Balkan ECommerce Summit Sofia – rezumat, idei, informații

Săptămâna aceasta, marți și miercuri (4 -5 Aprilie) a avut loc la Sofia, în Bulgaria, prima ediție a Balkan ECommerce Summit – un eveniment dedicat networkingului și colaborării între reprezentanții ecommerce-ului din regiune. Conform organizatorilor au fost prezenți peste 500 de participanți din 10 țări din regiune (Bulgaria, România, Serbia, Grecia, Macedonia de Nord, Slovenia, Croația, Albania, Bosnia & Herzegovina, Turcia)  – atât ca participanți cât și ca speakeri pe scenă, prezentând oportunitățile de business din fiecare țară (situația pieței, date, cifre, jucători) dar și tehnologii și servicii disponibile cross-border.

Cifrele și situația pieței de ecommerce din România au fost prezentate de Andrei Radu – CEO & Founder GPeC, pe baza raportului recent publicat.

Alte idei și concluzii ale prezentărilor din prima zi a conferinței le găsiți mai jos:

Din prezentarea Anastasiei Kvasyuk – Global Commerce Development la eBay – despre oportunitățile oferite de marketplace-ul eBay am aflat că la fiecare 11 secunde, se vinde pe platformă câte un produs din regiunea balcanilor. Principalele produse sunt pieste auto, fashion, collectibles și principalele țări unde sunt vândute aceste produse de pe eBay sunt US, Germania, UK, Italia și Canada.

 

Petar Jetvic – Meta Global Performance Lead la Httpool a demontat câteva mituri ale ecommerce-ului cross border în prezentarea sa precum și câteva puncte fierbinți de bifat în strategia de marketing pentru a avea succes cu extinerea business-ului peste granițe.

 

 

 

Mituri în ecommerce-ul cross-border:

  1. Rețelele Sociale sunt primul motor de căutare peste granițe. FALS: website-ul magazinului este primul punct de interacțiune cu clientul.
  2. Localizarea (traducerea) este suficientă pentru a avea succes. NU doar atât ci și adaptarea imaginilor și reflectarea stilului de viață și a tradițiilor locale. „Oamenii vor să vadă oameni ca ei”
  3. Ce a mers într-o țară va merge și în alta! FALS – cercetarea amănunțită și datele sunt cruciale. „Don’t trust your gut feeling”
  4. Este prea complicat să găsești clienții potriviți în alte piețe. Nu, dacă folosești tool-urile potrivite (ca de exemplu, Meta cross-boder targeting solutions care folosesc machine learning)

Un punct interesant atins a fost slide-ul cu modurile în care eCommerce-ul poate beneficia din utilizarea ChatGPT (sau a altor tehnologii similare) – printre care, cel mai util input ni s-a părut posibilitatea de a traduce descrierea produselor în orice limbă.

Din prezentarea Verei Ivanova de la Omnilinx (platformă de gestionare a comunicării și suportului oferit cumpărătorilor online) am aflat câteva informații interesante legate de nevoile și așteptările clienților magazinelor online (cercetare efectuată în rețeaua lor dar care poate fi luată ca benchmark și pentru România):

  • 58% spun că așteptările legate de customer service sunt mai ridicate decât erau anul trecut
  • 84% se așteaptă ca cerințele, intebarile sau problemele lor să fie rezolvate rapid și corect (în Consumer conditions scoreboard 2023 – Raportul emis recent de Uniunea Europeană se arată că tinerii sunt mai predispuși la a raporta problemele întâmpinate în procesul de achiziție online; dintre cei care întâmpină probleme, 49% nu le raporteazădin percepția că ar dura prea mult rezolvarea lor iar 42% consideră că suma este prea mică pentru a justifică raportarea problemei. Mai mult, 81% își adresează reclamațiile direct magazinului de unde au achiziționat, iar 10% autorităților de protecție a consumatorilor – detalii la pag 27 și 28 din raport.)
  • 78% se așteaptă să poată interacționa cu companiile pe canalul preferat
  • 75% spun că serviciile de customer service s-au înrăutățit în timpul pandemiei
  • Viber Business Messages  – o aplicație foarte bine primită în țările unde Viber este foarte utilizat (Bosnia, Serbia, Bulgaria, etc) – În cazul României ar putea fi Whatsapp.
  • Când abordezi multichannel strategy este foarte posibil că echipa să se concentreze pe canale și nu pe clienți vs strategia Omnichannel – unde focus-ul este pe clienți și nu pe intrumente.

