GPeC LIVE: Prezentul și viitorul specialiștilor din Ecommerce
Ediția GPeC LIVE cu Raluca Radu (Founder MTH Digital) și Cristi Movilă (EE General Manager VTEX) a fost o discuție plină de informații faine și concrete despre cum se construiește o echipă eficientă în e-commerce. Am vorbit de construirea unei culturi organizaționale, recrutarea de talente potrivite și cum pot contribui firmele la dezvoltarea pieței de specialiști în e-commerce și digital marketing din România.
O cultură a companiei e reprezentată de modul în care gândește fiecare om din acea companie, de modul cum interacționează, nu este un set de reguli impuse de management. Cristi a vorbit în detaliu despre cum se construiește această cultură și cum se menține aceasta în ciuda provocărilor aduse de modul de lucru remote sau hibrid din perioada pandemiei.
Am strâns o mulțime de idei interesante din această discuție și le redăm pentru voi aici, în speranța că vor fi de folos pe viitor:
Echipa VTEX din România a început să lucreze full remote din primele săptămâni în care a fost declarată pandemia. Una din provocările recrutării de noi angajați a fost partea de inducție, apartenența la echipă și la scopul comun al acesteia.
E foarte greu să înlocuiești micile interacțiuni și discuțiile dintre colegi de la birou. Echipa VTEX s-a inspirat din procedura unei companii partenere și a introdus o serie de ”ritualuri” periodice la care toată echipa participă în persoană: întâlniri lunare în care sunt prezentate noutățile și rezultatele din companie, teambuilding-uri periodice în afara orașului (toată echipa fiind vaccinată) pentru a închega echipa.
Aceste ritualuri aliniază membrii echipei din companie către același obiectiv. Ideal ar fi să se facă o întâlnire cu echipa la fiecare Quarter. Când ai un mod de lucru hibrid neorganizat se crează un disconfort în echipă, oamenii se simt marginalizați. În momentul în care lucrurile nu sunt transparente în companie, apare nesiguranța, apar zvonurile.
O provocare pentru companii a devenit liberalizarea forței de muncă. În momentul în care s-a trecut la modul de lucru remote, s-au eliminat barierele în toată piața de personal, s-au aliniat salariile (din Europa de Est raportat la Europa de Vest), însă un avantaj major este că echipele pot lucra multicultural, în consecință oamenii învață mult mai multe lucruri iar diversitatea aduce valoare companiei.
Liberalizarea pieței de muncă aduce și o altă provocare în ceea ce privește recrutarea de personal: fiecare dintre noi va lucra precum un freelancer. Cum faci oamenii să se angejeze în companie? E una din provocările întâlnite des în nișa de IT/developeri. Trebuie să-i faci să simtă că fac parte din povestea ta, din povestea organizației tale.
În cultura VTEX se încurajează greșelile. Mai precis, sunt încurajate deciziile curajoase, iar dacă acestea nu funcționează, sunt prezentate în fața companiei pe principiul don’t be like me. Astfel învață colegii ce funcționează și ce nu, cu atât mai mult cu cât e posibil să întâlnească și ei la un moment dat aceleași provocări pe parcursul experienței profesionale.
Mentalitatea liderilor din companie trebuie să se schimbe și să nu se mai focuseze pe ”pedepsirea angajatului”. Trebuie analizate reușitele angajatului, dar și eșecurile. Acestea din urmă este necesar să aibă un plan de acțiune pentru îmbunătățire care să fie urmărit pe o perioadă de timp.
Încurajarea greșelilor funcționează, însă, doar în companiile care își setează obiective pe termen lung. În companiile cu obiective pe termen scurt această strategie nu poate răspunde nevoilor imediate de business.
VTEX are în desfășurare o inițiativă dezvoltată împreună cu Universitatea Politehnică din București: un curs de programare în e-commerce pentru developeri, dedicat studenților din anul III. Acesta acoperă partea de Business Intelligence, programare pe device-uri, AI, funcționalitățile platformelor de e-commerce etc.
