Interviu cu Simo Ahava: comertul electronic nu este doar despre tranzactii

simo-ahava-speaker-gpec-summit-2015Echipa GPeC a stat de vorba cu viitorul sau invitat Simo Ahava, expert in solutii customizate de web analytics si tag management in e-commerce, specializat in Google Analytics si Google Tag Manager si numit Developer Expert pentru Google Analytics in 2014-2015 de catre Google. Simo este dedicat interfetei dintre marketing si development si principalul sau focus este managementul datelor. Simo este la momentul de fata Production Director la NetBooster. Simo face web development si SEO inca din 1997, web analytics din primele zile de JavaScript tagging, Google Analytics inca de cand libraria se numea urchin.js si Google Tag Manager inca de la lansare.

Va puteti intalni cu Simo pentru prima oara in Romania la GPeC Summit (Bucuresti, 11-12-13 Mai 2015)! Simo va sustine atat un keynote speech pe 11 Mai cat si un workshop de Enhanced E-Commerce (noul modul Google Analytics) pe 12 Mai. Noi zicem ca nu il puteti rata pe niciunul dintre ele!

 


 

Toti iubim e-commerce-ul si web-ul in general tocmai pentru ca sunt atat de usor de masurat. Totusi, spunem asta de ani de zile, dar lucrurile au devenit din ce in ce mai complicate si acum pare din ce in ce mai dificil de realizat ce anume ar trebui masurat. Pe ce KPI (key performance indicators – indicatori cheie de performanta) ar trebui sa se focusese magazinele online?

De fapt, sunt in complet dezacord. Comertul electronic si webul nu au fost niciodata usor de masurat, dar instrumentele de masura pe care le avem la dispozitie s-au imbunatatit si astfel lucrurile au devenit mai simple. Este o iluzie faptul ca „datele sunt un lucru usor”, cand in realitate nu este deloc asa. A creste o afacere bazandu-te pe date este dificil intr-o piata competitiva unde toti ceilalti lucreaza in mod inteligent cu date la randul lor. A intelege obiectivele de business cheie pentru un website e-commerce este esential pentru a implementa un plan bun de masurare. Nu este doar despre a obtine venituri mai mari, ci si despre a atinge noi audiente, a optimiza fluxul vizitatorilor in site, a te asigura ca funnel-urile sunt OK si cat mai mari si in partea de jos si asa mai departe.

Exista o multime de instrumente de benchmarking si Google Analytics a lansat de asemenea rapoartele de benchmarking la randul sau. Toate acestea combinate cu un sistem de implementare agila, asa cum este Google Tag Manager, vor ajuta organizatiile sa adopte o abordare agila in a-si imbunatati modul in care masoara comertul electronic. Nu este niciodata doar despre a seta KPI si apoi a astepta datele sa curga. Trebuie sa iti murdaresti un pic mainile si sa imbunatatesti continuu metoda de masurare.

Pe blogul tau si in speech-urile tale vorbesti despre sistemele de tag management si, in special Google Tag Manager. Care sunt argumentele pro si contra pentru folosirea tag managementului in e-commerce? Cand si de ce ar trebui un magazin online sa isi instaleze un sistem de tag management?

Nu prea gandesc in termeni de pro si contra, ci in termeni de „hai sa o facem acum!” si „ce mai astepti!” :-) Solutiile de tag management nu sunt cu adevarat un curs optional de actiune; sunt urmatorul pas logic in evolutia masuratorii bazate pe tag-uri. Nu este nimic de evitat la un tag management system. Unele solutii de tag management au feature-uri mai rafinate pentru diverse obiective, dar cheia este ca aceste sisteme de tag management fac masuratorile mai usor de manevrat si administrat.

Cred ca pentru ORICE website sau proprietate digitala unde este important sa implementezi un sistem de tracking bine, in mod agil si cu toate feature-urile platformei de masurare cu care faci tracking-ul (ex.: Google Analytics, DoubleClick etc.), o solutie de tag management este pasul logic de urmat. Exista o curba de invatare oarecare, mai ales daca nu esti developer, dar odata ce ai inteles terminologia, devime un sistem care salveaza timp pentru toti beneficiarii din organizatie.

Nu uitati un lucru: un sistem de tag management NU inlocuieste implicarea web development/IT. Vei avea nevoie in continua de colegii de la departamentul de web development si vei avea nevoie in continuare de ajutorul lor cu implementarea tracking-ului de e-commerce si cu implementarea data layer-ului in mod corespunzator. Ceea ce face un tag management system este sa te ajute cu tot ceea ce inseamna tracking on-site si sa iti serveasca intr-un mod usor de inteles KPIi principali setati de tine.

La GPeC Summit Mai 2015 vei livra un speech despre Enhanced E-Commerce, noul feature Google Universal Analytics.  Ce este atat de cool la Enhanced E-Commerce in cateva cuvinte?

