AI, Date, SEO, GA4, Optimizare și Scalare…dar și voie bună la Școala de Vară GPeC 2023

A 13-a ediție anuală a Școlii de Vară GPeC s-a desfășurat în perioada 23-28 august în Moieciu de Sus, jud. Brașov. Este singura serie de cursuri intensive de E-Commerce și Digital Marketing din România dedicata magazinelor online și retailerilor tradiționali care doresc dezvoltarea acestui canal online sau dezvoltarea business-ului, precum și agențiilor de Digital și oamenilor de Marketing cu focus pe e-commerce. Peste 60 de participanți s-au reunit în cele 5 zile de eveniment pentru 12 sesiuni intensive de cursuri, jocuri de team-building, excursie cu bicicletele la Șirnea, concert folk, networking, foc de tabără, discotecă, ping-pong și distracție. 

12 Cursuri și Dezbateri pe cele mai importante subiecte de E-Commerce și Marketing Online

Școala de Vară GPeC a reunit traineri cu vastă experiență în domeniu și a abordat cele mai importante subiecte pentru participanții interesați de Digital cu focus pe E-Commerce, proprietari sau reprezentanți ai magazinelor online sau furnizori de servicii și tehnologie pentru magazinele online. Cu toții au regăsit subiecte de interes și idei aplicabile în activitatea lor curentă, pe parcursul celor 4 zile de cursuri intensive.  

Ziua 1 a fost deschisă de dezbaterea pe marginea stării E-Commerc-ului în 2023, plecând de la analiza cifrelor de piață furnizate de GPeC cât și din perspectiva curierilor: evoluție, trends, provocări și oportunități – Cornel Morcov (FAN Courier), Roxana Babatie (Cargus) și Andrei Radu au discutat și au răspuns întrebărilor celor din sală. Câteva dintre ideile desprinse din discuție au fost:

  • Piața de ecommerce din România este în creștere însă creșterea nu se datorează sellerilor din România – cumpărătorii nu mai preferă să cumpere de la selleri din România. Uitându-ne de unde vine marfa e clar că marfa vândută din România către consumatorii locali este mai puțină. Vor fi volume în continuare, se va consuma în continuare, există interes pentru piața din România și Moldova din ce în ce mai mare din partea sellerilor internaționali însă dacă produsele locale nu sunt competitive vor fi întrecute de importuri din Vest.
  • Ca business owneri în e-commerce, trebuie să ne uităm mai mult la Est și mai puțin la Vest – au potențial extraordinar pentru extindere și pentru a deveni piețe de vânzare pentru companiile Românești. Dacă nu mergem noi, vor merge alții.
  • Urmează Q4 cu evenimentele specifice care ajută e-commerce-ul dar pentru care magazinele trebuie să se și pregătească intens: BacktoSchool, BlackFriday, CyberMonday și Christmas/ Winter Sales
  • În ceea ce privește Black Friday se pare că magazinele nu se mai bazează pe BF ca să recupereze volume de business, ci că sărbătorile de iarnă sunt cele care produc cel mai mult.
  • Început că o campanie de lichidare de stoc, BlackFriday s-a transformat într-un instrument de marketing cu scopul de a aduce noi clienți pentru magazinele online
  • Cel mai mare concurent al unui magazin online nu este alt magazin online ci magazinele fizice
  • În ceea ce privește relația cu livratorii, cei de la FAN se pregătesc pentru o toamna fierbinte (dpdv operațional) și încurajează magazinele să încerce să identifice și să implementeze și alte metode de livrare out-of-home (locker, în magazin fizic, etc)
  • Experiența clientului trebuie aliniată între magazin și companiile de curierat
  • A fost lansat un apel la magazinele online să respecte normele de ambalare așa cum sunt publicate de curieri. (90% din damage sunt datorate ambalării necorespunzătoare)

A urmat o sesiune extrem de interesantă și actuală – Cum dublezi eficiența echipei de marketing prin integrarea AI în 5 procese de marketing din compania ta – susținută de Mihai Vînătoru (DWF) care a abordat în primul rând schimbarea de mentalitate care trebuie implementată într-o companie care își dorește creșterea:

  • Când îți propui să inovezi poți să îți propui să crești incremental sau să mergi direct pe 10x ceea că implică o schimbare de mentalitate
  • Mihai a mai abordat ciclul „Strategie – Acțiune – Evaluare” și înapoi la strategie – un lanț al dezvoltării companiei
  • Apoi a făcut o demonstrație practică pe Api Keys și implementarea Chat GPT direct în Google sheets și interogarea direct în Sheets -> generarea de idei de articole plecând de la ceea ce există deja pe un blog de companie – unul din modurile în care ChatGPT poate ajută la eficientizarea muncii specialiștilor din echipă.

