Cum să fii mai eficient și să crești profitabilitatea companiei cu roboții software Aggranda
În 2-3 ani, majoritatea companiilor din lume vor adopta tehnologia RPA (Robotic Process Automation) și vom începe să lucrăm cot la cot cu roboți software care ne vor lua de pe cap task-urile repetitive, de rutină, care nu ne aduc satisfacție în muncă. Nu este un scenariu SF, avem deja astfel de roboți și în România, dezvoltați de Aggranda.
Am discutat la GPeC SUMMIT cu Cristian Ignat, CEO Aggranda, despre ce pot face acești roboți pentru un e-commerce, cât durează și cât costă dezvoltarea lor.
În urmă cu aproape doi ani, Cristian a descoperit platforma UiPath. După ce a testat-o, i s-a părut extraordinar ce lucruri se pot face cu ea. Este practic un limbaj de programare prin care poți dezvolta și antrena roboți software. Imediat a demarat un proiect pilot în cadrul agenției Canopy, pentru care a fost dezvoltată roboțica Rosy.
Rosy realizează un proces simplu de descărcare a facturilor în format PDF din conturile Google Ads ale clienților agenției, emitere de facturi de mentenanță și trimiterea lor lunară clienților prin atașare la e-mail. Un proces care consuma aproximativ 10-12 ore pe lună din timpul unei colege. Deși nu este mult, prin acest poiect inițial s-au validat funcționalitatea și uilitatea roboților și s-a avansat la dezvoltarea de noi procese. Astfel s-a născut Aggranda.
Ce poate face un robot software dezvoltat de Aggranda
Din ianuarie 2019, Aggranda oferă servicii de dezvoltare roboți software pentru companii medii, mari și foarte mari folosind platforma UiPath. Orice proiect pornește de la analiza proceselor, descoperirea proceselor cele mai rentabile raport timp-cost, îmbunătățirea proceselor și maparea lor.
Mai exact, fiecare proces se mapează la nivel de clic. Asta înseamnă că robotul trebuie învățat să imite perfect procesul pe care îl face o persoană la nivel de clic. Adică îl programezi să deschidă un browser, să tasteze un anumit URL, să se autentifice dând clic în câmpurile user și parolă, să introducă date etc. Practic, un robot se antrenează să mimeze întocmai o persoană.
La finalizarea proiectului, robotul este pus pe o stație de lucru și este ca și cum ar lucra un angajat al companiei. Îl instalezi pe un laptop și operează procesele pentru care a fost programat: dă clic-uri, deschide documente, salvează PDF-uri etc.
Cât durează dezvoltarea unui robot și cât costă
În funcție de complexitatea procesului, dezvoltarea poate să dureze de la două săptămâni la câteva luni. Un proces foarte simplu poate să dureze doar două săptămâni. Deși companiile au tendința să se uite la procesele mai complicate, Cristian spune că e important să se identifice procesele simple și foarte repetitive prin care se economisește mai mult timp.
Costurile unui robot software pornesc de la 10-15 mii de euro și țin de natura proceselor și timpul de dezvoltare. Se pot dezvolta și trei procese la un robot. De pildă să facă și contabilitate și resurse umane și logistică. Practic, poate să facă oricâte lucruri îi dai în intervalul de 24 de ore/zi. De aceea, când se analizează procesele, se ia în calcul în primul rând impactul pe care îl are în business-ul respectiv. Ca regulă generală, investiția de dezvoltare se recuperează în maximum șase luni, iar impactul în business se observă imediat.
Profitabilitatea unui astfel de robot este ușor de calculat și crește în funcție de dimensiunile companiei. Cu cât o companie este mai mare, cu atât șansele să aibă un proces repetitiv sunt mai mari. Dacă cinci angajați realizează în fiecare zi câte două ore același proces, înseamnă 10 ore de lucru zilnic. Asta înseamnă un angajat full-time și jumătate. Vezi care este costul unui angajat și faci imediat calculele.
Ce task-uri se pot automatiza pentru un e-commerce
Task-urile repetitive sunt numeroase într-un business online și pot varia de la o nișă la alta. În cadrul conferinței GPeC s-a identificat totuși un task logistic de care majoritatea angajaților ar scăpa bucuroși: gestionarea facturilor de la companiile de curierat.
În fiecare zi, firmele de curierat emit o factură care conține valoarea tuturor comenzilor efectuate în ziua respectivă. Angajatul de la contabilitate trebuie să descarce comenzile din platforma magazinului online și să verifice toate comenzile, să le însumeze și să rezulte acea sumă. Cu cât ești mai mare, cu atât procesul ăsta îți ia mai mult timp.
Companiile mai mari de e-commerce folosesc mai multe firme de curierat, fiecare cu formatul său, platforma sa. Practic, nu există integrare între aceste sisteme. În general există o persoană care printează comenzile și verifică manual dacă reiese suma respectivă. Iată un scenariu perfect pentru un robot.
Vrei să afli mai multe despre ce înseamnă un robot software? Vezi interviul video de mai jos.
Nu uita să te abonezi la canalul de Youtube GPeC pentru a descoperi toate interviurile și clipurile noastre imediat ce sunt publicate.
GPeC 2019 este un eveniment powered by FAN Courier
Gold Partner: VTEX
Brought to you by: Orange
Eveniment susținut de: Cora, DHL, DPD, DWF, eMAG Marketplace, Frisbo, GTS, Luigi’s Box, New Black, Oracle
Radioul Oficial: Kiss FM
Hosting Oficial GPeC: Hosterion
Limousine Service: City Limo