Școala de Vară GPeC 2018, ZIUA 1: workshop-uri Andrei Radu, Liviu Taloi, Horia Neagu
Am așteptat-o un an: Școala de Vară de E-Commerce GPeC revine pentru a 8-a ediție, găzduită în același cadru splendid oferit de Family Hotel Arnica***, la Moeciu de Sus. Alături de noi, 50 de participanți, reprezentanți ai magazinelor online din România, s-au împrietenit, și-au împărtășit provocările de business, au găsit soluții și au învățat de la trainerii noștri usability și ergonomie web pentru site-urile lor, cum să ia decizii de business bazate pe datele din Google Analytics și cum să creeze content marketing pentru optimizare SEO. Mai jos am făcut o sinteză a ideilor discutate.
9.00-10.30: Workshop-ul User Experience & Optimizarea ratei de conversie prin tips & tricks susținut de Andrei Radu, Founder & CEO GPeC, cu aplicare pe magazinele cursanților. Iată mai jos principalele puncte abordate în analiza magazinelor participante:
- Poziționarea logo-ului: studiile de piață arată că este de 6 ori mai dificil pentru utilizatori să se întoarcă în homepage dând click pe logo-ul magazinului dacă acesta este poziționat pe centrul paginii și nu în colțul din stânga-sus.
- Link-ul de Contact: amplasare în colțul din dreapta-sus (grupat cu Coșul, Contul), dar și dublat în footer.
- Checkout as Guest sau cont obligatoriu pentru a plasa comanda? Nu întrerupe fluxul de comandă dacă soliciți cont!
- Coș de cumpărături informativ: afișarea permanentă în dreptul iconiței/simbolului grafic pentru Coșul de Cumpărături de informații cu privire la cantitatea de produse aflate în coș și valoarea totală a cumpărăturilor, precum și posibilitatea de quick view.
- Culoarea de acțiune: bunele practici în e-commerce recomandă utilizarea unei culori principale pentru butonale de acțiune în contrast cu restul de culori folosite în site.
- Breadcrumbs: facilitează navigarea și ajută la indexarea website-ului în motoarele de căutare.
- Mesajele de acțiune imperative: se recomandă evitarea mesajelor de acțiune imperative, care pun presiune pe utilizator.
- Denumiri intuitive pentru secțiunile și categoriile din meniuri: utilizatorul nu trebuie să își imagineze ce ar putea găsi într-o secțiune cu denumire ambiguă.
- Value Proposition: cum este magazinul tău online „original/unic”? Folosește diferențiatori relevanți.
- Carusele și slidere versus Hero Images: utilizatorii interacționează foarte puțin sau deloc cu bannerele de tip carusel de pe homepage-ul magazinelor online.
- În stoc versus indisponibil momentan: produsele promovate pe Homepage trebuie să poată fi comandate și livrate rapid.
- Searchbar: amplasare sus-centru în header, funcție de autocomplete, rezultate relevante.
- Pagina de categorie: elementele esențiale din pagina de categorie sunt titlul, imaginea, prețul, butonul de acțiune. Se recomandă spațiu generos imaginii de produs.
- Quick View: posibilitatea de a afla câteva detalii esențiale suplimentare despre produs printr-un pop-up sau la mouse-over fără a părăsi pagina de categorie.
- Pagina de produs: titlu, imagine, preț, buton CTA, descrierea comercială (se recomandă o descriere proprie a magazinului online și non-tehnică / fără jargon profesional, pe înțelesul oricărui utilizator).
- Wishlist: nu toți utilizatorii care ajung într-o pagină de produs vor și cumpăra pe loc.
- Opinii, comentarii și evaluări de la ultilizatori în pagina produsului: opiniile altor clienți cântăresc greu în decizia de cumpărare. Publicarea feedback-ului negativ denotă transparență și crește încrederea utilizatorilor în magazin.
- Product Bundles: încurajarea achiziționării mai multor produse în același pachet pentru a crește valoarea coșului.