Georgi Georgiev de la Releva.ai – o soluție de automatizare a planificării, optimizării lanțului de distribuție și a interacțiunii cu clienții – a vorbit despre modul cum machine learning-ul și automatizarea poate ajuta la optimizarea vânzării și fidelizarea clienților printr-o mai bună experiență în site. Pe Georgi îl puteți vedea și întâlni și sâmbătă, 8 aprilie, la Digital4Ruse, unde, dacă doriți să participați și reprezentați un magazin online beneficiați de invitație gratuită (mai avem 4 disponibile) din partea GPeC sau de 25% discount folosind codul Speaker25.

  • Ajută la afișarea celui de-al doilea cel mai bun/potrivit produs în faza de cross-sell/upsell
  • Afișează produsele din același brand, alte produse pe care alți clienți le-au cumpărat în aceeași sau într-o combinație similară
  • Ajută la procesul de Abonare a clientului în faza de after sales
  • Follow-up în faza de after sales, produse recomandate sau afișarea unui întreg coș de cumpărături recomandat
  • Colectarea de first party dată prin dialoguri cu clienții.

Câteva idei desprinse din prezentarea lui Daniel Nicolae – Co-fondator & Managing Partner – Innoship (de asemenea, prezent la Ruse, sâmbătă, 8 aprilie):

  • 55% din livrările din Polonia se fac la lockere
  • sustainable delivery este importantă
  • costul livrării și modul cum se reflectă în costuri este important pentru că afectează decizia de achiziție
  • clienții sunt dispuși să aștepte mai mult că să primească comandă dacă asta face prețul/produsul să fie mai accesibil
  • 8 din 10 vor să fie informați de către magazinul online despre statusul livrării

Următoarea prezentare a fost a lui Mihai Mănescu de la streams.Live despre Live Shopping – prezentare unde a inclus un termen extrem de interesant: Loyalty 3.0 – utilizarea de token-uri pentru a avea acces la diverse produse și experiențe exclusive, toate în procesul de Live Shopping. Un program de loializare sau membership card bazat pe token-uri. Pe Mihai îl puteți urmări povestind în detaliu și în Live-ul organizat de noi la începutul anului, aici.

  • Aproape jumătate din utilizatorii de internet la nivel mondial (4.5 mld) au făcut cel puțin o achiziție online iar 42% dintre ei și-au crescut numărul de tranzacții online în timpul pandemiei
  • 52% dintre utilizatorii de internet la nivel mondial se așteaptă la o experiență cât mai interactivă atunci când fac shopping online
  • Live stream shopping – implică un mod ce comunicare interactiv, din 2 direcții: întrebi, răspunzi, comentezi prin secțiunea de comentarii
  • Se bazează pe autenticitate
  • Achiziția efectivă se întâmplă în video
  • Gazdele -> influenceri sau vedete care atrag clienții în sesiunea respectivă
  • Ideea LIVE SHOPPING-ului e să vinzi!