Florin Pravai (Google România) a încheiat ziua cu Perspectiva Google asupra Retail-ului românesc: evoluție & trend-uri, prezentând o serie de date (unele în exclusivitate pentru participanții la Școala de Vară) legate de comportamentul de căutare și consum și tendințele ce pot fi extrase din acele date. A îndemnat participanții să își păstreze optimismul în ceea ce privește situația economică actuală așa cum se vede în trendurile de căutare și să se concentreze pe branding & long-term competitive perspective, pe implementarea și „îmbrățișarea” AI & Automatizării, pe măsurarea indicilor care ajută la creșterea business-ului și la datele pe care le dețin și asupra cărora au control (1st party dată). Alte câteva date din prezentarea lui Florin:

  • Trendurile în căutări sunt dominate de “cel mai bun”, “discount” și de “preț” precum și de căutarea pe “abonamente” & plăți repetitive pe care oamenii încearcă să le gestioneze sau anuleze
  • În trimestrul 2 din an vedem creșteri în căutări pe partea de travel, haine & bijuterii, food, home and garden, real-estate ( mai mult pe partea de închiriere decât pe zona de achiziții).
  • Se caută foarte mult credite, în special partea de credite personale & ipotecare
  • Creștere mare pe Buy-back, pe partea de second hand & produse refurbished  – semnale legate de interesul oamenilor pentru acest gen de produse (reflectă situația economică)
  • Mai – cea mai bună luna dpdv încasări din vânzări online
  • Interesul cumpărătorilor se îndreaptă spre : împrumuturi, asistență la cumpărături, discounturi, reutilizate & ieftin. (Ieftin este cea mai căutată categorie în căutările Google, urmată de categoria produse folosite și discount)
  • Zona de “nehotărâți/ Channel Agnostic” este în creștere pe toate categoriile și verticalele de produse. (Channel Agnostic sunt cei care cumpără și online și off line dar nu sunt deciși strict pe unul din canale)
  • First awareness online – Online-ul rămâne favorit pentru aflarea de produse pentru toate verticalele. Food & Beauty sunt singurele verticale unde awareness-ul și first touch-point se întâmplă offline.

Tot pentru pregătirea intensă a ultimului trimestru din 2023, Mădălina Stănescu (Optimized) a deschis ziua a 2a cu Google Ads Highlights pentru Q4 și bune practici pentru campaniile PMax.

  • pregătirea campaniilor Black Friday de anul acesta va avea focus în Google Ads foarte mult pe Performance Max. Este recomandat să fie adăugate noi asset group-uri dedicate campaniilor de Sales în campaniile existente, care deja au un istoric de date. Am aflat că 45 de zile sunt necesare pentru learning-ul algoritmului și că în vederea pregătirii campaniilor de Black Friday de avut în vedere faptul că ajustarea bugetelor durează 4-6 săptămâni
  • segmentarea campaniilor Shopping/Pmax este recomandat să fie făcută la nivel de categorii de produse (nivel intermediar de cunoștințe în Google Ads) și la nivel de obiectiv comercial (nivel avansat). Mențiuni: în business-urile de nișă, unde nu sunt căutări multe, vom observă că o segmentare prea avansată va determina nelivrarea campaniilor.
  • un must have sezonul acesta: Discovery Ads cu feed de produse și campanii YouTube for Action.
  • pro-tip: materialele creative pentru produsele de sărbători este bine să fie încărcate în asset group-uri diferite pentru a nu interfera cu produsele prezente constant
  • igiena Merchant Center, este recomandat să verificăm săptămânal feed-ul de produse cu scopul de a avea toate produsele vandabile eligibile.

Ziua de marketing a continuat cu  2023 Strategies for Higher Engagement and Visibility on Facebook & Instagram Ads prezentată cu măiestrie de Oana Vasilică (Canopy). De la ea am aflat că se consumă între 1h și 4h de video/zi și că generațiile tinere consumă video și au alte metode (netradiționale) de a o face – via platforme online și nu TV. De aceea Meta Ads poate fi un ajutor de nădejde în comunicare și a trecut participanții prin toate etapele creării unei campanii – de la tipuri de Obiective, optimizări, tipuri de campanii, audiențe și până la campanii video eficiente – trecând prin exemple practice la fiecare capitol.

