Retail analytics: oportunități de business offline inspirate din online

Oportunități de business offline inspirate din online

Te-ai gândit vreodată cât de mulți KPI măsurăm în online pentru a lua decizii de business și cât de puțin este exploatată această resursă în magazinele fizice? Cristi Movilă crede că offline-ul are multe de învățat de la e-commerce, printre care analiza comportamentului vizitatorilor după ce trec pragul magazinului. Pentru asta, la începutul anului a început să dezvolte un produs nou pe piața din România: retail analytics.

Cristi este unul dintre cei mai buni experți români în strategii de integrare omnichannel și ne-a povestit la GPeC SUMMIT cum vede dezvoltarea pieței de e-commerce din 2007 până acum.

Prima întâlnire a lui Cristi cu online-ul a fost când a lansat unul dintre primele magazine online de încălțăminte din România, în 2007. De atunci, a crescut odată cu piața. A trecut și prin mediul corporatist, pentru ca în 2014 să accepte provocarea de a dezvolta departamentul online al Otter Romania și de crea mixul optim între online și offline, printr-o strategie omnichannel foarte bine pusă la punct.

Drumul spre antreprenoriat în e-comerce: extindere cross-border

De 12 ani activ în industrie, Cristi s-a gândit la începutul anului că are deja suficient know-how pentru a începe un business propriu. Astfel a ajuns să încheie un parteneriat cu Daniel Crăciun și Florin Niță, fondatorii Lensa, pentru a vinde produse și accesorii de optică internațional, prin Voriso. Principalul target al noului e-commerce sunt piețele din Franța și Marea Britanie, iar secundar, piețele din jur: Ungaria, Bulgaria, Republica Moldova.

În același timp, ca programator de formare, a fost sfătuit să dezvolte un produs nou, pentru că e ușor de scalat și sunt multe oportunități în România în acest moment. Așa că a decis să fructifice o nevoie pe care a identificat-o pe piața comerțului clasic: retail analytics.

A doua direcție de business: din online în offline

Cu toate că se vorbește despre un regres al retail-ului în Statele Unite, volumul spațiilor de retail este în continuă creștere în Europa. Vorbim de spații clasice de expunere și vânzare, precum și de showroom-uri, pick-up point-uri sau puncte de interacțiune cu clientul, pentru a oferi o experiență offline.

În prezent, Cristi spune că analytics a devenit o reală necesitate pe piața de retail. Datele care se măsoară online nu se măsoară offline, astfel că lipsesc date importante pe baza cărora se pot lua decizii inteligente de business.

Atunci când plasăm o reclamă online, obișnuim să ne uităm câte impresii avem, apoi la CTR și alți indicatori de performanță. În offline, 99% din magazine nu se uită la traficul stradal (din fața vitrinelor) versus câți oameni intră în magazin. Offline nu există date despre path to purchase: pe unde s-au plimbat oamenii până au cumpărat.

Cristi propune o soluție de video analytics, un machine learning cu artificial intelligence antrenat pe foarte mult stream-uri video. În baza datelor brute ale filmărilor, se pot extrage și interpreta numeroase informații în context.

De pildă, se poate analiza traficul atunci când se organizează un eveniment în fața magazinului, când se amenajează o vitrină nouă, când are loc o campanie nouă, când afară este vreme bună sau plouă etc.

Se poate măsura chiar și rata de conversie pe rafturi și pe categorii. Dacă în fața magazinului există un trafic de 1.000 de oameni și o rată de conversie de 2%, iar în spatele magazinului traficul este de 100 de oameni cu o rată de conversie de 5-7%, poate că e oportun să se mute produsele din spatele magazinului mai în față, pentru a crește revenue per total.

Magazinele-țintă sunt cele din mall-uri și cele stradale de fashion. Vezi detalii în interviul video de mai jos.


Nu uita să te abonezi la canalul de Youtube GPeC pentru a descoperi toate interviurile și clipurile noastre imediat ce sunt publicate.


GPeC 2019 este un eveniment powered by FAN Courier

Gold Partner: VTEX

Brought to you by: Orange

Eveniment susținut de: Cora, DHL, DPD, DWF, eMAG Marketplace, Frisbo, GTS, Luigi’s BoxNew Black, Oracle

Radioul Oficial: Kiss FM

Hosting Oficial GPeC: Hosterion

Limousine Service: City Limo