faci zilnic în mod repetat același lucru, când îl poți automatiza. Automatizările devin extrem de puternice și de populare pentru business-urile care vor să scaleze. Prin automatizări a nu se înțelege doar mesaje de browse abandonment, cart abandonment sau legate de compartamentul în site/browse behavior. Prin automatizări înțelegem orice mecanism care poate înlocui o acțiune umană repetitivă – de exemplu un mesaj de follow up trimis după o convorbire telefonică cu departamentul de Customer Support sau un scoring pentru un nou lead etc. Automatizările vin la pachet cu creșterea nivelului de personalizare;
- Mobile first – Site-urile și newsletterele sunt optimizate pentru mobile, dar în contextul în care majoritatea traficului vine din zona de mobile următorul pas este să te asiguri că fiecare bucățică de content trebuie integrată în stilul de viață al userilor și modul în care ei se așteapță în mobile. A nu se ignora mobile video care în 2016 a depășit desktopul ca și vizualizări;
- Pentru marketerii din prima categorie, IOT (Internet of Things) – integrarea datelor din obiectele cu care interacționează userii îi va ajuta să deschidă noi uți astfel încât să se integreze mai bine în viața clientilor. 2017 va fi un an de definiție pentru IOT, de setare a așteptărilor”
Regele și Regina bugetelor digital: Google și Facebook
Bianca Dăncilă, Fondatoarea agenției de digital GripAds, crede că ”piața românească de marketing digital va evolua în aceeași direcție cu piața mondială, indiferent dacă bugetele de marketing sunt investite pentru a atrage clienți români sau din orice colț al lumii”. Ca urmare, Bianca vede 3 direcții principale în ”digital marketing în 2017:
- Regele & Regina bugetelor digital: Google & Facebook
Cei doi mari jucători vor absobi în continuare cea mai importantă parte a bugetelor online, indiferent de industria în care activează companiile care dispun de bugete de promovare.
- Keep it simple!
Suntem în secolul vitezei, o perioadă în care preferăm contentul simplificat, informație trasmisă cât mai simplu, clar și concis.
- Minimal
Abundența informațiilor pe care le primim online ne îndeamnă să apreciem și să reținem mai ușor site-urile cu design minimalist. Suntem mai predispuși să accesam reclamele minimal, să deschidem și să citim e-mailuri cu design minimal.”
Tot Bianca, ne mai amintește și ”să nu uităm să ne focusam pe orice dezvoltare din site sa fie „Mobile Friendly First” și abia apoi să decidem dacă merită să dezvoltam și desktop. Iar VIDEO e un „Must Have!” în 2017, acesta trebuie să fie prezent în toate mediile: site, emailuri, reclame, social media.”
Facebook vrea tot mai mult din piața de comerț online
Călin Biriș, Digital Director Loopaa Marcom și Trainer și Fondator Online Mastery, ne atrage atenția asupra a 3 trenduri principale care influențează piața și vor continua cel mai probabil să o influențeze și în 2017:
În ceea ce privește SEO, specialiștii se vor concentra în special pe relevanța în optimizare
2017: anul in care „ad-ul” va fi privit în primul rând din perspectiva clientului
Cosmin Năstasă, Managing Director Edge powered by 2Performant, crede că în 2017 vom resimți din ce în ce mai clar pe piața de marketing digital din România specializarea pe performance, transferul focusului dinspre automatizare spre influența umană și focusul din ce în ce mai ridicat pe client. Conform lui Cosmin, ”tendințele din 2017 la nivelul pieței din RO se pot împărți în 5 categorii mari:
– valabilă încă din 2016, specializarea „serioasă” pe performance va reprezenta o zonă pe care advertiserii și agentiile vor insista în acest an. Motivele din spate vin tot de la platformele oferite de Google și Facebook, acolo unde nivelul de cunoștințe pentru a opera aceste canale e deja foarte ridicat, dar și din dimensiunea bugetelor investite și obținute prin canale de tipul pay per click sau rețele de afiliere;
– transferul focusului dinspre automatizare spre influența umană – cred că în 2017 vom ajunge la nivelul în care automatizarea în performance marketing va elimina o mare parte din practica de acum 3-4 ani. Și tocmai acest fenomen va necesita oameni care pot influența rezultatele prin modul de gândire/ planificare și mai puțin execuție;
– sinergia canalelor digitale relaționate la profitabilitate – acum, mai mult decat oricând, o dată cu schimbarea comportamentului consumatorului, apare nevoia de înțelegere a profitabilității pe seturi de acțiuni/ canale. Un exemplu clar este cel legat de influența mobilului în profitabilitatea unui business, iar modalitatea prin care se măsoară aceasta (cross-device) va fi tot mai discutată în 2017. Totul legat de date și digital analytics;
– scalarea rezultatelor obținute din performance marketing – vorbim despre o piață în creștere, iar procentul din business susținut prin performance e unul semnificativ. Până acum, doar câteva business-uri de top au avut șansa de a vedea efectele investițiilor la limita superioară, acum e rândul celor care vor să crească și să intre în zona de top;
Personalizarea va fi cheia în acest an
Cristian Ignat, Chief Canopyst @Canopy, crede că tendința principală în marketing digital în 2017 va fi personalizarea: ”Cred cu tărie că 2017 va fi un an al specialiștilor. Specialiștii adevărați în mediul digital vor face diferența pentru un brand și vor fi mulți care vor începe să se afirme în acest an. După multe ediții de Online Marketing Academy și programul Atelierul Digital, anul acesta cred că vom începe să vedem un interes din ce în ce mai mare din punct de vedere al carierei în zona de digital.
