ePlan – Pandemia ne-a făcut să cumpărăm mai mult online

Robert Berza (Vicepreședinte eMAG Fashion & Home și General Manager Fashion Days) a fost invitatul lui Andrei Radu în emisiunea ePlan by Știrile ProTV. Cei doi au discutat despre transformările pieței online de Fashion în perioada pandemiei, soluții pentru retenția clienților și diminuarea ratei de retur în Fashion, dar și impactul modelelor de subscription (precum eMAG Genius) asupra comportamentului de cumpărare.

Robert a deschis discuția povestind despre experiența sa de Country Manager la ZOOT.ro, un proiect din al cărui eșec a avut multe de învățat. Business-ul intrase pe piața din România cu un concept nou: clienții aveau posibilitatea de a comanda produsele online, de a le proba la cabinele din locațiile fizice și apoi păstrau doar produsele preferate. În ciuda unui serviciu foarte convenabil pentru clienți, acesta nu a fost sustenabil, rata de retur fiind foarte mare (75-80%) și pierderile financiare pe măsură. Experiență i-a fost, însă, de ajutor lui Robert pentru a înțelege comportamentul clienților.

Un alt subiect despre care au discutat cei doi a fost evoluția e-commerce-ului în Romania în ultimii 4-5 ani și care a fost impactul pandemiei asupra acesteia.

“Aprilie mai iunie se suprapun peste primele luni de pandemie când magazinele se închideau și e-commerce-ul era ca o vestă de salvare, deci deja nu mai este atât de relavant să ne comparăm cu lunile lui 2020, ci cu 2019.

Dacă vorbim în salt de doi ani de zile, foarte multe industrii din zona de e-commerce creșteau cu 50-60% în decurs de doi ani, acum dacă ne uităm în spate, vorbim de 100% sau 120-125%. Deci ritmul pe doi ani de zile s-a dublat.” a menționat Robert Berza în timpul interviului.

În ceea ce privește volumul de comenzi, acesta este în continuare mare iar tendința este de creștere, deși nu la fel de accelerat precum în primele luni de pandemie. Robert vede aceste tendințe ca ”niște pași de creștere care ne dau speranțe că acest val de digitalizare nu a fost doar un foc de paie care dispare odată cu revenirea la normalitate”.

Recurența clienților este o altă creștere înregistrată în ultimii 2 ani, ca urmare a schimbărilor generate de impactul pandemiei. ”Creșterea industriei în sine nu a avut ca efect doar atragerea unor clienți noi care au început să comande online, ci mai ales accelerarea comportamentului de consum al celor care deja cumpărau înainte” punctează Robert Berza.

Pe fondul creșterii mobilității și relaxării restricțiilor, Robert mai observă o schimbare în volumele de căutări online pentru anumite categorii. Nișele de Fashion și Auto au început din nou să câștige teren, dar s-au menținut și categoriile FMCG, consumabile, casă și grădină. Au pierdut teren produsele din categorii precum indoor fitness, pe motiv că oamenii au acum posibilitatea să meargă la sală și nu mai au nevoie de echipamente acasă.

Comportamentul consumatorilor a suferit o nouă schimbare, în special în ceea ce privește preferințele de livrare. Robert Berza vorbește în detaliu despre acest aspect, extinderea serviciilor de livrare la EasyBox și noul serviciu eMAG de tip ”order now, pay later”.

Aflați care sunt principalii 3 factori importanți în luarea deciziei de cumpărare și multe alte informații despre tendințele pieței de e-commerce urmărind emisiunea integrală pe stirileprotv.ro!