Ce s-a văzut și ce s-a spus la GPeC Summit

A fost GPeC Summit, au fost 3 zile intense de prezentări de calitate de la speakeri internaționali de top, sfaturi practice și previziuni de la specialiști români de renume, workshop-uri pline de dinamism, networking între participanți. În cele 3 zile, echipa GPeC v-a ținut la curent cu ce s-a vorbit în sălile de la Crystal Palace Ballrooms prin live blogging, v-a arătat cum se prezintă summit-ul prin albume foto pe Facebook și v-a informat rapid prin Twitter.

Iată cele mai importante idei de la GPeC Summit – mai 2015.

Ziua 1 (11 mai 2015): tratează-ți utilizatorii cu gentilețe

Neil Patel (Co-Founder CrazyEgg, HelloBar & KISSmetrics):

  • Optimizarea conversiilor este asemeni căsătoriei: dacă nu cunoști bine persoana, nu i te dedici.
  • Învață-ți utilizatorii ce trebuie să facă pentru a beneficia de oferte; oferă înainte să ceri.
  • Luați în considerare conținutul de pe blog-uri. Bloggerii sunt cei care-i educă pe consumatori.
  • Reguli pentru chestionare:
    1. Începe cu 5 întrebări
    2. Folosește imagini, dacă e posibil
    3. Limitează-te la 4 opțiuni de răspuns
  • Ușurează procesul de creare a contului. Ține cont că oamenii sunt leneși. Dă-i clientului opțiunea de a intra în cont prin Facebook, Google, Twitter etc.
  • Fii personal în relația cu clientul! Folosește geodate în funnel. Dacă știi în ce orașe locuiesc oamenii care intră pe site, le poți face oferte personale, vor fi încântați de asta.

Craig Sullivan (Optimizer of Everything):

  • Problema cu testarea este că ajungi la unele rezultate pe o anumită platformă și ele nu se mai aplică la alte platforme.
  • Traseul parcurs de utilizator în site este mintea ta. Nu mereu funcționează totul așa cum presupui.
  • Principala problemă este că echipa de Analytics nu experimentează ea însăși campaniile pe care le analizează.
  • Există și teste care nu au sens, nu totul funcționează pentru tine.
  • Imaginează-ți contextul utilizatorilor: cât îi costă accesul la net într-o anumită țară, cum e vremea la ei etc. – lucruri personale, pe care nu le poți vedea mereu în datele de analytics. Ieși în cafenele, explorează, experimentează și cere feedback de la oameni. Nu-ți fie teamă!
  • Crezi că ai o ipoteză, dar e posibil ca input-urile tale să fie greșite din start.
  • Ia în considerare apelurile telefonice. Folosește soluții de call tracking. Telefonul este vital pentru PPC. Încearcă să oferi apeluri telefonice gratuite.
  • Nu-ți mai copia concurenții, pentru că e posibil ca nici ei să nu aibă habar ce fac!
  • Cinci lucruri importante:
    1- Culture/Team
    2 – Toolkit and Analytics Investment
    3 – UX, CX, Service Design, Insight
    4 – Persusasive Copywriting
    5 – Experimentation Tools

Matthew Woodward (SEO & Affiliate Marketing Expert):

  • Astăzi, blogul este un sales person al lumii moderne. Nimeni nu e interesat de comunicări din partea companiei, ci de texte cu soluții reale, pentru că trăim într-o lume a recompensei imediate. Strategia de conținut este să afli ce vor oamenii și să le oferi. Tipuri de conținut pentru blog: tutoriale/studii de caz, recenzii de produse, concursuri, secțiuni regulate: sinteze, interviuri cu experți.
  • Strategia de promovare:
    – KISS (Keep It Simple Stupid)
    – Mergi unde locuiește publicul tău
    – Implică-i pe oameni rezolvându-le problemele
    – Devino parte a comunității!
  • Tonul:
    – Spune totul simplu
    – Fii la obiect!
    – Nu te ascunde în spatele jargonului
    – Arată-ți personalitatea
    – Fii scurt și incisiv!
  • Clasamentul valorilor lui Matthew Woodward:1. Abonamente
    2. Sharuirea în rețelele sociale
    3. Conținut generat de utilizatori
    4.  Trafic nou din sharuirea conținutului
    5. Vânzările din e-commerce
  • Fă vizibile opțiunile de sharing. Oferă conținut exclusiv în social media: resurse, clipuri video, PDF-uri.

