Rezultate Black Friday 11 noiembrie 2022 – centralizarea cifrelor si datelor

Pe data de 11 noiembrie a avut loc în România cea de-a 12a ediție a Black Friday, inițiată de eMAG. Andrei Radu, CEO & Co-Founder GPeC, a fost în studioul PayU, de unde a transmis live date, cifre și interviuri cu specialiști în eCommerce, pe întreg parcursul zilei. Înregistrarea poate fi urmărită aici. În continuare, centralizăm rezultatele Black Friday 2022 furnizate de cei mai importanți jucători din eCommerce-ul local, în ziua de Black Friday despre comenzi, valori, categorii de produse preferate, comportament de achiziție și plată și altele.

Datele comunicate de eMAG arată că, în ziua de Black Friday, s-au înregistrat:

  • peste 560.000 de clienți care au dorit să profite de ofertele bune de la eMAG și de la cei peste 9.560 de selleri care au participat la eveniment.
  • În total, clienții au comandat de Black Friday la eMAG produse cu o valoare totală de peste 644 de milioane de lei, cu 35 de milioane de lei mai mult față de ediția precedentă
  • Plata în rate a crescut cu 43% față de anul trecut, 90% dintre plățile în rate fiind efectuate direct din contul eMAG/Wallet.
  • Black Friday a accelerat plata cu cardul, metodă folosită pentru plata a 63,2% dintre comenzi, confirmând faptul că oamenii preferă să folosească o metodă simplă și sigură de plată.
  • Comenzile de pe dispozitive mobile au fost la cel mai înalt nivel, cu peste 81,9% din total.
  • În premieră de Black Friday, orașul Cluj-Napoca a preluat primul loc în topul localităților după valoarea medie a comenzii per client, urmat de București, Iași și Constanța.
  • Mai bine de jumătate dintre comenzile totale, adică 51,8%, au fost plasate la easybox, iar 40.000 de colete au ajuns deja din seara zilei de Black Friday în locker, mulțumită productivității crescute realizate cu ajutorul automatizărilor de 43 de milioane de euro inaugurate în depozitul de la Joița.
  • 75% dintre comenzi vor fi livrate în primele cinci zile după Black Friday, infrastructura logistică fiind pregătită să asigure livrarea completă a tuturor comenzilor până pe 25 noiembrie.
  • Black Friday arată și în acest an că în online se poate vinde orice, iar printre produsele speciale comandate s-au numărat 2.035 de nopți de cazare, 9 automobile, dar și 35,2 de tone de carne de porc.

Top categorii de produse comandate:

    • Băuturi, băcănie și petshop: 380.366
    • Jucării și articole pentru copii: 364.139
    • Parfumuri, îngrijire personală și cosmetice: 276.772
    • Mobilier și produse pentru casă: 204.135
    • Electrocasnice mari și mici: 165.194
    • Bricolaj, grădină și auto: 142.544
    • Telefoane, tablete și gadgeturi: 138.813
    • Laptopuri, IT, birotică și papetărie: 128.049
    • Televizoare, audio- video, gaming, cărți: 119.159
    • Fashion și sport: 102.801

PayU a comunicat datele în timp real, pe Facebook, ultima actualizare fiind la ora 17.40:

  • Volumele tranzacționate au avut o valoare de aproximativ 330 de milioane de lei;
  • Peste 612.000 de tranzacții înregistrate;
  • Peste 147.000 de lei – cea mai mare tranzacție înregistrată pe parcursul zilei;
  • O pondere de 69% de tranzacții efectuate prin plata cu un singur click.

Si cei de la DWF au realizat o analiza de trafic eCommerce de Black Friday 2022 pe baza datelor primite din reteaua lor. Astfel, vineri, 11 noiembrie, 2022, cele 156 de magazine online din portofoliul DWF au atras 56,358 comenzi, în valoare totală de 39,758,174 lei. Procentual, anul acesta s-au înregistrat cu 7% mai puține comenzi, comparativ cu anul anterior, în ziua de Black Friday. 92 de site-uri au avut o scădere față de anul trecut la acest KPI, în vreme de restul de 64 au înregistrat o creștere.

