GPeC LIVE: Serviciile de curierat în Black Friday

Perioada de Black Friday ridică cele mai multe provocări pentru companiile de curierat și pentru comercianți deopotrivă. Cornel Morcov, Chief Commercial Officer FAN Courier, a vorbit la GPeC LIVE despre aceste provocări și cum ar trebui să se pregătească magazinele online de cea mai aglomerată perioadă a anului.

Mai jos redăm cele mai interesante insight-uri din cadrul webinarului:

Cornel a susținut discuția din sediul de la Chișinău unde Fan Courier urmează să își lanseze rețeaua. Compania a implementat un nou soft și un nou model de business cu care să intre pe piața din Republica Moldova. Aceasta va avea două direcții de business: partea de servicii domestice (curierat intern) și un concept nou de transport rutier cross-border, în premieră pentru Republica Moldova unde transportul internațional se face exclusiv pe cale aeriană. Testele pe teren vor începe de la finalul lunii noiembrie. Prin acest proiect, FAN Courier își dorește să încurajeze magazinele online din România să se extindă către piața europeană.


Black Friday este un moment care ajută magazinele online să câștige clienți noi, lucru confirmat de partenerii cu care lucrează FAN Courier.


Tot legat de momentul Black Friday, Cornel crede că discount-urile extinse de magazine online în perioada octombrie-decembrie este o folosire incorectă a termenului care îi scade din valoare și importanță.


Pentru FAN Courieri, Black Friday reprezintă startul a ceea ce ei numesc sezonul de vârf. Volumele pe care urmează să le distribuie începând cu ziua de vineri vor rămâne la un nivel asemănător, comparabil, până pe 25 decembrie.


FAN Courier colectează constant un anumit număr de expedieri pregătite începând cu prima zi de Black Friday, pentru că nici magazinele online și nici ei nu au capacitatea de a pregăti și expedia comenzile într-o singură zi. Cererile pentru expedierea coletelor pe care FAN Courier le primește începând cu această perioadă cresc în medie zilnică cu 70-80% față de altă perioadă din an.


În medie, FAN Courier efectuează în medie 250.000 de expedieri pe zi, iar în zilele premergătoare Black Friday se apropie de 300.000, iar începând de vineri Cornel se așteaptă la creșteri până la 470.000-500.000 de expedieri pe zi. Acestea din urmă vor scădea progresiv până la Crăciun când vor ajunge la 380.000-440.000. În procente, asta se traduce în creștere medie de 30-50% față de media zilnică din an.


Cifrele fac referire la toate livrările efectuate de FAN Courier, nu reprezintă doar partea pentru e-commerce. În timpul anului, e-commerce reprezintă 55-60% din expedieri, iar în perioada de Black Friday B2B-ul nu crește, cresc doar livrările B2C care ajung la un procent de 65-70%.


Predicțiile pentru anul viitor devin mai greu de realizat, pentru că pandemia a avut impact asupra tendințelor liniare de creștere din piața e-commerce. Unele business-uri cu care lucrează FAN Courier raportează evoluții ascendente în vânzări, alții se mențin la același nivel din timpul anului, iar o parte dintre business-uri se confruntă cu scăderi în vânzări sau lipsă de stocuri.


Pentru a duce campania în parametri optimi, livrările trebuie să continue să fie făcute în 24h iar marfa să nu stea în depozitul FAN Courier mai mult de 48h. Ca timp de livrare, este foarte important ca magazinul online să predea curierului marfa la timp. Recomandarea FAN Courier este ca acestea să dea un timp de livrare coroborat cu capacitățile de pregătire a mărfii (împachetare). Soluția alternativă este de a prioritiza și de a da un termen de livrare pertinent.


Raportat la situația din Europa, businessurile românești sunt pe ultimele locuri la externalizarea către soluții de fulfillment. Activitatea logistică presupune manipularea mărfii, investiții în personal, depozite, rafturi, automatizare, WMS, acces point-uri – este în sine un mecanism dificil. Cornel și echipa FAN Courier recomandă seller-ilor să se concentreze pe vânzări, pe promovare și pe gestionarea stocurilor. Pe partea logistică se vor descurca cel mai bine cei cu expertiză în domeniu.

”Dacă au curajul să externalizeze curieratul, magazinele online trebuie să aibă curajul să externalizeze și fulfillmentul.”


Provocarea FAN Courier în ceea ce privește relația cu clienții este aceea de a-i convinge că o livrare într-o oră nu are același preț ca livrarea într-o zi. Serviciul există, compania are flota necesară pentru livrarea rapidă, însă acesta trebuie integrat de magazinele online colaboratoare (ca opțiune de livrare în pagina de comandă).


A doua provocare este convingerea seller-ilor să integreze și celelalte opțiuni de livrare pe care le pune FAN Courier la dispoziție: lockere, puncte de acces (compania deține cea mai mare astfel de rețea din estul Europei), livrare într-o oră, livrare a doua zi etc.


Cea mai mare provocare rămâne în continuare infrastructura națională și forța de muncă, iar în ultimii 2 ani achiziția de mașini a fost îngreunată din cauza lipsei de stocuri la furnizori.