Andrei Pitiș, VP of Product Fitbit, despre Antreprenoriat și decizii de business pe timp de criză
Andrei Pitiș este VP of Product Fitbit, antreprenor și Business Angel. Joi, 2 Aprilie 2020, Raluca Radu (co-organizator GPeC) a stat de vorbă cu el despre impactul COVID-19 asupra întregii economii și a mediului de afaceri și despre efectele pe termen scurt și mediu asupra business-urilor și investițiilor în tehnologie. Vă redăm mai jos un scurt rezumat al interviului, pe care îl puteți urmări integral pe canalul nostru de YouTube.
Urmărește interviul pe Podcast-ul GPeC și pe canalul nostru de YouTube!
Andrei Pitiș, despre situația actuală și experiența lui cu crizele economice din trecut:
- Cred că ceea ce simțim acum e normal. Cel mai bun lucru pe care îl putem face acum e să analizăm de ce ne simțim așa, în primul rând, și să vedem ce avem concret la dispoziție – cu ce putem lucra.
- Am trecut prin mai multe crize, începând cu cea din 2000 – ”criza dotcom-urilor” din Silicon Valley – mai puțin resimțită în România dar puternic resimțită în SUA.
- Asistăm la un fenomen interesant care generează o criză, dar are și alte implicații. Trebuie să vedem ce am învățat din trecut și avem timp să ne gândim la ce putem face. Să trăim în prezent, stoic, dar să ne gândim la viitor.
- Viitorul este incert și ar trebui să îl abordăm științific. Cum lucrează un om de știință? Cu ipoteze pe care le verifică în timp, se informează din surse cât mai de încredere. Trebuie să ne gândim la viitor fără să dăm prea multă atenție mediei, titlurilor clickbait, și să ne concentrăm pe ce spun publicațiile de specialitate (Andrei dă exemplu Harvard Business Review sau The Guardian).
- Ipotezele de lucru pleacă de la o ipoteză comună: că această situație este temporară și că omenirea își va reveni. Ne putem face scenarii despre cum va arăta lumea când își va reveni.
Q&A
Crezi că ne așteaptă o criză economică?
Andrei Pitiș: Cred că ne va fi greu să trecem prin această criză, dar că revenirea va fi în forță. Asta cred eu. Văd că sunt antreprenori fericiți că le merge bine, iar alții sunt în pragul de a-și închide afacerea. De aceea e dificil să dau un sfat concret de business în această situație.
Din studiile pe care le-am citit, retail-ul, traveling-ul și advertising-ul au fost afectate foarte puternic în această perioadă. Retail-ul sigur că trebuie să aibă un branch online, să se orienteze către supply din zona locală, de vreme ce China, Italia sunt închise. Nu mai avem același pattern de consum, trebuie să se gândească și la acest aspect. O ofertă smart poate să ajute foarte mult aici.
Industria de software / IT / outsourcing va fi afectată?
A.P. – Din datele pe care le am eu, firmele mai mari de outsourcing care fac aplicații pentru clienți care au fost afectați, evident că aceștia au oprit dezvoltatea. Dar sunt și clienți care dezvoltă în prezent software pentru alte domenii. Overall, cererea de dezvoltare software o văd doar crescând, chiar dacă este contraintuitiv. Pe măsură ce o soluție se dezvoltă, are nevoie de mai mulți oameni să lucreze la ea. În momentul ăsta în industria de IT, firmele mai mici, au fost afectate de acest prim val, dar părerea mea e că vor primi cereri cel mai probabil de la firmele mai mari.
Ce crezi că se întâmplă acum cu zona de investiții în business-uri?
A.P. – General, investițiile se continuă. Sigur că landscape-ul actual schimbă datele problemei. Vă recomand să vă gândiți cum să faceți business-ul rezilient la astfel de provocări. Virusurile nu dispar, au mai fost pandemii în trecut.
E un moment bun să începi un business?
A.P. – Mereu este un moment bun să începi un business. De exemplu, telemedicine este o oportunitate acum, dar nu poți face asta dacă nu ai ceva ani experiență în domeniu.
Trebuie să fii în domeniu și să faci ce știi să faci mai bine. Trebuie să adresezi o nevoie reală de piață în domeniul în care îți dorești să deschizi un business – cu un produs nou, inovativ sau de calitate.
Ce alte industrii cunosc o creștere substanțială acum?
