Ambalajul returnabil pentru livrări – șansa unui comerț online mai sustenabil
Discuția despre ambalajele folosite în e-commerce nu este nouă și a evoluat treptat pe măsură ce și piața s-a dezvoltat. Dacă inițial se vorbea de ambalaje sigure, ușor de manipulat și transportat și eficiente din punct de vedere costuri, acum se pune din ce în ce mai mult accent și pe sustenabilitatea acestora, pe cât de prietenoase sunt cu mediul. Pe piața europeană trend-ul a început mult mai devreme, dar iată că și pe piața românească au apărut inițiative de acest gen.
R-CREATE este start-up-ul care lansează primul serviciu de packaging-as-a service din România, un produs inovativ de economie circulară, destinat împachetării și livrărilor online.
După cum menționam mai devreme, discuția despre sustenabilitatea e-commerce-ului este una nouă, dar importantă în contextul tranziției europene spre o economie verde, dar și într-o piață de e-commerce aflată în creștere accentuată. În România zilnic se folosesc 500.000 de ambalaje din plastic de unică folosință sau de cartoane pentru expedieri online. Iar în plus, numai pentru cartonul destinat ambalărilor pentru e-commerce sunt tăiați peste 250.000 copaci anual.
Impactul asupra mediului este imens, având în vedere că România nu are un sistem de reciclare bine pus la punct: majoritatea acestor materiale sfârșesc prin incinerare, contribuind la poluarea aerului prin emisii de CO2 și alte gaze nocive.
Serviciile R-Create vin ca o alternativă la ambalajele tradiționale pentur magazinele online – un ambalaj de transport refolosibil, bazat pe un sistem de returnare dedicat. Soluția propusă constă atât în prototipul fizic, cât și în fluxuri logistice dedicate, dar și integrările informatice pentru buna funcţionare a modelului de economie circulară pe care l-au dezvoltat.
Scopul ambalajelor R-Create este diminuarea semnificativă a cantităţii de ambalaje de unică folosinţă şi a poluării. Iată cum funcționează: produsele comandate online sunt livrate clientului de către curier în ambalajul lor primar şi sigilate în ambalajul returnabil R-Create. Clientul desigilează, preia produsul şi înmânează ambalajul returnabil R-Create curierului. Astfel, ambalajul reintră în circuitul de livrare şi prin procedura standard de retur, poate fi refolosit chiar şi de peste 20 de ori. La finalul ciclului de viaţă al fiecărui ambalaj, R-Create asigură colectarea şi reciclarea lui.
R-Create sunt încă la început de drum, însă noi îi susținem și suntem siguri că și comunitatea e-commerce va fi deschisă să adopte această soluție; echipa estimează că vor ajunge să înlocuiască anual peste cinci milioane de ambalaje de unică folosinţă.