Cuvântul cheie în business-ul de criză: pivotarea – Interviu cu Radu Georgescu, Founding Partner Gecad Ventures

Continuăm seria interviurilor GPeC Live cu un dialog despre antreprenoriat, business și investiții în tehnologie în contextul actual de pandemie COVID-19 alături de invitatul nostru de Marți, 7 Aprilie 2020: Radu Georgescu – Serial Entrepreneur & Venture Capitalist și Founding Partner Gecad Ventures – alături de Raluca Radu, co-organizator GPeC.

Ce le rămâne antreprenorilor de făcut acum și cum va arăta în următorea perioadă piața de IT? Se mai fac investiții de business? Sunt o parte din întrebările la care Radu a venit cu răspunsuri bazate pe propria lui experiență ca antreprenor și investitor.

Urmăriți interviul integral pe podcast-ul GPeC și pe canalul nostru de YouTube:

Highlights – Despre investiții și oportunități de business:

  • În industria de tehnologie, dacă ”mor” clienții, are probleme chiar și IT-ul. Asta nu înseamnă că nu există oportunități!
  • Business-urile ar trebui să evite ”să creadă că nu s-a întâmplat nimic. Am văzut companii care fac asta. Noi pe digital, online, suntem pe o verticală bună, dar gândește-te la firmele de turism…”
  • Securitatea informatică ”e ceva ce a fost întotdeauna cap de afiș și cred că va fi în continuare din ce în ce mai mult.Așadar, și pe această nișă se vor dezvolta oportunități.
  • Radu Georgescu crede că investițiile vor continua să se întâmple. ”Banii îi vor lua companiile bune, nu se vor investi banii în orice, ci în companiile care fac lucrurile cu cap.”
  • Un criteriu important de care să ținem cont când vrem să facem o investiție: Când investesc, mă uit după echipă. Mă uit după oameni cu care să mă ”cert” cu plăcere, oameni committed, oameni care chiar vor să facă asta. Cred că investitorii se uită mai mult la echipă decât la idee. Caut commitment și oameni la care să se vadă execuția. Idei am toată ziua, dar avem nevoie de oameni care să le și facă!”
  • ”Cred că antreprenoriatul pornește de la o pasiune, de la un hobby – nu faci antreprenoriat fără să știi ce vrei sau în ce domeniu intri. Fă ce-ți place și fă bani din asta!”
  • Europa a pierdut startul în materie de internet – față de SUA – pentru că nu are o bursă proprie.

Q&A

Cum crezi că va evolua situația în următoarele luni? E o criză mai rea decât cea din 2008-2009?

Radu Georgescu: Părerea mea e că va fi mai rău și că se vor schimba masiv paradigme – dar nu mă pricep foarte mult la predicții, nu e domeniul meu. Ce am observat este o digitalizare forțată și lumea va rămâne mai semnificativ digitală decât înainte. Pe partea B2B cred că globalizarea va încetini. Am văzut că Europa încearcă să investească în startup-uri locale, să se separe de SUA.

Cred că încet-încet internetul global se va transforma în 4 „interneturi” în funcție de zonă: european, american, chinezesc, rusesc, cu oportunități multe pe zona de security. Rusia și China deja au Facebook-ul și Twitter-ul lor. Trend-ul regionalizării se vede de ceva timp.

Ce ar putea să facă antreprenorii în situația crizei actuale?

R.G. – Pentru început, tu ca manager/antreprenor/CEO trebuie să te pui – fizic – la adăpost.

Al doilea pas este să-ți pui la adăpost angajații. Am văzut mulți care au ignorat pasul ăsta și cred că vor avea de pierdut pe multe planuri. Ca antreprenor, ești responsabil de angajații tăi și de familiile lor. Trebuie să faci tot ce se poate, la modul empatic, ca ei să fie în siguranță: fizic, cu banii etc.

Al treilea pas este să ai grijă să nu pierzi firma: tăieri de costuri, renegocieri pe unde e loc, tot ce se poate face astfel încât compania să nu-și sape groapa. 

Punctul 4: trebuie să te uiți la oportunități noi. Până acum, la pașii 1-3 te aperi. La punctul 4 ieși afară din cutie și vezi oportunitățile. Eu nu cred că există vreo verticală care peste un an de zile – când vom avea vaccinul – va fi la fel ca anul trecut.

Cred că 90% din companii trebuie să pivoteze într-un fel sau altul. Trebuie să înțeleg ce asset-uri am eu, ca companie. Asset-urile percepute acum 2 luni nu se mai potrivesc. Care sunt asset-urile reale pe care le am, cum îmi imaginez eu că va fi lumea, cum pot să le folosesc eu într-o pivotare a business-ului pe care îl am?

Ce părere ai despre magazinele care vindeau bijuterii și acum vând alimente?

