”Nu mai luați reperele de dinainte de pandemie, luați reperele așa cum sunt acum” – Interviu cu Alex Dona

Invitatul ediției GPeC Live din 7 Mai 2020, Alex Dona – specialist în comunicare & marketing și antreprenor – a răspuns fără ocolișuri și în stilul lui caracteristic întrebărilor publicului. Alături de gazda interviului, Andrei Radu (CEO GPeC), a discutat despre start-up marketing, comunicarea pe timp de criză, ce așteptări să aibă antreprenorii atunci când își deschid un business și ne-a învățat cum să fim optimiști în aceste vremuri și să privim partea plină a paharului. 

Iată mai jos rezumatul discuției și vă invităm să urmăriți interviul integral pe podcast-ul GPeC sau pe canalul nostru de YouTube:

Despre schimbare și adaptare la noua normalitate

Lumea se va schimba din punct de vedere economic, Alex consideră că ne aflăm în momentul T0 la care se va raporta viitorul și că paradigma s-a schimbat prea mult ca să ne întoarcem la stadiul din 2019.

Din punct de vedere social, această criză a produs o traumă care generează o schimbare în mentalitatea populației, iar Alex crede că ne vom adapta cel mai greu la această schimbare.

În ceea ce privește lucrul de acasă, acesta a devenit o normalitate în contextul prezent. Companiile tatonaseră acest mod de lucru după criza din 2008, dar nu au avut acest imbold impus ca în contextul actual. Odată obligate să recurgă la măsura asta, este de observat dacă se vor întoarce la vechile obiceiuri (lucrul la birou, mașină de serviciu etc.) care presupuneau și un cost mai mare. Alex a dat ca exemplu tot criza din 2008, când multe companii au ales să lase angajații să lucreze de acasă tocmai pentru a restrânge spațiul de lucru și a reduce costul chiriei.

Există și lucruri bune în urma acestei crize? Alex declară că este optimist și consideră că da. Pe lângă digitalizarea forțată, el crede că este o ocazie ca antreprenorii să devină mai creativi. 

”Nu există ‘nu pot să fac nimic’. Poate nu poți să faci ceea ce visai, ceea ce plănuisei. Dar poți să faci orice altceva. Sfatul ar fi să nu mai stea ancorați în reperele dinainte de pandemie pentru că nu mai sunt pliabile.”

Trecând la zona de comunicare, Alex crede că cel puțin comunicarea pe Facebook a fost făcută bine de către brand-uri, dar se observă că planurile de comunicare gândite în toamnă de creativi și agenții pentru perioada asta au fost date peste cap de efectele pandemiei și au trebuit să fie adaptate din mers. 

Din punct de vedere storytelling, brand-urile trebuie să apeleze la emoțiile target-grupurilor lor. Ce diferențiază piața este cât de mult exagerează, sau nu, comunicarea.”

Sfaturi pentru antreprenori

Povestea din spatele unui start-up: 

  1. Găsește-ți nișa 
  2. Fă research 
  3. Găsește numele ideal
  4. Implementează

Alex sfătuiește antreprenorii să-și construiască business-ul pe tiparul lor de personalitate, altfel le va fi foarte greu, vor munci contra naturii.

Start-up-urilor și business-urilor mici le recomandă să se promoveze apelând la influencer marketing, cu precădere la micro-influenceri. Aceștia au nevoie de content și chiar dacă au comunități mai mici, ele sunt mult mai strânse și dau mai mult randament pe termen lung.

”Totul e să te raportezi la business-ul tău. Nu trebuie să ai neapărat mulți prieteni, ci trebuie să fii ancorat în domeniul tău, în comunitatea ta.”

Cum formezi o comunitate? Iată sfatul lui Alex Dona:Începe cu prietenii. Nu-ți fie frică să implici publicul dar asumă-ți decizia publicului. Comunitatea sunt acei clienți care vor cumpăra de la voi, indiferent că sunteți mai scumpi, indiferent că transportul vine a doua zi.”

Nu este greșită nici investiția în performance, dar aceasta posibil va crește lună de lună. Zona de influencer marketing este o zonă de strategie long-term cu o investiție echilibrată. 

Despre… Desprevin.ro

  • Alex a lansat desprevin.ro împreună cu Marina Samoilă. Au ales această nișă din pasiune și pentru că, în urma research-ului, nu au găsit alte proiecte asemănătoare în domeniu.
  • Nu îi este teamă că și-a lansat business-ul în timp de criză, dar este conștient că procesul de vânzare va fi mai lent.
  • La lansare s-a bazat inițial pe promovarea în social sedia (Facebook Ads și Instagram Ads) pentru awareness, apoi pe influencer marketing. Cei mai puternici influenceri au fost, însă, clienții care au cumpărat și au generat vânzări la rândul lor (word-of-mouth).
  • Experiența oferită clienților este bazată pe gamification.

În loc de concluzie

Alex Dona: ”Nu mai luați reperele de dinainte de pandemie, luați reperele așa cum sunt acum. Uitați-vă bine în jur, detașați-vă de drama personală, reacționați la realitatea de acum și faceți lucrurile pe cât de bine puteți.”

 


Fii la curent cu cele mai noi resurse din E-Commerce și Digital Marketing – abonează-te la newsletter-ul GPeC!