Școala De Vară GPeC 2016: prima zi de workshop-uri cu Lucia Ciucă, Horia Neagu și Liviu Taloi
- 09:00 – 10:30: Workshop-ul „The story behind the data – 10 data sets to increase your e-commerce business” susținut de LUCIA CIUCĂ, Managing Director Quantum Data Science
Am început workshop-urile din acest an de la Școala De Vară cu o discuție despre date în contextul unui business de e-commerce. Prima provocare pentru participanți: să pună curiozitățile, întrebările cele mai arzătoare legate de business-ul lor la care se poate răspunde cu ajutorul datelor. Curiozități de la cum poți mări comanda medie în coșul de cumpărături, cum calculăm ROI în campanii până la în ce punct se blochează clientul pe site-urile de e-commerce.
Răspunsurile au venit imediat! Le discutăm pe scurt aici:
– Aș putea crește vânzările în perioadele în care acestea sunt mai scăzute? Da, cu promoții și investiții de marketing. Însă uneori această cheltuială se poate dovedi a fi ineficientă. Este o decizie. Dacă înțelegi sezonalitatea produselor tale, nu ar trebui să te panichezi și să vrei o creștere care nu este naturală.
– Conform Institulului Baymard, rata de abandon a coșului de cumpărături este de 68%. Este natural.
– Ai nevoie de un indicator care să-ți arate că tot ce faci tu te ajută să reușești să fii mai bun. Marketing faci pentru clienți și pentru a-ți crește business-ul. Costul comenzii este un indicator. Îți arată ce campanie performează și ce canal de marketing este eficient. Este cel mai simplu indicator al ROI în e-commerce.
– Nu optimizăm bugetul între canale, ci optimizăm eficiența investiției pe fiecare canal. Dacă facem tăieri, cei care înainte ne întâlneau pe un canal (social media, spre exemplu) și își aminteau, astfel, de noi, nu-și vor mai aminti în lipsa comunicării pe care am tăiat-o din planul de marketing.
– Costul de achiziție al unui client ar trebui să fie acoperit din valoarea generată de acesta în perioada în care este activ ( o normă în industrie este o medie de 2 ani). Dacă tu îți dorești un business în care clientul să stea cu tine 3 ani, 5 ani sau mai mult, așa îl faci. Dar dacă nu ești pregătit pentru genul acesta de efort, e mai „ieftin” să aduci mereu clienți noi.
Talking Data: workshop-ul Luciei Ciucă se încheie cu un exercițiu dinamic! Analizăm datele unui business de e-commerce și răspundem la câteva întrebări: Ai investi în business-ul acesta? Are potențial? Ce date indică răspunsurile?
Recomandare de tool-uri: Inspectlet.com și SimilarWeb (heatmap-uri, trafic web, video-uri cu ce fac utilizatorii pe site și multe altele)
- 11:00 – 12:30: Workshop-ul „Conversion killers Anonymous. Terapie de grup pentru e-commerce“, susținut de HORIA NEAGU, Digital Marketing Consultant
– În ultimii ani, am ajuns la concluzia că doar cu SEO fără UX obții doar o creștere superficială. Degeaba ești bine reprezentat în căutările Google dacă experiența utilizatorului pe site nu este una bună.
– Homepage-ul nostru trebuie: să înformeze clientul, să convingă clientul și să determine o acțiune. Totul în 3 secunde! Un homepage reușit poate fi creat aplicând regula benzilor desenate – arta secvențială. Nu trebuie să fii educat să citești într-un anumit fel benzi desenate, e intuitiv.
– Nu vă temeți de whitespace – îmbunătățește vizibilitatea, ajută la separare și organizare, crește gradul de înțelegere cu 20% și evidențiază CTA-urile.
– Avem, adesea, obsesia labirintului atunci când vine vorba de homepage. Poți să direcționezi utilizatorul în mod inteligent astfel încât el să aibă o „călătorie” frumoasă pe site-ul tău.
– Meniul cade sub povara cognitivă – cu cât îl asaltăm pe utilizator cu prea multe informații, cu atât mai greu îi va fi acestuia să le proceseze. 7+/- opțiuni de navigare = optim.
– Două recomandări de cărți: Steve Krug – „Dont Make me Think” și George A. Miller – „The Magical Number Seven, Plus or Minus Two”
– Privirea ierarhizează elementele de pe o pagină. Nu trebuie să îi dăm utilizatorului o singură opțiuni, ci în special acea opțiunea (precum Adaugă în Coșul de cumpărături).
Concluzii
– Whitespace-ul eviențiază elementele cheie;
– 7 plus/ minus 2 opțiuni de navigare;
– USP-ul trebuie să trimită către o nevoie a consumatorului;
– Rata de atenție să fie de 1/1;
– Este important să grup informația, să punem accent pe vizualuri;
– Trebuie să formăm un angajament. Lucrurile gratuite atrag achizițiile.
Exercițiu cu participanții: se analizează o pagină de produs- dezastru din punct de vedere UX, iar participanții vin cu posibile soluții la problemele pe care le identifică la această pagină.
În încercarea de a „salva” pagina, participanții de la #ScoalaDeVaraGPeC au mizat fie pe storytelling, punând informația într-o formă în care ea să spună, per ansamblu, o poveste, fie pe regulile de bază de UX. Evidențierea identității magazinului (prin logo și descriptor) a fost una dintre cele importante observații făcute. Concluzia exercițiului: Always be testing -> Always be converting!
