Primele criterii de evaluare GPeC 2017 – Întregul Website
Credem, cu tărie, că orice magazin online ar trebui să se înscrie în Competiția GPeC 2017 pentru a beneficia de un audit al propriului website atât din punct de vedere al optimizării pentru Desktop, cât și pentru varianta de Mobile. Anul acesta, auditul constă în peste 150 de criterii de evaluare – toate actualizate la nivel de 2017 și în concordanță cu recomandările și bunele practici la nivel internațional, împreună cu concluziile testelor de usability efectuate de companiile de renume din întreaga lume. Ele reprezintă piatra de temelie pentru site-ul unui magazin online, dar evident că pot apărea și particularități în funcție de natura afacerii fiecăruia, unde recomandăm să testați.
Fiecare secțiune și pagină importantă dintr-un magazin online va fi analizată în detaliu: de la homepage până la pagina de categorie, pagina de produs, coșul de cumpărături, procesul de comandă, pagina de confirmare a comenzii etc. precum și aspectele care țin de Securitate, SEO sau chestiuni juridice, conform legislației în vigoare.
Astăzi îți dezvăluim primul grup de criterii, respectiv elementele pe care le regăsim în Întregul Website. Am însoțit criteriile de scurte explicații, exemple concrete și trimiteri către studii/articole de specialitate pentru a înțelege cât mai bine de ce ar trebui respectate. Fii cu ochii pe noi pentru că urmează să publicăm constant și celelalte grupe de criterii de evaluare!
Criterii de evaluare GPeC 2017 – ÎNTREGUL WEBSITE
1. Design modern, atracția vizuală, prima impresie (bunele practici în e-commerce recomandă evitarea layout-urilor aglomerate în beneficiul unui design “curat”, cu multe spații albe care au rolul de a evidenția informațiile esențiale, de marketing – fără interferența elementelor de tip “noise” ce distrag atenția și confuzează utilizatorul. Conform studiilor, decizia vizitatorilor de a rămâne sau nu pe un website la prima interacțiune cu acesta, se ia în aprox. 5 secunde – așadar, prima impresie contează enorm. De asemenea, un layout “curat” și modern denotă încredere, spre deosebire de un design neîngrijit și neactualizat – “old school”);
2. Timpul de accesare al site-ului cât mai scurt;
3. Informarea utilizatorului privind politica de utilizare a “cookies” încă de la prima vizită pe site;
4. No pop-ups (de tip abonare la newsletter, online chat/help etc.) de la prima afișare a unei pagini din site – cel mai devreme de la al 3-lea refresh / a 3-a pagină vizitată sau la scroll-down dacă site-ul este de tip “infinite scrolling”;
5. No banners / advertising pentru website-uri externe (decât dacă sunt operate de aceeași companie). Bunele practici recomandă să nu faci reclamă către terți pentru a nu defocusa utilizatorul și a-l determina să părăsească site-ul tău;
6. Trust Seals (publicarea mărcilor de încredere de la terți vizibile în toate paginile din site și mai ales în procesul de checkout. Exemplu de mărci de încredere, fără a ne limita doar la acestea: Trusted.ro, Verisign, GeoTrust, PayPal, Verified by Visa, MasterCard Secure Code etc.);
7. Coșul de cumpărături*, zona de Autentificare sau Sign-up**, un link către Contact sau Customer Support ori un număr de telefon vizibil*** – toate aceste 3 elemente trebuie amplasate în colțul din dreapta-sus al ecranului, conform uzanțelor generale în e-commerce;
8. Coș de cumpărături informativ – afișarea permanentă în dreptul iconiței/simbolului grafic pentru Coșul de Cumpărături de informații cu privire la cantitatea de produse aflate în coș și valoarea totală a cumpărăturilor, precum și posibilitatea de quick view a informațiilor esențiale din coșul de cumpărături din orice pagină în care se află utilizatorul (nume produs, thumbnail produs, preț);
9. Posibilitatea continuării cumpărăturilor după adăugarea unui produs în coș;
10. Culoarea de acțiune (bunele practici în e-commerce recomandă utilizarea unei culori principale pentru butonale de acțiune – ex.: butonul de “adaugă în coș”, butonul de “search” etc. – în contrast puternic cu restul de culori folosite în site pentru a evidenția principalele butoane de acțiune în ierarhia vizuală);