Enhanced E-Commerce este modul perfect de a analiza website-ul tau prin intermediul funnel-urilor. E-Commerce-ul nu este doar despre tranzactii. Este de asemenea despre optimizarea fluxului vizitatorului si optimizarea modului in care vizitatorii sunt expusi la produse. Cu Enhanced E-Commerce, poti urmari atat vizitatorii, cat si produsele prin principalele stadii ale funnel-urilor magazinului tau online.

Lucruri precum buy-to-detail si cart-to-detail iti spun direct daca ai probleme in funnel sau daca unele produs subperformeaza grav. Acest tip de optimizare in functie de „missed opportunity” este un activ incredibil pe care il ai la dispozitie atunci cand faci design-ul fluxului de cumparare pentru magazinul tau online.

Enhanced E-Commerce nu va functiona cu toate magazinele online. Are nevoie de un magazin online specific, desi foarte comun, cu un set clar definit de actiuni. Va functiona insa, deci, pe majoritatea magazinelor online, cum sunt cele pe care le voi intalni, probabil, la GPeC. Indiferent daca adoptati Enhanced E-Commerce sau nu, imi place sa cred ca este un prevestitor clar a ceea ce urmeaza in Google Analytics. Masuratorile bazate pe funnel sunt deosebit de utile comparativ cu masuratorile last-step tipice pentru e-commerce-ul traditional.

Cum vezi viitorul Web Analytics? Ce urmeaza?

Sper ca vom rezolva problema masuratorilor bazate pe cookies si cross-device, avand in centru persoana, fara a compromite intimitatea utilizatorilor. De asemenea sper ca expertul de date, integrarea datelor si feature-urile de import sa ramana la locul lor in toate platformele de analytics. Este greu sa masori o afacere intr-o singura platforma. Adevaratele insight-uri se obtin prin integrarea datelor din web analytics cu toate celelalte date pe care le ai in infrastructura backend a sitului.

Cred ca Internet of Things va schimba tot ceea ce stim despre masurare si implicatiile IoT in a combina datele online si offline sunt imense. Imaginati-va doar ca poti urmari intregul customer journey de la prima expunere a unui anunt pana la achizitia online, achizitia offline, momentul in care clientul devine membru loial al magazinului tau, momentul in care recomanda afacerea ta catre prieteni. Cum ar fi sa poti masura toate aceste lucruri intr-un funnel!

Intotdeauna intrebam speakerii si influencerii cu care luam contact in Interviurile GPeC sa ne recomande alti guru in marketing digital si e-commerce pe care ar trebui sa ii urmarim. Ne poti ajuta cu cateva astfel de recomandari pentru audienta GPeC?

Marii ganditori pe care ii urmaresc in domeniu si care sunt favoritii mei sunt: Stéphane Hamel, Avinash Kaushik si Brian Clifton. Alti specialisti activi in web analytics pe care ar fi bine sa ii urmariti sunt Doug Hall, Julien Coquet, Matt Gershoff si Carmen Mardiros.


Simo Ahava va fi unul dintre speakerii GPeC Summit 11-12-13 Mai. Printre ceilalti speakeri se numara Neil Patel, Craig Sullivan, Chris Goward, Ivan Mazour si multi alti specialisti nationali si internationali in e-commerce si marketing digital. Inscrierile pentru GPeC Summit au inceput si dureaza pana pe data de 4 Mai. Grabeste-te! Locurile sunt limitate!

—————————————————

GPeC 2015 este un eveniment powered by FAN Courier

Sustinut de: ContentSpeed, DPD Romania, Garanti Bank, Microsoft Romania, New Black, NewsMAN, Orange Romania, Retargeting, SameDay Courier, Visa Romania, Zitec

Recommended Payment Processor Partner: mobilPay

Recommended Travel Partner: Paravion.ro

Radioul official: Kiss FM

Cu sprijinul: 2Parale, Advanced Ideas, AgileMedia, Alin Dobrin Photo Graphics, EasyHost, Ecompedia, enRose, Euroweb,EventLink,Marketizator, Saveur, Silkweb, TeaForte, Trusted, WebDigital, ZeList Monitor

Parteneri Media: (AD)Hugger, Agora, Akcees, ANIS, ARIES, Business Days, Business Review, Business Woman, Business24, Cariere, ComunicateDeAfaceri, ComunicateDePresa.ro, Femei in Afaceri, FNTM, Hotnews, HRBExpert, JurnalulDeAfaceri, IQads, Lumea SEO PPC, Magazinul Progresiv, PRwave, Romania Pozitiva, ShopMania, Smark, SoftBinator, SoftLead, Startups.ro, TechCafe, Ziare.com

Bloggeri parteneri GPeC: Alin Vlad /Anca DumaAndra ZahariaAuras Mihai GeambasuBlogatu.roCarmen AlbisteanuChinezu /Corina Maria ScheianuElena Ciric /Fulvia MeirosuGeorge Hari PopescuiYli / Lavinia Biberi / Madalin Blidaru / Olivian BredaRaluca PopaSabina CornovacSorin Rusi

GPeC 2015 – De 10 ani scriem impreuna Istoria Comertului Electronic Romanesc

————————————————–