Morcovi și alte legume juridice

Despre morcov ca legumă juridică și legătura cu magazinele online – o analogie neobișnuită la prima vedere, însă vă asigurăm că acest articol este cât se poate de serios. Bogdan Manolea – jurist, Co-fondator Trusted.ro si membru în Juriul GPeC al secțiunii de Legal – scrie pe Blog-ul GPeC despre legislație online și ecommerce pe înțelesul tuturor. Sunt multe reguli care se aplică atunci când vrei să deschizi un magazin online, sperăm ca această serie de articole pe temă juridică să vă fie cu folos în înțelegerea și aplicarea lor.

Episodul 0 al tocăniței de morcovi 

Ce este cu articolul ăsta?

Acum aproape 13 ani de zile (august 2007) scriam un document cu 10 sfaturi juridice pentru comerțul pe Internet, reunind o parte din ideile principale pe care le postasem în ultimii ani pe blogul Legi-internet.ro, iar unele în revista Link2ecommerce (care era și pe hârtie pe vremea aia)

Între timp au trecut edițiile de GPeC peste mine, cu jurizări legale a sute de magazine online, discuții cu proprietari sau angajați de magazine online, dar și cu diverse specii de animăluțe juridice cunoscute în Pădurea României ca avocați, judecători sau consilieri juridice. Procurorii nu prea au treabă cu comerțul electronic, cu ei vorbim despre prădători, cum ar fi inculpații de înșelăciuni și furturi. 

Ei bine, discuțiile astea întăresc opinia autorului că sunt 2 instrumente principale ce ar trebui folosite când vorbim de conformarea magazinelor online la niște reguli stabilite de comun acord în Pădurea României: Biciul și Morcovul.

1. Biciul

De fapt, Biciul este însă cam singurul instrument realmente prezent în Pădurea României și folosit de felul de drone cu nume de roboți (ANPC, ANVSA, ANSPDCP) pentru a amenința magazinele online cu Sancțiunile pe care Biciul le poate da: 

  • vă iau banii
  • vă fac să vă doară (uups, asta nu mai este, loviturile de bici la tălpi au fost interzise)
  • vă fac numele de rușine
  • vă trimit la închisoare
  • vă oblig să faceți ce zic eu

Din punctul autorului de vedere, ideea de Stat-Dumnezeu-al-albinuțelor cu instrumentul Biciul care să ia la trei-păzește netrebnicele magazine online care încearcă tot timpul să ia de gât albinuțele-consumatori și să îi forțeze să cumpere online, nu este tocmai o imagine corectă și nici reală a Pădurii Virtuale a României. 

Ea pornește de la premisa că magazinul online este tot timpul rău, iar albinuța-consumator tot timpul bun, uitând că în spatele magazinului sunt de fapt tot niște albinuțe. Mai mult, uneori albinuțele-consumatori, deși sunt micuțe, știu că au și un ac sub coadă și vor să se protejeze și….  Dar mai bine sa nu intrăm în bucata asta de poveste.

2. Morcovul 

În alte Păduri, Morcovul este folosit mai des ca un instrument de a face fericite relațiile din Pădure. Uneori Morcovul folosește instrumente cum ar fi Recomandări, Ghiduri de bune practici, Coduri de Conduită, Premii, Opinii Pozitive, Etica, Recunoașteri ale albinuțelor și alte tipuri de unelte. 

Câteodată Morcovul este folosit și doar ca un instrument de lugu-lugu, adică: “Hai cu Morcovul, că dacă nu, chem Biciul”. Unii numesc asta chiar șantaj. 

După cum v-am dat de înțeles deja, cred că valoarea Morcovului, ca legumă juridică, este mult sub-valorizată în Pădurea României. Discutând cu diverse tipuri de albinuțe – de la cele care cumpără online până la cele care și vând online (că de cumpărat cumpără toate câte ceva, că trebuie să trăiască), constat că de fapt cu toate vor același lucru: să trăiască în armonie și nu să se rănească una pe cealaltă. 