Matt Komorowski (Head of Sales PayPal Central and Eastern Europe):

  • Sunt impresionat de faptul că 25% din tranzacțiile online în România se fac pe mobil.
  • Vrem să încurajăm tot mai mult comerțul transfontalier. Studiile arată că oamenii nu cumpără din alte țări pentru că taxele de transport sunt foarte mari și taxele de retur sunt mari.
  • PayPal Return Refund asigură returul în cazul în care clientul s-a răzgândit.

Yauhen Khutarniuk (Head of SEO at Link-Assistant.com):

  • Conținutul pentru mobil trebuie să fie crawlable.
  • Verifică de două ori redirect-urile.
  • Viteza de încărcare a site-ului are impact asupra vânzărilor.
  • Optimizați imaginile.
  • Folosiți browser caching.
  • Evitați redirecționările inutile.

Chris Goward (President & CEO WiderFunnel):

  • N-ar trebui să facem diferența între dispozitive, ci trebuie să gândim în termeni de utilizatori.
  • Atenția medie online astăzi este de 8 secunde. Cum faci utilizatorii să rămână pe site-ul tău mai mult timp?
  • Nu trebuie să folosești toate tacticile, caută să vezi ce anume îi face pe vizitatorii tăi să acționeze.
  • Folosiți segmentarea pentru a crește conversiile:
    – pe ghicite
    – pe baza opțiunilor utilizatorilor
    – prin testare

Dan Bulucea (General Manager Google Romania):

  • Este o veste bună faptul că Google începe să penalizeze site-urile neoptimizate pentru mobil.
  • Este o creștere de 10% la IT&C. La Fashion și produse pentru copii, valorile au scăzut ușor.

Horia Grozea (Director Card Payments mobilPay):

  • Grupul celor care doresc să speculeze pe bitcoin în România este în creștere. Este o metodă de plată care nu poate fi fraudată, e foarte ieftină și cu confirmare rapidă.

Dorin Boerescu (CEO 2Parale):

  • Este important ca orice proprietar de magazin să-și analizele cifrele pe zile, pentru a se adapta sau, de exemplu, pentru a ști în ce zile să trimită newsletter-ul și ce produse să fie promovate prin acesta.

Adrian Stănescu (Country Consultant paysafecard România):

  • Black Friday în Romănia este deja o constantă, suntem permanent în Black Friday. Este o canibalizare a vânzărilor, nu ar trebui promovat tot timpul acest segment de reduceri, ci poți veni cu conținut diferit, de exemplu rețete de bucătărie folosind anumite produse.

Rareş Bănescu (Owner & Founder Retargeting):

  • E-mail-urile personalizate generează vânzări. Trimite oamenilor a doua zi e-mail-uri bazate pe interesele lor, pe care le deduci din ceea ce caută ei pe site-ul tău.
  • Pentru utilizatorii de tip bounce, pregătește un newsletter special cu promoțiile săptămânii următoare, de exemplu.

Radu Vîlceanu (ContentSpeed):

  • Soluția ContentSpeed oferă un landing page cu viteza 80 Google.
  • Design-ul poate fi configurat în 10 minute la nivel de layout, culori, logo etc.
  • Este ușor să populați site-ul cu produse din fișiere externe.
  • Checkout-ul este configurat conform celor mai bune practici din România.
  • Backoffice-ul este responsive, deci magazinul poate fi administrat de pe orice dispozitiv.

