Estimare ARMO: comerțul online românesc va ajunge la 3,6 miliarde EUR în 2018

Conform declaratiilor de ieri ale ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online), 8,28 milioane de romani au facut cel putin o data cumparaturi online, Romania depasind tari precum Grecia, Portugalia, Italia, Croatia si Bulgaria la procentul de clienti online din total populatie si comertul online a crescut cu 30% fata de anul 2017. Poate cea mai interesanta cifra din declaratii este legata de numarul magazinelor online active in Romania care s-a dublat de la 7000 in 2017 la 14000 in 2018.

Conform acestor estimari, comertul online se dezvolta intr-un ritm alert in Romania si va ajunge la 3,6 miliarde de euro in 2018 cu o crestere de 30% comparativ cu anul 2017, procent semnificativ mai mare fata de media europeana.

Comertul online din Romania este pe un trend ascendent, insa legislatia este invechita, fapt ce poate impiedica dezvoltarea acestuia in contextul global de astazi. De aceea, este nevoie de actualizarea legislatiei existente dinaintea intrarii Romaniei in Uniunea Europeana conform directivelor europene in vigoare, astfel incat sa existe condiţii similare pentru comercianţii romani şi cei internaţionali,” a declarat Florinel Chis, director executiv al ARMO – Asociatiei Romane a Magazinelor Online si Chief Technology Advisor in cadrul EMOTA (European eCommerce and Omni-Channel Trade Association).

numarul magazinelor online din romania

Conform INS, Romania are o populatie de aproximativ 19,5 milioane de locuitori, dintre care 12,6 milioane se incadreaza in categoria de varsta 16 – 65 de ani, iar 11 milioane sunt utilizatori de internet. Conform studiului Kantar Millward Brown, pana in 2018, in Romania au fost inregistrati 8,28 milioane de e-shoppers. 38% dintre romani au facut cumparaturi online cel putin o data, in ultimele 12 luni, iar acest procent este mai mare comparativ cu cel din alte tari europene precum Grecia (36%), Portugalia (36%), Italia (34%), Croatia (29%) si Bulgaria (26%).

E-commerce-ul a devenit generator de businessuri, extinderea in online fiind oportunitate de mentinere a afacerii in fata marilor lanturi comerciale. Numarul magazinelor online active din Romania s-a dublat de la 7.000 in 2017, la 14.000 in prezent. Se estimeaza ca in 2019 numarul acestora va creste cu aproximativ 7%, iar astfel vor fi 15.000 de magazine online active. Vanzarile pentru categoriile fashion, home&deco, jucarii, casa si gradina, produse pentru copii, au un potential de crestere ridicat in urmatorii ani.

Printre beneficiile e-commerce-ului pentru clienti se remarca: varietatea mare de marci si produse disponibile, raportul mai bun calitate-pret, produsele fiind comparabile in mod transparent, acces rapid la cele mai noi produse sau ultimele aparitii pe piata, acces la recenziile altor cumparatori, posibilitatea mai multor variante de livrare, posibilitatea de retur gratuit si varietatea metodelor de plata (card, rate online, ramburs, online banking).

25% dintre romani prefera sa plateasca cumparaturile cu cardul, iar acest procent este in crestere comparativ cu anul trecut. Conform studiului Kantar Millward Brown din 2018, cumparatul produselor de pe dispozitive mobile a ajuns la un procent de 57,3% cu tendinta de crestere.