A.P. – Health, videoconferencing și food delivery. Dar trebuie să faci un business dacă aduci valoare într-un field, unui client. Dacă simți că poți să faci asta, e momentul să-ți deschizi un business. Dacă pornești un business ca să nu te mai duci la serviciu 8 ore pe zi sau ca să faci foarte mulți bani, nu asta este soluția. Un business nou nu generează profituri uriașe, în medie 10-15%, cei norocoși pot ajunge la 30%.
Dacă ar trebui să reduci costurile de personal în acest moment, ce faci? Reduc salariile cu 30% sau disponibilizez o parte din ei?
A.P. – În orice altă criză mergeam pe soluția disponibilizării. În cazul de față nu e o criză ca celelalte, aș merge pe reducerea salariilor cu 30%, pentru că nu poți lua aceeași decizie de la o criză la alta. Mie, ca patron, nu mi-aș da un salariu mare. Aș folosi și facilitățile de la stat, aș trimite oamenii în șomaj tehnic dacă lucrul ăsta le-ar permite un trai decent până când se termină criza.
Sfaturi pentru cei care au rămas acum fără job – să pornească un business?
A.P. – Dacă au rezerve, e ok să pornească un business. Dacă nu au rezerve, mai bine își caută alt job. Încă se fac angajări. Eu dacă aș fi ecommerce aș angaja oameni acum, dacă sunt o zonă în creștere. Gaming-ul, la fel, este în creștere. Curierat pentru Glovo sau chestii similare.
Cu ce provocări se vor lovi magazinele online în perioada următoare?
A.P. – Cred că se vor confrunta cu probleme de supply chain și cu partea de curierat. Partea bună e că multora jobul le merge bine de acasă și vor face cumpărături în continuare.
Ce sfaturi dai unui business pe nișa de lux?
A.P. – Luxul are două caracteristici: calitatea și imaginea pe care ți-o conferă. Partea cu imaginea cumva s-a dus, pe Zoom e greu să arăți altora ce ceas ai la mână. :) M-aș concentra mai mult pe zona de lux care își justifică prețul prin calitate.
Se va ajunge într-o situație de tip BigBrother, apropo de tehnologie?
A.P. – E totuși o stare de urgență. Depinde cine are acces la date și în ce scop le folosește. Cred că datele luate anonimizat, geografic, și folosite în scop de research, pentru a detecta focare de infecție, ar fi senzațional să putem face asta. Chestia asta de control care a devenit legitimă creează probleme. Trebuie să fim atenți și să avem grijă să nu se perpetueze după criză.
Ce recomanzi business-urilor din construcții în această perioadă?
A.P. – Eu am un vecin care încă are casa în construcție. :) Dacă sunt condiții safe, cred că nu e cazul să închidem toate astfel de business-uri.
Pentru ecommerce-uri mici, în ce le recomanzi să investească?
A.P. – Celor cu site-uri de nișă, le recomand să investească în promovare, mai ales în comunitățile din domeniu, către oamenii cărora le sunt destinate. Orice brand se dezvoltă în cercuri concentrice (prieteni, familie, cunoștințe, friends of friends etc), trebuie să generezi încrederea oamenilor în acel brand.
Cum găsești un echilibru între viața profesională și cea personală?
A.P. – Viața e viață. Trebuie să o trăiești cu intenție, să aliniezi intenția cu rezultatul. Dacă ai nevoie de bani pentru tine și familie, lucrează! Dacă îți aloci 1 oră pe zi să te joci cu copiii, alocă acea oră cu intenție.
Sfat de leadership pentru manageri și antreprenori?
A.P. – Find your inner hope. Pune faptele în față. Încearcă să te gândești la asta când vorbești cu oamenii. Adună-te și dă oamenilor un mesaj de speranță. Oamenii angajați au nevoie să știe că ești acolo și că au sprijinul tău.
Concluzie
Am început să înțeleg ce se întâmplă în momentul ăsta și am început să îmi formez ipoteze de viitor. În toate aceste ipoteze there is hope. Am speranța că indiferent cât de greu e acum sau va fi în viitor, umanitatea va învinge și mă bazez foarte mult pe știință că va găsi o soluție. Aș vrea să vă ofer această speranță.
Fii la curent cu toate evenimentele pe care le pregătim, abonează-te la newsletter-ul GPeC!