- Trust Seals: publicarea mărcilor de încredere de la terți în site; recomandat în footer și în coșul de cumpărături. Exemple de mărci de încredere: Trusted.ro, Verified by Visa, MasterCard Secure Code, GeoTrust, PayPal, certificari ISO etc.
11-12.30: Workshop-ul Cele mai bune decizii de business în baza cifrelor din Google Analytics, susținut de Liviu Taloi, Co-Founder ECOMpedia & Community Manager GPeC
Cum reușesc să văd eu deciziile de business ce sunt ascunse în Google Analytics?
- Mă uit la discrepanțe și caut întotdeauna segmentul minim încă profitabil. Cu alte cuvinte mă uit la cifre mari, cu diferențe notabile, unde deciziile de business aduc repede câștiguri mari. Nu mă uit la segmente foarte granulare, foarte mici.
- Întotdeauna întreb care e structura costurilor pentru eforturile de marketing. Unde își face acum promovarea, unde are costuri cu business-ul online, cum ia clientul lui decizia de cumpărare etc. Mă voi duce să verific și să optimizez în principal aceste direcții, nu altele.
- Emit ipoteze: dacă vei reduce costul la campania Adwords Xulescu, atunci se poate întâmpla asta.
- Digital Analytics-ul este despre perspective de business: cheia este să măsori obiectivele business-ului, nu doar click-urile.
- Google Analytics colectează și calculează metrici pe o largă varietate de dimensiuni.
- Metrici/Valori: Venituri din Produse, Vizite/Sesiuni, Durata Vizitei, Goal Conversion Rate, Conversii, Timp pe Pagină, Click-uri, Afișări, Per Session Value, % Sesiuni Noi, Bounce Rate, Afișări Unice
- Dimensiuni/Parametri: Browser, Țară, Cuvânt cheie, Oraș, Campanie, Pagina destinație, Venituri din produse, Vizite/Sesiuni, Durata vizitei, Goal Conversion Rate, Conversii, Timp pe pagină, Click-uri, Afișări, Per Session Value, % Sesiuni noi, Bounce Rate, Afișări unice, Sursă, Modalitate OS, Tip dispozitiv, Vârstă / Sex, Data sesiunii.
- Rapoartele GA sunt grupate în 4 secțiuni principale:
- Cine sunt vizitatorii?
- Cum m-au găsit ei (surse de trafic)?
- Cum se comportă pe site?
- Cât valorează ei pentru mine (KPI-uri)?
Q: De ce am nevoie să măsor conversiile?
A: Să pot evalua evoluția business-ului meu online.
Q: De ce am nevoie să atribui o valoare financiară unei conversii?
A: Să pot evalua eficiența marketingului pe care îl fac
Q: Cum implementez efectiv “o conversie” în GA?
A: Prin GOAL-uri (lead generation) / Tranzacții e-Commerce (magazin online).
Q: Cum atribui efectiv valoare financiară unei conversii în GA?
A: Prin GOAL VALUE (lead generation), prin VALOAREA COMENZII (tracking e-commerce) magazin online.
Q: Cum îmi cresc vânzările? Ce trebuie să facem să creștem cifra de afaceri? Ce măsurăm în Google Analytics?
A: Ecuația Comerțului Online: CA = Tr x Rc x Cm.
Q: Cum setez un GOAL?
A: Setăm un GOAL să măsurăm un OBIECTIV de BUSINESS.
13-14.30: Workshop-ul Content marketing în e-commerce, susținut de Horia Neagu, Founder & Digital Marketing Consultant Napoleon Digital
- Content: informație ce există pe o pagină web și poate fi consumată online. Poate fi text HTML, meta HTML, imagine, video, audio, fișiere (documente).
- Content pentru SEO: optimizarea content-ului unei pagini web, în vederea îmbunătățirii poziționării în Google.