La nivel de valoare a comenzilor înregistrate (Google Analytics – Transaction value), se observă însă o creștere semnificativă de 13%. Pentru luna octombrie, aceleași site-uri au avut o medie zilnică totală de 6,200,000 ron, ca valoare a comenzilor. Astfel, putem spune că ziua de Black Friday 2022 a echivalat cu aproximativ. 6 zile și jumătate, din punct de vedere al valorii comenzilor înregistrate.

  • Black Friday 2022 (vineri, 11 noiembrie) a fost peste așteptările generale, sugerate de datele Google Trends și alte studii similare.
  • În total, brandurile au investit mai puțin în Google Ads decât anul trecut, bazându-se într-o măsură mai mare pe SEO și autoritate brandului propriu.
  • Deși produsele au fost mai scumpe ca anul trecut, oamenii au cumpărat mai mult.
  • Costul mediu pe comandă atrasă în Black Friday 2022 a scăzut față de anul anterior.
  • Rata de conversie medie de Black Friday 2022 a fost la 2.31%

Mai multe informații legate de sursele de trafic, CPC, rate de conversie și costul mediu de comandă, găsiți pe blogul DWF.

Alte informații preluate, la cald, de la magazine online precum Esteto.ro, A2T.ro sau evoMAG.ro găsiți pesite-ul ECOMpedia.

Câteva cifre de la easySales(platforma cu 600 de comercianți integrați) preluate din intervenția live de pe 11 noiembrie a Irinei Zamfir, Chief Revenue Officer:

  • (până la ora 14.00, vineri) Pe categoria „Sports & Outdoor” s-a înregistrat o creștere de 8% în numărul de comenzi; Fashion a fost și ea o categorie în ușoară creștere
  • Top categorii de produse (așa cum au fost și anticipate în Studiul lansat înainte de BF): Home & Garden, Electronice și IT, Health & Personal Care, Jucării și produse pentru copii
  • Comandă cu cea mai mare valoare (până la ora 14.00) – 61.000 Lei a fost pentru un generator de curent
  • Valoarea medie a comenzii a crescut cu 13% față de anul trecut
  • S-au înregistrat cu 50% mai multe comenzi (există, însă, și o creștere a numărului de comercianți înrolați)
  • Creștere între 5 – 10% din total vânzări la nivelul tuturor comercianților (față de anul trecut)

Potrivit unui comunicat al NETOPIA Payments, în ziua de 11 noiembrie 2022, când majoritatea comercianților parteneri au desfășurat campania de  Black Friday:

  • Numărul tranzacțiilor online cu cardul a crescut cu aprox. 27% comparativ cu ediția precedentă.
  • Suma medie cheltuită în ediția din acest an a evenimentului a fost de 322 lei, în ușoară scădere față de 2021, când s-a situat la circa 370 lei.
  • S-au procesat, în medie, 80 de tranzacții pe minut anul acesta de Black Friday, vârful de tranzacții s-a înregistrat la ora 14:15,
  • Cea mai mare sumă raportată în perioada de referință s-a ridicat la peste 35.000 lei, pentru un echipament de supraveghere.
  • Categoriile de produse preferate de români cu ocazia Black Friday 2022, în topul achizițiilor online s-au aflat: încălțămintea, retailul generalist, suplimentele alimentare și cosmeticele, urmate de aparatura foto și cărți.
  • Mai mult de două treimi (68,5%) din totalul comenzilor procesate de Black Friday 2022 au fost realizate de pe dispozitive mobile, cei mai mulți dintre utilizatori preferând această variantă în detrimentul desktop-ului (31%). De asemenea, într-un procent mai mic au fost înregistrate achiziții realizate de pe dispozitive de tip smart tv.
  • Majoritatea achizițiilor online au fost realizate de femei, în proporție de 54,1%, în timp ce ponderea bărbaților a fost de 45,9%.
  • Grupa de vârstă cu cele mai multe achiziții a fost de 35-44 ani (25,72%), urmată îndeaproape de 25-34 ani (23,69%), 45-54 ani (21,24%), 18-24 ani (12,77%), 55-64 ani (9,74%) și 65+ ani (6,83%).