Din prezentările țărilor prezente în prima zi, rezumăm mai jos câteva date interesante și utile în cazul intenției de extindere cross-border de la fiecare:

Bosnia & Herzegovina 

  • Importă: Crude oil, Auto, Motor oil, Coal
  • 80% penetrare internet
  • 63% în utilizatori sunt pe rețelele sociale consacrate
  • Piața de eCommerce – 206,3 mil $ în 2020 și este preconizat să aibă un ritm de creștere anual de 8,1% 
  • 78% cumpără folosind internet banking
  • 37% rata de creșterea a numărului de magazine online noi
  • 56% creșterea pieței în ceea ce privește valoarea și 63% creștere în volumul tranzacțiilor
  • 83,3 cumpără de la magazine online din B&H și 16,7% fac achiziții folosind social media
  • 22,7 cumpără din regiune și 21,3 din țări membre UE
  • 78.1 % folosesc telefonul mobil pentru a face achiziții
  • 79,9 preferă livrarea acasă prin curier
  • 69,7% preferă plata cash la livrare
  • 56,6% folosesc cel puțin un card bancar atunci când fac achiziții online
  • 50,4% folosesc servicii de plată ( cum ar fi Paypal)
  • 24% dintre magazinele online din B&H operează exclusiv online și această tendința este în creștere
  • 43,8% dintre magazine sunt mulțumite cu metodele de plată existente
  • Challenges: 79.6% au probleme cu forța de muncă și cu identificarea de angajați calificați în zona de ecommerce – educația digitală este o oportunitate în Bosnia & Herzegovina.
  • 42,6% sunt satisfăcuți cu eficiența magazinelor lor online

Serbia

  • 59% din utilizatorii de internet cumpără online
  • 61,4% cash on delivery – totuși, la plata cu cardul se înregistrează o creștere de 35% în 2022 față de 2021.
  • 26,3% Card payment
  • Numărul tranzacțiilor plătite cu cardul a fost de 42 mil Eur în 2022
  • Top categorii achiziționate online: Haine, încălțăminte (în special pentru femei), Accesorii; produse sportive; Electronice și electrocasnice
  • 14% din online shopperi cumpără online bilete la evenimente culturale, 13% achiziționează cărți și reviste tipărite; 10% bilete la evenimente sportive
  • Rush delivery –  livrări pe biciclete electrice – un trend foarte bine primit în Serbia
  • KlikLak – una dintre cele mai mari marketplace-uri din Serbia

Bulgaria

  • 1.642 mld eur ecommerce market – 2,4% din PIB
  • 60% cash on delivery
  • home delivery – 64%
  • Locker – 33%
  • eMAG – cel mai popular marketplace din Bulgaria
  • Amazon – pe locul 2 (10%)
  • Mall.cz – parte a Allegro group – locul 3
  • Avantajele pieței bulgărești: localizare, prețul serviciilor, un potențial de creștere atractiv
  • Balkan ecommerce market (Serbia, BG, HU, România, Bosnia, Croația) – almost at the size of Polish ecommerce market
  • Platforme de ecommerce prezente în Bulgaria – Gomba Shop, Merchant pro, Cloudcart
  • Servicii de Livrare – Eknont, Speedy, Sameday
  • Order fullfillment – euShipments, Metrică
  • Opțiuni existente pentru livrarea în Bulgaria – Fullfilment Warehouse, E-Shop’s warehouse, Injection point
  • Prețul mediu al pieței pentru 1 kg de marfă la livrare (fără TVA) – Home delivery – 1,75 Eur,  PUDO – 1.50 Eur. Locker – 1.50 Eur  – pe piață internă
  • Transit time- 95% next day delivery
  • 5% în zone îndepărtate – livrare la program

INJECTION POINT – este cea mai la modă metodă de livrare momentan în Bulgaria

    • pachete care sunt deja ambalate și etichetate
    • poate fi folosit pentru managementul retururilor
    • sistem optim ca punct de pornire și testarea pieței
    • ideal pentru comercianți din afara UE care vor să între în regiunea Balcanilor
    • fără costuri fixe
    • euShipments furnizează 6 injection points și 4 depozite de fulfillment proprii

*Articol in curs de actualizare