O altă inițiativă VTEX se numește ”Digital Commerce Specialist” și este un cadru de învățare timp de 2 ani în companie, dedicat studenților în ani terminali. Programul este derulat în colaborare cu EICOM și își propune formarea de noi specialiști în e-commerce.
Cristi consideră că full remote nu este o soluție pentru că este nevoie de interacțiune pentru a construi echipe, pentru a le alinia, pentru ca oamenii să nu se simtă doar niște executanți de task-uri în companie.
În momentul în care devii un business trebuie neapărat să ai: call centre, marketing, documentarea produselor, partea tehnică, partea operațională, politică de fidelizare. O parte din acestea pot fi externalizate către terți (de exemplu efulfillment pentru logistică, agenții de digital pentru marketing – dar e nevoie de o persoană în companie care să fie punct de contact între acestea și companie).
Cristi Movilă recomandă să existe în companie o persoană foarte bună la interpretarea datelor, pentru că înțelege mult mai bine businessul tău comparativ cu cei care oferă servicii externalizate.
Când trebuie externalizată zona de logistică sau marketing? Cristi spune că ”e un joc al excelului” – în momentul în care ai o predictibilitate clară asupra vânzărilor, poți decide să ai propriul depozit sau propria echipă de marketing. Când ești la început, este mai indicat să colaborezi cu parteneri externi, pentru că ei dețin know-how în domeniul lor și au resursa de specialiști necesară derulării proceselor.
Lucrul cu specialiști îți dă libertatea să te concentrezi pe partea de business și îți dă o putere de scalabilitate foarte mare.
Dropshipping sau stoc de produse? – Cristi Movilă recomandă să te întrebi prima dată ”de ce de la mine?”. Identifică dacă există potențial și nevoie în piață și cum îți propui să satisfaci nevoia respectivă. Ce avantaj ai în fața concurenței? Pe baza răspunsurilor la aceste întrebări îți construiești un business plan.
Dacă alegi să lucrezi cu stoc de produse, mergi către o nișă specifică. În cazul dropshipping-ului există concurență pe produsele furnizorului tău și pot apărea riscuri la livrare (întârzieri, produse nelivrate), fluctuații în calitatea produselor etc.
Dacă nu exista pandemia, avansul în e-commerce ar fi fost mult mai organizat și mai fluid. În contextul acesta, nevoia a crescut accelerat, iar de aici rezultă și lipsa de specialiști în e-commerce și digital marketing. Nevoia a crescut mult mai mult decât pregătirea specialiștilor.
Ce e de făcut la nivel de industrie? – Mărirea salariilor nu e singura soluție (este ca bătălia prețurilor, întotdeauna va fi cineva care dă mai mult), ci trebuie să contribui la educarea unor noi specialiști pentru piață.
La ce se uită Cristi când recrutează pe cineva: tipul de personalitate, ce își doresc respectivii oameni, dacă sunt predispuși către acțiuni îndrăznețe și care își doresc să învețe, oameni care au făcut the extra mile în trecut și au acea dorință de a o face în continuare. Se mai uită și la ce au învățat din experiențele trecute, de unde se documentează și ce urmăresc, de ce e pasionat omul respectiv.
Care sunt posturile unde e lipsă de competență: interpretarea datelor și indicatorilor din e-commerce. Există o lipsă și o greutate a înțelegerii modului în care se colectează datele în business online.
Aceste lucruri se pot învăța fie în mod practic, fie prin accesarea informațiilor pe care alții le dețin: la cursuri specializate, seminarii, de la specialiști din piață etc. E-commerce este o nișă unde ajută să ai o gândire matematică, logică, algoritmică.
Un sfat de final pentru companii: să se gândească foarte mult la modul în care pot să contribuie la creșterea pieței; să se uite la date, pentru că acolo este potențialul business-ului.
Pentru cei care doresc să intre în e-commerce: să întrebe, să ceară ajutor, să analizeze de ce au reușit anumite companii.