R.G. – Mi se pare o pivotare super cool. Te uiți ce asset-uri ai: ai knowledge de vândut, de cumpărat? Nu merge cu bijuterii? Te-ai mutat pe mâncare și merge bine. Bravo!

Crezi că, după restricții, se va reveni la aceleași venituri salariale?

R.G. – Cred că le va fi foarte greu companiilor și le va fi greu și oamenilor. Ca în orice recesiune, șomajul va fi mare și lumea va vrea să se angajeze cu orice preț. Acest lucru nu face decât să ducă salariile în jos.

Care crezi că sunt oportunitățile pentru industria de ecommerce?

R.G. – În afară de faptul că fiecare dintre noi comandăm mai des decât acum 2 luni, cred că zona asta crește. Cred că ecommerce-ul are 2 componente: platformă și magazin. Business-ul de magazin are mari probleme, de aprovizionare de exemplu. Dar partea cealaltă care înseamnă tehnologie, decizie, platformă – la asta mă uit și aici văd foarte multe oportunități.

Ce părere ai despre efectele crizei față de industria de media?

R.G. – În momentul ăsta nu cred că aș investi, nu mi-e clar încotro se duce. Aș investi oricând în orice fel de instrument care să mă ajute să înțeleg noțiunea de fake news, este un subiect care mă pasionează și nu am găsit un instrument care să reușească să-mi dea sursele corecte. Eu folosesc acum Google News care îmi ia jumătate de oră să-l trainuiesc ce să-mi arate.

Ce părere ai despre industria de software outsourcing?

R.G. – Cred că stă mai bine acum decât acum 2 luni. Cred că cererea este mai mare acum. Cred că au un an de zile de acum încolo de creștere masivă. Există și companii de outsourcing care o duc rău, dar cred că este aici doar o problemă de leadership.

Crezi că se va trece mai mult pe freelancing?

R.G. – Pe programare, probabil că da, pentru că programatorii sunt din ce în ce mai ceruți. Freelancing-ul e doar un mic pas până la antreprenoriat. :)

Ce abilități sunt esențiale pentru angajați în acest moment?

R.G. – Depinde în ce business lucrezi. Dacă ne uităm la professional skills, comunicarea la distanță devine mult mai importantă. Sunt mulți oameni care se bazau pe ajutor de la departamentul IT și au învățat multe zilele astea.

Care e cea mai importantă lecție de business pe care ai primit-o?

R.G. – Am avut mulți mentori și am învățat de la fiecare câte ceva. Unul din ei a fost Bill Gates și de la el am învățat ce este marketingul și cum acesta nu înseamnă doar promovare, ci cum să faci produsul să fie util cuiva. Un alt mentor e fostul CEO al Zapp Mobile care mi-a spus că fiecare om/companie/entitate are niște interese, și în orice deal pe care îl faci trebuie să înțelegi dacă se suprapun interesele, ceea ce face discuția să fie mult mai agreabilă: ”Nu trebuie să pierzi tu ca să câștig eu”

Când ar trebui să încetezi să mai crezi în business-ul tău?

R.G. – Nu știu… nu cred că există un moment definit despre când să nu mai crezi. Răspunsul e chiar în întrebare, nu crezi când nu mai crezi. Atunci ar trebui să pivotezi. Dacă business-ul e legat de hobby-ul tău, nu ai de ce să-i dai drumul, pivotează undeva în aceeași zonă de interes pentru tine. Dacă ai bani de la investitori, nu poți să oprești pur și simplu lucrurile.

Dincolo de echipă, care sunt metricii importanți ai unei afaceri care te fac să investești într-un business?

R.G. – Pentru mine – fiecare investitor este altfel – îmi doresc să investesc în lucrurile pe care le înțeleg: B2B, software, SaaS cu accent pe security/FinTech. Eu nu înțeleg hardware, B2C de exemplu. Mă mai interesează să am o echipă cu knowledge de execuție demonstrat.

Pentru mediile SaaS, cum scalezi fără să folosești paid media?

R.G. – Cred foarte mult în strategia de marketing prin developeri care încearcă și folosesc produsul, cred că ei sunt evangheliști extrem de buni în companii.

Gânduri de final pentru antreprenori:

Cred că în ziua de azi buzzword-ul pentru mine este pivotarea. Va trebui ca toți să pivotăm, mai mult sau mai puțin. Foarte puține business-uri se vor relua la anul ca și cum nu s-a întâmplat nimic. Hai să ne punem întrebarea: ce să schimb în business-ul meu, cum să pivotez astfel încât să fiu relevant la anul, mai mult ca anul trecut, mai mult ca anul ăsta?

 


Fii la curent cu toate evenimentele pe care le pregătim, abonează-te la newsletter-ul GPeC!