Încheierea zilei dedicată marketingului nu putea să se încheie decât cu performanță și scalare: 3 specialiști de top ne-au povestit 3 viziuni ale performanței în marketing:

Virgil Pascu (Publicis) a făcut o trecere foarte insightful prin subiectul analizei de date – cât de multe se pot află dintr-o analiză riguroasă a intențiilor plecând de la cuvinte cheie.

  • un foarte util Search Campaign Management framework – modul în care poate fi concepută o strategie de utilizare a datelor ce reies din campanii de search.  – keyword planner
  • Sincronizarea strategiei de search cu strategia de video
  • Utilizarea AI pentru interpretarea de date
  • Campaign Strategy framework pentru upper funnel
  • Căutare pe google și apoi pe Youtube că să afle cum se utilizează, review-uri sau informații.
  • Audiențele de customer intend – îți arată foarte multe informații despre utilizator – ce a căutat, ce își dorește să cumpere

Cosmin Dărăban (GoMag) a împărtășit pașii necesari scalării business-ului de la identitatea de brand, proceduri interne – creare și implementare și a lansat ideea că obiectivul fiecărui business trebuie să fie scalarea.

Gabriel Bonciu (2Performant) a povestit despre performanță în marketing centrată pe rezultate și a descris foarte bine modul în care un brand (în general magazin online) și specialiștii în digital marketing pot colabora prin diverse forme sau proiecte de promovare online, primind în schimb un comision pentru vanzările generate – toate informațiile fiind exemplificate prin studii de caz extrem de interesante.

Ziua de sâmbătă a început cu ideea că „fără o fundație solidă nu putem construi un business mare, iar tot ce facem la marketing nu va genera rezultate fără limite” împărtășită de Daniel Ene (Limitless Agency) care a dezvăluit participanților moduri în care pot trece de la analiză la strategie și la profit.

  • Plecând de la analiza datelor disponibile în piața de ecommerce legate de comportamentul cumpărătorilor în mediul online, Daniel a luat pas cu pas motivațiile sau piedicile pe care le întâmpină cumpărătorii și le-a transformat în oportunități de business.
  • Plecând de la provocările identificate în rândul antreprenorilor români în ecommerce au fost evidențiate  oportunități de dezvoltare și direcții de focus în strategiile viitoare
  • Doar 7% dintre retaileri doresc optimizarea strategiei și a bugetelor de promovare până la finalul anului.
  • 4 direcții de acțiune:
    • Optimizare costuri prin monitorizare constantă, ajustare strategii, analize campanii.
    • Diversificarea canalelor: Marketing organic, SEO, conț̦inut, social media cu focus pe retenție.
    • Evoluție continuă prin informare constantă despre ultimele tendințe, tehnologii și best practices
    • Analiză constantă prin monitorizarea performanței pentru a găsi oportunități. Flexibilitate & adaptare.
  • Prezentarea lui Daniel s-a încheiat cu 4 take-aways pentru succes:
    • Monitorizarea produselor de top
    • Prioritizarea produselor în trend
    • Analiză și optimizare constantă
    • Setarea corectă a obiectivelor pentru strategia completă care este baza succesului unui magazin online

 

A urmat „la cuvânt” George Rășchitor (Sinaps) cu o prezentare de tip back to the basics – însă un foarte bun reminder a ceea ce stă la baza fiecărui business: mixul de marketing. Cu foarte mult șarm și amuzament, George a prezentat rețeta de 4 ingrediente pentru un mix de marketing savuros: am trecut prin conceptele de baza, asezonate cu exemple și recomandări, în ceea ce privește Produsul, Prețul, Plasarea și Promovarea. Toate astea ne-au lăsat un gust bun și ne-au îmbiat cu aromă succesului: Puterea de adaptare a business-ului, atenția la context și lucrurile de baza care trebuie făcute bine.

  • 1ul ingredient: Produsul
    • Focus pe nevoia pe care  are clientul! – Avantajul produsului pe înțelesul clientului
    • Diferențiator – accent pe produs
    • Construiește-ți un brand – ajută-te de servicii conexe: gratuități, garanții, review-uri, extras
  • Al 2lea ingredient: Prețul
    • Chiar dacă ai cel mai mic preț – dacă nu ai brand și ești no-name clientul nu va avea încredere să cumpere de la tine
    • Nu pune presiune pe preț că îți scade marja de profit! (nu mai ai bani de salarii, investiții, etc)
    • Prețul depinde: de raritate (scarcity) & cerere
    • Priceless – price anchoring – strategie de prețuri (când pui un produs mai scump că să îl vinzi pe cel un pic mai ieftin)
  • 3lea ingredient: Plasarea / Vadul
    • Să fii aproape de client – vino în întâmpinarea nevoii lui de consum acolo unde are nevoie și atunci când are nevoie
  • 4lea Ingredient: Promovarea

Liviu Taloi a încântat audiența cu un exercițiu practic de GA4 – extrem de util și insightful!