Ziua 2 (12 mai 2015): ca să-l faci să cumpere, ia utilizatorul de mână

Simo Ahava (Senior Data Advocate Reaktor):

  • Enhanced Ecommerce is no longer a discrete hit type like Items and Transactions.
  • Data is piggy-backed on existing hit types, similar to how Custom Dimensions are sent.
  • The analytics.js library will not process the Enhanced Ecommerce parameters unless they’re syntactically correct.
  • Group all “impression”-type objects together into one dataLayer object unless you’re risking the 8K size limit for the POST request.
  • If you can’t, then use non-interactive events to send the data without affecting Bounce Rate (since they’re not user actions).
  • As a precaution, always add an ‘event’ key to every dataLayer.push() so that you can fall back to using Events if something breaks down with the page load sequence.
  • Checkout options can be sent after the step the option is linked to has been sent. You can’t send a checkout option without a related step.
  • Checkout-ul este cel mai important funnel ce trebuie optimizat pe site, Fie că folosești page views, click-uri sau o combinație între ele, depinde de cum merge procesul de checkout pe site și de unde vrei să înceapă funnel-ul.

Andreea Moisa (Managing Director Beans United):

  • Noul model de ROI este COCA: ASP vs. COCA : LTV (costul de achiziție al unui client raportat la valoarea totală a achizițiilor într-un ciclu de viață).
  • Inbound marketing propune un model bazat pe crearea unor contacte/relații pre-tranzacționale. Poate fi o persoană atrasă de un articol pe blog sau o campanie, dar care nu a cumpărat, ci a descărcat ceva, s-a înscris la newsletter etc. Prin inbound marketing, te conectezi cu clienții tăi ideali, oferindu-le o experiență remarcabilă.
  • Conversiile pre-tranzacționale trebuie să fie măsurabile pe o perioadă mai lungă de timp, ca să vedem ce valoare va avea viitorul client.
  • Consumatorii vor să ne găsească, nu să fie găsiți.
  • Fazele procesului de achiziție:RELEVANȚA produsului pentru buyer persona
    CONȘTIENTIZAREA faptului că l-ar ajuta acel produs
    CERCETAREA îl ajută pe cumpărător să găsească magazine care au acel produs
    COMPARAȚIA între produse și magazine
    INTENȚIA de cumpărare, adăugarea în coș
    CUMPĂRAREA produsului
  • Creați pe blog butoane call-to-action dinamice, care să se afișeze alături de textul despre produs. Dacă am completat un formular că vreau un e-book gratuit, butonul ar trebui să-mi ofere un voucher sau ceva mai avansat.

Yousuf Khatib (International Business Development Director Marketizator):

  • Acum în România este cel mai bun moment pentru a face e-commerce.
  • Cu instrumentele active astăzi, dezvoltarea este tot mai rapidă.
  • Sfînta treime în performance mareting: Conversie, Branding, Trafic.

Alexandru Negrea (Consultant Social Media):

  • În social media, îl convingi pe client să cumpere de la tine dacă îi prezinți 1-2 produse și un impuls. Nu are sens să-i zici „acesta este catalogul nostru de produse, îți poți alege ce vrei”.
  • Trecerea de la single image la multi product ads a venit în ajutorul companiilor. Se pot promova în același spațiu două produse cu mai multe fotografii.
  • Nu trebuie să ai același text pentru reclamele de pe Google și pe Facebook. Pe Google, utilizatorul caută ceva și ajunge la reclama ta, dar pe Facebook utilizatorul intră și dă peste reclama ta. Mesajele trebuie să fie diferite pentru a avea impact.
  • Instagram ne-a învățat să facem fotografii. Cum să încadrăm, cum să facem o compoziție, cum să potrivim culorile și să edităm imaginile din câteva mișcări.

