3 moduri în care te poți uita la date pentru a lua decizii și a îmbunătăți strategia SEO
Pe lângă suita de tool-uri pe care o folosim în cadrul DWF, am dezvoltat intern o serie de instrumente pentru a ne conecta la datele clienților și pentru a putea lua decizii sau a livra strategii puternice bazate pe date.
În articolul de astăzi mi-am propus să vă prezint 3 moduri în care noi privim datele și luăm decizii.
1. Cum a evoluat traficul organic în timp
Iată un raport pe care colegii mei îl numesc RMN… pentru că este la fel ca un RMN :). Așa cum un medic se uită pe un RMN pentru a pune un diagnostic sau a lua decizii (operație, recuperare, etc.) la fel și un specialist SEO se uită pe acest set de date pentru a lua o serie de decizii.
De ce instrumente ne folosim pentru a genera acest raport?
Utilizăm Supermetrics pentru a extrage datele din contul de Google Analytics al clientului și în Google Sheets exportăm datele pentru a le vizualiza în forma de mai sus.
Ce decizii putem lua pe baza acestui raport?
- Setarea obiectivului de trafic pe următorii ani
Pe baza datelor din anii trecuți și a trendului lunar, setăm un obiectiv din care rezultă un business case bazat pe date și sezonalitatea observată în ultimii ani. - Tendințe ale traficului
Putem observa când traficul a fost afectat (creștere sau scădere). Putem corela aceste observații cu eventuale update-uri Google din acea perioadă sau cu alte evenimente precum migrare, schimbare server etc. - Sezonalitatea businessului
O altă perspectivă pentru a privi datele de mai sus este să însumăm toate lunile din toți anii din care avem date și să facem o statistică pentru a observa ponderea lunilor. Facem acest lucru pe trafic, dar mapăm și cu vânzările.
Putem observa comportamente precum:
- Rochii de seară: foarte mult research în aprilie, cumpărături în mai când începe sezonul nunților.
- Vacanțele: foarte mult research în ianuarie, februarie, cumpărături în februarie-martie.
Această perspectivă te ajută să știi cum îți dozezi resursele pentru a prinde sezonul.
2. Distribuția cuvintelor cheie generale în paginile Google
Acest raport agregă poziția tuturor cuvintelor cheie într-o perioadă de timp și ne arată căte cuvinte sunt și pe ce poziții.
Cum facem acest raport?
Utilizăm Supermetrics pentru a extrage datele din contul de Google Search Console al clientului și în Google Sheets exportăm datele pentru a le vizualiza în forma de mai sus.
Ce decizii putem lua pe baza acestui raport?
În funcție de cum arată graficul de mai sus putem interpreta datele în mai multe feluri.
De exemplu:
- Ne uităm la distribuția cuvintelor cheie pentru a vedea potențialul și a seta obiectivul.
- Ne uităm la numărul de cuvinte cheie din prima pagină, a doua pagină sau celelalte pagini Google. Dacă observăm că site-ul nu este prezent în prima pagină pe un număr semnificativ de cuvinte, înseamnă că avem o problemă tehnologică sau de autoritate și investigăm în aceste direcții folosindu-ne de alte instrumente.
- Ne uităm la ponderea cuvintelor din prima pagină și analizăm CTR-ul mediu; corelăm informația cu alte date, din alte industrii; corelăm cu SERP Features și decidem dacă avem o problemă de branding sau de cum sunt afișate rezultatele în SERP (meta title, meta descriere, date structurate) și alocăm resursele în această direcție.
- Ne uităm la câte cuvinte sunt în pagina 2 pentru a elabora o strategie în vederea obținerii de rezultate de trafic rapide și sănătoase.
- Ne uităm în perioade diferite de timp pe câte cuvinte / landing page-uri primește site-ul trafic, iar obiectivul este să îl facem relevant pe cât mai multe cuvinte cheie și landing page-uri.
3. Segmentarea topicurilor de interes și evaluarea potențialului
În acest raport alegem 10 topicuri pe care vrem să ne concentrăm, iar raportul ne arată câte impresii luăm pe acel topic, câte click-uri, care este CTR-ul, care este poziția medie și câte cuvinte compun acel topic.
De asemenea, raportul ne arată cât reprezintă topicurile selectate din traficul total al website-ului și care este ponderea lor raportată la impresii și click-uri.
Cum facem acest raport?
Utilizăm Supermetrics pentru a extrage datele din contul de Google Search Console și în Google Sheets exportăm automat datele pentru a le vizualiza în forma de mai sus.
Ce decizii putem lua pe baza acestui raport?
- Putem decide care este potențialul pe care îl poate atinge un topic. De exemplu, mai sus, pe linia 4 unde avem ”ghimbir”, observăm că sunt 79 de cuvinte cheie, comparativ cu celelalte cuvinte unde avem în componența topicului sute de cuvinte.
- Putem identifica percepții în structura de cuvinte cheie, cum ar fi „ieftin” sau „preț”. Dacă adăugăm ca topic aceste cuvinte, ne arată câte impresii luăm pe aceste percepții, dacă sunt căutări pe astfel de sintagme, dacă dorim să le targetăm, și creăm o relevanță mai mare prin formularea de recomandări on-page sau prin întărirea ancorelor cu aceste percepții.
- Ponderea traficului atras pe categorii de produse, produse sau branduri. Poți adăuga în acest raport brandurile care fac parte din portofoliul tău de produse și apoi vezi ce relevanță are fiecare și unde poți lucra pentru a atrage și mai mult trafic.
Dacă ai un magazin online mai vechi de 3 ani și vrei să-ți analizăm și interpretăm datele tale cu suita de tool-uri dezvoltată de DWF, ne poți scrie folosind datele din formularul de contact. Menționează că ai aflat de noi din Blog-ul GPeC, pune link către acest articol și îți facem această analiză gratuit!
Sorin Drăghici
Managing Partner DWF
Sorin Drăghici este Managing Partner la DWF – una dintre cele mai mari agenții de SEO din România. DWF gestionează în prezent 140+ campanii de optimizare pentru magazine online sau companii cu vizibilitate națională, din domenii precum: auto, turism, sănătate, financiar, home & deco etc. Prin utilizarea celor mai avansate instrumente SEO disponibile, precum și prin experiența acumulată, specialiștii DWF oferă campanii SEO performante și măsurabile. Sorin este speaker la evenimente și conferințe naționale.
Nu rata seria de articole cu conținut #CraftedToInspire semnate de specialiști în eCommerce și Digital Marketing, abonează-te la Newsletter-ul GPeC!