Potrivit Limitless Agency, care a analizat datele a 568 de magazine online, în cele mai intense zile ale ediției Black Friday 2022, magazinele online au raportat creșteri între 5% și 10% per total vânzări. Astfel, veniturile sunt mai mari cu 1,5% (aproape
21 milioane euro), numărul de comenzi mai mari cu 3% (150.499 comenzi), venitul mediu per utilizator mai mare cu 6,2% (2 euro) și rata de conversie mai mare cu 1% (la 2,4%). Scăderi s-au înregistrat privind comanda medie – cu 2% (la 126 euro),
numărul de utilizatori – cu 3% (5 milioane useri) și număr de sesiuni în eshop-uri – cu 5% (la 7,6 milioane sesiuni).

Top industrii cu cele mai mari venituri în weekend-ul de Black Friday 2022 vs 2021:
● IT &C: 16 milioane euro, în scădere cu 1,4%
● Fashion: 1,8 milioane euro, în creștere cu 8.5%
● Casă & Grădină: 700.000 euro, în creștere cu 30,5%
● Auto: 694.000 euro, în creștere cu 19,7%
● Librărie: 260.000 euro, în scădere cu 3,2%
● Beauty: 195.000 euro, în creștere cu 163,3%
● Baby: 172.000 euro, în creștere cu 31,7%
● Bijuterii: 142.000 euro, în scădere cu 21,6%
● Pharma: 138.000 euro, în creștere cu 59,5%
● Food: 136.000 euro, în scădere cu 14,6%

Anul trecut, 26% din utilizatori au făcut cumparaturi în săptămâna de dinainte de Black Friday, 32% au cumpărat în week-end-ul cu Black Friday și 42% au cumpărat de Black Friday. În 2022, doar 13% din consumatori fac cumparaturi spontate, în scădere de la 36%, în 2021, iar pentru 46% din cumpărătorii online prețul este criteriul principal în decizia de achiziție.

Spre deosebire de alte piețe, în România, nivelul de fidelitate este mai mare, 76% dintre consumatorii români preferând să plaseze comenzi în unul sau câteva magazine online și doar 45% sunt interesați să cumpere de la un retailer nou, în scădere de la 52% în 2021.

Canopy, una dintre cele mai mari agenții de performance marketing din România, a analizat îndeaproape comportamentul utilizatorilor din mediul online privind interesul pentru Black Friday și Christmas Sales, duetul reducerilor de final de an si a venit cu urmatoarele rezultate din digital marketing pentru perioada de Black Friday, astfel:

  • Black Friday rămâne cel mai așteptat moment din an pentru români, iar preferința pentru digital este din ce în ce mai mare.
  • Există o creștere a costului per click între 10% și 45% în toate industriile.
  • Deși majorările de buget pentru această perioadă au fost mai mici față de anii precedenți, rezultatele pe vânzări și revenue au crescut cu procente între 50% și 70%.
  • Industriile de pharma și beauty au înregistrat creșteri la nivel de average order value, datorită boost-urilor ofertelor atractive de Black Friday.
  • Conform Google, peste 70% dintre campaniile desfășurate pe YouTube au condus la o creștere semnificativă a vânzărilor offline.

Totodata, conform agenției, conținutul video este preferat de utilizatori, motiv pentru care recomandările specialistilor sunt ca marketingul video să fie în centrul campaniilor de Crăciun.

  • Conținutul video are cele mai bune rezultate pentru o campanie de marketing de sărbători.
  • Utilizarea reclamelor video pe toate platformele este un început bun pentru campania de Christmas, mai ales că utilizatorii fac alegeri bazate pe emoție în această perioadă.
  • Marketingul video crește încrederea generală a consumatorului, timpul de vizionare și conversiile anunțurilor video. Toate acestea duc la performanțe mai mari pentru anunțurile de Crăciun, rezultat reflectat și în vânzări.

*În măsură în care vom mai primi cifre legate de Black Friday 2022, vom actualiza articolul. 

Între timp, insighturi interesante despre campaniile de Black Friday găsiți și în cel mai recent episod ePlan, în care reprezentanții din retail și curierat vorbesc despre e-commerce, omnichannel, Black Friday și campaniile de sărbători.