Tot ce trebuie să știi despre PPC Marketing

Dacă lucrezi în domeniul marketingului online sau chiar dacă lucrezi pentru tine și pentru magazinul tău, cu siguranță ai avut ocazia să auzi de anumiți termeni specifici. Google Ads, campanii de promovare, reach sau PPC Marketing, iar acestea sunt doar câteva dintre noțiunile de bază în marketing online.

Dintre toate aceste lucruri, PPC Marketing este noțiunea care ridică cel mai înalt nivel de interes pentru tot mai mulți webmasteri și antreprenori.

Ce este PPC Marketing?

PPC este acronimul de la pay per click, ceea ce înseamnă că vei plăti pentru vizitele pe care le primești pentru un anunț postat prin intermediul unei campanii de promovare. Campaniile de anunțuri sunt menite să atragă utilizatorii, prin prezentarea produselor tale ca soluție la cererea lor.

De ce nu organic? De ce să nu aștepți să ajungă utilizatorii la tine?

Este destul de simplu de înțeles modelul de lucru. O creștere organică înseamnă să investești în SEO. SEO presupune timp și răbdare, iar adesea nu avem atâta timp încât să așteptăm să vină clienții spre noi. Așa că PPC, promovarea prin campanii Google Ads este o soluție care te ajută să sari aceste etape de așteptare.

Vei avea nevoie înainte de orice de crearea unui anunț, iar acesta va fi de fapt liantul dintre compania ta și Google. Mai exact, de fiecare dată când un utilizator va ajunge în site-ul tău folosind această legătură, tu vei plăti o anumită sumă, plata fiind facută la CPC (cost per click).

Este mai avantajos să folosești o astfel de soluție deoarece îți oferă posibilitatea de a te prezenta în mod direct clienților fără a mai aștepta și direct targetat pe nevoile utilizatorului. Uneori însă acest lucru poate costa direct proporțional cu nivelul de conversii efectuate, dacă site-ul și campaniile nu sunt optimizate.

Aici cazul ideal este când ai costuri care se mențin pe o perioadă lungă de timp, iar cu același buget crești numărul de conversii.

Cum arată un anunț corect pentru Google Ads?

Pentru că vorbim despre promovare și marketing online, este de la sine înțeles faptul că un astfel de anunț va trebui să reflecte în totalitate cerințele utilizatorilor. Pentru a ști cui te adresezi va trebui să faci câteva verificări, pentru a-ți adapta astfel anunțurile în funcție de cerințele acestora și mai mult de intenția lor.

Dar să începem cu începutul.

Găsirea cuvintelor cheie

Orice anunț online începe cu raportarea la cuvintele cheie după care un client ar putea să caute produse sau servicii similare cu cele pe care le oferi tu. Principiul este similar celui care stă la baza SEO, pentru că în definitiv cuvintele cheie pe care le alegi sunt de fapt expresii de căutare, iar anunțul va fi în acest caz afișat ca rezultat tocmai pentru că are în componență aceste cuvinte cheie.

Diferența dintre PPC și SEO este însă aceea că în vreme ce pentru SEO alegem cuvintele cheie pentru a genera mai mult trafic organic, la PPC avem posibilitatea să alegem cuvintele cheie care au cel mai mare potențial pentru a aduce conversii.

Din acest motiv este necesară o verificare și o selecție a cuvintelor cheie, iar eu îți pot spune că acest lucru se poate face doar de către specialiști PPC, într-o agenție de marketing online. Este nevoie de experiență pentru alegerea cuvintelor cheie relevante.

Definirea scopului campaniei

Un scop fără un plan este doar o dorință – spunea Antoine de Saint-Exupery, iar în ceea ce privește promovarea acest lucru este cât se poate de valabil. Vei avea nevoie de stabilirea unui obiectiv și de setarea unor pași clari prin care să poți ajunge la conversii.

Este deosebit de important să știi ce anume vrei să obții de la un anunț PPC, pentru că obiectivele sunt foarte diverse. Pentru unele afaceri este mai importantă notorietatea și numărul de vizitatori, în vreme ce pentru alte companii este mai importantă vânzarea și aducerea de noi clienți.