Evident, ca în orice stup, mai există și trântori, dar cred că suita aceasta de articole se adresează doar albinuțelor muncitoare.

Regula Unică a Morcovului ar putea fi una și bună: Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face.

Dar în realitate s-ar putea să avem viziuni diferite între ce crede unul că nu-i place față de ce nu-i place altuia. De aceea avem niște reguli de bun simț, care sunt văzute ca niște chestiuni comune de respectat, când majoritatea albinuțelor pădurii sunt de acord cu ele. 

 

Tocănița de Morcovi este cea mai bună

Cred că albinuțele și copiii sunt mult mai dispuși să facă ceva atunci când le explici de ce trebuie să facă acel lucru și nu doar le spui că asta trebuie și gata. Problema nu este niciodată la ei, ci întotdeauna la cel care explică. Sau în cazul acesta, povestește o tocăniță de morcovi. 

Ăsta este rolul acestei tocănițe de morcovi pentru magazinele online – a explica într-un mod ușor ludic, iar uneori chiar aproape amuzant (ca să nu ne luăm prea în serios), niște reguli pe care e bine sa le aplici dacă vinzi online. Sunt convins că pentru cei care cochetează cu ideea la început de drum sau pentru oricine care se întreabă “Dar de ce să fac eu așa?”, această tocăniță de morcovi poate fi o mâncare ușor de îngurgitat. 

De asemenea Morcovul, ca legumă juridică, are nu doar valori nutritive, ci și:

  • Este mereu pozitiv și cu gânduri bune, pentru că nu poate să doară sau să rănească chiar dacă ar vrea. Din acest motiv s-ar putea ca magazinele online să-l asculte și să-l înțeleagă mai bine, pentru că nu ar fi asurzite de pocnitura Biciului. 
  • Lucrează cu principii și idei și nu cu texte riguroase și interpretări teleologice. Din această perspectivă poate să fie chiar dincolo de Regulă, și mult înspre bune practici. (Adică: mai toată lumea face asta, hai și tu)
  • Dar nu lucrează cu Trebuie, ci cu Ar fi bine să, Vă recomandăm, Te Rog și alte cuvinte magice cu efect de calmant pentru cei alergici la Stat-Dumnezeu.

În fine, sper să vă placă. 

Poftă bună și vă aștept la masă în lunile viitoare!

Bogdan

 

PS: Dacă nu vă plac morcovii și vreți să citiți legislația, vă recomand OUG 34/2014 și Legea 365/2002. La felul 2, legea 8/1996 și Codul civil.  Dacă reușiți să le citiți pe toate fără să faceți indigestie, fie sunteți jurist sau ar trebui să fiți unul. :-)  

Dacă căutați chestiuni mai punctuale despre legislația pentru magazine online, uitați-vă pe Trusted.ro sau pe blogul Trusted.ro – sunt mari șanse să fi scris ceva. Dacă nu, dă un email pe contact@trusted.ro.

 


Bogdan Manolea

Co-fondator TRUSTED.ro

Bogdan Manolea este co-fondator Trusted.ro și jurat la GPeC al secțiunii de Legal de la început.

Bogdan Manolea este pasionat de subiecte de drept și tehnologia informației de peste 20 ani. Creator al paginii web Legile Internetului care prezintă din 2001 principalele evoluții din dreptul tehnologiei informației.

Este autor a suficiente prezentări și articole pe teme legate de Drept și Tehnologia Informației făcute la evenimente naționale și internaționale, în care încearcă să explice aspecte tehnice juriștilor și aspecte juridice celorlalți. Uneori și reușeste.

Pasionat de drepturi civile digitale și modul cum tehnologia, statul și business-urile ne afectează sau potențează drepturile fundamentale, Bogdan este unul din fondatorii și drectorul executiv al Asociației pentru Tehnologie și Internet – ApTI.

În mod paradoxal, nu se pricepe nici la albine și nici la morcovi.


Nu rata seria de articole cu conținut #CraftedToInspire semnate de specialiști în eCommerce și Digital Marketing, abonează-te la Newsletter-ul GPeC!