Situația actuală din eCommerce-ul românesc în contextul COVID-19. Iulian Stanciu, CEO eMAG, în dialog deschis cu GPeC

În cadrul webinarului organizat în data de 24 Martie 2020, Andrei Radu (CEO GPeC) a discutat cu Iulian Stanciu (CEO eMAG) despre cum se vede eCommerce-ul românesc, în contextul în care schimbările cauzate de răspândirea virusului COVID-19 au afectat piețele de comerț online și offline. 

Iulian Stanciu a răspuns, în exclusivitate, întrebărilor punctuale puse de Andrei Radu și de publicul participant la webinar. Principalele subiecte de interes au fost cele legate de evoluția pieței de eCommerce, de diminuarea vânzărilor pe anumite verticale și categorii de produse, de adaptarea serviciilor la schimbările de comportament ale populației și de trend-urile din industrie.

Urmărește interviul pe YouTube și pe Podcast-ul GPeC!

Iată mai jos rezumatul discuției. 

Predicții pentru piețele offline și online

Potrivit lui Iulian Stanciu, urmează o perioadă dificilă în evoluția pieței – se estimează o criză epidemiologică de 3-5 luni urmată de o posibilă criză financiară, diferită de cea din 2008, după care urmează o perioadă de revenire. 

În ceea ce privește eCommerce-ul, acesta este de așteptat să crească ușor, în pofida scăderilor înregistrate pe alte verticale. 

Schimbări în comportamentul de consum

În accepțiunea lui Iulian Stanciu, s-au schimbat 3 comportamente mari – lucrul de acasă făcut pe repede înainte, apoi învățatul de la distanță și schimbările comportamentului de consum datorate izolării, protecției și prevenției. 

O schimbare semnificativă în comportamentul de consum este creșterea plăților online cu cardul, în București proporția ajungând la 75% în cazul eMAG. Reamintim că în 2019, la nivel național, doar 20% din comenzile online au fost plătite cu cardul, conform Raportului GPeC.

Principalele verticale care au înregistrat scăderi comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut:

  • Auto -20%
  • Fashion -17%
  • Gadgets (smartwatch, wearables) -28%
  • Camere foto, echipamente audio -30%
  • Parfumuri, produse cosmetice -30%
  • Cărucioare pentru copii -30%

Verticale care au înregistrat creșteri în vânzări:

  • Produse de igienă personală, dezinfecție, sanitare – potrivit lui Iulian Stanciu, este dificil de estimat un procent exact de creștere comparativ cu o perioadă normală pentru că pe această verticală de produse nu se înregistrau tranzacții numeroase. 
  • Termometre, purificatoare de aer
  • Produse de îngrijire personală, pentru copii, casă și animale – până la de 5 ori mai mult față de vânzările obișnuite.
  • Electronice: laptop-uri, monitoare, imprimante – vânzări dublate față de anul trecut, cel mai probabil drept consecință a lucrului și învățatului de acasă
  • Televizoare +20%
  • Console de gaming, jocuri și accesorii – de 3 ori mai multe vânzări față de o perioadă obișnuită
  • Congelatoare, lăzi frigorifice +50%
  • Mașini de pâine – de 5 ori mai multe vânzări decât anul trecut
  • Epilatoare, aparate de tuns, uscătoare de păr +50%
  • Mobilă și accesorii de birou +20%
  • Produse de fitness (gantere, biciclete, benzi de alergat) – creșteri de 3 până la 5 ori mai multe vânzări, în funcție de tipul de produs
  • Echipamente de birotică, cărți, jucării – peste 50%, până la de 2 ori mai multe vânzări 

Verticale cu potențial de creștere:

  • Produse pentru protecția și îmbunătățirea sănătății personale (se estimează un necesar doar în România de 10-15 milioane de măști și mănuși pe săptămână)
  • Produse pentru dezinfecția locuinței
  • Consumabile pentru copii, casă, animale, îngrijire personală
  • Produse pentru îmbunătățirea activității de work from home și învățare la distanță
  • Produse pentru entertainment
  • Produse alimentare de bază fresh sau non-fresh

Verticale care pot înregistra un recul în perioada următoare:

  • Fashion (vor exista scăderi în vânzări având în vedere lucrul de acasă, însă – în opinia lui Iulian Stanciu – online-ul va avea mai puțin de suferit decât offline-ul, având în vedere închiderea Mall-urilor)
  • Auto
  • Electro-IT

Se va amâna achiziția de produse de folosință îndelungată, în schimb vor crește comenzile pentru produsele de necesitate și pentru consumabile, deci aici e o oportunitate de transformare” a declarat Iulian Stanciu în timpul interviului.

Transporturile de marfă în Europa întâmpină dificultăți

Din punct de vedere logistic, la nivel de aprovizionare, problemele sunt semnificativ mai mici decât cele cu care s-a confruntat China la începutul Anului Nou Chinezesc (luna Februarie 2020) care a coincis cu perioada în care epidemia a luat proporții. În Europa, problemele vin de la tranzitul între țări iar transporturile de marfă cu camioanele au de suferit și se înregistrează întârzieri. De asemenea, în țări ca Franța și Italia, multe fabrici și-au încetat activitatea. 

