GPeC LIVE: Cum să scalezi afacerea E-Commerce
În data de 14 Aprilie am dat startul unei noi serii de webinarii GPeC LIVE alături de primul invitat special: Ciprian Cazacu, Co-Founder & CEO easySales. Am discutat despre tendințele comerțului online local și internațional în 2022, scalarea unui business online și extinderea vânzărilor pe o platformă de tip marketplace.
Lansată în Noiembrie 2019, easySales este o platformă self-service care integrează și automatizează procesele de e-commerce (conexiune cu sisteme de facturare, centralizare curieri, integrare cu marketplace-uri etc.) pentru un magazin online. În prezent, în platforma easySales sunt prezenți aproximativ 500 de utilizatori activi (atât magazine online cu site propriu, cât și selleri care vând exclusiv pe marketplace-uri).
Evoluția pieței e-commerce de anul acesta este greu de prezis – după 2 ani de pandemie și declanșarea războiului din Ucraina – însă noi rămânem optimiști. Am discutat cu Ciprian Cazacu despre cum se vede, în acest context, întreg ecosistemul e-commerce.
Iată principalele idei din cadrul discuției:
Echipa easySales a lucrat la statistici și a observat că, în ceea ce privește situația clienților din platformă, a crescut numărul vânzărilor în această perioadă comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent: de la aproximativ 270.000 de comenzi în 2021 la peste 580.000 de comenzi în 2022, iar valoarea lor aproape s-a dublat de la 61 de milioane de lei la 118 milioane de lei.
Pe trendul global, echipa easySales a observat o scădere a vânzărilor totale de 10-11% în luna Martie față de luna Februarie a anului curent. Însă, spre finalul lunii Aprilie 2022 se observă o ușoară revenire la dinamica de dinainte de declanșarea războiului.
În contextul local, clienții de pe platforma easySales au înregistrat scăderi bruște în vânzările online imediat după declanșarea războiului, de până la 49-50%.
La momentul discuției, lucrurile sunt pe un trend natural de creștere în comerțul online, iar Ciprian prevede o creștere de 5-10% per total până la finalul anului, chiar și cu efectele războiului și ale inflației, pentru că populația a devenit mai comodă și s-a obișnuit încă din pandemie să comande online.
În România, acest trend se menține în mediul urban. Mediul rural încă nu s-a obișnuit să comande online chiar și după impactul pandemiei. Motivele ar fi, printre altele, costul de transport mai ridicat față de urban și lipsa infrastructurii necesare pentru servicii eficiente de curierat.
Tendință la nivel local în e-commerce: creșterea numărului de plăți cu cardul sau prin transfer bancar (37%). Din păcate, 67% dintre clienții finali încă fac comenzi cu cash on delivery.
La nivel internațional se observă un trend de nișare a magazinelor online pe anumite categorii (cum ar fi: cafea de specialitate, încălțăminte specială etc.) și o creștere a marketplace-urilor care deservesc sau sprijină o anumită comunitate (de exemplu: producători locali).
În România se observă din ce în ce mai bine această tendință de transformare și evoluție a marketplace-urilor.
Dacă nu ai vândut niciodată online, este destul de dificil să vinzi pe marketplace.
În marketplace, principalele categorii de produse care înregistrează cele mai multe comenzi sunt cele din categoria Home&Garden, aici coșul de cumpărături e app 154 lei. La categoria Electronice, IT și Periferice numărul de comenzi e mai mic, însă coșul de cumpărături însumează în medie 660 lei.
Ca număr de comenzi în marketplace, cele mai populare categorii sunt Home&Garden, Health&Care, Baby, Kids & Toys.
Verticala de Fashion este în top atunci când vine vorba de vânzările direct de pe site-urile magazinelor online. Ciprian chiar recomandă să vinzi produsele și pe site-ul tău atunci când ai un magazin din nișa de Fashion, nu doar exclusiv pe un marketplace.
Pentru cei interesați să își extindă afacerea online pe un marketplace, Ciprian menționează top 3 marketplace-uri românești care asigură mai multe vânzări: eMAG România, eMAG Ungaria și Elefant, urmate îndeaproape de eMAG Bulgaria și Vivre.
Luând ca referință perioada Ianuarie-Martie 2021 versus 2022, vânzarea pe magazinele proprii a scăzut de la 63% la 55%. În același timp, a și crescut numărul de marketplace-uri iar acestea dispun de fonduri mai mari alocate pentru a fi prezente mai aproape de clientul final și încep să atragă mai mult din cota de piață a magazinelor online.
Tot în aceeași perioadă de referință, se observă scăderi în ceea ce privește comenzile anulate (de la 8.15% la 5.41%) și retururile (de la 5% la 3%)
Există, desigur, și dezavantaje în vânzarea pe marketplace: complexitatea mare a proceselor (ca și cum ai avea 3-4 magazine online pentru care trebuie să întreții produse), ești pus în același loc cu competiția, trebuie să fii mai standardizat și mai riguros în procesele de vânzare, clientul nu mai este al tău exclusiv și nu îl poți retargeta cu campanii de marketing, iar uneori produsul tău poate fi canibalizat de marketplace.
Pentru a te diferenția de concurență în marketplace, Ciprian recomandă: să ai produsele cât mai bine documentate, să acorzi atenție review-urilor pe care le primești, să ai brand-ul tău care nu poate fi vândut de alt competitor.