GPeC LIVE: Despre fulfillment și extindere internațională în e-commerce

Bogdan Colceriu, CEO Frisbo, a fost invitatul acestei ediții GPeC LIVE. El a vorbit cu mult entuziasm despre fulfillment, cu precădere pentru zona de e-commerce, și despre oportunitățile de vânzări cross-border pentru magazinele online din România. 

Redăm aici în articol chestiuni importante de reținut pentru magazinele online care sunt interesate de o colaborare cu un serviciu de fulfillment în viitor:

Un fulfiller este un operator logistic care preia operationalul zilnic tipic al unui magazin online: ține marfa într-un depozit și, odată ce intră o comandă online, acesta intră în procesul de picking&packing și predare la curier – totul în numele magazinului online (pentru clientul final nu este vizibil acest operator). Serviciul nu implică doar partea logistică, ci și partea de tehnologie.


Frisbo a pornit ca un start-up, unde scopul e să faci businessul să scaleze. Modelul Frisbo de creștere este modelul shared economy: compania acesează capacități de fulfillment de oriunde în lume. Tocmai de aceea componenta de tehnologie este cheie, pentru că sistemul lor trebuie să aducă la unison capacități logistice de peste tot:  integrare cu WMS (Warehouse Management Systems), cu platforme de e-commerce disponibile în fiecare țară specific etc.


Un serviciu de fulfillment bun trebuie să aibă tehnologia necesară pentru a ține evidența în timp real a stocurilor de produse listate de un magazin online pe toate platformele pe care vinde (website propriu, marketplace-uri, magazin fizic etc.).

O altă integrare importantă este cea cu soluțiile de facturare, pentru ca numărul de serie al produsului care iese din depozitul fulfiller-ului să se regăsească pe factura trimisă de comerciant către client.


Pe scurt, procesul de fulfillment pentru un magazin online, așa cum este oferit de Frisbo, implică: recepție marfă, depozitare stoc, pregătirea comenzii, printare documente, generare de facturi, generare de AWB, împachetare colet și predare către curier.

De exemplu, un magazin online cu 300 de comenzi pe lună, cu un volum de marfă de 10m3, se încadrează înrt-un cost total de servicii de până în 500 de euro. Frisbo pune la dispoziție pe site un calculator de preț pentru cei interesați de serviciile lor.


În cazul retururilor, cea mai mare problemă în fulfillment este tracking-ul unui colet returnat către comanda inițială. Asta implică o tehnologie complexă în spate care este încă greu de automatizat.


Fulfillerul poate să fie implicat în procesul de personalizare a coletelor și poate adăuga ambalaje personalizate, poate face ambalări de kit-uri, poate scrie mesaje personalizate. În aceste cazuri, comanda venită din magazinul online către fulfiller trebuie să conțină datele complete pentru personalizare (tip de ambalaj, mesaj etc.).


În prezent, există puține excepții de produse care se pretează pentru fulfillment. Anumite limitări au produsele alimentare care au nevoie de condiții speciale de păstrare sau temperatură controlată (aici costurile sunt în principiu mai mari) și excepțiile pentru care îți trebuie autorizație specială (inflamabile, de exemplu). Mai nou, fulfillerii încep să se specializeze în funcție de anumite tipuri de produse pe care le procesează.


În ceea ce privește extinderea Frisbo în spațiul internațional, numărul mai mare de depozite îl au în România, urmat de Ungaria și Bulgaria. Moldova este o țară care a fost mult peste așteptările Frisbo când vine vorba de deschiderea către colaborări. Polonia a fost o țară dificilă, reticentă, mai dezvoltată și cu concurență mai mare. În total, Frisbo deține 19 hale de unde se pot face livrări cross-border next day.


Consumatorul român este early adopter. Ca urmare, multe firme au lansat produse în premieră aici pentru că este o piață deschisă la nou.


Ca să vinzi cross-border trebuie să te asiguri că există interes în piață și putere de cumpărare pentru produsele pe care le vinzi.


Piețe deschise și permisive cu comercianții români care vând cross-border: Republica Moldova, Bulgaria, Ungaria. Slovacia are un mare avantaj geografic pentru hub-uri de logistică.