FMCG în e-commerce – Interviu cu Bogdan Mancaș, E-commerce Manager PepsiCo România
Până de curând nu se vorbea foarte mult de FMCG în online, însă criza și schimbările de comportament cauzate de COVID-19 au schimbat contextul acestei industrii. La GPeC Live, Bogdan Mancaș (E-Commerce Manager PepsiCo România) și Andrei Radu (CEO GPeC) au vorbit despre migrarea FMCG în e-commerce și evoluția agregatorilor de comenzi online pe piața din România.
Urmăriți interviul integral pe podcast și pe canalul nostru de YouTube:
Schimbări bruște, dar cu efecte pozitive
Criza COVID-19 și lockdown-ul stării de urgență a avut în primă fază efecte negative asupra industriei FMCG. Însă aflăm că aceasta a reușit să se adapteze foarte repede la noile condiții de funcționare în online. Nișa de Food&Bevarage era prezentă în online în proporție de 0.5%, însă în ultimele 2 luni aceasta a crescut cu 1-2 procente overall, creștere care înseamnă foarte mult pentru FMCG.
Bogdan Mancaș: Din punctul de vedere al unui E-Commerce Manager, COVID a făcut într-o lună ceea ce nu am reușit să facem noi în câțiva ani. Suntem în e-commerce în FMCG unde trebuia să fim în 2025!
Restricțiile impuse de starea de urgență și schimbarea de comportament a consumatorilor au forțat industria FMCG să migreze către online și e-commerce, iar business-urile deja existente în online au înregistrat cifre record. Dacă, spre exemplu, un agregator de comenzi online livra în medie 100-300 de comenzi pe zi, acum numărul a ajuns la o medie de 1000 de comenzi pe zi. Acest această schimbare a însemnat un efort logistic din partea agregatorilor și, în consecință, perioada de livrare s-a mărit, însă clienții au fost înțelegători. Ulterior, business-urile au rezolvat această problemă reușind să angajeze mai mulți livratori în timp relativ scurt.
Cum s-a schimbat comportamentul consumatorilor
Dacă înainte oamenii nu aveau curajul să comande mâncare de pe internet, situația creată de COVID-19 i-a obligat să renunțe la temeri, să comande online și să plătească mai mult cu cardul. Bogdan crede că 50% dintre aceștia vor rămâne în continuare în online pentru că experiența a fost foarte bine pusă la punct de majoritatea platformelor de livrare: livratorii poartă mănuși, măști, sunt cinstiți și își fac job-ul cu plăcere.
În ceea ce privește componenta comenzilor, în prima săptămână după lockdown oamenii au optat pentru alimente de bază, însă anxietatea generată de statul în casă a produs și ea schimbări în coșul de cumpărături: după ce lucrurile s-au mai liniștit, clienții au început să comande dulciuri, snack-uri etc. În același timp a crescut și coșul de produse sănătoase și bio.
O altă schimbare vizibilă a fost perioada în care sunt plasate comenzile. Dacă până acum 20-30% dintre comenzi erau plasate în weekend, după ce majoritatea populației a început să lucreze de acasă, comenzile au început să fie plasate în timpul săptămânii.
Ce se întâmplă cu agregatorii de comenzi online
Recent, Uber Eats a anunțat că se retrage de pe piața din România (și din alte 6 țări) ca urmare a unui randament slab al investițiilor. În țările dezvoltate din UE sunt activi doar 2-3 jucători, însă la noi în țară – cu precădere în București și orașele mari – concurența este foarte mare. Glovo a câștigat în 2 ani 1.7 milioane de useri, cu 2 ani de investiții în spate, milioane de comenzi livrate cu o flotă de 17.000 de livratori.
În ceea ce privește livrările de cumpărături online din supermarketuri în această perioadă, Glovo livrează de la Kaufland, iar concurentul FoodPanda a semnat contract cu Cora. Recent s-a lansat Tazz, platforma celor de la eMag care atacă conveniența și declară că livrează în 60 de minute.
Acest tip de business a prins foarte bine în România, iar Bogdan este de părere că un număr de 2-3 concurenți pe piață este ideal.
Cum au reacționat restaurantele și retailerii tradiționali la noul context
Retailerii tradiționali au avut probleme la început, pentru că se plasau mai multe comenzi decât în perioada de dinainte de declararea stării de urgență. S-au adaptat, însă, repede, făcând mutări strategice de oameni către echipele care se ocupă de comenzile online. Mulți au lucrat cu partenerii de Food&Beverages ca să creeze pachete speciale pentru a se plia pe cerințele clienților.
Restaurantele tradiționale au suferit și ele o transformare semnificativă și s-au mutat în online în principal pentru brand awareness, pentru a rămâne aproape de clienții lor.
Restaurantele care deja erau active în online (pizzerii, fast food etc.) au înregistrat creșteri de până la 3 ori mai mult în această perioadă. Însă s-a observat o schimbare importantă în comportamentul de consum: dacă înainte coșul de comandă era mai mare (pentru o petrecere între prieteni, de exemplu), acum valoarea coșului a scăzut dramatic dar s-a mărit numărul de comenzi (comenzi individuale la prânz, cină etc).
Companiile de catering care livrau pentru evenimente mari (nunți, petreceri corporate etc.) vor trebui să se adapteze, de asemenea, și să își cunoască foarte bine noul public căruia i se adresează. Având în vedere că normele de distanțare socială vor mai rămâne un timp în vigoare, oamenii vor fi înclinați să organizeze evenimente mici de tip ”garden party” cu maxim 30-40 de persoane.
Care au fost reacțiile PepsiCo?
Bogdan Mancaș: În primul rând, am întins o mână de ajutor partenerilor din FMCG cu care lucrăm. E important să înțelegi partenerul din toate punctele de vedere. Dacă înțelegi, vei avea numai de câștigat. Echipa HoReCa au ajutat partenerii să treacă din offline în online.
PepsiCo face e-commerce de 3 ani. Suntem pregătiți și pentru venirea Amazon în țară. Noi vedeam ce se întâmplă în Europa la începutul pandemiei, eram pregătiți pentru orice. (…) Nu există un benchmark. Încercăm să adaptăm la piața din România ce vedem că se întâmplă în Europa.
La ce să ne așteptăm în viitor?
B.M. – Cred că cel mai afectat pe termen lung va fi turismul, nu mai sunt așa mulți bani, dar cred că turismul românesc va crește exponențial. Se vehiculează o revenire economică în Europa abia în perioada 2023-2024.
Concluzii
B.M. – Mă bucur să văd că lumea și-a dat seama că mai sunt și alte lucruri importante. Familiile s-au apropiat mai mult, de exemplu.
A crescut inevitabil domeniul nostru – toate lucrurile din online cresc. În sfârșit am beneficiat și noi în România de ”adevăratul internet” (platforma Zoom a ajuns global la 200 milioane de utilizatori).
E o perioadă dificilă, trebuie să ne conformăm, trebuie să fim optimiști. Părerea mea e că optimismul ne aduce pe calea cea bună – dacă stai supărat, nu pleacă covidul.
Fii la curent cu cele mai noi resurse din E-Commerce și Digital Marketing – abonează-te la newsletter-ul GPeC!