Studiu MKOR: Trenduri în marketingul digital 2018
Anul 2018 în marketing va fi marcat de tehnologie, millenials și alegeri potrivite nevoilor business-ului. Marketingul digital este un domeniu dinamic, unde schimbarea este laitmotivul. Schimbarea înseamnă adaptare la nevoile și cerințele pieței, dar și eficientizarea modului în care alegem să răspundem acestora. Dezvoltarea tehnologiei și faptul că este din ce în ce mai accesibilă în termeni de învățare și costuri au dus la răspândirea acesteia în rândul marketerilor, dar și a consumatorilor.
Studiul realizat de MKOR Consulting evidențiază tendințele anului:
Multisenzorial
- Augmented Reality (AR)
- Virtual Reality (VR)
AR îi determină pe consumatori să interacționeze mai mult cu produsele de pe raftul din magazin. Brandurile folosesc tehnologia AR pentru a da viață etichetelor produselor și astfel să ofere o experiență inedită consumatorului. Acele momente interactive aduc un suflu nou și ajută la diferențierea de produs în mintea consumatorului. Interactivitatea generată de AR nu se oprește între pereții magazinului, trecând de aceștia direct în online. Tehnologia AR are avantajul de a genera conținut în social media, îmbunătățind strategia de word-of-mouth marketing.
Brandurile care oferă experiențe 3D vor primi mai multă atenție din partea consumatorilor. Publicitatea și felul în care se fac vânzările vor fi influențate puternic de VR. Folosind profilul consumatorului (sau persona) marketerii vor putea plasa chiar în experiența 3D reclame targetate pe care utilizatorul să le considere relevante.
Inteligența Artificială (AI)
- Chatbot
- Wearables
- Personalizarea asistată de AI
Inteligența Artificială (AI – Artificial Intelligence) are potențialul de a schimba felul în care organizațiile și business-urile comunică și inovează. Până în 2020, 20% dintre companii vor avea angajați care să monitorizeze și să ghideze rețelele neuronale. Orice industrie care operează cu cantități imense de date, acele seturi de date care nu pot fi analizate și interpretate de sine stătătoare de către mintea umană, poate apela la AI. Conform unui studiu realizat de Gartner, 59% dintre organizații colectează încă informații despre cum își pot construi strategia AI, în timp ce altele deja derulează proiecte pilot sau au adoptat soluții AI.
Boții de chat pot fi folosiți în marketing ca prim contact cu clienții și pentru a le colecta adresele de email pentru abonarea la newsletter, de exemplu. Conform Expertsender, 29% dintre consumatori preferă să folosească aplicațiile de mesagerie pentru a intra în contact cu retailerii 24/7, iar 63% iau în considerare posibilitatea de a scrie unui chatbot pentru a intra în contact cu un brand.
Wearables sau dispozitivele inteligente purtabile deja au un public format. Numai în 2016 piața de wearables aproape s-a dublat, având parte de o creștere de 45%18, iar până în 2019 creșterea este estimată la 64%.
Storytelling
- Autenticitatea
- Influencer Marketing
- Conținutul Video
Diferențierea între branduri o va face modul în care acestea sunt vândute, modul în care brandurile vor reuși să se conecteze emoțional cu clienții și modul în care vor reuși să construiască o comunitate în jurul valorilor în care ei cred.
Brandurile trebuie să fie foarte atente atunci când încheie un parteneriat cu un influencer. Marketerii vor avea în vedere alinierea conținutului pe care vor să îl popularizeze cu influencerul ales, astfel încât să fie cât mai autentici în fața publiclui.
Video-urile scurte, în mod special, vor fi parte din experiența consumatorilor care folosesc Twitter, Instagram și Youtube pentru a împărtăși experiențe legate de brand. Înțelegând povestea din spate, oamenii sunt mai deschiși să pornească discuții și să promoveze brandul.
Omnichannel
- Showroom & Pop-up Store
- Blur the Lines
Un showroom este practic pasul firesc în dezvoltarea unui retailer deoarece consumatorii deja folosesc magazinele și online-ul în acest fel: înainte de a plasa o comandă online preferă să vadă produsul real, direct la raft.