- 13:00 – 14:30: Workshop-ul „Cel mai bine păzit secret al coșului de cumpărături”, susținut de LIVIU TALOI, Senior Consultant în E-Commerce, Usability, Analytics, Conversion Rate Optimization and Online Marketing ECOMpedia
– Cart – Checkout – Thank You Page – o parte importantă a unui customer journey.
– Nu am văzut niciodată un coș de cumpărături perfect. Există, însă, unele care pot fi perfecționate.
– O abordare inginerească a organizării cart-ului este una pe câmpuri. Putem să ne concentrăm și pe layout/design.
– Este foarte important să nu încerci să păcălești clientul. În text/descrieri, fii consecvent și coerent în exprimare.
– În procesul de checkout trebuie să facem tot posibilul să scădem anxietatea/fricile clientului, să eliminăm sursele de distragere a atenției și să creștem nivelul de claritate și cel de relevanță. Principala funcție a coșului de cumpărături este să reducem fricile clientului. Cele mai des întâlnite frici vin din zona de certitudine, autonomie și corectitudine a magazinului.
– Certitudinea e foarte importantă pentru client. Dacă nu știe ce va urma, va fi nesigur și va da înapoi. Orice element care îl face să simtă că nu poate anticipa ce se va întâmpla în continuare îl face să se întoarcă.
– Când promiți ceva ce nu oferi de fapt (prin AdWords, bannere ș.a.), îi provoci dezgust utilizatorului. Este o reacție naturală care se aplică și în acest mediu.
– Orice acțiune a utilizatorului trebuie să provoace o „reacție” din partea site-ului. Altfel utilizatorul nu va ști dacă lucrurile funcționează cum trebuie (exemplu: apăsarea butonului de Add to Cart trebuie să aducă o confirmare a adăugării produsului în coș).
– Consecvența cu care trimiți informația pleacă de la promovare și trebuie să ajungă până la client acasă. Dacă oferi un discount, îl comunici de la AdWords până pe factură. Asta înseamnă corectitudine.
– O mare greșeală este să întrerupi fluxul de comandă.
– La trecerea de pe o pagină pe alta, utilizatorul poate fi cuprins de the doorway effect – să uite scopul pentru care a ajuns acolo.
– Nu poți calma cu adevărat clientul într-un one-step chekout.
– Atunci când ceri informații în checkout, spune-i utilizatorului și de ce ai nevoie de informația respectivă. Și folosește inline error validation.
– Inamicul no.1 al coșului de cumpărături e voucher-ul. :)
În următoarea parte a zilei, urmează discuții libere între participanți și trainerii de astăzi, iar apoi team building. Agenda poate fi găsită aici.
Vezi acum și albumele foto de la WORKSHOP-uri și de la ACTIVITĂȚILE de la Școala De Vară GPeC 2016! Fotografiile sunt realizate de Lucian Rotaru cu un Canon 70D primit de la magazinul F64.
GPeC 2016, editia de 11 ani, este un eveniment powered by FAN Courier – liderul pietei de curierat din Romania
Eveniment sustinut de: Allpacka.ro, ALTEX, AVON, Competence Call Center,ContentSpeed, DPD, DWF, Frisbo, Garanti Bank, Mediapost Hit Mail, Microsoft,New Black, NewsMAN, Online-Online.ro by Credius, Orange, PayU,SALESmanago, Simartis, Retargeting.biz, Visa, Zitec
Recommended Payment Processor Partner: mobilPay
Limousine Service: Citylimo
Mobility Partner: BMW
Official Radio: KissFM
Cu sprijinul: 2Parale, Agile Media, Alin Dobrin Photo, Canopy, Casa de Traduceri,Creadiv, CustomSoft, ECOMpedia, easyhost, enRose, Extended, Infinity Trophy,Marketizator, Saveur, Silkweb, SmartBill, TeaForte, TRUSTED.ro,WebDigital, White Image, Zelist
Mandri sa fim sustinuti de:
Bloggeri parteneri: Adrian Gabriel Orbai, Alin Vlad, Andra Zaharia, Auras Mihai Geambasu, Carmen Albisteanu, Claudia Tocila, Corina-Maria Scheianu, Cristian China Birta, Cristian Iosub, Cristina Chipurici, Elena Ciric, Fulvia Meirosu, George Hari Popescu, Ionut Bunescu, Lavinia Biberi, Marius Ovidiu Calugaru, Madalin Blidaru, Olivian Breda, Ovidiu Balcacian, Sabina Cornovac
Parteneri media: AdHugger, AGORA, ANIS, ARIES, Business Days, Business Woman, Cariere, Comunicate de Afaceri, Comunicate de Presa, CTRL-D,ECOMJOBS, Femei In Afaceri, FNTM, HowToWeb, HRB Trends, IAB Romania,IQads, Institutul de Marketing, Jurnalul de Afaceri, Lumea SEO PPC,Magazinul Progresiv, Manager.ro, MarketingFocus, NewEditionNews, Romania Pozitiva,Shopmania BIZ, Softlead, SMARK, Startups.ro, TechCafe, TechHub, Ziua de Constanta