Fără card și fără griji: cum open banking și SmartPay simplifică plățile online
[Articol partener] Open banking înseamnă că băncile facilitează accesul terților la datele financiare ale clienților lor prin intermediul interfețelor de programare a aplicațiilor (API-uri). Această accesare se face, bineînțeles, într-un mod sigur și controlat, întotdeauna cu permisiunea explicită a clienților. În UE, open banking-ul este susținut și reglementat puternic de băncile centrale, pentru a asigura securitatea și confidențialitatea datelor. Directiva EU PSD2 (Revised Payment Services Directive) facilitează dezvoltarea open banking. Așa că acum vorbim despre o nouă normalitate – plățile instant.
Terții pot utiliza datele financiare pentru a oferi servicii personalizate, cum ar fi sfaturi de investiții, gestionarea bugetelor personale, oferte de credit adaptate nevoilor individuale, și bineînțeles servicii de plăți.
Ce înseamnă de fapt, plățile instant?
În momentul în care un client plasează o comandă, poate alege dintre diferite metode de plată: de exemplu, Google Pay, Apple Pay, prin Netopia mobilPay sau ramburs, cu cardul Visa sau Mastercard. Uneori, clienții sunt reticenți în a-și introduce datele cardului pe site-uri de e-commerce (da, este încă un motiv pentru care unii români aleg să plătească ramburs). Apoi, privind din perspectiva unui comerciant, intervine o perioadă de una până la trei zile în care așteaptă primirea sumei în conturile bancare, prin metodele obișnuite de plată. Trei zile poate să însemne mult, când există o presiune constantă asupra magazinelor online de a-și crește eficiența operațională, de a avea un cash-flow constant, într-o piață cu o competiție acerbă. Aș zice, așadar, că magazinele online se folosesc de absolut orice ocazie pentru a aduce o plusvaloare clienților lor și de a-și mări șansele de a obține succesul mult dorit. În comerțul online, scurtarea perioadei de decontare a tranzacțiilor este benefică, pentru că ideea comerțului online este să fie și foarte rapid. Aici intervin plățile instant, disponibile atât pe canalele de banking tradițional, folosite deja cu succes, cât și în open banking ca o noutate în țara noastră.
Test SmartPay – aplicație de inițiere de plăți
Vă prezentăm o metodă de plată nouă: SmartPay – exemplificata și în acest studiu de caz.
Vânzătorul vrea să pregătească rapid coletele, după ce a primit comenzile, pentru ca acestea să ajungă la clienții nerăbdători cât mai repede. Și, desigur, este la fel de nerăbdător să-și primească sumele cuvenite.
SmartPay este o soluție de plată cont la cont dezvoltată de către Smart Fintech – furnizor terț 100% românesc autorizat de Banca Națională a României din 2021, particularitatea acesteia fiind tehnologia nouă, inovatoare, de open banking pe care o utilizează.
Produsul SmartPay este primul serviciu de inițieri de plăți autorizat de Banca Națională a României, cu rol de accelerator de plăți – putând fi integrat în orice aplicație care gestionează resurse financiare sub orice formă, precum facturarea electronică, contabilitate, sisteme ERP și trezorerie, platforme de salarizare sau managementul finanțelor personale.
SmartPay este integrat cu 13 bănci importante din țară, precum ING, First Bank, Alpha Bank, Libra Bank, Garanti Bank, BCR, Banca Transilvania, OTP Bank, Revolut, CEC Bank, BRD, Raiffeisen Bank și Unicredit. Mai mult, produsul poate fi integrat ușor în platforma oricărui partener care dorește să le ofere clienților săi metode alternative de plată online.
Prin intermediul SmartPay, clienții magazinelor online pot efectua plata produselor/serviciilor achiziționate într-un mod rapid și sigur, fără a folosi un card bancar. Astfel, în procesul de finalizare a comenzilor, clientul alege ca metodă de plată SmartPay și selectează banca din care va plăti. Apoi, este redirecționat automat spre autorizarea plății în aplicația băncii alese, iar decontarea are loc în maxim 10 secunde pentru plățile instant, în aceeași zi sau următoarea zi, în funcție de bancă. Un magazin online poate oferi SmartPay pe orice canal propriu de achiziție, iar clienții săi au la îndemână plata cont la cont.
Clienții pot plăti online, selectând SmartPay la achiziția online, pot plăti direct facturile din aplicația de factură electronica, cu link de plată sau cod QR, pot plăti din aplicația lor mobilă, dintr-un e-mail, o notificare de plată sau din sms securizat, ba chiar pot plăti direct din chat-ul în care vânzătorul interacționează cu ei.
Vezi și Studiu de caz – magazinul online Maison Olfactif.
Concluzii
SmartPay este prima aplicație de inițiere de plăți pe care o testez, integrată cu sistemul bancar, ce poate fi folosită de furnizorii de produse și servicii online. Informații suplimentare sunt disponibile aici. Puteți testa și voi aplicația pe site-ul https://www.smartfintech.eu/, cu o donație către Crucea Roșie.
_____________________________________________________________________________
Autor: Camelia Cojocaru, ITChannel
Având un background variat, Camelia este interesată de noile tehnologii și de modul în care acestea simplifică și eficientizează atât procesele de afaceri, cât și viața noastră obișnuită. Ea a adunat mai bine de 20 de ani de experiență în domeniul bancar, carieră de-a lungul căreia a fost martoră a dezvoltării sistemelor de plăți în Romania și a contribuit în mod direct la modernizarea modului în care băncile și clienții deopotrivă efectuează plăți și decontări. Din 2012, Camelia a făcut un pas în domeniul academic, folosindu-și experiența corporatistă în activitatea didactică, dar și de cercetare. Cu entuziasm și cu pasiune, lucrează cu studenții la afaceri pe aceleași coordonate ale eficienței proceselor de operațiuni și a utilizării tehnologiilor în afaceri. De mai bine de zece ani, Camelia scrie și pentru reviste de tehnologie, pe aceleași subiecte, adaugând astfel experienței sale o nouă dimensiune, cea antreprenorială.