10 pași în migrarea corectă din punct de vedere SEO a unui site de la HTTP la HTTPS

Certificatele de securitate SSL sunt esențiale pentru site-ul tău, chiar și atunci când nu gestionezi date cu caracter sensibil ale utilizatorilor, precum informații bancare. 

Acestea reprezintă un factor esențial de ranking, motiv pentru care certificatele SSL au devenit o opțiune standard pentru tot mai multe site-uri web. 

Principalele motive pentru care ar trebui să utilizezi acest tip de certificate sunt: 

  • Securitate;
  • Îmbunătățirea vizibilității în motoarele de căutare. 

În cazul în care nu ai deja un certificat de securitate SSL, Google a publicat un set de recomandări, astfel încât sa faciliteze procesul de migrare către o variantă securizată a site-ului tău. 

Pasul 1: Achiziționarea și instalarea certificatului SSL

Majoritatea companiilor de hosting oferă certificate SSL gratuite. Chiar și așa, există posibilitatea achiziționării acestuia, costul fiind între $50-200 pe an. 

Există, în general, două tipuri de certificate SSL

  • Domain Validation (DV) și Extended Validation (EV). 
  • Domain Validation este pentru site-uri care nu dețin date importante ale utilizatorilor și Extended Validation pentru cei care dețin date sensibile.

Pasul 2: Înregistrarea versiunii https

Mai departe, trebuie să înregistrați versiunea https, atât în varianta www, cât și non-www, în Google Search Console.

În cazul în care varianta http nu este înregistrată corect, atât pe site cât și pe domenii, replicați înregistrarea versiunii https.

Este important să setam un sistem de monitorizare rankings (poziții în Google) pentru un set reprezentativ de cuvinte cheie. În mod normal, ar trebui să folosiți deja o soluție de monitorizare SEO, pentru a vedea care este situația reală a site-ului înainte de migrare (vizibilitatea agregată în Google organic, pe segmentul de căutări non-brand).

Pasul 3: Identificarea landing page-urilor cu cea mai bună vizibilitate SEO 

Identificarea landing page-urilor și cuvintelor cheie aferente care atrag cel mai mult trafic organic. Puteți utiliza datele din Google Search Console în lipsa unei alte soluții care să poată segmenta traficul not-provided.

Pasul 4: Realizarea unui crawling inițial al website-ului

Este necesară identificarea redirecționărilor în lat (redirect chains) și a link-urile întrerupte (broken links) și rezolvarea lor înainte de migrarea către https. Programul Screaming Frog este recomandat pentru această procedură. 

Pasul 5: Verificare 

Asigurați-vă că nu numai URL-urile vor fi trecute pe varianta https, ci și css-ul, imaginile, pdf, etc. De asemenea, să vă asigurați că se vor redirecta și aceste resurse spre varianta https. În cazul în care acest lucru nu se întamplă, după lansarea site-ului, certificatul va semnaliza faptul că de fapt pagina nu este securizată.

Tot în acest pas, asigurați-vă că tagul canonical este setat corect, pentru a face trimitere spre versiunea securizată a site-ului. Folosiți URL-uri absolute în acest tag, pentru a evita erorile.

Redirecționările www / non-www și URL-urile cu sau fără trailing slash pot fi verificate tot cu ajutorul programului Screaming Frog sau cu  extensia Redirect Path pentru Google Chrome.

Pregătiți în modul de test redirecționările de tip 301 de la url-urile http la cele de tip https. Aveți în vedere ca acestea să funcționeze și pentru imagini, fișiere css sau de alt tip. De obicei, cea mai bună metodă de a implementa aceste redirecționări este prin intermediul fișierului .htaccess (solicitați detalii furnizorului de servicii de găzduire).

Pasul 6: Generarea noului fișier Sitemap.XML

Acest nou fișier trebuie să conțină versiunile https ale URL-urilor din site. 

După lansarea site-ului, încărcați acest fișier în Google Search Console.

Verificați ca în sitemap să nu existe URL-uri necanonice sau cu redirecționări (puteți face acest lucru tot cu Screaming Frog).

Pasul 7: Adăugarea în robots.txt a fișierului de sitemap pentru varianta de https

Pregătiți fișierul robots.txt, pentru a fi publicat pe server după lansarea site-ului. În esență puteți replica setările care sunt pentru versiunea http, cu modificarea indicațiilor către url-uri de tip https, dacă este necesar (de exemplu în indicarea URL-ului pentru sitemap).

Pasul 8: Campanii de marketing aferente site-ului

Nu uitați să pregătiți modificările necesare în campaniile de marketing conexe (linkurile din newsletter, bannere pe site-uri partenere etc.), unde trebuie să schimbați varianta http cu https.

Actualizarea tuturor activităților ce țin de URL-ul website-ului, precum: newsletter, bannere de publicitate pe site-uri partenere etc. reprezintă un alt aspect de care trebuie să ținem cont atunci când se realizează migrarea site-ului.

În primul rând, trebuie să ținem cont de fișierul de disavow. Dacă fișierul de disavow a fost deja trimis către Google de pe versiunea http, acesta trebuie retrimis, astfel încât domeniile aflate pe listă să fie asociate versiunii https. 