Craig Sullivan (Optimizer of Everything):

  • You have to learn how to NOT ask leading questions as „What do you think of our cool new website? Do you like it?”
  • Have you tested your website? Do you buy from your online store? Are you calling to check your phone number? Are you subscribed to your newsletter?
  • Get your clients voice with an exit survey. You can ask:
    1. Bassed on today’s visit, how would you rate your overall experience?
    2. What was the primary purpose of your visit?
    3. Where you able to complete the purpose of your visit today?
  • Not everything is about selling sex. You don’t need perfect women everywhere. Don’t use stock photo. They look fake and people will think „I swear I saw her before”. And they probably did.

Ziua 3 (13 mai 2015): folosiți social media în comunicarea cu clientul

Marius Ghenea (Senior Advisor 3TS Capital Partners):

  • În general, o piață de nișă nu este una matură, nu poate fi abordată online foarte bine.
  • Puteți să luați niște indicatori de pe alte piețe, de exemplu Polonia și Cehia, pentru a putea prevede un pic evoluția din România.
  • Un specialist își concentrează resursele pe o anumită verticală. Un generalist își împăștie resursele în multe direcții: product marketing, logistică etc.
  • N-am văzut în România un veritabil model generalist.
  • În România, zona de specializare este una cu potențial de creștere rapidă, cu condiția să avem o nișă încăpătoare.
  • Aveți grijă ca nișa să fie consistentă. De exemplu, nu ar cumpăra cineva mai multe produse de la un magazin de lifestyle, ci ar cumpăra de la comercianții specializați tradiționali.
  • Aveți grijă ca afacerea să nu fie doar un hobby. Poate fi un început interesant pentru o idee de rețea socială, comunitate etc., pe care să o monetizezi mai târziu.
  • În ultimii ani, retailerii au înțeles că trebuie să fie convergenți online/offline, că pentru consumatori nu mai contează această diferență.
  • Cu toate bunele intenții ale personalului, vei avea mereu mai multe informații online.
  • Comerțul online transfrintalier e frustrant pentru că taxele de transport sunt foarte mari, uneori nu se livrează în România, returul e complicat și costă.
  • Dacă aveți produse care pot fi vândute și internațional, de ce să nu vă gândiți la asta? Intervine însă problema împachetării, manipulării. Stabiliți-vă niște limite.

Adrian Ichim (Founder Advanced Ideas Romania & UK):

  • Marketing-ul digital = integrarea strategiilor și tacticilor cu valorile. Creăm o conexiune cu cumpărătorul prin valorile echipei magazinului online.
  • Produsul e important, dar trebuie să-i ofer clientului o experiență cu acel produs. O caracteristică a produsului poate fi o experiență în sine, dar trebuie să faceți eforturi în acest sens, pentru ca un client să simtă că este o experiență, nu doar un produs la vânzare.
  • Nu vom vinde niciodată produse direct din homepage. Această pagină ar trebui să ne invite să vizităm magazinul.
  • Nu poți asocia un produs cu orice alt produs, nu-i sugera clientului produse din categorii total diferite.
  • Nu pune call-to-action pe prima pagină, pentru că nici în magazinele fizice nu scrie peste tot „Cumpără acum”!
  • Dacă vrei să oferi un plus la experiența consumatorului, ajută-l cu un sfat, dacă observi că el caută anumite produse pe site.

Dan Vîrtopeanu (Managing Partner Breeze Mobile):

  • Unul din trei magazine online au versiune de mobil, drept urmare tranzacțiile nu prea sunt finalizate pe aceste dispozitive. În schimb, mai mulți români intră pe Internet de pe mobil în comparație cu desktop-ul.
  • Adaptive is better than responsive design. Responsive starts from a landscape layout. Mobile layout is mostly portrait.
  • Notificările de tip push de pe telefon sunt mult mai personale și ajung mai rapid la utilizatori, în comparație cu email-urile. Acestea sunt mult mai ieftine ca SMS-urile, dar nu trebuie abuzat de aceste notificări. Utilizatorii sunt interesați de ce-i interesează, nu de tot ce ai de comunicat. Dacă trimiți peste 3 notificări pe zi utilizatorul va opri notificările.
  • Trebuie folosite unelte specifice pentru mobil precum: click2call, camera – augmented reality (exemplu, aplicația IKEA Romania), localizarea și altele.