La nivel de tendințe de promovare, personalizarea va fi cheia în acest an. Fie că vorbim de reclame, landing page-uri, medii de promovare, vor câștiga companiile care vor comunica personalizat, în funcție de profilul și interesele clientului.”
Customer Experience (CX) – o nouă provocare
Reclamele video vor exploda în 2017
Ionuț Munteanu, Managing Partner & Trainer WebDigital, crede că ”vom observa 3 tendințe majore în marketing digital în România în 2017:
Popularizarea masivă a reclamelor video online
Odată cu creșterea consumului de conținut video, ne așteptăm ca reclamele pe același format să explodeze în 2017. În acest an se estimează că tot volumul de trafic va fi consumat în proporție de 74% prin intermediul clipurilor video. Așadar, este o zonă în care brand-urile se vor grăbi să fie prezente fie prin reclame, fie prin branded content.
Creșterea continuă a mobilului
În ultimul trimestru al anului trecut am ajuns în punctul în care traficul mobil l-a egalat pe cel desktop. Se vorbește foarte mult timp despre mobile-first websites, strategii de mobile marketing, însă acum avem cifre care demonstrează că platformele mobile sunt viitorul în digital marketing.
De asemenea, serviciile de advertising inovează în direcția mobile, unul dintre exemplele care cred că va prinde bine în 2017 fiind AdWords Message Extensions.
Mai multă prezență în online din partea IMM-urilor
Un studiu făcut public în luna decembrie arată că 31% dintre IMM-urile românești nu au o prezență online. Dacă analizăm situația de acum 3 ani, când 58% dintre acestea nu aveau un website, 2017 promite a fi un an în care multe business-uri vor căuta vizibilitatea prin intermediul internetului și prin cel al serviciilor de advertising”.
Marketingul online și e-commerce-ul vor fi îmbunătățite de module și instrumente de tip Artificial Intelligence
Liviu Taloi, Co-Founder ECOMpedia și Community Manager GPeC, spune că ”în mod paradoxal, utilizând din ce în ce mai bine cifrele, big data & analytics, se va trece la personalizarea conținutului și a marketingului pentru fiecare client, folosind instrumente specializate, 3rd party tools. Va continua să se dezvolte tendința de a trata fiecare client, fiecare vizitator în mod unic, mai multe magazine online vor adopta persona-based marketing, clientul își recâștigă personalitatea și dialogul cu magazinul devine mai intim, dar, în spatele acestor îmbunătățiri în comunicare se afla un complex aparat matematic, algoritmi, AI, big data și analytics.
În zona de PPC, SEO si social media se va automatiza din ce în ce mai mult, adwords-ul programatic va fi mai vizibil și mai accesibil, precum și instrumente specifice SEO vor fi mai des folosite nu doar de către agenții, dar mai ales de către magazinele online. Cu toate acestea, agențiile vor fi cele ce vor administra bugetele de marketing în continuare, reducând marginile și crescând eficiența.
Cumva concluzionând, tot comerțul online și marketingul digital va fi administrat și îmbunătățit de module, instrumente de tip AI, artificial intelligence, sub bagheta unor oameni de marketing și comunicare cu pregătire în sociologie și psihologie”.
În 2017, programmatic va fi singurul mod de a face campanii online eficiente
Lucia Ciucă, Managing Director Quantum Data Science, crede că ”5 trenduri vor fi dominante în marketingul online în 2017:
1. Conținut Video și Video streaming-ul – Tânăra generație preferă conținutul video online. Noul consumator îl vom găsi aici și este un canal pe care vom începe să îl înțelegem din ce în ce mai mult. musical.ly , cea mai nouă rețea de sociliazare a crescut exponențial în ultimul an având deja 80 de milioane de utilizatori;
2. VR & AR (Virtual Reality & Augmented Reality) – Din ce în ce mai multe branduri vor crea conținut de tipul VR sau AR, vor crea reclame speciale pentru acest tip de mediu și se vor promova în cadrul aplicațiilor de acest fel pentru că acolo vor fi consumatorii;
3. In 2017 Programmmatic va fi singurul mod de a face campanii online eficiente;
4. Tool-urile de activare și vizualitare a datelor vor fi obligatorii în cadrul departamentelor de marketing;
5. Conținutul nativ integrat cu obiectivele de business va deveni și mai relevant pentru că va crește atât numărul de creatori de conținut, cât și reach-ul acestora.”
