Cum arată și ce așteptări are publicul magazinelor online din România – Studiu GPeC & iSense Solutions
Rezultatele Studiului GPeC & iSense Solutions pentru anul 2019 au fost publicate în premieră la ediția GPeC SUMMIT din noiembrie. Andrei Cânda, Managing Partner iSense Solutions, ne-a dat detalii despre concluziile studiului și ne-a povestit pe scurt despre ce lucruri interesante a aflat despre piața online din România.
Este al treilea an consecutiv în care analizăm piața de comerț online din România și ne bucurăm să aflăm că aceasta a crescut de la an la an. Numărul persoanelor care au făcut cumpărături online în 2019 a crescut cu aproximativ 10% în fiecare lună însă a rămas neschimbat numărul de magazine online pe care oamenii le iau în considerare pe parcursul unui an: 9 magazine, în medie.
Acest număr mic de magazine online frecventate anual de români se datorează și faptului că multe nu investesc în comunicare și branding. Oamenii nu știu de ele, sau poate că le sunt cunoscute dar nu au încredere, tocmai pentru că magazinele nu transmit încredere din cauza lipsei de comunicare. Este foarte important ca magazinele online să investească în branding și să comunice mai des și deschis cu clienții lor.
Însă comunicarea nu va compensa partea de usability a unui website. Un trend interesant descoperit în urma studiului este faptul că oamenii sunt mult mai atenți la usability, la cât de ușor pot face cumpărături de pe un site. Acest aspect este pe locul trei, după preț și transport, ca factor care influențează decizia plasării unei comenzi. Deși avem tendința să credem că este important doar pentru publicul tânăr, mai atent și mai familiarizat cu detaliile tehnice, se pare că usability-ul este important și pentru publicul de vârstă înaintată. Așadar, magazinele online trebuie să fie foarte atente la astfel de detaliu.
Am vorbit cu Andrei și despre profilul cumpărătorului tipic:
”Cei care cumpără foarte des din online sunt mai degrabă bărbați, cam 56% din ei, dacă nu mă înșel, sunt bărbați. Au venituri mai mari decât cealaltă categorie, decât cei ocazionali, atât venituri personale cât și venituri pe gospodărie. Fac parte din familii mai mari, în general 4 membri pe gospodărie”.
Aflăm că aceștia alocă cei mai mulți bani pe produse de larg consum, produse pentru copii și îmbrăcăminte sau încălțăminte.
Oamenii care cumpără mai rar online au fost și ei analizați, iar profilul lor este cât se poate de diferit: ”sunt mai mult femei, au educație mai ridicată, asta mi s-a părut interesant, sunt mai multe persoane care au absolvit facultatea decât în cealaltă categorie. Sunt mai în vârstă și avem chiar peste 20% dintre ei sunt pensionari, și e bine, până la urmă, că au început să cumpere și ei din online.”
Când vine vorba de așteptările publicului de la un magazin online, pe primul loc în materie de beneficii pe care oamenii le caută sunt prețul, timpul de livrare și alte beneficii percepute (care se câștigă în timp) precum: popularitatea magazinului, să fie recomandat de prieteni sau familie, să fie un brand de încredere. Clienții au un pattern în care trăiesc și își doresc de la brand-uri să fie surprinși, să le acopere nevoia de diversitate. Însă e nevoie ca magazinele online să investească în comunicare și awareness ca să îndeplinească aceste condiții. O variantă ar fi să se afișeze în marketplace-uri, însă și aici piața din România este încă la început și este mult loc de dezvoltare.
Urmăriți interviul integral pe YouTube. Nu uitați să vă abonați la canalul de YouTube GPeC pentru mai multe interviuri și noutăți din e-commerce!
GPeC 2019 este un eveniment powered by FAN Courier
Gold Partner: VTEX
Brought to you by: Orange
Silver Partner: Retargeting
Partener al Competiției Magazinelor Online: Carrefour
Eveniment susținut de: BrandGSM, DPD, DWF, eMAG Marketplace, Frisbo, GTS, Kiehl’s, Luigi’s Box, MOLOSO, New Black, RTB House, SEPHORA
Refreshed by: PEPSI
Official Coffee: NESPRESSO
Official Radio: Kiss FM
Official Hosting: Hosterion
Limousine Service: City Limo