Lucian Daia și Adina Nichitean (Zitec România):

  • Workshop practic pentru cei care dețin magazine online pe platforma Magento: cum adaugi produse, cateogorii, atribute produselor, imagini etc.
  • Chiar dacă suntem în luna mai, în partea a doua s-a discutat despre cel mai important eveniment e-commerce: Black Friday. Speakerii au arătat celor din sală tool-uri utile și au povestit cum au reușit să pregătească Black Friday-ul din România.
  • Date prezentate despre un retailer online din România. Raportul detaliat va fi publicat în viitor pe site-ul Zitec.17.000 useri simultan pe site
    4.000 comenzi pe oră
    1 milion de page views la ora de vârf
    72 ore 24.000 de comenzi
    100% din timp site-ul a fost funcțional
    Costuri de hosting în 72 de ore: 1200 de euro

Ionuț Munteanu (Webdigital):

  • Toate achizițiile sunt gândite în termeni de timp, iar decizia de a finaliza o comandă este cântărită astfel.
  • Angajați oameni cu experiență. Taskul e atât de simplu. Aparent îl poate rezolva oricine, însă, când apare o problemă, doar experții o pot rezolva.
  • Nu sunt adeptul cumpării unui Ferrari ca să mergem în fiecare zi la Mega Image cu el, dar nici să ne luăm un Trabant pentru a merge frecvent pe distanțe lungi. La fel și cu site-urile. Nu plătești 20.000 de euro pe un site și apoi nu-l mai promovezi deloc.
  • Trebuie buget de campanie pentru teste pe care să fim conștienți că îi vom pierde. Înțelege cadrul legislativ, nu fugi de taxe.
  • Nu negociați discount-uri cu consultanții. Înțelege planurile tarifare ale acestora și caută cele mai bune soluții pentru performanță maximă cu bugetul ales.
  • Capitolul verde: când pierzi bani prin „subconsum” sau „supraconsum”. Investiții inutile pentru task-uri imposibile.

Andrei Radu & Liviu Taloi (GPeC):

  • Simbolurile de social media au devenit adevărate „mărci de încredere”. Nu vă fie teamă de comentariile din social media. Acceptați-le și răspundeți la ele.
  • Faceți recomandări de produse pe baza istoricului navigării utilizatorului la ultima sa vizită.
  • Recomandare: popularea cu rezultate în mod dinamic, direct în câmpul de căutare, pe măsura tastării.
  • Căutarea internă fără rezultat trebuie să fie utilă utilizatorului. În cazul căutărilor fără rezultat, oferiți ajutor. Puneți link-uri spre categorii, produse similare, un sitemap, cum să caute mai bine ș.a.m.d.
  • Evidențiază avantajele tale: livrare rapidă, retur în mai multe zile etc. Oferă detalii despre aceste beneficii.
  • Analizați bine dacă vă trebuie slider: se afișează bine pe mobil? Banner-ul trebuie să fie specific, să ofere o informație utilă.
  • Ocupați-vă de pagina „Despre noi”! Se pare că vizitatorii sunt înclinați să cumpere mai multe de pe site-uri în care există informațiile acestea. În afară de datele de contact, creează o poveste. Evitați jargonul, oferiți informațiile de contact, poate fotografii cu echipa, câteva testimoniale.
  • Este bine să-i lasați pe clienți vreo 3 zile până când le solicitați feedback-ul. Vom face acest lucru în curând prin TRUSTED.ro.