Magazinele fizice se vor transforma din canale de vânzare în furnizori de experiențe. Asistența digitală este deja folosită pe cont propriu de consumatori.
Economics of Caring
- Marketingul Civic
- Prosumerism
Dacă în trecut consumatorii se simțeau descurajați în fața unei probleme generate de un brand, platformele de social media le oferă posibilitatea de a se exprima atât individual, cât și colectiv. Conform unui studiu din 2017, 46% dintre consumatori și-au exprimat părerea față de un brand, iar 57% dintre ei fie au cumpărat, fie au boicotat brandurile în funcție de setul de valori la care aderă.
Noile generații de consumatori sunt preocupate de consumul responsabil, prin urmare, au început să cumpere mai puțin, dar mai bine. Ce înseamnă acest lucru? Consumul în ochii generației millenial este despre calitate, și nu cantitate. În acest sens sunt apreciate aplicațiile mobile și serviciile care funcționează ca un curator și selectează ofertele. Soluția este la îndemâna consumatorilor și simt astfel că fac o schimbare la nivel global.
Big Data
- Căutări Vocale
- GDPR
Până în 2020, sunt așteptate să funcționeze 20,8 miliarde de gadget-uri IoT. Acest lucru se întâmplă datorită faptului că tehnologia a evoluat astfel încât acuratețea în comunicare să crească, reducând semnificativ din frustrarea utilizatorilor. Gadget-urile sunt suficient de inteligente să înțeleagă și să ofere rezultate de încredere.
Deși GDPR pare să pună piedici marketerilor, acesta aduce și o serie de beneficii:
– GDPR le oferă consumatorilor mai multă putere de decizie și de înțelegere privind modul în care datele sunt colectate și folosite. Acordul pentru colectarea datelor, obținut în aceste condiții, este un bun filtru pentru a crea baza unei comunități cu adevărat interesate de bunurile și serviciile oferite.
– Regulamentul îi poate ajuta pe marketeri să construiască o relație mai strânsă cu clienții. Știind exact ce tip de experiență preferă, echipa de marketing poate livra chiar peste așteptări. Date de calitate înseamnă marketing de calitate.
– Conform unui studiu realizat de MKOR Consulting, mai mult de o treime dintre companiile din România nu au aflat încă despre GDPR sau cred că Regulamentul nu li se aplică lor. Cu toate că termenul de conformare bate la ușă, aproape o treime (31%) dintre companiile care au înțeles că vor trebui să aplice noile reglementări cel mult s-au informat despre GDPR, fără a trece însă la acțiune. Acestora li se adaugă alte 13% care nici măcar nu au încercat să afle detalii despre cum vor fi afectați. Există totuși și companii care au întreprins mai mulți sau mai puțini pași pentru implementarea schimbărilor necesare conformării cu Regulamentul.
Smart & Minimalist Lifestyle
- Hygge & Marie Kondo
- Fitvacanțele
Hygge este o caracteristică a culturii daneze, un manifest pentru comfort în interiorul casei, decorată cu textile pufoase și călduroase, cu mobilă îmbietoare care reduce stresul. În paralel cu Hygge s-a afirmat un alt trend, cu origini din cultura japoneză. Cartea scrisă de Marie Kondo vorbește despre minimalismul japonez, despre faptul că ar trebui să păstrăm acele lucruri pe care chiar le folosim și care chiar ne aduc bucurie.
Vacanțele care au activități de fintess și sport sunt soluția ideală pentru clienții care aderă la un stil de viață sănătos și activ. Această schimbare indică faptul că sănătatea și bunăstarea sunt văzute drept simboluri ale statutului social.
CONCLUZIE
Marketingul este un domeniu inundat de noi tehnologii fără de care am considera că nu am putea lucra. Instrumentele sofisticate, strategiile digitale și tehnologiile inteligente ușurează munca oamenilor de marketing, dar le și fac alegerile mai dificilă. Vestea bună este că, pentru a-ți face treaba bine, nu este necesar să te familiarizezi cu încă o tehnologie nouă. Ceea ce ai de făcut este să -ți creezi noi oportunități folosindu-te de tehnologie!