ePlan – Cum a ajutat pandemia la creșterea tranzacțiilor online

Cătălin Crețu, directorul general al VISA pentru România, Croația, Malta și Slovenia este invitatul lui Andrei Radu în emisiunea ePlan by ȘtirileProTV din această săptămână. În timpul interviului el ne-a vorbit despre digitalizare, programele care îi ajută pe antreprenorii cu afaceri mici și mijlocii și soluțiile pe care le au la îndemână consumatorii pentru a cumpăra cu încredere de pe internet.

Din punctul de vedere al ritmului de creștere, România a fost un campion în Europa, înregistrând o creștere a numărului de tranzacții online de 75%. Acest lucru ne-a pus în topul creșterilor europene, exceptând țările cu o economie matură unde este și normal ca ritmul de creșetere să fie mai mic.

Măsurile de distanțare și restricțiile de circulație au schimbat semnificativ comportamentul consumatorilor și comercianților în ceea ce privește modul cum implementează sau efectuează plăți.

Este foarte clar că ceea ce s-a întâmplat în acest an, adică 2020, dincolo de efectele negative, restricțiile de circulație, măsurile de distanțare au schimbat comportamentul multora dintre consumatori și dintre comercianți în ceea ce privește modul în care fac plăță și acceptă plata, în special, online. A fost un sector care a beneficiat de ceea ce ni s-a întâmplat”, a explicat Cătălin Crețu.

În ceea ce privește datele BNR referitor la plățile cu cardul, valoarea plăților a crescut cu 18%, în online au crescut cu 40%, iar VISA a înregistrat creșteri cu 75%. Este primul an în care valoarea retragerii de la bancomat a scăzut cu -3%.

În ce măsură se păstrează trend-ul plăților online?

Comercianții spun că penetrarea plății cu cardul a ajuns la 40-50%. După ce am ieșit din perioada de criză acută a existat un recul, însă a rămas la un nivel mai înalt decât în perioada de dinainte de pandemie.

“Provocarea pentru industria noastră este cum reușim să dăm încrederea necesară și să oferim produsele și soluțiile ușor de utilizat astfel încât să înțeleagă că ceea ce a fost o măsură de supraviețuire pentru foarte mulți este și poate să devină o sursă de vânzări adiționale, (…) iar pentru consumatori un canal prin care ai acces la mult mai multe produse, la prețuri mai avantajoase și unde nu ai nesiguranță, pentru că nivelul de fraudă este foarte mic.”, a spus Cătălin Crețu.

Nivelul de fraudă la nivel internațional se află sub 0.1%, iar la nivel european și, respectiv, național acest procent este și mai scăzut.

De ce este România reticentă la a folosi plățile online?

Există un nivel de neîncredere încă destul de mare în plata electronică în rândul românilor. Neîncrederea mai mare este în ceea ce se întâmplă după ce a fost plătită comanda: timpul de livrare, calitatea serviciilor, dacă produsul livrat corespunde cu prezentarea de pe site etc.

VISA a introdus recent sistemul de instant refund pentru a mări nivelul de încredere al cumpărătorilor în plățile online. România a fost prima țară din Europa unde s-a implementat acest serviciu, în vara anului 2019, iar eMAG a fost primul comerciant care a implementat sistemul.

Urmăriți interviul integral pe stirileprotv.ro și aflați ce măsuri trebuie luate pentru a avansa digitalizarea în România și ce pași pot face IMM-urile pentru a crește în mediul online.