În anumite categorii este greu de balansat cererea cu oferta. Soluțiile cu care eMAG a venit în această situație a fost să mărească stocurile acolo unde a estimat că va crește cererea sau unde a estimat că fabricile vor avea întârzieri, a adăugat furnizori suplimentari și lucrează îndeaproape cu producătorii pentru a adapta zilnic necesarul de marfă.

Livrarea din supermarketuri înregistrează creșteri record

Comenzile pentru livrare din supermarketuri înregistrate pe platforma eMAG au crescut de la o medie de 50 pe zi anul trecut, la aproximativ 300 de comenzi pe zi de la începutul lunii Martie 2020. Cele mai frecvente comenzi sunt pentru produse non-alimentare și alimente non-fresh (paste, orez, ulei, zahăr etc.).

Se lucrează, de asemenea, la adaptarea depozitului și creșterea capacității de livrare din supermarketuri, pentru a putea procesa volume de până la 1000 de comenzi pe zi.

Activitatea curierilor

În ceea ce privește firmele de curierat cu care eMAG colaborează, acestea au fost receptive și au adaptat fluxurile la nivel de protecție pentru angajați și clienți: curierii poartă mănuși și măști de protecție și își dezinfectează mașinile. 

Volumele de livrare ale curierilor au crescut pe segmentul eCommerce, dar au scăzut volumele în zona Business 2 Business (B2B), consecință a faptului că mulți angajați lucrează de acasă și nu de la birou.

În momentul de față nu sunt probleme pe zona de curierat intern, livrările nefiind întârziate. 

Din motive de protecție atât a curierilor cât și a clienților, se recomandă plata cu cardul pentru a se evita cât mai mult contactul cu cash. 

Măsuri speciale pentru platforma eMAG Marketplace

La data interviului erau 20.625 de comercianți activi în platforma eMAG Marketplace, dintre care doar 55 și-au suspendat activitatea în ultima lună. Se observă un aflux de selleri veniți din offline, atât business-uri de mărimi mici, cât și business-uri mari, care au migrat în online pe măsură ce li s-au închis activitățile în magazinele fizice.

eMAG oferă în această perioadă comision 0 și facturează cu prioritate celor aproximativ 4.500 de comercianți care vând produse pentru protecția și îmbunătățirea sănătății personale pentru a încuraja aprovizionarea cu acestea. 

De asemenea, pentru a proteja vânzătorii corecți din platformă, eMAG a implementat un regulament numit ”Practici comerciale corecte” prin care are dreptul să suspende din platformă vânzătorii care speculează prețuri sau măresc excesiv taxele de transport. Până în prezent au fost suspendate aproximativ 1.000 de produse și comercianții incorecți. 

În ceea ce privește relația cu vânzătorii de pe platforma Marketplace, eMAG a implementat o comunicare săptămânală cu aceștia în care discută pe două direcții: protecția sănătății lor și a angajaților și recomandări pentru adaptarea afacerii la criza actuală.

Măsuri de protecție pentru angajații eMAG

Potrivit lui Iulian Stanciu, au fost luate măsuri suplimentare de protecție a angajaților care lucrează în punctele logistice: verificarea temperaturii atât la intrarea angajaților pe tură cât și în timpul zilei, verificarea istoricului contactului cu persoane infectate sau ținute în izolare, punerea la dispoziție a unui medic on-site 24/7, punerea la dispoziție de măști și mănuși de protecție. 

60% dintre angajații eMAG (aproximativ 3.000) lucrează de acasă. Angajaților de peste 55 de ani sau cu probleme medicale cronice (diabet, boli cardiovasculare etc.) li s-a oferit concediu plătit 100%.

Schimbări în strategiile de marketing și comunicarea către clienți

S-au observat accelerări în investițiile de marketing, în special din partea magazinelor care aveau o prezență mai mare în offline. În contextul crizei actuale, se recomandă investiția în marketing pentru acele magazine care au un stoc mare de produse sau au produse noi. 

În cazul eMAG, comunicarea către clienți a fost adaptată contextului: prevenție, siguranță, responsabilitate. Din punct de vedere marketing, s-a pus accent pe produsele din gama FMCG, dry food, produse pentru work from home, pentru sănătate.

Comportamentul de consum și digitalizarea României

Dacă trendurile de până acum continuă, schimbările de comportament de consum generate de work from home, învățare la distanță și izolare vor pune presiune spre digitalizarea României în ceea ce privește plata taxelor sau semnăturile digitale, de exemplu. În acest caz, mediul online poate înregistra o creștere semnificativă. 

 


Fii la curent cu toate evenimentele pe care le pregătim, abonează-te la newsletter-ul GPeC!