Trendul cheie este experiența omnichannel
Oana Sav, consultant la More Marketing Solutions, coordonator la Institutul de Marketing (reprezentând în România Oxford College of Marketing și Chartered Institute of Marketing) şi fondator al portalului Marketing Focus, este de părere că ”trendul cheie de care orice organizație care se uită în viitor ar trebui să țină cont în acest an este experiența omnichanel . Firește, fiecare companie e diferită și se află într-un anumit stadiu de adopție a tehnologiilor sau de transformare digitală. O analiza a strategiilor de marketing multicanal sau omnicanal, la 360 de grade cum le place multora să spună, este necesară în prag nou și, mai ales, o regândire a modului prin care această experiență poate consolida sau dezvolta noi surse de avantaj competitiv.
Dacă ne concentram pe experiența omnichannel înseamnă că, dincolo de trenduri care vin și trec, acordam maxima atentie managementului experientei oferite clientilor. Cand e vorba sa explicam ce inseamna customer experience , lucrurile se complica, mai ales ca nu exista inca un limbaj, obiective si indicatori de performanta comuni la nivelul intregii organizatii si un consens despre cum poate contribui aceasta preocupare la o crestere profitabila pe termen lung. Din ce in ce mai multi jucatori din Romania se preocupa tot mai corent de experienta oferita clientilor, au inceput sa angajeze oameni pe aceste pozitii sau sa infiinteze departamente. Ponderea acestor initiative ramane insa mica in raport cu nevoile si asteptarile clientilor.
Omnichannel mai inseamna si ca digitalul nu e totul. Canalele digitale functioneaza cel mai bine in combinatie cu abordarile traditionale. Un studiu recent din America arata ca 71% dintre cumparatori prefera sa faca cumparaturi in magazinele traditionale, chiar daca apreciaza si se informeaza din ofertele si magazinele digitale. Companiile care se concentreaza pe strategii omnicanal se bucura de o retentie medie a clientilor de 89%, fata de doar 39% in cazul celor care nu o fac. Mai mult, cumparatul in aceste locuri este vazut tot mai mult ca o experienta in sine. Din acest motiv, jucatori cum ar fi Zoot si abordarea lor din Romania cu “Cabinele de Fericire”, pot fi o sursa de inspiratie pentru multe business-uri de la noi in anii ce urmeaza. Aici, pentru cei decisi si curajosi noile curente si posibilitati tehnologice se pot transforma din trenduri trecatoare in veritabile surse de crestere. Un retailer international de produse de lux si-a triplat anul trecut vanzarile, introducand oglinzi interactive inteligente in cabinele de proba. Peste 30% dintre clientii care le-au folosit, au comandat articole suplimentare, fata de cele pe care le alesesera deja. In aceasta categorie intra multe tehnologii care au aparut ca trenduri inca de acum cinci ani in America. Gigantii retailului sau marile branduri cu digital in AND le-au testat initial prudent dar au au inceput usor usor sa le extinda: scannerele care scutesc clientii sa mai probeze hainele sau cabinele virtuale de la Adidas, realitatea augumentata la Sephora. Sunt initiative care s-au dezvoltat in timp si ofera multe solutii si retailerilor online din Romania care au batai de cap si pierd bani din cauza retururilor, mai ales pentru haine si incaltaminte.
Dincolo de trenduri, cel mai important insa este ca oamenii de marketing trebuie sa fie atenti la intregul mix de marketing si la toate punctele de contact: online si offline, inainte si dupa achizitie si cum se pot integra noile oportunitati in strategia lor curenta sau viitoare. Fara acest lucru, orice trend ramane doar “tichie de margaritar”.
În 2017 magazinele online vor începe să acorde atenție separat și prioritar contextelor mobile
Raluca Radu, Answear.ro și MTH Digital, spune că ”trendurile în marketing online în România sunt adoptate un pic mai târziu decât trendurile din același domeniu în SUA, mai ales dacă vorbim despre e-commerce. Chiar dacă specialiștii și agențiile de marketing online văd aplecarea către diverse trenduri în SUA, momentan în România ne aflăm în punctul în care mobile-ul a devenit în sfârșit o realitate. Magazinele online au tot mai multe comenzi făcute de pe device-uri mobile, nu mai vorbim numai despre trafic.
Cred că în 2017 magazinele online vor începe să se concentreze separat și prioritar pe mobile user experience și pe ușurința cu care utilizatorul își poate îndeplini obiectivele pe interfețe mobile. Atenție, spun obiectivele, nu cumpărăturile, pentru că de aici ar trebui să începem. Personalizat, pentru fiecare magazin online, ar trebui să începem prin a stabili care sunt obiectivele utilizatorului pe website-ul mobil al magazinului online – să cumpere, să compare, să facă doar browsing printre produse și să își adauge favoritele în Wishlist, să caute informații sau caracteristici. Odată stabilite obiectivele utilizatorului, este important să gândim fluxul pe website-ul mobil separat și să gândim cum ar trebui aranjate în pagina mobilă a magazinului online principalele elemente.
Nu în ultimul rând, magazinele online vor începe tot mai mult să se concentreze pe modul în care ajung la clientul lor pe device-uri mobile – prin ce canale de marketing, cu ce mesaje și cu ce strategie”.