Ultima sesiune a zilei de sâmbătă a fost dedicată datelor și susținută de Sabin Belușică (Httpool) – o prezentare extinsă a categoriilor de first party dată care pot fi folosite de magazinele online pentru îmbunătățirea experienței & creșterea conversiilor – apoi aplicarea acestor date pe platforma Criteo – de la audiențe până la tracking și catalog feed. De asemenea, a trecut printr-un optimization model foarte interesant:

  • Price-range selector – ajută foarte mult la experiența de utilizare și la luarea deciziei de cumpărare
  • Produse flagship – trebuie aduse în față și să aibă facilități speciale
  • Atenție! Scarity-ul să fi real (only one left) – sense of urgency
  • Out-of-stock – o ocazie bună de a cere adresa de email & reminder când produsul revine înapoi în stoc

Ultima zi a Școlii de Vară GPeC a debutat cu SEO tehnic și optimizări pentru E-Commerce sub bagheta lui Steffen Heringhaus (Five Elements Digital) care a dezvăluit audienței exemple concrete de succes folosind strategii de SEO, optimizări, meta tags, setări ale serverului, coding și scalare.

Penultima prezentare a zilei a abordat subiectul E-mail Marketing-ului pentru E-Commerce – canalul de digital marketing cu cel mai mare ROI  (40 – 4000%) conform datelor furnizate de Raluca Radu (MTH Digital). Prezentarea extinsă a trecut prin principalii KPIs ai email marketingului și a evidențiat câteva trucuri pentru creșterea ratei de deschidere cum ar fi folosirea cifrelor, reduceri, subiectele hot real- time, promoții, informații surprinzătoare.  Alte câteva idei desprinse din prezentare:

  • 81% dintre mailuri sunt deschise și citite de pe device-uri mobile – ceea ce face necesară adaptarea newsletterului și a campaniei de email pentru dispozitive mobile, adică: titluri mai scurte, informațiile relevante în primul ecran vizibil pe mobil, utilizarea bannerelor pătrate sau portret pentru a evidenția mai bine promoția pe mobil
  • 81,9% dintre utilizatori folosesc Dark Mode
  • Emailurile trebuie testate pentru mai mulți clienți de email – pentru a se asigura afișarea corectă
  • Atenție însă: email marketingul este o activitate complementară și nu se bucură de toată atenția – majoritatea (67%) citind emailurile în timp ce se uită la TV, stau în pat sau sunt în vacanță.
  • Emailul ar trebui să îi poată atrage și pe utilizatorii care nu au un scop comercial imediat – să aibă o doză de informare/ educare
  • Poate deveni o “revistă” la care utilizatorul este abonat și pe care abia o așteaptă ar trebui să fie un scop pentru orice ecommerce

Și cum puteam încheia mai bine încă o ediție a Școlii de Vară decât cu Optimizarea Procesului de Checkout: 7 Metode evidențiate de Vlad Stoiculescu (VTEX) care ne-a arată că doar prin optimizarea procesului de checkout putem atinge rate de conversie cu 35% mai mari (Conform Baymard Institute). Cele 7 direcții identificate și explicate de Vlad, cu exemple de „așa nu” și „așa da” sunt:

  • Păstrați UX-ul simplu
  • Guest checkout-ul să fie vizibil
  • Datele de livrare să fie corecte
  • Optimizați pentru mobil
  • Optimizați-vă pagina de plată
  • Afșați-vă certificările
  • Nu vă opriți la primul coș abandonat

Școala de Vară GPeC: vacanța oamenilor din Digital care îmbină utilul cu plăcutul

Pe lângă sesiunile de cursuri din prima parte a zilei, după-amiezile și serile Școlii de Vară GPeC au fost dedicate activităților de socializare și relaxare: 

  • Team-Building
  • Barbecue, foc de tabără și concert folk cu Marius Matache
  • Networking
  • Plimbări cu bicicleta asigurate de deSirnea Experience și prietenii de la Posta Panduri, povești împărtășite și zâmbete în mijlocul comunității oamenilor de online

Cam asta a fost Școala de Vară GPeC 2023 – aici și în imagini.

Dacă v-am convins și vreți să participați sau să reveniți, pentru următoarea ediție, 21 – 26 August 2024, avem o ofertă specială de înscriere, disponibilă aici:  https://www.gpec.ro/scoala-de-vara-de-e-commerce-marketing-online-gpec/#inscriere