Trebuie să definești foarte bine obiectivul campaniei deoarece în funcție de acesta îți vei alege canalul de comunicare și tipul anunțului.

Crearea anunțului

Ultimul pas în realizarea obiectivului de promovare este crearea anunțului. Anunțul este realizat având în componență cuvintele cheie, iar un factor important pentru definitivare îl reprezintă spațiul în care va conduce acel anunț. Spațiul respectiv este numit landing page, adică pagina în care va fi redirecționat utilizatorul atunci când dă click pe anunț.

Așa cum este lesne de înțeles, această pagină trebuie să capteze utilizatorul, să îi ofere acestuia răspunsurile de care are nevoie, produsele, serviciile sau informațiile căutate. Un landing page bine pus la punct trebuie să aibă o viteză mică de încărcare, trebuie să fie aeristit și să prezinte rapid clienților informațiile dorite.

Un landing page poate fi o pagină special creată pentru anunțul pe care îl rulezi. În orice caz însă, pentru reușita anunțului această pagină trebuie să fie prin definiție extraordinară, pentru a oferi potențialilor clienți o experiență reușită la nivel de navigare și găsire a soluțiilor.

Ce este canalul de comunicare?

Stabilirea unui profil pentru clienții tăi te va ajuta să afli în ce mediu este cel mai potrivit să îți rulezi anunțurile. Există mai multe rețele în care poți rula un anunț, așa că le discutăm pe fiecare în parte, în cele ce urmează.

Google Ads

Google Ads este în acest moment unul dintre cele mai eficiente canale prin care poți găsi clienți. Oricine caută ceva pe internet, drept pentru care această zonă trebuie exploatată temeinic.

În plus, o dată cu evoluția dispozitivelor mobile a crescut substanțial interesul căutărilor, la orice oră din zi sau din noapte.

Un studiu de caz cel puțin interesant este și fenomenul petrecut în timpul pandemiei din 2020, atunci când s-a înregistrat o adevărată explozie la nivel de cumpărături online. Determinată de imposibilitatea de a cumpăra fizic, creșterea a condus la un adevărat lanț de evenimente. Competiția a crescut și o dată cu ea a crescut și nevoia de vizibilitate.

Și atunci foarte multe afaceri s-au îndreptat spre Google Ads, care permite o vizibilitate crescută, fără a pierde timpul pe care l-ai aloca optimizării și creșterii organice, prin SEO.

În continuare the struggle is real, vorba americanului, pentru că există o deosebit de mare cerere în ceea ce privește realizarea anunțurilor și promovarea prin acest canal.

Am discutat aici despre Google Ads, însă acest lucru se datorează faptului că acest motor de căutare este cel mai cunoscut la acest moment.

Social media ads

Adevărul e că social media este cel mai potrivit loc pentru a te promova. Aici poți găsi persoane de orice gen sau vârstă, cu orice tip de ocupații și cu orice fel de interese. Prin social media ajungi cu mult mai ușor la clienții tăi, pentru că aceste platforme au adus la un loc oameni aparent diferiți.

Principiul de afișare al anunțurilor este relativ simplu. Newsfeed-ul este canalul de comunicare prin care anunțul tău apare în fața utilizatorilor. Atenție însă, dacă pe Google vorbim despre o căutare specifică și despre o intenție de cumpărare, în social media vorbim despre awareness și despre atragerea noilor clienți spre produsele și serviciile tale.

Ce înseamnă această diferențiere? Acest lucru înseamnă că anunțurile tale vor trebui să fie deosebit de bine realizate, clare și concise, astfel încât să se prezinte ca o soluție la o potențială nevoie. Firește, poți restrânge aria afișărilor la vârstă, sex, locație sau interese, însă chiar și în acest context, dacă vrei ca anunțul tău să funcționeze, ar trebui să te ocupi îndeaproape de realizarea lui în cele mai mici detalii.

Tone of voice-ul trebuie să fie potrivit rețelei pe care te promovezi și conținutul trebuie să se prezinte impecabil, la fel ca și landing page-ul pe care vor ajunge persoanele cărora te adresezi.

