RAPORT Comerțul electronic din Europa este mai rapid, mai deschis, mai aproape de clienți

jeff-bezos-quote-bookstores

„A vinde pe piețe noi înseamnă astăzi mai mult decât limbaj adaptat. Înseamnă și localizare prin conținut care să reflecte cultura locală”, scrie Steven Ledgerwood, Managing Director pentru Marea Britanie la Emarsys, în raportul „IREU Top 500: A performance ranking of Europe’s Top500 ecommerce and multichannel retailers”.

Acest raport este primul index de performanță în retail la nivel european și prezintă Topul 500 al celor mai importanți retaileri multichannel și de e-commerce din 31 de țări (membri ai Spațiului Economic European – SEE plus Elveția), pe baza performanțelor din 7 dimensiuni:

  1. Prezența fizică
  2. Clientul
  3. Operațiunile și logistica
  4. Merchandising
  5. Angajamentul față de brand
  6. Mobile și cross-channel
  7. Strategie și inovație

 

Cercetarea IREU Top 500 arată că, luați ca grup, retailerii europeni de succes încep să se dezvolte în comerțul transfrontalier, dar încă mai au mult de parcurs.

Comerciantul mediu din Topul 500 nu vinde în 13 monede, ci în două și vinde în trei limbi, nu în cele 26 de limbi posibile în regiune. Noile reguli propuse de Comisia Europeană în luna mai 2016 vizează încurajarea comerțului transfrontalier, prin rezolvarea unor probleme precum geoblocking-ul și prețurile mari la livrarea transfrontalieră, dar și prin încurajarea încrederii în rândul clienților, printr-o mai bună protecție.

Să învățăm de la cei mai buni din Europa

Cei mai mari 10 retaileri, pe baza celor 7 dimensiuni luate în calcul în raport, sunt:

  1. Albert Heijn
  2. Amazon
  3. Apple Store
  4. Argos
  5. Asda
  6. Auchan
  7. A.S. Adventure
  8. Bershka
  9. Boots
  10. C&A

Din cele 500 de magazine online din Europa luate în considerare în acest top, 12% operează și în România. Și un record: magazinul online IKEA se încarcă cel mai repede în România, dintre toate site-urile companiei (~2 secunde). Paginile de magazin online care se încarcă cel mai repede în Europa sunt în Norvegia, Danemarca și Olanda.

 

Topul 5 al celor mai rapide țări la livrare:

  1. Germania
  2. Olanda
  3. Elveția
  4. Belgia
  5. Polonia

 

Câteva cifre și lecții:

  • Germania este cea mai performantă piață pentru retururi; acolo, comercianții oferă retururi preplătite; este urmată de Austria, Olanda și Suedia.
  • Carrefour este un comerciant important în Franța, Italia și Belgia, dar vinde online prin site-uri dedicate în Polonia, România, Grecia și Spania. Însă doar în Italia serviciul de livrare al lui Carrefour este de excepție. Acolo, clienții își pot prelua pachetele comandate chiar și după o oră de la plasarea comenzii și pot face acest lucru gratuit.
  • Comerciantul spaniol Zara impresionează prin standardele de relații cu clienții. Au aceleași standarde de calitate în toate cele 28 de țări din SEE în care activează și în toate cele 23 de limbi, printr-un sistem de feedback global, acest lucru însemnând că design-ul site-ului și serviciile pot fi ajustate pe baza comentariilor.

În concluziile raportului, Emarsys prezice cu multă siguranță că mai mulți retaileri vor începe să vândă pe mai multe piețe și vor folosi mai multe limbi și monede. Agenția se așteaptă ca tot mai mulți consumatori să găsească produse și stiluri noi, lucruri pe care le descopereau numai în vacanță și care acum sunt mai ușor de cumpărat pentru că sunt mai aproape de casă, la distanță de un click.