11. Breadcrumbs (lanțul de navigare în site) este extrem de important în cazul magazinelor online care comercializează multe produse structurate în categorii și subcategorii. Breadcrumbs facilitează navigarea și ajută la indexarea website-ului în motoarele de căutare, de aceea este importantă amplasarea în partea superioară a paginii*, vizibilitatea** și, mai ales, buna funcționare a lanțului de navigare***;
12. Afișarea produselor vizitate anterior de același utilizator la o nouă vizită a acestuia pe site;
13. Imagini calitative (high-resolution) în întregul website (de la fotografiile folosite în zonele de marketing din homepage, până la imaginile din paginile de categorie și produs) – studiile arată că imaginile low-quality transmit utilizatorilor sentimentul că magazinul nu se îngrijește de calitatea produselor comercializate sau chiar a propriilor servicii în relația cu clienții, determinându-i pe potențialii cumpărători să fie circumspecți dacă să cumpere sau nu de la acel magazin. În schimb, când imaginile folosite sunt de înaltă calitate, crește percepția de “ownership” a produsului, utilizatorii fiind mai predispuși spre achiziție. Recomandăm lecturarea studiului “The Effect of Mere Touch on Perceived Ownership”
14. Imagini thumbnail cât mai generoase în listele de produse (ex.: pe homepage sau în pagina de categorie) care să crească engagement-ul vizual și interesul utilizatorilor asupra produselor. Cu cât imaginile thumbnail sunt mai mici sau sunt foarte multe produse pe același rând în listele de produse (mici, înghesuite și aglomerate), cu atât interesul utilizatorilor scade;
15. Zonele promoționale din site sau serviciile/beneficiile oferite clienților nu trebuie să arate ca niște clasice ad-uri publicitare. Pentru a evita efectul de “banner blindness”, zonele promoționale trebuie să respecte design-ul general al site-ului, să se încadreze în layout, să păstreze linia cromatică generală a site-ului și font-urile folosite în site.
Exemplu: În print-screen-ul de mai jos, informațiile importante despre metodele de plată acceptate de magazin din coloana din stânga (ex.: cumpărături în 6 rate fără dobândă prin Raiffeisen, credite prin CardAvantaj, BCR, BRD, Banca Transilvania ori chiar faptul că se acceptă plata cu Bitcoin) împreună cu mărcile de încredere Trusted.ro și Comodo Secure riscă să fie ignorate de privirea utilizatorilor (“banner blindness”) pentru că design-ul întregii zone arată ca un ad clasic (culori țipătoare, neintegrare în layout-ul general al website-ului).
16. Evitarea mesajelor de acțiune imperative, care pun presiune pe utilizator – ex.: testele A/B la nivel internațional arată că utilizatorii sunt mai înclinați să dea click pe butonul cu mesajul “Adaugă în Coș” decât pe cel cu mesajul “Cumpără” sau “Cumpără acum” sau “Comandă acum”. De asemenea, convertesc mai bine mesajele care îl implică pe utilizator (ca o acțiune pe care acesta și-o dorește) – ex.: “Mă abonez la…” sau “Îmi doresc să…” (sursa: ConversionXL Institute);
17. Logo-ul magazinului online trebuie amplasat în colțul din stânga-sus al ecranului, iar acesta trebuie să fie clickabil cu link către homepage. Studiile de piață arată că este de 6 ori mai dificil pentru utilizatori să se întoarcă în homepage dând click pe logo-ul magazinului dacă acesta este poziționat pe centrul paginii și nu în colțul din stânga-sus. În plus, poziționarea logo-ului pe centrul paginii are un impact negativ asupra reținerii numelui magazinului de către utilizatori. Recomandăm parcurgerea studiului realizat de Nielsen Norman Group în Iulie 2016: “Centered Logos Hurt Website Navigation”
18. Meniul de navigare principal trebuie să fie sticky atunci când utilizatorul scrollează în josul paginii și să conțină cel puțin următoarele elemente:
- Logo magazin cu link către homepage
- Acces la meniul de navigare în categoriile de produse (poate fi și “burger menu”)
- Search bar
- Coș de cumpărături informativ
19. Denumirile secțiunilor din site (inclusiv a categoriilor de produse) trebuie să fie descriptive și intuitive. Clasicul principiu de Usability al lui Steve Krug “Don’t make me think” se aplică perfect în e-commerce – utilizatorul nu trebuie să își imagineze ce ar putea găsi într-o secțiune cu denumire ambiguă, ci fiecare secțiune să fie intitulată cât mai clar, pe înțelesul tuturor.
