10 Sfaturi pentru o sesiune de live shopping reușită

Live shopping – Viitorul comerțului digital?

Pornit inițial din China, unde piața va atinge 423 de miliarde în 2022 (conform McKinsey), curentul live shopping s-a extins foarte rapid în toate regiunile unde comerțul digital a câștigat teren în ultimii ani. Deși piața europeană a adoptat mai târziu curentul, el a devenit un trend în perioada pandemiei, nu mai puțin de 70% din magazinele online spunând că au organizat sesiuni de live shopping în 2021 sau că urmează să le organizeze.

În mod deloc surprinzător, magazinele de fashion și cele de produse cosmetice sunt cele mai susceptibile la această tendință, urmate de cele de gadget-uri. Motivele sunt simple: audiența acestor magazine este familiară deja atât cu live streaming-ul, cât și cu ideea de comerț conversațional.

Practic, live shopping-ul combină experiența personală a streaming-ului video și a comunicării din social media cu achizițiile online rapide. Platformele dedicate se folosesc de conținut de calitate, generat în timp de real, pentru a se conecta cu potențialii cumpărători, ajutându-i să ia decizia de cumpărare. 

Este o metodă de comunicare nativă mediului online, familiară atât generațiilor tinere de cumpărători, cât și celor mai vechi, mai apropiate de vânzările televizate (teleshopping) și de ideea de prezentare produs.

De ce live shopping?

Pe lângă creșterea nivelului de interacțiune cu clienții și a aportului de conținut de calitate, platformele de live shopping oferă multiple alte avantaje. Cele mai evidente sunt creșterea timpului petrecut pe site și, implicit, a ratelor de retenție. Adițional, live shopping permite și captarea atenției cumpărătorilor și concentrarea ei pe o singură gamă de produse.

În plus, live shopping este probabil modalitatea cea mai bună de a explica atât beneficiile de produs, cât și povestea din spatele brandului. Dacă folosești un moderator bun sau chiar un influencer din domeniul tău de activitate, succesul este garantat. 

Suplimentar, aplicațiile moderne de live shopping îți permit ca, pe lângă transmisiunea live, să postezi sondaje și concursuri în timp real și să discuți direct cu potențialii cumpărători, răspunzând la eventualele lor întrebări. Practic, aceste tipuri de platforme pot fi folosite și ca un excelent instrument de cercetare.

10 Sfaturi pentru o sesiune de live shopping reușită

1. Concentrează-te pe o singură audiență

Multe magazine online folosesc live shopping pentru a-și mări audiența, un scop pentru care există instrumente mult mai potrivite. De fapt, scopul unui astfel de program este loializarea și mărirea retenției, motiv pentru care e de preferat să apelezi la audiențe cunoscute pentru care ți-ai dori mai multă interacțiune sau o mărire a coșului mediu de cumpărături.

2. Restrânge selecția de produse și construiește-ți o temă

Dacă magazinul tău nu este unul D2C sau foarte exclusivist, este ideal să alegi cu atenție produsele promovate și să construiești povestea întregii transmisiuni în jurul lor. De exemplu, dacă vinzi aparate foto, poți construi o transmisiune în jurul unor obiective destinate fotografiilor în natură. Astfel, ai mai multe șanse să atragi entuziaști existenți sau potențiali, decât ai avea cu o transmisiune despre „fotografie, în general”.

3. Alege-ți prezentatorii în funcție de categoria de produse, nu invers

Prea multe magazine online au din start anumiți influenceri sau prezentatori favoriți pe care vor să-i utilizeze, fără să țină cont de specificul pieței sau al categoriei. Un influencer de fashion, oricât de cunoscut, va avea probleme reale în a face comparații între telefoane mobile. În plus, de multe ori este mai potrivit să-ți pui în valoare propriul staff, decât să introduci prezentatori externi în program.

4. Alege-ți momentul potrivit 

La fel ca orice altă activitate din zona socializării online și live shopping are propriile momente de maximă eficiență. În general, e bine să găsești momentele și perioadele care se suprapun cu perioadele cu vânzări crescute. live shopping nu e o metodă de a crește vânzările atunci când ele nu se întâmplă natural, ci de a le mări valoarea atunci când consumatorii interacționează cu site-ul.

