Studiu INS 2018: Populația României se conectează masiv online de pe mobil | oportunități de dezvoltare în e-commerce

Institutul Național de Statistică a publicat rezultatele anchetei privind accesul populației la Tehnologia Informațiilor și Comunicațiilor (TIC) în gospodăriile din România în 2018. Studiul oferă date interesante pentru toți cei care desfășoară activități în online, de la gradul de penetrare a internetului atât în mediul urban, cât și rural, dispozitivele de conectare utilizate, dar și statistici despre obiceiurile de cumpărare online ale românilor.

În 2018, rata de acces la internet la domiciliu a crescut cu 3.8% față de 2017, ajungând la 72.4%, ceea ce înseamnă că tot mai mulți oameni sunt alfabetizați digital și dispuși să introducă noile tehnologii în activitățile cotidiene.

Nu mai este o noutate faptul că telefoanele mobile sunt cele mai folosite dispozitive de accesare a internetului. Potrivit studiului, 86% din populație utilizează internetul pe smartphone atât în mediul urban, cât și în cel rural. Ce este interesant de observat în rezultatele anchetei este că decalajul urban-rural a devenit aproape inexistent în contextul în care tehnologia și ofertele operatorilor de telefonie mobilă au devenit accesibile. Demografic, populația rurală poate deveni o nouă țintă în campaniile online ale magazinelor online.

Așa cum reiese din studiu, principalele activități online ale utilizatorilor sunt: comunicarea pe rețelele de socializare (86%), corespondență prin e-mail (59.3%), căutarea de informații despre produse și servicii (58.6%) și audiție muzicală (50.9%). Cumpărăturile online au crescut în rândul activităților de la 35% în 2017 la 43.5%. Astfel, 43.7% dintre bărbați și 43.4% dintre femei folosesc în 2018 internetul pentru a cumpăra produse și servicii online. Oferta generoasă de produse, comoditatea și opțiunile de livrare rapidă au avut un rol în creșterea procentului, iar tendințele de creștere se aliniază la piața globală.

16-34 de ani este cea mai activă categorie de vârstă la shopping online, reprezentând 52.3% din segmentul cumpărătorilor. În ceea ce privește categoriile de produse, cele mai comandate rămân îmbrăcămintea și articolele sportive. 72.7% dintre cei chestionați au achiziționat online cel puțin un produs vestimentar în ultimele 12 luni. Categoria de cărți, reviste & presă a înregistrat cea mai mare creștere anul acesta, cu 3.3% față de 2017.

Studiul a fost realizat în primul trimestru din 2018 și este disponibil integral, online, pe site-ul INS (format PDF).