GPeC LIVE: Provocarea click & collect în e-commerce

Cătălin Maftei, Founder & CEO C Solution, a acceptat invitația noastră de a vorbi în cadrul webinarului GPeC LIVE despre cum funcționează procesul click&collect și ce beneficii aduce comercianților online.

Iată mai jos detaliile, pe scurt, din cadrul discuției:

C Solution este compania de tehnologie care deține subsidiarele PlățiOnline.ro, LivrăriOnline.ro și Poșta Panduri, prima rețea de pachetomate (parcel lockers) care permite opțiuni de click&collect și pick-up in store.


Este normal ca tehnologia să intervină în logistică, în special în așa-numita componentă last mile (ultima fază de livrare, momentul în care curierul preia coletul și îl livrează către client).


În momentul de față se conturează piața de lockere din România. Există 3 mari jucători în această piață și toți se declară ca rețele publice, care permit și altor servicii de curierat să folosească rețeaua lor ca infrastructură.


Cătălin a povestit despre experiența echipei C Solution prezentă la Viena Post Expo, cel mai important eveniment pe zona de logistică și curierat. Au observat că jucătorii din piață manifestă o dorință mai mare de a se interconecta, de a avea serviciile cât mai digitalizate și de a deveni cât mai eco, de a avea o infrastructură de livrare care se bazează pe energie regenerabilă (biciclete electrice, mașini electrice).


Magazinele online trebuie să țină cont de acest aspect de sustenabilitate, la care generația tânără de consumatori este mult mai atentă. Magazinele online trebuie să înțeleagă că este o nevoie la care trebuie să răspundă și să facă demersuri în această direcție.


Printre alte concepte inovatoare de livrare prezentate la Viena Post Expo se numără lockerele mobile și cargo bikes.


Orice magazin online are 3 piloni: un catalog de produse, metode de plată și metode de livrare. Ultimele două formează, la rândul lor, componentele serviciului Click&Collect. Acesta acoperă cât mai multe nevoie ale clienților, în funcție de situația în care se află.

Trend-ul prezent este că majoritatea clienților își doresc să aleagă modul prin care plătesc (online banking, cu cardul la pachetomat sau ramburs) și modul în care își ridică comenzile (din magazin, dintr-un punct partener, din rețeaua de pachetomate/easybox, de la poștă etc.).


Poziționarea pachetomatelor Poșta Panduri este gândită astfel încât clienții finali să îmbine drumul către acestea cu rezolvarea altei probleme sau altui task. Cea mai apreciată este poziționarea în ”hub-uri de cartier” cum ar fi mall-urile și centrele comerciale. Există, de asemenea, preferință pentru zone ușor accesibile precum stațiile de autobuz, benzinării și oficiile poștale.


În ceea ce privește prețul pentru livrarea la pachetomat, acesta este stabilit de comerciant. Poșta Panduri nu impune unul fix, ci recomandă ca acesta să fie sub prețul livrării la ușă, aceasta din urmă fiind considerată un serviciu premium.


Metoda click&collect nu vine cu prețul ca principal avantaj, ci cu opțiunea de a lăsa la decizia clientului când și de unde dorește să ridice comanda din pachetomat. Clienții care apelează la astfel de servicii nu sunt genul de clienți care își fac programul în funcție de când ajunge curierul.


O altă componentă importantă a pachetomatelor este temperatura controlată. Echipa monitorizează și menține temepratura din containerele de livrare la aproximativ 20°C.


Compania C Solution pregătește lansarea serviciului Open Banking care constă în plata online din contul clientului direct în contul comerciantului, o plată online fără card, securizată. Serviciul este lansat împreună cu fintech-ul Smart Pay care este prima companie de acest gen autorizată la BNR.