Exemplul 1: În print screen-ul de mai jos, două din secțiunile din meniu au denumiri confuzante pentru utilizatori (Ce aș putea găsi în Cool Stuff? Ce e cool pentru tine, este oare, și pentru mine? Dar în secțiunea numită GOT?)
Exemplul 2: În locul folosirii titulaturii “Fii informat” (confuză), de ce să nu folosim cuvinte uzuale de tipul “Blog”, mai ales că pe Blog face trimitere secțiunea?
20. Pagina de tip 404 Not Found, personalizată pentru a nu pierde utilizatorii care întâmpină erori (aceasta trebuie să conțină informații necesare pentru reținerea utilizatorului pe site și finalizarea tranzacției – ex.: date de contact, oferte cu cele mai vândute produse sau produse similare, un câmp de căutare în site, un link către homepage sau către un sitemap etc., în așa fel încât utilizatorul să nu părăsească site-ul și să poată fi convertit în client)
21. Lipsa erorilor de funcționare în timpul navigării pe întreg website-ul.
Înscrie-te în Competiția GPeC 2017 până pe 31 Martie la un preț special!
Îți audităm site-ul și întreaga prezență online prin peste 150 de criterii. Cei peste 20 de specialiști din juriul GPeC 2017 îți vor spune exact unde excelezi și mai ales, ce poate fi îmbunătățit la site-ul tău pentru a crește rata de conversie.
Înscrie-te în Competiția GPeC până pe 31 martie 2017 (inclusiv) la prețul special de doar 299 EUR + TVA! (începând cu 1 aprilie, prețul înscrierii va fi 359 EUR + TVA). În plus, îți asiguri 1 loc gratuit la evenimentele GPeC SUMMIT 16-17-18 Mai 2017 și Noiembrie 2017 și primești Marca de Încredere Trusted.ro, împreună cu sistemul de feedback Opinii de Încredere Trusted.ro (gratuit pentru 12 luni).
Legat de punctul 17 cu Logo-ul, cred ca lucrurile sunt mai complexe de atat. Nu comentez decizia voastra de a considera lucrurile in felul acesta doar ca atunci cand o astfel de informatie vine din partea unei autoritati in domeniu cred ca asta presupune ceva asumare si responsabilitate.
Conditionati participantii sa considere si sa actioneze in ideea ca ce spuneti voi e corect, si asta mi se pare mie gresit.
Studiul Nielsen spune doar ca utilizatorilor le este mai usor sa se intoarca pe homepage in site-urile cu logo-ul in stanga fata de cele cu logo-ul pe mijloc, atat. Partea a 2-a studiului nu arata nici o diferenta intre cele doua ci concluzioneaza ca sunt altii factorii determinanti de brand recall.
Poate e un lucru bun sa-ti fie usor sa te intoarci pe pagina principala, daca unul dintre obiectivele principale ale site-ului pe user experience este acesta, dar cand vine vorba de ecommerce homepage-ul are poate cel mai mare bounce rate. Utilizatorii naviga din categorii in categorii, comparatii si cautari de produse, nu se intoarc pe homepage. Totul tine de obiectivele site-ului si nu neaparat de cum traseaza altii linii.
http://www.hm.com sunt dovada.
http://ecompedia.ro/studiu-usability-amplasarea-principalelor-componente-web-ale-unui-magazin-online.html
Studiul arata ca oamenii se asteapta/”prefera” sa vada „Linkul inapoi catre pagina principala/back to home/Acasa/Home/Prima pagina” in stanga sus, nu ca Logo-ul trebuie sa fie in stanga sau pe mijloc. In fine, ce vroiam sa zic este ca daca eu am 30 de clienti acum care au logo-ul pe mijloc si vor sa participe la Gala, imi vor spune ca trebuie sa-si mute Logo-ul in stanga pentru ca asa spun regulile si recomandarile unor studii. Si eu trebuie sa le explic ca problema e relativa si ca elementele le asezi in functie de obiectivele tale si nu dupa standardele altora. Nu zic sa fim ignoranti la bunele practici testate si incercate de altii, dar cand faci din asta o regula cred ca produci niste miscari.