- Google Search Quality Raters Guidelines: criterii de evaluare: scopul paginii, experiența site-ului în privința subiectului abordat, nivelul de autoritate al site-ului privind subiectul abordat, dacă site-ul este demn de încredere.
- Strategia de content: keyword research – keyword mapping – audit de content – calendar editorial.
- Keyword research: caut cuvinte relevante pt business-ul meu, fac brainstorming, caut în raport Analytics, folosesc ubersuggest.io , Google Keyword Planner > le organizez în Excel și le trec printr-un tool de analiză pentru a afla traficul lunar.
- Keyword mapping: identificarea keyword-urilor fără content, identificarea de content fără keywords, descoperirea de oportunități de optimizare on-page, prioritizarea tacticilor de creare content și a volumului de muncă.
- Audit de content: identificarea modurilor de a crește performanța organică a site-ului, ce content din trecut a obținut cele mai bune rezultate, ce topic-uri preferă publicul meu, descopăr dacă am lacune în privința content-ului pe care îl ofer pentru anumiți pași din customer journey (awareness, consideration, loyalty), generez idei pentru content viitor.
- Conținut EVERGREEN: reciclați, actualizați, republicați conținut de tip: how to, FAQ, tutoriale, recenzii, case studies, ghiduri etc.
- Calendarul editorial: organizarea conținutul cu un calendar editorial în funcție de sărbătorile naționale, momentele și evenimentele importante ale anului.
Ziua 1 a continuat cu discuții libere cu trainerii la o cafea sau un pahar de vin. După-amiază până seara târziu, ne-am prins în jocurile de teambuilding, care i-au făcut pe participanți să elaboreze strategii de colaborare și lucru în echipă. Uite cum a fost prima zi în imagini în albumul foto dedicat pe Facebook.
GPeC 2018 este un eveniment powered by FAN Courier
Gold Partner: VTEX
Brought to you by: Orange
Partener al Competiției Magazinelor Online GPeC: Carrefour
Recommended Payment Processor Partner: Netopia Payments
Hosting Oficial GPeC: Hosterion
Eveniment susținut de: ALTEX, Bringo, Credius, DHL, DPD România, DWF, eMAG Marketplace, Frisbo, GLS, GTS, Mastercard, New Black, RTB House, Sephora
Cu sprijinul: adLemonade, 2Performant, Blugento, Business Club, Canopy,CasaDeTraduceri, ContentSpeed, ECOMpedia, enRose, GoMag, Infinity Trophy,Netlogiq, Omniconvert, Presta.ro, TRUSTED.ro, WebDigital, White Image, Zelist
Epic Comfort by: Mobexpert
Radioul Oficial: Kiss FM
Limousine Service: City Limo
Official car: Alfa Romeo
Parteneri media principali: Business Review, Wall-Street & ecomTEAM
Mândri să fim susținuți de:
Parteneri media: AdHugger, AGORA, ANIS, ARIES, ARMO, Business24, Business Days, Cariere, Comunicate de Afaceri, Comunicate de Presa, ECOMJOBS, Ecommerce News, E-Commerce Poland, edusa, Femei in Afaceri, FNTM, HRB Trends, IAB Romania, IQads, Institutul de Marketing, Jurnalul de Afaceri, Lumea SEO PPC, Magazinul Progresiv, Manager.ro, MarketingFocus, NewEditionNews,Romania Pozitiva, Shopmania BIZ, Softlead, SMARK, StartupCafe, SundayPR,TechCafe, Ziare.com, Ziua de Constanta
Bloggeri oficiali: Adrian Gabriel Orbai, Alin Vlad, Andra Zaharia, Auraș Mihai Geambașu, Claudia Tocilă, Corina-Maria Scheianu, Cristian China Birta, Cristian Iosub, Dan Pandrea, Elena Cîrîc, George Hari Popescu, Ionuț Bunescu, Luminița Balaban, Marius Ovidiu Călugăru, Mădălin Blidaru, Olivian Breda, Robert Katai, Sabina Cornovac, Stil Masculin