Dintre rețelele pe care te poți promova prin PPC Marketing în social media putem menționa Instagram, Facebook sau LinkedIN.

Instagram este una dintre revelațiile ultimilor ani, deoarece această platformă a început să capete o din ce în ce mai mare notorietate. Dincolo de a fi o platformă care se adresează foarte mult conținutului vizual, Instagram se adresează și unei categorii foarte permisive de vârstă, care îți permite să ajungi mai repede și mai eficient la clienții tăi.

Anunțuri de display

Aceste tipuri de anunțuri sunt cunoscute publicului ca bannere sau vizualuri, iar afișarea acestora se face pe diferite site-uri. Practic, pe un site pot apărea mai multe anunțuri, în funcție de interesele definite și de tipul publicului.

Aceste anunțuri pot avea o rată mare de afișare, ceea ce înseamnă că foarte multe persoane le vor vedea. În același timp însă, destul de puțini clienți accesează anunțurile de acest tip, drept pentru care anunțutile de display nu sunt o soluție pentru orice tip de afacere.

Avantaje PPC Marketing

În prezint există numeroase modalități prin care te poți promova eficient în mediul online. Este important să alegi cea mai bună soluție de promovare, care să te ajute atunci vrei să ajungi cât mai repede și mai eficient la persoanele care ar putea fi interesate de afacerea ta.

Poți opta pentru SEO, pentru influencer campaigns, pentru bloggeri sau pentru PPC Marketing. Poți opta pentru fiecare resursă în parte, separat, sau poți realiza un mix,  care să îți aducă reușita.

Ar trebui să incluzi în acest mix și PPC-ul, pentru că acesta îți va aduce următoarele avantaje:

Rezultate imediate

Campaniile plătite de Ads aduc rezultate rapide, aproape imediate, însă pentru aceasta va fi nevoie să setezi foarte bine anunțurile, să ai în vedere cuvintele cheie potrivite și audiența.

Nu uita că pe aceleași cuvinte cheie licitează și competiția, așa că gândește-te la modalități inedite de a te promova.

O mai bună cunoaștere a nevoilor clientului

Spre deosebire de SEO, care este mai permisiv și care are o rază de acțiune mai amplă, PPC Marketing lucrează destul de specific. Conform avatarului de client și conform cuvintelor cheie vei putea să te adresezi targetat direct clienților interesați, care ar da click pe anunțul tău.

Posibilitatea de a te face mai repede cunoscut

Uneori ideea de brand awareness este mai importantă decât achiziționarea unui produs. În sine, acțiunea este tot o conversie, fie ea indirectă. Dar ea atinge un scop, iar acest lucru este foarte important la nivel de cunoaștere a brandului.

Un utilizator care dă click pe un anunț realizează o conversie iar în acel caz acel click va fi plătit pentru că utilizatorul a apăsat pe linkul care îl conduce în site. Pentru tine acest lucru poate conduce către un întreg traseu pe care merită să îl urmărești. Utilizatorul poate cumpăra un produs, se poate abona la un newsletter, poate naviga în site sau poate adăuga în coș un produ fără a finaliza comanda, însă toate aceste lucruri sunt importante la nivel de afacere online.

Așadar marketingul prin PPC este un element important în domeniul promovării online, un tool în care eu cred că merită să investești. Investiția ta este sigură și, cu ajutorul specialiștilor îți poți crește afacerea și poți obține rezultate cu adevărat neașteptate.

 


Daniel Ene

Growth Hacker & SEO Strategist MOLOSO

Daniel Ene se consideră unul dintre norocoșii care și-a găsit pasiunea încă de la începutul carierei sale. De când a descoperit SEO, s-a îndrăgostit de această disciplină de marketing. De peste 9 ani s-a implicat în proiecte mari și mici, de la start-up-uri până la companii internaționale. Este în permanență în căutare de nou și de dezvoltare, atât profesională, cât și personală. Zi de zi caută, testează și implementează noi trucuri de SEO pentru a-și ajuta clienții să aibă succes.