5. Creează un program, nu doar o transmisiune

La fel ca în cazul unui vlog sau al unui program TV, o singură transmisiune nu este niciodată suficientă. Chiar dacă nu vei putea face asta săptămânal, e bine să-ți grupezi evenimentele sub o umbrelă și să le corelezi cu alte perioade din viața cumpărătorilor sau cu perioadele promoționale mai ușor de anticipat. De exemplu, un program numit „Noaptea Vânzărilor” poate avea o ediție specială de Black Friday, dar și de Halloween sau Ziua Îndrăgostiților.

6. Alege un format potrivit categoriei

Platformele moderne de live shopping nu sunt doar niște plug-inuri de streaming. Ele permit multiple configurări, de la preluarea unor clipuri externe, la transmisia cu chat live sau transmisia cu achiziție interactivă. Practic, în funcție de sortimentul de produse, poți decide și ce tip de live shopping vei face. Un sortiment mai divers (câteva produse cheie cu multe accesorii, de exemplu) ar putea beneficia de o transmisie mai lungă, cu produse lângă transmisiunea video. Un program bazat pe doar 2-3 produse ar beneficia mai degrabă de existența unor zone interactive în videoclip, care să permită achiziția instantanee.

7. Mizează pe interactivitate: live shopping nu este o reclamă video

Așa cum multe magazine mizează pe tracțiunea online a unor influenceri, multe altele mizează doar pe calitatea înregistării și pe scenarii scrise în prealabil. Deși niciunul dintre acești pași nu este greșit, e bine să rețineți că utilizatorii vor fi cei care vor decide succesul unei transmisiuni, iar comunicarea cu ei este vitală.

8. Oferă promoții exclusive

Indiferent de calitatea transmisiunii, promoțiile vor fi cele care vor crește interesul pentru evenimentul tău. Ai grijă ca ele să fie exclusive și limitate și ca participanții să înțeleagă clar acest lucru.

9. Nu concura cu influencerii

În cazul unui succes neașteptat, va exista tentația de a transforma transmisiunea de tip live shopping într-un eveniment repetat mult prea des și axat mai degrabă pe conținut, decât pe vânzare. Scopul acestei tehnici nu este să concureze cu producțiile influencerilor, ci mai degrabă să-i facă pe ultimii să-și dorească o asociere cu tine.

10. Alege o platformă de încredere
Platformele de live shopping sunt module sau platforme independente dedicate acestei activități. Chiar dacă există deja sisteme care pot integra cu ușurință o transmisie live într-un magazin, platformele dedicate sunt integrate cu produsele și colecțiile din magazin și au multiple funcții de live shopping pe care nicio platformă de streaming nu le poate oferi.

De exemplu, aplicația VTEX Live Shopping este o soluție nativă, complet integrată în platforma VTEX, care permite rularea de evenimente de live shopping cu ușurință. Mulți dintre clienții VTEX care au implementat-o au ajuns să-și mărească semnificativ ratele de conversie și retenție și chiar să-și mărească valorea medie a coșului de cumpărături (AOV).

VTEX Live Shopping permite atât transmiterea de clipuri live, cât și de clipuri preînregistrate, dar și folosirea unui stream extern pe care să poți aplica link-uri rapide vânzare a propriilor produse. Mai mult, cu VTEX Live Shopping poți transmite în paralel pe mai multe rețele sociale, extinzându-ți audiența, iar funcțiile de chat, sondaj sau quiz oferă utilizatorilor un plus de interacțiune, iar ție date prețioase despre preferințele lor. 

Acestea fiind spuse, tot ce ne rămâne să vă urăm este: „Spor la vânzări”!

 


Vlad Stoiculescu
B2B Marketing Coordinator – VTEX CEE
Cu peste 15 ani de comunicare împărțiți între publicitate și marketing pentru companii de tip SaaS, Vlad Stoiculescu e pasionat de tehnologiile aflate la granița fină dintre marketing digital și comerț online.