Acest lucru se realizează prin adăugarea fostului fișier de disavow, în format .txt, în zona GSC de disavow pentru noua variantă a site-ului. 

Un alt element important este geotargetarea domeniului. În cazul în care domeniul ce urmează să fie migrat este geotargetat în GSC, se recomandată refacerea setării pentru versiunea https. 

De asemenea, trebuie ținut cont și de setarea parametrilor în GSC. Astfel, dacă există setări speciale pentru parametri din URL-uri, acestea trebuie replicate pentru versiunea https a site-ului, în contul GSC asociat acesteia. 

Site-urile care folosesc un sistem CDN pentru livrarea resurselor statice vor avea nevoie de configurarea acestuia, astfel încât migrarea să fie realizată cu succes. În general, furnizorii de astfel de servicii pot rezolva acest aspect cu ușurință. 

Contul de Google Analytics trebuie configurat, astfel încât să monitorizeze datele din versiunea https a site-ului. 

! Atenție, nu trebuie creat un cont nou de Google Analytics pentru migrarea site-ului pe https. 

Pasul 9: Lansarea versiunii HTTPS

Pentru ca migrarea să fie realizată corespunzător din punct de vedere SEO, nu este suficient ca https să fie activat doar pe server. În cazul în care se modifică doar acest lucru, este foarte posibil să urmeze o scădere semnificativă a traficului organic. 

Aici sunt câteva recomandări pentru a migra corect pe https:

  • Publicarea trebuie realizată pe serverul live corespunzător variantei https a site-ului. Odată realizat acest pas, majoritatea activităților vor consta în verificări ce au drept scop confirmarea implementării cu succes a pașilor prezentați anterior. 
  • Verificarea structurii URL-urilor generate cu https. Singura modificare ar trebui să fie s-ul din https, apărut în urma adăugării protocolului de securitate. 
  • Verificarea link-urilor interne. Acestea nu trebuie să facă trimitere către pagini cu http ale site-ului, chiar dacă ulterior acestea vor fi redirecționate automat (301) către paginile corespondente cu https. 
  • Verificarea URL-urilor canonizate. Adresele din tag-ul canonical trebuie să facă trimitere către paginile coresponente versiunii https. 
  • Verificarea existenței lanțurilor de redirecționări. Există cazuri de implementări greșite care duc la apariția lanțurilor de redirecționare (redirect-chains). Exemplu: la accesarea versiunii de http a site-ului, se realizează o redirecționare către varianta de https, fără slash, urmând o altă redirecționare la varianta de https, cu slash. (de exemplu: http://www.numesite.ro -> https://numesite.ro -> https://numesite.ro/
  • Verificarea redirecționărilor. La fiecare URL de tip http accesat trebuie să se facă automat redirecționarea permanentă (tip 301) către corespondentul de tip https.
  • Urmărirea traficului în Google Analytics pentru a verifica dacă acesta este înregistrat corect pentru https. În acest scop, se poate adaugă un comentariu în GA pentru a marca data migrării site-ului. 
  • Verificarea implementării corecte a certificatului de securitate prin utilizarea unui instrument precum cel oferit de SSL Labs
  • Actualizarea robots.txt, conform pasului 7, pentru a reflecta migrarea site-ului. 

Pasul 10: Ultimele verificări

  • Asigurați-vă că au ramas numai URL-urile https accesibile și că nu au erori. Cum? Printr-un crawl complet al site-ului, în Screaming Frog. Cu această ocazie, este necesar să verificați și redirecționările, indexabilitatea și localizarea site-ului.
  • Dupa ce aveți fișierul sitemap.xml, încărcați-l în Google Search Console la 4-5 zile după migrare. În acest timp, vechiul sitemap a rămas activ, iar când publicați noul sitemap, recomandăm să îl ștergeți pe cel vechi.
  • Ca ultim pas, puteți folosi acest document pentru a verifica dacă există resurse care nu sunt încă securizate. Dacă găsiți astfel de resurse, externe, pdf, jpg, este necesar să le actualizați. 

Monitorizarea activității de crawling Googlebot se va face cu ajutorul Google Search Console, în Secțiunea Legacy tools and reportsCrawl Stats. De asemenea, puteți urmări fluctuații în numărul de pagini indexate în Google (prin comandă site: în Google, sau în sitemap).

Este important să monitorizați vizibilitatea SEO a domeniului, pentru a identifica din timp scăderi de trafic organic și erori de landing page-uri.

 


Mihai Vînătoru

Head of SEO și Managing Partner DWF

Mihai Vînatoru este Head of SEO și Managing Partner DWF – una dintre cele mai mari agenții de SEO din România. DWF gestionează în prezent 140+ campanii de optimizare pentru magazine online sau companii cu vizibilitate națională, din domenii precum: auto, turism, sănătate, financiar, home & deco etc. Prin utilizarea celor mai avansate instrumente SEO disponibile, precum și prin experiența acumulată, specialiștii DWF oferă campanii SEO performante și măsurabile. Mihai este speaker la evenimente și conferințe naționale și internaționale.

 


Nu rata seria de articole cu conținut #CraftedToInspire semnate de specialiști în eCommerce și Digital Marketing, abonează-te la Newsletter-ul GPeC!